Kannattaako ostaa hyppykiikku vai kävelytuoli?
Jotain pitäisi keksiä että tuo poikalainen reilu 4kk jaksaisi edes hetken viihtyä jotenkin päin itsekseen. Kumpi kannattais ostaa?
Kommentit (17)
Lapsen jalat ovat tosikovilla jossain hyppykiikussa. Toisekseen joku kävely teline ei paljon motivoi lasta oma-alotteiseen liikkumiseen. Kaiken lisäksi 4 kk ikäinen on aivan LIIAN pieni tuommoisiin. Lattialle vaan virikkeitä.
Ja hyppykiikkua ei kannata hankkia, ellet välttämättä halua viedä lastasi fysioterapiaan.
luullut että vauvaa saa istuttaa sitten kun osaa itse istua, neuvolassakin sanottiin näin. ja meidän vauva on osannut jo istua parin viikon ajan. on motorisesti hyvinkehittynyt, kääntyi selältä vatsalleen ja toisinpäin 3kk:n ikäisenä jne.
Koita mieluummin sitterissä pitämistä niin, että vauva voi samalla seurailla puuhailujasi. Myös kantoliinasta on joillakin ollut apua (itsellä ei kokemusta). Mulla oli rintareppu, mutta vauva ei koskaan viihtynyt siinä kuin hetkisen.
Mielenkiintoisia leluja lapselle lattialle tai välillä sitteriin, niin on viihtynyt hyvin.
Kävelytuolin alk. suositus on vasta 6kk ylöspäin, hyppykiikun 4kk ylöspäin. Ei lapsi mene siinä pilalle jos hyppykiikkuun pieniksi hetkiksi laittaa.
Ehkä joku voi sanoa, et on turha. Ei meillä ollut yhtään turha. Kunhan vaa muistaa, ettei pidä lasta siinä liian kauaa ja on lapsen seurana kokoajan.
ja fysioterapeutti sai hyvän asiakkaan.
Miä olen ihan fysioterapeutilta kysynyt hyppykiikusta, ja oli sitä mieltä ettei aiheuta lapselle vaivoja ja ongelmia, päinvastoin. Ääripää on tietty nämä jotka pitävät lasta siinä melkeimpä koko päivän. Ja kun hyppykiikun laittaa sopivalle korkeudelle, ei lapsi joudu varpaillaan pomppimaan vaan koko jalalla.
näiden laitteiden" haittavaikutukset" .Aiheuttaa varvistamisen lisäksi lonkkiin virheasentoja!Tietty kohtuus kaikessa,mutta silti olen sitä mieltä,että lattia on lapselle paras paikka!Lapsi oppii oman kehon hallintaa ja sitä kautta liikeratoja ja liikkumaan.
4kk kitinävaiheessä käytin itse rintareppua saadakseni kotiaskareet hoidettua.Muuten seurusteltiin lapsen kanssa tosi paljon lattialla.Uusia virikkeitä kehiin kun vanhat eivät enää kiinnosta(Wau kirjakerhon " naamapehmokirjan" muistan pelastaneen meillä useita kertoja).
Ehkä olen ääripää,mutten suinkaan mikään täydellinen äiti todellakaan!Sitterikin jäi varastoon käyttämättömänä...
näin olen ihan neuvon saanut, että jos pitää lasta rintarepussa päivisin, niin ei enää hyppykiikkuun, tai toisinpäin.
Meillä oli käytössä kävelytuoli, ostettiin käytettynä kirpparilta. En kyllä uuteen olisi raaskinut rahaa pistää, kun ihan turha (kallis) vempainhan se on.
Meillä oli aika vaativa neiti, ja kun 7 kk ikäisenä otettiin käyttöön se kävelytuoli, niin äiti sai syödä rauhassa, maksaa tietokoneella laskut rauhassa, pedata sängyn rauhassa, pukea suihkun jälkeen rauhassa vaatteet päälle, meikata rauhassa, täyttää tai tyhjentää tiskikoneen rauhassa jne. Mitään näistä ei päivän mittaan ollut oikein saanut tehtyä ilman kävelytuolia.
Tyttö ei kuitenkaan koskaan ollut kävelytuolissa yhtäjaksoisesti kuin n. 5 minuuttia. Eipä ollut tuosta laitteesta mitään haittaa meidän tytön liikkumaan lähtemisen tai minkään muunkaan kannalta, vain apua.
Myönnän, että haittaa saattaa olla, jos lasta pitää tuolissa pitkiä aikoja kerrallaan tai jopa koko päivän. Mutta lyhyet muutaman minuutin mittaiset jaksot vaikka useammankin kerran päivässä ei tee mitään haittaa.
Ei kaiken suhteen kannata olla niin ylihysteerinen. Silti minustakin 4 kk ikäinen on liian pieni sekä hyppykiikkuun että kävelytuoliin. Ja kävelytuolia tosiaan suositellaan vasta yli 6 kk ikäisille.
Käsittääkseni tuohon 4 kk ikään kuuluu juuri tuollainen ap:n kuvaileman " kitinävaihe" . Vauvaa kiinnostaa kaikki ympärillä oleva, mutta mihinkään ei pääse itse käsiksi, eikä kaikki tavaratkaan vielä pysy käsissä sillä tavalla kuin vauva itse haluaisi. Kiukuttaisi kai moinen aikuistakin ;)
Kantoliina kehiin, ja paljon virikkeitä lapselle lattialle!
Kävelytuoli kuulostaa hassulta, mutta varmasti sillekin paikkansa on.
Vierailija:
ihan turha (kallis) vempainhan se on.
Miksi hankkia turha vempain, joka _voi_ aiheuttaa ongelmia? Eikä ole muutenkaan sanottua, että lapsi siinä viihtyy. Osa ei viihdy muualla kuin äidin sylissä, vaikka tarjolla olisi mitä muuta vaan.
ai narinaa. ei ap varmaan tiennyt sellaista..
vauva maahan selälleen ja jumppalelu/tms. päälle katseltavaksi. =)