Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa lapset menevät päiväkotiin liian myöhään.

Vierailija
06.10.2016 |

Muualla Euroopassa ajatellaan, että lapsen etu on osallistua varhaiskasvatukseen. Mm. muissa pohjoismaissa käytännössä kaikki 3-5-vuotiaat ovat varhaiskasvatuksessa, koska se tutkimusten mukaan kehittää merkittävästi kouluvalmiutta, sosiaalisia taitoja ja ehkäisee syrjäytymistä. Suomessa etenkin vähän koulutetut perheet pitävät kuitenkin kunnia-asiana "hoitaa lapsensa itse". Miksi näin? Ei se lapsi mene päiväkotiin "hoidettavaksi" vaan saamaan pedagogisesti maailman korkeatasoisinta varhaiskasvatusta. . ja käytännössä ilmaiseksi.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni kaksi vuotta sitten valmistunut lto ja voin kertoa, että päiväkoti on nykyresursseilla säilytyspaikka. Kuvaavaa on, että ennen työn aloittamista ihanteet olivat korkealla, pari kuukautta työskenneltyään sanoi, ettei ikinä laita omia lapsiaan, jos sellaisia joskus saa, päiväkotiin..

Vasut ovat hienoja paperilla, niiden toteutus ei vaan ole mahdollista, ei mitenkään. Jo pelkästään työilmapiiri on monessa päiväkodissa ala-arvoinen ja heijastuu väkisinkin myös lapsiin. 

Samaa sanoo siskoni, joka ensin lähihoitsun koulutuksela oli muutaman vuoden päiväkotitätinä ja sittemmin "upgreadasi" LTO:ksi (yliopisto-kandina) . Häntä suorastaan suututtaa se todellisuuden ja nättien papereiden välinen ero, erityisesti juuri tuolla LTO:n vastuulla olevissa asioissa. Niitä asioita joita LTO:n pitäisi päiväkodissa tehdä, ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä koska joutuu koko ajan kuitenkin tekemään niitä tehtäviä mitä jo perushoitajana teki - koska alituinen hoitsuvaje.

"Kävin itseni LTO:ksi joutuakseni päästäkseni käytännössä jatkamaan vanhoissa tehtävissä"

Nämä ovat juuri pahimpia työkavereita. "Olen lto, en pese tuon kakkoja, ei kuulu mulle." Saa joskus lapsi odotella kakkapyllyssä hoitajaa, kun eräs lto ei moiseen suostu. Itse olen viimeisiä opintoja vaille elto ja pesen kyllä lasten pyllyt, ei tarvitse odotella hoitajaa paikalle. Ihme on, että ei yliopiston käynyt osaa näitä hommia kun ne osaa vähemmänkin kouluja käyneet.

Kyllä hyvä lto tajuaa perushoitotilanteiden pedagogiset mahdollisuudet. Sen sijaan on naurettavaa koulutuksen hukkaamista, jos ryhmässä jaetaan tehtävät tasaisesti niin, että kaikki suunnittelee, toteuttaa pedagogista toimintaa ja hoitaa perushoidon tasapuolisesti. Lähihoitajalla on koulutus perushoitoon ja terveyden/sairauden hoitoon. Lto:lla on pedagoginen, psykologinen ja didaktinen erityisosaaminen. Lapsi hyötyy eniten ryhmässä jossa työnjako on tehty ammatin mukaa. Se "päiväkodintäti"-puhe halveeraa jokaisen ammattiosaamista.

Vierailija
42/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideologisista syistä?Heh heh...Siis mistä?

Mitkä sun ideologiset syyt on koittaa saada kotihoitoa mustamaalattua?

En mä mustamaalaa kotihoitoa. Referoin tutkimustuloksia. Ideologinen syy voi olla vaikka äitimyytin pönkittäminen ja konservatiivinen maailmankuva.

Niin tai se että lasten on hyvä olla kotona äidin kanssa,saada olla rauhassa lapsi ja oppia normaalia elämää kotona Puhun neljä lasta kasvattaneen kokemuksella.Millä kokemuksella sä puhut??

Ne tutkimustulokset???

You can talk the talk but can you walk the walk???

Normaali elämä ei ole kotona kökkimistä ja sen jokainen osaa muutenkin. Lasten täytyy oppia elämään nimenomaan kodin ulkopuolella.

Miksi lapsia ei oteta huostaan suoraa laitokselta?

Se on varmaan turhaa, riittää kun lakataan tukemasta kotona möllötystä niin ideologiat lapsen eristämisestä kotiin äidin kanssa lentää yhtäkkiä romukoppaan.

Möllöttää??Viettää lapsuuttaan ja oppii ja kasvaa turvallisesti,äidillä on aikaa kuunnella,opettaa arkiset asiat,tukea luovuutta.Lapsi kerkeää laitostumaan hyvin eskarissa ja koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen taas on siis aika haukkua kotiäitejä. Kysyn tässä nyt ohiksena ensin, että miksei koti-isiä koskaan haukuta vai ovatko he sitten sankareita kun jaksavat hoitaa omia lapsiaan kotona?

Kumpikaan meidän ala-asteella olevista lapsista ei ole ollut päivähoidossa. Kumpikaan heistä ei ole syrjäytynyt. Molemmat ovat rohkeita ja pystyvät helposti löytämään kavereita itselleen ja pitämään yllä kaverisuhteita. Molemmat pärjäävät koulussa hyvin, saaneet stipendejä ja ovat opettajalta saaneet kehuja hyvästä käytöksestään. Eivät koskaan häiritse tunnille eikä heillä ollut mitenkään vaikeaa aloittaa koulua vaikka eivät olleet päiväkodissa.

Mutta tätähän aloittaja ei halua kuulla. Aloittaja haluaa ajatella kuinka kotona kasvatetut lapset ovat koulussa häiriköitä, häiritsevät tunneilla, heillä on oppimisvaikeuksia, eivät saa kavereita koska ovat niin arkoja. Jos aloittajan mielestä päiväkodin kasvatus on merkittävästi parempaa niin herää kysymys, millainen ap itse on kasvattajana? Ajatteletko, että itse et ole niin hyvä kasvattamaan lastasi niin on parempi turvautua ammattilaiseen?

Vierailija
44/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki uudelleen. Täällä on linkkejä tutkimuksiin. Esim. tutkimustulos, että varhaiskasvatukseen laitettu summa tuo itsensä seitsenkertaisena takaisin säästettyinä sosiaalipuolen jne. säästöinä. http://www.oaj.fi/cs/oaj/tutkimuksia%20koulutuksesta%20

Vierailija
45/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni kaksi vuotta sitten valmistunut lto ja voin kertoa, että päiväkoti on nykyresursseilla säilytyspaikka. Kuvaavaa on, että ennen työn aloittamista ihanteet olivat korkealla, pari kuukautta työskenneltyään sanoi, ettei ikinä laita omia lapsiaan, jos sellaisia joskus saa, päiväkotiin..

Vasut ovat hienoja paperilla, niiden toteutus ei vaan ole mahdollista, ei mitenkään. Jo pelkästään työilmapiiri on monessa päiväkodissa ala-arvoinen ja heijastuu väkisinkin myös lapsiin. 

Samaa sanoo siskoni, joka ensin lähihoitsun koulutuksela oli muutaman vuoden päiväkotitätinä ja sittemmin "upgreadasi" LTO:ksi (yliopisto-kandina) . Häntä suorastaan suututtaa se todellisuuden ja nättien papereiden välinen ero, erityisesti juuri tuolla LTO:n vastuulla olevissa asioissa. Niitä asioita joita LTO:n pitäisi päiväkodissa tehdä, ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä koska joutuu koko ajan kuitenkin tekemään niitä tehtäviä mitä jo perushoitajana teki - koska alituinen hoitsuvaje.

"Kävin itseni LTO:ksi joutuakseni päästäkseni käytännössä jatkamaan vanhoissa tehtävissä"

Nämä ovat juuri pahimpia työkavereita. "Olen lto, en pese tuon kakkoja, ei kuulu mulle." Saa joskus lapsi odotella kakkapyllyssä hoitajaa, kun eräs lto ei moiseen suostu. Itse olen viimeisiä opintoja vaille elto ja pesen kyllä lasten pyllyt, ei tarvitse odotella hoitajaa paikalle. Ihme on, että ei yliopiston käynyt osaa näitä hommia kun ne osaa vähemmänkin kouluja käyneet.

Kyllä hyvä lto tajuaa perushoitotilanteiden pedagogiset mahdollisuudet. Sen sijaan on naurettavaa koulutuksen hukkaamista, jos ryhmässä jaetaan tehtävät tasaisesti niin, että kaikki suunnittelee, toteuttaa pedagogista toimintaa ja hoitaa perushoidon tasapuolisesti. Lähihoitajalla on koulutus perushoitoon ja terveyden/sairauden hoitoon. Lto:lla on pedagoginen, psykologinen ja didaktinen erityisosaaminen. Lapsi hyötyy eniten ryhmässä jossa työnjako on tehty ammatin mukaa. Se "päiväkodintäti"-puhe halveeraa jokaisen ammattiosaamista.

Tittelillä äiti on aikaa opettaa kuivaksi,pyyhkiä pylly,opettaa kirjaimia,numeroita,lukea,nukkua lapsen kanssa päikyt...

Kyllä se ammattilainen on se äiti.

Vierailija
46/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...lähihoitsu/perushoitsu taustansa vuoksi hänelläkään ei ole mitään ongelmia pestä niitä peppusia, mutta homman juju onkin siinä että hän kävi LTO:ksi itsensä silti päätyäkseen tekemään samoja hommia kuin ennen LTO-koulutusta, koska ei yksinkertaisesti ole aikaa muuhun hoitsuvajeen myötä. Sijaisia ei saa jos joku on kipeä tai jos puolipäiväläinen tulee taloon, niin silloinkin mennään alimitoituksella vaikka olisi ns täysi miehitys ellei eri päikkyjen välillä kiertävä puolipäiväläistäydennyshoitsu satu olemaan heillä juuri silloin.

Sitten rääppäistään hätäisesti se vasu ja nolostellen vanhempien kanssa "paperilla tätä, käytännössä jotain sinne päin..."

On muuten ns vakivirka ihan, joskin vaihtoi vuoropäiväkotiin vuoden alusta siksi että yöaikaan on rauhaa tehdä nuo vasutkin kunnolla. Sitä ennen 10 vuotta päiväryhmässä...

Vierailija
47/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hauku kotiäitejä enkä isiä. Moni vanhempi hoitaa leiviskänsä erittäin hyvin. Kääntöpuolena on se, että moni ei.

Vierailija
48/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä linkki uudelleen. Täällä on linkkejä tutkimuksiin. Esim. tutkimustulos, että varhaiskasvatukseen laitettu summa tuo itsensä seitsenkertaisena takaisin säästettyinä sosiaalipuolen jne. säästöinä. http://www.oaj.fi/cs/oaj/tutkimuksia%20koulutuksesta%20

Voi vittu,miten tuo liittyy mitenkään siihen laitetaanko lapsi tarhaan mah.pienenä???

Tälläisten idioottien kanssa täällä sitten vänkää.

Joo jos laitetaan dollari varhaiskasvatukseen niin se on tulevaisuuteen sijoitus...

Miten tuo liittyy koti vastaan tarha kasvatukseen?????

Sää oot tyhmä!!!!

Vierailija
49/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo linkki liittyy aiheeseen??

Vierailija
50/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä mustamaalaa kotihoitoa. Referoin tutkimustuloksia. Ideologinen syy voi olla vaikka äitimyytin pönkittäminen ja konservatiivinen maailmankuva.

Niin tai se että lasten on hyvä olla kotona äidin kanssa,saada olla rauhassa lapsi ja oppia normaalia elämää kotona Puhun neljä lasta kasvattaneen kokemuksella.Millä kokemuksella sä puhut??

Ne tutkimustulokset???

Normaali elämä ei ole kotona kökkimistä ja sen jokainen osaa muutenkin. Lasten täytyy oppia elämään nimenomaan kodin ulkopuolella.

Ei olekaan.Vastaa mun kysymyksiin ammattilainen.

Lapsuus on leikkimistä,ulkoilua,lukemista,juttelua,lapsen kuuntelemista,yhdessä oppimista...lapset saa kaiken tämän kotona.

Ei lasta kannata treenata mihinkään.

En ole tuo ammattilainen jonka kanssa alunperin vänkäsit, mutta tuosta sun litanjasta puuttuu se tärkein; toiset lapset.

Oikeasti, ne on toiset lapset jotka on aina kasvattaneet. Ei tällaiseen himassa äidin kanssa möllötykseen ole koskaan ihmisen historiassa näin panostettu ja nyt kun se Suomessa on tehty niin ei nuo tulokset mitään kovin mairittelevia ole.

Ja toisia lapsia näkee vain päiväkodissa? Ei missään muualla ikinä koskaan?

Vierailija
51/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tutkimustulokset???

Puhun Varhaiskasvatuksen maisterina, kahden lapsen äitinä. Linkitin jo OAJ:n sivuille josta löydät tutkimuksiin linkkejä ja joista voit jatkaa tutkimista.

En ole edelle kirjoittanut, mutta kiitos linkeistä, kävin katsomassa niitä.  Huomioni kiinnitti, että niissä puhuttiin lapsista, joilla on riski syrjäytyä  tai muita ongelmia ("at-risk children" ) ja miten varhaiskasvatus auttaa niissä. Aivan - mutta missä on perustelu sille, että normaalin perheen normaalit lapset viedään hoitoon turhanpäiten?  Mitä ne lapset siitä hyötyvät, kun perhe pystyy itsekin huolehtimaan jälkikasvustaan ja  järjestämään heille aktiviteettia? 

Joku väitti, että päiväkotien tarjoama varhaiskasvatus on kustannustehokkain tapa hoitaa perheiden ongelmat. En ole ihan vakuuttunut. Kunnallinen ph-paikka maksaa lähes 1000 eur/kk ja elämänhallinnallisesti haasteellisten perheiden pitää kuitenkin selviytyä vuosia 24/7 8/5 sijaan. Onko nyt aivan varma, ettei topakka marttatäti, joka opettaa perheet pyörittämään perhettä ja huushollia, tulisi kuitenkin edullisemmaksi ja tuota isomman hyödyn? 

Vierailija
52/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti on todellakin vain kallis lastensäilytyspaikka. Siksi suosittelenkin kaikille, joilla on se mummo joka on sanonut, että voi hoitaa, että antakaa mummon hoitaa. Lapsillakin on hauskempaa.

Vierailija
53/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulla mitkä asiat päiväkodissa osataan hoitaa paremmin kuin kotona? Syyksi ei kelpaa kaverit, meidän lapsella on kavereita ilman päiväkotiakin.

Vierailija
54/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on todellakin vain kallis lastensäilytyspaikka. Siksi suosittelenkin kaikille, joilla on se mummo joka on sanonut, että voi hoitaa, että antakaa mummon hoitaa. Lapsillakin on hauskempaa.

Kunhan se mummo ei tee niinkuin eräs sukulaiseni; pelasi koko päivän omppupeliä ja lapset nökötti kaupan tuulikaapissa.

Vierailija
55/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä löytyy kootusti tutkimuksia koulutuksesta, myös varhaiskasvatuksesta. Joka on opetusta ja koulutusta.

Vierailija
56/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tittelillä äiti on aikaa opettaa kuivaksi,pyyhkiä pylly,opettaa kirjaimia,numeroita,lukea,nukkua lapsen kanssa päikyt...

Kyllä se ammattilainen on se äiti.

Valitettavasti moni kotiäiti on itse paras osoitus päiväkotien tarpeellisuudesta.

Koti-isistä puhutaan varmaan niin vähän siksi, että koti-isyys on niin harvinaista. Jotkut isät hoitavat kyllä lapsiaan joitain kuukausia kotona, mutta vain äärimmäisen harva vuosia. Kotihoidontukea saavista on naisia reilusti yli 90 %.

Vierailija
57/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapsi meni 3-vuotiaana päiväkotiin kun oma samanikäinen lapseni jäi vielä kotihoitoon. Nyt ovat 4-vuotiaita (lapseni vieläkin kotihoidossa kun on pienempiä sisaruksia) ja tuo kaverin lapsi on saanut todella huonoja vaikutteita päiväkodissa.. Kiusaa minkä kerkeää, puhuu rumasti, lällättelee ja haukkuu lastani. Lapseni sanoikin, ettei haluaisi olla enää hänen kaverinsa kun hänestä on tullut niin ilkeä. Olen huomannut saman monessa muussakin lapsessa, jotkut 4-5 -vuotiaat jopa puhuvat kuin linnakundit "haluutko et hakkaan sut" yms.

Saa nähdä mitä eskarissa odottaa, siihen asti saa olla kotona eikä kiusattavana. Me kuitenkin askartelemme, opettelemme aakkosia ja numeroita, leivomme/kokkaamme yhdessä, ulkoilemme, näemme muita lapsia, keskustelemme ja leikimme paljon päivittäin joten en usko, että päiväkodilla olisi sen enempää tarjottavaa.

Vierailija
58/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä löytyy kootusti tutkimuksia koulutuksesta, myös varhaiskasvatuksesta. Joka on opetusta ja koulutusta.

Mutta ei edelleenkään mitään mikä puoltaisi tarhaan laittoa.Pikemminkin kerrotaan kuinka surkeaa varhaiskasvatus laitoksissa on ja kuinka siihen pitäisi sijoittaa ja panostaa.

Sorry girlfriend...tää aloitus on alusta loppuun paskaa.

Ja tarhaan laitto ei muuten by the way,ole lähellekään ilmaista.

Vierailija
59/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin kirjoitetaan että päiväkotilapsilla hukkuu käytöstavat ja rupeavat kiromaan ja haukkumaan.Miten ihmeessä te koulutetut ihmiset ette saa kitkettyä tälläistä pois?

Vierailija
60/61 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus päiväkoti voi olla lapselle parempi paikka kuin koti, riippuen ihan vanhempien terveydestä.

Noin niin kuin yleensä kotihoito hyvän vanhemman hoidossa on parasta mitä voi vain lapselle tarjota. Lisäksi arkeen kerho ja kaverit mukaan niin voiko olla turvallisempaa.

En väitä etteikö päiväkodeissa olisi ammattitaitoisia hoitajia, mutta tämä vaihtoehto lapsen kasvatuksessa ja identiteetin rakentamisessa on nro 2 ehdottomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi