Apen synttärit - riita menossa
Auttakaa! Meillä on miehen kanssa hirveä riita menossa. Apella on synttärit (70 v.) joulukuun alussa. Appivanhemmat asuvat noin 400 km päässä meistä. Sattumalta tuona saman päivänä on yksi kallis lastenkonsertti, johon ostin jo kalliit liput (en siis muistanut synttäreitä eikä mitään ollut sovittu) enkä voi niitä palauttaa. Mitään juhlia ei ole vielä sovittu, ei kutsua tullut tms., ja juhlapäivä on sunnuntai, jolloin meidän pitäisi lähteä ajamaan kotiin heti puolenpäivän jälkeen. Konsertti olisi iltapäivällä. 5- ja 3-vuotiaat lapsemme ovat aivan innoissaan konsertista, mutta nyt mieheni on ehdottomasti sitä mieltä, että sinne ei mennä, vaan apen synttäreitä pitää mennä viettämään. Että sellainen on periaate. Mies ei suostu kuuntelemaan yhtään mitään ja äsken huusimme toisillemme. Olen tosi joustava appivanhempia kohtaan aina, mutta juuri nyt tuntuisi todella kurjalta jättää kalliit liput käyttämättä. Miten ratkaisisitte asian?
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vietin edellisen kerran epävirallisesti syntymäpäivääni täytettyäni 18 vuotta. Kävin silloin kavereiden kanssa ravintolassa. Siitä on yli 20 vuotta, enkä ole vieläkään kokenut tarvetta viettää enempiä synttärijuhlia. Epäilen, että sellaista päivää tuleekaan.
Jos 70-vuotias äijä pahastuisi siitä, ettei syntymäpäiviään vietetä, voi hellantuuteli. Nyt näyttää vielä siltä, että pahastuja ei ole edes itse juhlittava, vaan poikansa. Oikea puolestaloukkaantujien kuningas.
Tässä on vielä se, että ne synttärit vietetään, ehkä vain päivää ennen. Ehkä siitä voisi pahastua, jos ei mitenkään muistettaisi, mutta jos lapsiperhe haluaa mennä kotiinkin järkevään aikaan, niin pikkasen joustoa.
Mutta ap:n mies tässä varmaan onkin se vaikein tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vietin edellisen kerran epävirallisesti syntymäpäivääni täytettyäni 18 vuotta. Kävin silloin kavereiden kanssa ravintolassa. Siitä on yli 20 vuotta, enkä ole vieläkään kokenut tarvetta viettää enempiä synttärijuhlia. Epäilen, että sellaista päivää tuleekaan.
Jos 70-vuotias äijä pahastuisi siitä, ettei syntymäpäiviään vietetä, voi hellantuuteli. Nyt näyttää vielä siltä, että pahastuja ei ole edes itse juhlittava, vaan poikansa. Oikea puolestaloukkaantujien kuningas.
Eikös tuo nyt ole aivan normaalia, ettei tuollaisia synttäreitä vietetä 18-vuotispäivien (itse en viettänyt edes niitä) jälkeen. Sitten vanhuksena eläkkeellä isojen merkkipaalujen merkitys kasvaa.
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua. Ihan oikeastiko enemmistö täällä on sitä mieltä, että lähisukulaisen 70-vuotispäivät jätetään välistä jonkin konsertin takia?
Et tajua niin.
Juhlia ei ole tiedossa, mutta mies on päättänyt, että juurikin isänsä syntymäpäivänä sinne on joka tapauksessa mentävä - vaikka isänsä päättäisikin pitää juhlat ja eri päivänä. Mielestäni jotain outoa miehessä on, varsinkin kun anopin syntymäpäivä ei juhlittu virallisena päivänä vaan katsottiin lähisuvun allakasta sopiva päivä.
Ehkäpä miestä keljuttaa se, että hänen vaimonsa ei osoita minkäänlaista kunnioitusta appeaan kohtaan, vaan on miehensä selän takana varannut muulle perheelle liput johonkin konserttiin miehen isän 70-vuotispäivänä. Luulen, että apen 70-vuotissynttärit ovat olleet kauemmin tiedossa, kuin tuo lastenkonsertti. Kyllä täälläkin monella käyttäjällä pääsisi parku, jos omilla 70-vuotissynttäreillä osa lähiperheestä ei osallistuisi, "kun tuli nuo liput varattua yhteen konserttiin, enkä yhtään muistanut, että sinun 70-vuotispippalot ovat juuri silloin." Sitten vielä ihan vakavissaan ehdotettaisiin, "mutta sähän voisit kato pyörähtää nopeesti täällä meillä ennen kun me lähdetään sinne konserttiin". Tulisipa siinä oikein arvostettu olo 70-vuotiaana juhlakaluna
Olen ollut mieheni kanssa vuodesta 1994, enkä tiedä milloin appivanhempieni syntymäpäivät on. En muista edes syntymävuosia. Ei ole koskaan pyydetty juhliinkaan vaikka ilmeisimmin useammat pyöreät vuodet mahtuu tähän ajanjaksoon. Eli ei kaikille ole selvää milloin jotkut synttärit on.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt ilmennyt paljon taustoja apn tilanteesta. Ihan tervettähän tuo apn puolison toiminta ei ole. Oman perheen kustannuksella hyysätään vanhempia. Nämä appivanhemmat ikääntyvät ja apn miehen itse keksimät velvollisuudet vain kasvavat ja anoppilareissut vain lisääntyvät apn ja lasten kustannuksella. Ongelma tulee kasvamaan, jos ei joku ulkopuolinen ota asiaa puheeksi tai muuten tämä mies herää asian suhteen.
Ei jumalauta. Jos miehellä on hyvät välit vanhempiinsa, se on palstamammalta pois?
Olette te sairaita ämmiä.
Minusta on outoa, miten isovanhemmat ovat noin välinpitämättömiä lapsenlapsistaan. Jos ajattelisin itseäni tilanteeseen, haluaisin todellakin että minulle rakkaat ja maailman tärkeimmät lapsenlapset pääsisi konserttiinsa, ei puhettakaan että just sinä samana päivänä pitäisi tulla kahville. Muutenkin noin puuduttavan pitkä ajomatka noin pienten lasten kanssa joulukuussa kun on pimeää ja liukasta, mieluummin haluaisin että pitävät lastenkonsertissaan hauskaa ja juodaan ne kahvit sitten vaikka jouluna. En ymmärrä tällaista itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa! Meillä on miehen kanssa hirveä riita menossa. Apella on synttärit (70 v.) joulukuun alussa. Appivanhemmat asuvat noin 400 km päässä meistä. Sattumalta tuona saman päivänä on yksi kallis lastenkonsertti, johon ostin jo kalliit liput (en siis muistanut synttäreitä eikä mitään ollut sovittu) enkä voi niitä palauttaa. Mitään juhlia ei ole vielä sovittu, ei kutsua tullut tms., ja juhlapäivä on sunnuntai, jolloin meidän pitäisi lähteä ajamaan kotiin heti puolenpäivän jälkeen. Konsertti olisi iltapäivällä. 5- ja 3-vuotiaat lapsemme ovat aivan innoissaan konsertista, mutta nyt mieheni on ehdottomasti sitä mieltä, että sinne ei mennä, vaan apen synttäreitä pitää mennä viettämään. Että sellainen on periaate. Mies ei suostu kuuntelemaan yhtään mitään ja äsken huusimme toisillemme. Olen tosi joustava appivanhempia kohtaan aina, mutta juuri nyt tuntuisi todella kurjalta jättää kalliit liput käyttämättä. Miten ratkaisisitte asian?
Mä en näe tässä mitään ongelmaa. Te menette juhlimaan lasten papan syntymäpäivää, se on sun murheesi jos et ole ottanut kaikkia asioita huomioon. Tuo syntymäpäivä nyt joka tapauksessa on joka vuosi samalla päivämäärällä. Kyseessä on kuitenkin lasten isän isä.
Minua siis risoo se, että emme ole koskaan synttäreillä käyneet ja tiedän, ettei mitään vastaanottoa tai sukujuhlia tule. Olemme vieneet lahjan/ kukan sitten, kun olemme käyneet. En tajua, mistä nyt on tullut periaate, että meidän pitää siellä olla. En minä voi muistaa appeni ja anoppini synttäreitä, se on kyllä ihan mieheni asia. Ap
Kuinkas usein apella sitten on noita 70-vuotispäiviä ollut? Vai vertaatko nyt jotakin tavallista syntymäpäivää tällaiseen merkkipaaluun?
Mitä tällaisena merkkipaalipäivänä sitten tehdään? Kerro!
Vietetään juhlia siten kun järjestäjä on ne järjestänyt, eikä aleta vänkäämään vastaan ja päsmäröimään tai järjestämään niitä oman lätkämatsilippujen takia uusiksi tai ehdottelemaan, että tulepas sinä vanhus nyt meillä täällä piipahtamaan niillä päivilläsi, kun itse haluaakin mennä mieluummin lätkämatsiin. Samalla tavoin vaimot vetävät herneen nenään, jos merkkipäivää ei muisteta tai mies kertookin menevänsä mieluummin katsomaan lätkää merkkipäivänä - voihan ne merkkipäivät viettää vaikka ens viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vielä se, että ne synttärit vietetään, ehkä vain päivää ennen. Ehkä siitä voisi pahastua, jos ei mitenkään muistettaisi, mutta jos lapsiperhe haluaa mennä kotiinkin järkevään aikaan, niin pikkasen joustoa.
Aloittajan mies on vaikea????????????????????????
Aloittaja itse menee ennemmin tuhannen kilometrin yhtä mittaa ajamisella titi-nallen paskakonserttiin , kuin suostuu miehensä toiveeseen?
Ja haastaa riitaa miehensä kanssa, vaivautumatta edes itse ottamaan asioista selvää?
Suomalainen nainen on todella kusipäinen despootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en näe tässä mitään ongelmaa. Te menette juhlimaan lasten papan syntymäpäivää, se on sun murheesi jos et ole ottanut kaikkia asioita huomioon. Tuo syntymäpäivä nyt joka tapauksessa on joka vuosi samalla päivämäärällä. Kyseessä on kuitenkin lasten isän isä.
Minua siis risoo se, että emme ole koskaan synttäreillä käyneet ja tiedän, ettei mitään vastaanottoa tai sukujuhlia tule. Olemme vieneet lahjan/ kukan sitten, kun olemme käyneet. En tajua, mistä nyt on tullut periaate, että meidän pitää siellä olla. En minä voi muistaa appeni ja anoppini synttäreitä, se on kyllä ihan mieheni asia. Ap
Kuinkas usein apella sitten on noita 70-vuotispäiviä ollut? Vai vertaatko nyt jotakin tavallista syntymäpäivää tällaiseen merkkipaaluun?
Vietetään juhlia siten kun järjestäjä on ne järjestänyt, eikä aleta vänkäämään vastaan ja päsmäröimään tai järjestämään niitä oman lätkämatsilippujen takia uusiksi tai ehdottelemaan, että tulepas sinä vanhus nyt meillä täällä piipahtamaan niillä päivilläsi, kun itse haluaakin mennä mieluummin lätkämatsiin. Samalla tavoin vaimot vetävät herneen nenään, jos merkkipäivää ei muisteta tai mies kertookin menevänsä mieluummin katsomaan lätkää merkkipäivänä - voihan ne merkkipäivät viettää vaikka ens viikolla.
Juuri näin. Aloittajallekin varmaan sopii, että ensi keväänä äitienpäivää vietetään edellisenä tiistai-iltana, koska mies on ihan epähuomiossa ostanut äitienpäivälle poikienristeilyn Tallinnaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei! Mitäs kun juhlakalu ei ole juhlia mitenkään järjestämässä ja ap:n mies käsk i odottamaan kutsua. Mitä jos kutsua virallisiin juhliin ei tule? Kerro lisää kun tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, miten isovanhemmat ovat noin välinpitämättömiä lapsenlapsistaan. Jos ajattelisin itseäni tilanteeseen, haluaisin todellakin että minulle rakkaat ja maailman tärkeimmät lapsenlapset pääsisi konserttiinsa, ei puhettakaan että just sinä samana päivänä pitäisi tulla kahville. Muutenkin noin puuduttavan pitkä ajomatka noin pienten lasten kanssa joulukuussa kun on pimeää ja liukasta, mieluummin haluaisin että pitävät lastenkonsertissaan hauskaa ja juodaan ne kahvit sitten vaikka jouluna. En ymmärrä tällaista itsekkyyttä.
En minäkään. Ylipäätään olisi liikuttavaa, jos lapsenlapset tulisivat päivää ennen varsinaista juhlapäivää tuomaan lahjan tai kortin tai vain käymään, keskellä talvea, pitkän matkan. En olisi itse turhan tarkka päivästä, varsinkaan jos en juhlia pitäisi. Ihan kuin suurin osa täälläkin vastanneista olisi sitä mieltä, että sellainen tervehdyskäynti ei liikuta eikä ole mistään kotoisin! Eikä apelle kai tarvitse sanoa konsertista enempää vaan tosiaan keskittyä häneen sinä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin menette lastenkonserttiin. Apen kanssa ehtii juhlia myöhemminkin eikä lapsilla muutenkaan ole mukavaa vanhusten pönötyssynttäreillä ja sukujuhlissa.
No ehkä ei lapsilla, mutta vaarille varmasti olisi. 70kymppiset iso juttu eri asia jos normaalisynttärit. Samaa mieltä miehen kanssa että kunnioitusta nyt kehiin. Varmasti tietää mitä omat vanhemmat arvostaa. Ap kämmäsit sillä myönsit että olit unohtanut synttärit. Sinun kuuluu korjata virhe ja myydä liput vaikka sitten halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja itse menee ennemmin tuhannen kilometrin yhtä mittaa ajamisella titi-nallen paskakonserttiin , kuin suostuu miehensä toiveeseen?
Ja haastaa riitaa miehensä kanssa, vaivautumatta edes itse ottamaan asioista selvää?
No tämä mies on menossa syntymäpäiväjuhliin vaikka mitään kutsua ei ole tullut. Aikaisemminkin näitä kahvittelusyntymäpäiviä on vietetty joustavasti eikä tiettynä päivänä. Apn mies ei vaivaudu kysymään vanhemmilta onko tulossa juhlia. Ap:n mies käy vanhempiensa luona joka kuukausi eli mikään harvinainen vierailu ei ole edes kyseessä. Anoppilan reissu edes takaisin on 800 km. Ymmärsin, että konsertti on jossain lähellä ap:n kotia. Ap:n miehen sisar on tulossa ulkomailta käymään seuraavan kerran kahden vuoden kuluttua ei ole mikään tapa perheessä edes viettää yhteistä aikaa. Ap:n puoliso on jotenkin kiinni vanhemmissaan, kun näitä vierailuja on joka kuukausi ja ap kirjoitti tuntuvista rahallisistakin menetyksistä, jotka tietysti on omalta perheeltä pois, kun tulee vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä mies on menossa syntymäpäiväjuhliin vaikka mitään kutsua ei ole tullut. Aikaisemminkin näitä kahvittelusyntymäpäiviä on vietetty joustavasti eikä tiettynä päivänä. Apn mies ei vaivaudu kysymään vanhemmilta onko tulossa juhlia. Ap:n mies käy vanhempiensa luona joka kuukausi eli mikään harvinainen vierailu ei ole edes kyseessä. Anoppilan reissu edes takaisin on 800 km. Ymmärsin, että konsertti on jossain lähellä ap:n kotia. Ap:n miehen sisar on tulossa ulkomailta käymään seuraavan kerran kahden vuoden kuluttua ei ole mikään tapa perheessä edes viettää yhteistä aikaa. Ap:n puoliso on jotenkin kiinni vanhemmissaan, kun näitä vierailuja on joka kuukausi ja ap kirjoitti tuntuvista rahallisistakin menetyksistä, jotka tietysti on omalta perheeltä pois, kun tulee vanhempiaan.
Kertoo aloittajan arvostuksesta miestä ja tämän vanhempia kohtaan se, että aloittajan oman mokankin jälkeen TiTi-nalle vie aloittajan mielestä "voiton".
Sopiiko sinullekin, että miehen lätkämatsin vuoksi ensi vuonna voidaan unohtaa äitienpäivä, naistenpäivä, ystävänpäivä, hääpäivä ja sinun synttärisi? Juhlitaan jos jaksetaan sitten myöhemmin.
Ehkä nyt hieman ymmärrän miestä. Kerran maalaispoika, aina maalaispoika, vaikka kuinka kauan olisi kaupungissa asunut. On suvun maille saanut rakentaa nykyaikaisen huvilan, jota haluaa tietysti käydä "kunnostamassa" ja pitämässä omasta omaisuudestaan huolta. Antanut ikääntyville vanhemmilleen luvan asua siinä, pitävät päivittäistä huolta talosta. Liekö ajatellut, että vaimon kanssa eläkepäivinä muuttavat takaisin maalle? Eiköhän ap myös alunperin maalta kotoisin, kun isällä ainakin metsäpalstaa tuntuu riittävän. Kismittää tietysti ap:tä, että alvariinsa pitäisi olla sinne menossa ja kaikki lomat siellä viettää. Ikänsä maalla asuneet vanhemmat eivät varmastikaan koskaan olisi muuttaneet kaupunkiin. Ikävä tunnehan se on, jos kokee muiden menevän oman perheen edelle. Kymmenen vuotta sitten, ennen lapsia, tilanne oli eri. Sitä saattoi kahdestaan mennä eri huoneeseen vaikka "hupsuttelemaan" sillä aikaa kun muut kahvittelivat. Etteköhän löydä jonkinlaisen ratkaisun, koska pakkohan se on.
Tuliko yllätyksenä, että appi täyttää 70 vuotta? Lapsetkin on mukavasti provosoitu iloitsemaan konsertista, kenenkähän toimesta. Ei voi syyttää kuin itseään, jos organisoi tärkeälle merkkipäivälle muuta sijaisohjelmaa. Toivottavasti mies lähtee lasten kanssa isänsä syntymäpäivää juhlistamaan. Ap voi jäädä tänne palstalle kitisemään aiheesta, miten tehdään säröä perhesuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä, että appi täyttää 70 vuotta? Lapsetkin on mukavasti provosoitu iloitsemaan konsertista, kenenkähän toimesta. Ei voi syyttää kuin itseään, jos organisoi tärkeälle merkkipäivälle muuta sijaisohjelmaa. Toivottavasti mies lähtee lasten kanssa isänsä syntymäpäivää juhlistamaan. Ap voi jäädä tänne palstalle kitisemään aiheesta, miten tehdään säröä perhesuhteisiin.
Sehän olisikin hyvä idea - mies ja lapset matkaan yhdessä ja ap voisi shoppailla tikettirahoilla! Ikävä vaan, että nämä hienohelmat saattaisivat vetää herneet siitäkin, ettei ap ilmesty juhlakalua onnittelemaan.
Suurin riita tuntuu olevan täällä palstalla.. Jestas sentään miten väsyttävää vänkäystä. En kyllä tiedä, miksi luin tän koko ketjun!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt hieman ymmärrän miestä. Kerran maalaispoika, aina maalaispoika, vaikka kuinka kauan olisi kaupungissa asunut. On suvun maille saanut rakentaa nykyaikaisen huvilan, jota haluaa tietysti käydä "kunnostamassa" ja pitämässä omasta omaisuudestaan huolta. Antanut ikääntyville vanhemmilleen luvan asua siinä, pitävät päivittäistä huolta talosta. Liekö ajatellut, että vaimon kanssa eläkepäivinä muuttavat takaisin maalle? Eiköhän ap myös alunperin maalta kotoisin, kun isällä ainakin metsäpalstaa tuntuu riittävän. Kismittää tietysti ap:tä, että alvariinsa pitäisi olla sinne menossa ja kaikki lomat siellä viettää. Ikänsä maalla asuneet vanhemmat eivät varmastikaan koskaan olisi muuttaneet kaupunkiin. Ikävä tunnehan se on, jos kokee muiden menevän oman perheen edelle. Kymmenen vuotta sitten, ennen lapsia, tilanne oli eri. Sitä saattoi kahdestaan mennä eri huoneeseen vaikka "hupsuttelemaan" sillä aikaa kun muut kahvittelivat. Etteköhän löydä jonkinlaisen ratkaisun, koska pakkohan se on.
Noin se varmaan menee... Mutta ei ap:n isällä ollut metsäpalstaa, ymmärtääkseni? Eikö sanonut olevansa kaupungista vai ymmärsinkö väärin? No, se ei tässä varmaan ole tärkeintä. Mutta turhauttavaa varmasti, jos aina appi ja anoppi menevät oman perheen edelle.
Sinä haluaisit siis lähteä kahdella autolla pe-la huvilalle. Konsertti mainio tekosyy, ettei tartte jäädä juhliin seurustelemaan muiden kanssa.Mies saa jäädä yksin. Eikö appi 10 vuotta sitten viettänyt kuuskymppisiään lainkaan tai 5 vuotta sitten 65-vuotispäiviä? Välivuodet ymmärrän, ettei höselletä. Miten anopin tasavuosia on juhlittu?
Miksi ette lue ketjua eka? Ap mainitsi aiemmin, että apella oli kuusikymppisillä ollut muutama tuttu käymässä, jotka eivät edes tienneet, että pyörät täyttyivät. Ja ap ja mies olivat kuin lapset jossain muualla talossa, etteivät häiritse aikuisia :D Eikä mitään sukujuhlia ole tulossa. Ota ensin selvää ennekuin toistat samaa!