Apen synttärit - riita menossa
Auttakaa! Meillä on miehen kanssa hirveä riita menossa. Apella on synttärit (70 v.) joulukuun alussa. Appivanhemmat asuvat noin 400 km päässä meistä. Sattumalta tuona saman päivänä on yksi kallis lastenkonsertti, johon ostin jo kalliit liput (en siis muistanut synttäreitä eikä mitään ollut sovittu) enkä voi niitä palauttaa. Mitään juhlia ei ole vielä sovittu, ei kutsua tullut tms., ja juhlapäivä on sunnuntai, jolloin meidän pitäisi lähteä ajamaan kotiin heti puolenpäivän jälkeen. Konsertti olisi iltapäivällä. 5- ja 3-vuotiaat lapsemme ovat aivan innoissaan konsertista, mutta nyt mieheni on ehdottomasti sitä mieltä, että sinne ei mennä, vaan apen synttäreitä pitää mennä viettämään. Että sellainen on periaate. Mies ei suostu kuuntelemaan yhtään mitään ja äsken huusimme toisillemme. Olen tosi joustava appivanhempia kohtaan aina, mutta juuri nyt tuntuisi todella kurjalta jättää kalliit liput käyttämättä. Miten ratkaisisitte asian?
Kommentit (298)
Vaikka et yleensä soittelisi apelle,niin voisitko tässä tapauksessa tehdä poikkeuksen? Tai jos anoppi on mukava, niin voisitko soittaa hänelle?
Varmasti saisitte sovittua jonkun toisen päivän synttäreille. Kerro miksi ja kerro että olisitte siellä mielellään ihan ajan kanssa, eikä vain nopeasti piipahtamassa.
Älä vänkää nyt miehen kanssa, vaan sovi itse asiasta :) välillä huomattavasti helpompaa kuin säätää miehen kautta kaikki menot.
Esimerkiksi miehen puolella ollaan siirretty tapaninpäivän ruokailua kaksi tuntia eteenpäin, koska minä olin omilla vanhemmillani ja tuli yllättäviä viivästyksiä. Mutta koska ilmoitin jo ajoissa, niin he itse halusivat odottaa minua, vaikkei olisi ollut pakko.
Välillä mukavalla ystävällisyydellä ja ennakkoon kysymisellä kaikki menee paljon mukavammin. Älä siis vaivaa päätäsi niehen kanssa tappelulla.
Se anoppi niitä juhlia varmaan järjestää (jos järjestää) joten etkö voisi soittaa hänelle ja kysyä millaisia suunnitelmia on tulossa vai onko ollenkaan?
Siis 5v ja 3v lapset odottaa innolla konserttia? Miksi kukaan kertoo tässä vaiheessa lapsille, että kuukauden kuluttua on konsertti, eihän lapsilla ole ajantajua tuolla tavalla lainkaan. Joka päivä kyselevät, että joko tänään jne.
Toisaalta jos ette mene apen synttäreille syntymäpäivänä vaan silloin kun teille sopii, niin kai on ihan OK, että appi tulee teille joulua juhlimaan loppiaisena? Tai lasten synttäreille 5 vko myöhemmin ja tietenkin ilman lahjoja, koska hänelläkin voi olla tärkeitä konsertteja.
Kerrohan, AP, mikä konsertti on kyseessä, niin voidaan päätellä oletko pelkkä provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua. Ihan oikeastiko enemmistö täällä on sitä mieltä, että lähisukulaisen 70-vuotispäivät jätetään välistä jonkin konsertin takia?
Et tajua niin.
Juhlia ei ole tiedossa, mutta mies on päättänyt, että juurikin isänsä syntymäpäivänä sinne on joka tapauksessa mentävä - vaikka isänsä päättäisikin pitää juhlat ja eri päivänä. Mielestäni jotain outoa miehessä on, varsinkin kun anopin syntymäpäivä ei juhlittu virallisena päivänä vaan katsottiin lähisuvun allakasta sopiva päivä.
Juuri näin! Ja lapsille ei saa enää puhua konsertista, koska meidän perheen pitää olla on hold siltä varalta, että appi päättää jotain synttäreistä. Ap.
Ap hei, jos teet niinkuin miehesi haluaa, niin tämä jäytää teidän välejänne aina. Ja pahamieli lastesi takia ei hellitä hetkessä. Pakko sun vaan on apellesi soittaa, koska miehelläsi on joku oma ongelma.
Missä perheessä mennään näin lasten ehdoilla? Sairasta.
Sairasta on luvata lapsille ja sitten perua lupaus vedoten johonkin ihan järjettomään asiaan eli kakkukahvit lähiperheen kesken.
Tässä ollaan nyt menossa ap:n miehen kumman päätöksen mukaan, että isoisän juhlia pitää juhlia, vaikka kutsua ei edes ole eikä tämä isoisä edes juhlista piittaa.
Ensi viikonloppuna on pojan esikoisen nimiäiset. Samaan aikaan on myös eräs mukava teatteriesitys, johon olen ostanut edulliset liput. Ajattelin perua koko teatterimatkan, mutta eipä nyt tarvitsekaan: vetoan siihen, että eihän ne nimiäiset ole kuin kakkukahvit lähiperheen kesken, ei siellä mummia ja ukkia kaivata. Tietenkin menemme teatteriin ja kahville vaikka parin viikon päästä, voihan niitä juhlia aina siirtää.
Ekaks rauhoitutte ja sitten etsitte ratkaisua. Synttärit ovat tärkeät tasavuosisynttärit ja lasten odottama konsertti on tärkeä.
a) jos apen synttäreille ei tule kuin te, niin voiko mies ehdottaa että tulette lauantaina tai edeltävänä viikonloppuna tai seuraavana. Jos juhlat olisivat isot, ymmärtäisin, että niiden siirtäminen on vaikeaa. Joulukuuhun on vielä aikaa, joten ei ole minusta yhtään epäkunnioittavaa kysyä asiaa
b) konserttiliput myyntiin ja varaat konsertin jollekin toiselle päivällä. Lapset tuskin muistavat mikä päivä se nyt tarkkaan oli ja kun pääsevät niin kaikki on hyvin
c) mies menee juhliin ja sinä viet lapset konserttiin
d) appivanhemmat hilaavat takamuksensa teille ja käytte siinä juhlinnan välissä konsertissa
Ei tämä ole muuta kuin keskustelua. Appivanhemmille voi selittää tilanteen, että tilanne on tämä ja tässä olisi ehdotuksia a, c ja d ja kysyä miten heistä tämä olisi paras hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies menee synttäreille, te konserttiin
Tämä! Tämä! Ja ainoastaan tämä! Ei mitään järkeä istuttaa lapsia 800 kilsaa autossa muutenkaan jos kerran varsinaisia juhliakaan ei ole. Miehesi on hölmö.
Jatkamatta paasausta täällä, ota se puhelin käteen ja pahoittele tilannetta. Kysy voisitteko juhlia vaikka jo lauantaina tai seuraavalla viikolla.
Hyvin monia asioita voi siirtää, ja moni tekee sen mielellän, jos otetaan ystävällisesti yhteyttä etukäteen.
Onko ap:n mies siis ainoa lapsi, joka on sitä mieltä, että isän 70v-päivät ovat juhlimisen arvoiset? Vaimo taas katsoo, että lastenkonsertti on kivampi tapaus.
Jos olisin ap:n mies, niin laittaisin lusikat jakoon samantien. Pitäkööt vaimo lastenkonsertit, mies perheen ainoana aikuisena ottaa huomioon muitakin kuin itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua. Ihan oikeastiko enemmistö täällä on sitä mieltä, että lähisukulaisen 70-vuotispäivät jätetään välistä jonkin konsertin takia?
Ihan oikeastiko joku edes harkitsee lähtevänsä ajamaan 400km jonkun 70v-päivän takia ja vielä talvella?
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas tajua - appi ei kai ole vielä kutsunut ketään? Pitäisikö koko kuukausi pitää tyhjänä ohjelmasta että varmasti kaikkien sopii mennä juuri kun apelle sopii?
Meillä, jos on lähisukulaisen isot juhlat kerrotaan päivä jo mahdollisimman aikaisin ja se on sitten varattu mutta jos jollain on muuta menoa niin sitten yritetään sovitella ja kaikki hyväksyvät sen että joskus joutuu tekemään kompromisseja.
Tässä APn tapauksessa esim soittaisimme ja kysyisimme voimmeko tulla jo lauantaina kun on niin pitkä ajomatka niin ehdittäisiin olemaan pidempään ja kun on nuo liput jo ehditty hankkimaan niin onko su tiedossa jotkut 'sukujuhlat' joiden takia liput on syytä yrittää myydä eteenpäin...
Isovanhempien juhlat käytännössä sellaiset, että minusta on kasvatuksellisesti oikein lapset aine viedä, mutta jos ei ole juhlia tuolloin sunnuntaina niin lauantai on ihan hyvä juhlapäivä. Ei niitä lastenkin juhlia aina juuri oikeana päivänä päästä viettämään!
Vierailija kirjoitti:
Ensi viikonloppuna on pojan esikoisen nimiäiset. Samaan aikaan on myös eräs mukava teatteriesitys, johon olen ostanut edulliset liput. Ajattelin perua koko teatterimatkan, mutta eipä nyt tarvitsekaan: vetoan siihen, että eihän ne nimiäiset ole kuin kakkukahvit lähiperheen kesken, ei siellä mummia ja ukkia kaivata. Tietenkin menemme teatteriin ja kahville vaikka parin viikon päästä, voihan niitä juhlia aina siirtää.
Jos kutsutaan ainoastaan yksi perhe, en ymmärrä, miksei etukäteen voisi kysyä, sopiiko ajankohta, ja valita sellainen päivä ettei tarvitse perua mitään. Tällaista mahdollisuutta ei isompien juhlien kohdalla yleensä ole (ja sen takia joku joutuukin usein jäämään pois, kaikki ei välttämättä saa vaikkapa vapaapäivää töistä), mutta pienten juhlien kohdalla tämä on ehdoton etu, jota en itse jättäisi käyttämättä.
Itse olisin ihan valmis perumaan suurimman osan menoista kahvitellakseni synttärimerkeissä vanhempien tai appivanhempien luona, mutta toisaalta, jos meno sattuisikin olemaan jokin erityisen odotettu, harvinainen tai kallis, toivoisin joustovaraa, jos meidän perheen lisäksi ei ole tulossa muita vieraita.
Itse tähtäisin ensisijaisesti siihen, että pääsette lähisukulaisen 70v. synttäreille koko porukka. Jos ei ole edes tietoa minä päivänä ne järjestetään, niin turha asiasta on riidellä. Puhelin käteen ja soitat anopille jos mies on noin saamaton. Juhliin on niin pitkä aika, että eiköhän onnistu jos ei mitään spektaakkelimaisen massiivista festivaalia olla apen synttäreistä järjestämässä.
Ja jos konserttia joutuu siirtämään toiseen ajankohtaan, niin ei se ole lupauksien rikkomista jos konserttiin kuitenkin pääsee. Ja kuka yleensäkään puhuu 3- ja 5 -vuotiaille mitään joulukuussa tapahtuvasta asiasta, tuonikäiset lapset eivät juurikaan käsitä miten kaukana tai lähellä se on saati että joku päivämäärä pysyis muistissa.
Ja kyllä täytyy lastenkin kestää, että joskus voi suunnitelmat mennä uusiksi jonkun tärkeän asian takia. Isommille lapsille pitää selittäneet miksi ja neuvotella miten asia korvataan. Joko toisella päivämäärällä tai korvaavalla tapahtumalla.
Vierailija kirjoitti:
Myyt liput netissä, ja menette synttäreille. Tästähän et edes kyselisi palstalla, jos kyseessä olisi oman äitisi synttärit, ja miehesi olisi luvannut viedä lapset äitisi syntymäpäivänä uimaan.
70-vuotisjuhlat ovat kerran, kakaranne frööbelinpalikat-paskakeikkoja tulee ja menee.
Lupaat lapsille jotain muuta tilalle.
Tietämättä paremmin mikä keikka on kyseessä mutta ei noita konsertteja ole täällä kuin joskus ja jouluna. Fröbelin Palikat käyvät tässä kaupungissa ehkä kahden, kolmen vuoden välein ja Hevisaurus on käynyt vain kerran viimeisen viiden vuoden aikana. Eikä noissa naapurikaupungeissa ole ollut juurikaan parempi tilanne.
Mutta hei, voihan ne lapset odottaa sen kolme vuotta kunhan vain päästään pönöttämään vanhuksen synttäreille kun isukille ei käy seuraava päivä.
Provo. siis lähtisitte aamuvarhain ajamaan 400 km, nauttisitte kahvit ja ajaisitte 400 km takaisin?? Kyydissä 3- ja 5- vuotiaat. Salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko joku edes harkitsee lähtevänsä ajamaan 400km jonkun 70v-päivän takia ja vielä talvella?
Herra paratkoon. Kun sinulla on 70v. juhlat, niin etkö odottaisi näkeväsi siellä lapsiasi ja lapsenlapsiasi??
Jos lapseni ei vaivaudu 70v synttäreilleni siksi, että hänen vaimonsa haluaa lastenkonserttiin, niin lapsi voi samantien sanoa lopulliset hyvästit. Miksi ihmeessä haluaisin olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joille en merkitse mitään? Eläkööt elämäänsä, minä elän omaani. Turha ennen joulua lirkutella, että tullaan tapanina käymään hakemassa lahjat. Mitkä ihmeen lahjat? Omani avaan jo aattona eikä meille vieraiden perheiden lahjoja kukaan tuo.
Ensinnäkin miten aikuinen ihminen unohtaa 70v. Synttärit tai no joo varmaan monikin mutta kai ne on kalenterissa ylhäällä. Myy liput netissä, lapset pettyvät joo mutta sinä selität heille asian ja menette toisella kertaa. Elämä on täynnä pettymyksiä sori vaan.
Miehesi on täysin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyt liput netissä, ja menette synttäreille. Tästähän et edes kyselisi palstalla, jos kyseessä olisi oman äitisi synttärit, ja miehesi olisi luvannut viedä lapset äitisi syntymäpäivänä uimaan.
70-vuotisjuhlat ovat kerran, kakaranne frööbelinpalikat-paskakeikkoja tulee ja menee.
Lupaat lapsille jotain muuta tilalle.
Tietämättä paremmin mikä keikka on kyseessä mutta ei noita konsertteja ole täällä kuin joskus ja jouluna. Fröbelin Palikat käyvät tässä kaupungissa ehkä kahden, kolmen vuoden välein ja Hevisaurus on käynyt vain kerran viimeisen viiden vuoden aikana. Eikä noissa naapurikaupungeissa ole ollut juurikaan parempi tilanne.
Mutta hei, voihan ne lapset odottaa sen kolme vuotta kunhan vain päästään pönöttämään vanhuksen synttäreille kun isukille ei käy seuraava päivä.
Entä jos ajaisi niiden lasten kanssa vaikka 80 km matkan sinne konserttiin? Miksi ihmeessä lapsiperheille kaiken on oltava potanheittämän päässä?
Eli sinä kunnon ämmänä käyt jo valtataistelua asiasta ja haastat riitaa miehesi kanssa, vaikka koko päivää ei ole edes vielä päätetty? Olet enemmän kuin kusipää.