Apen synttärit - riita menossa
Auttakaa! Meillä on miehen kanssa hirveä riita menossa. Apella on synttärit (70 v.) joulukuun alussa. Appivanhemmat asuvat noin 400 km päässä meistä. Sattumalta tuona saman päivänä on yksi kallis lastenkonsertti, johon ostin jo kalliit liput (en siis muistanut synttäreitä eikä mitään ollut sovittu) enkä voi niitä palauttaa. Mitään juhlia ei ole vielä sovittu, ei kutsua tullut tms., ja juhlapäivä on sunnuntai, jolloin meidän pitäisi lähteä ajamaan kotiin heti puolenpäivän jälkeen. Konsertti olisi iltapäivällä. 5- ja 3-vuotiaat lapsemme ovat aivan innoissaan konsertista, mutta nyt mieheni on ehdottomasti sitä mieltä, että sinne ei mennä, vaan apen synttäreitä pitää mennä viettämään. Että sellainen on periaate. Mies ei suostu kuuntelemaan yhtään mitään ja äsken huusimme toisillemme. Olen tosi joustava appivanhempia kohtaan aina, mutta juuri nyt tuntuisi todella kurjalta jättää kalliit liput käyttämättä. Miten ratkaisisitte asian?
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vanhempia ihmisiä, jotka arkailevat täyden kympin syntymäpäiviensä huomioimista, koska epäilevät ettei kukaan halua tulla kakkukahville. Sydämessään toivovat, että joku kuitenkin muistaisi. Ja riemuitsevat, kun sittenkin ovikello soi ja ovella seisovat lapset ja lastenlapset. Näillä vanhuksilla arki on yleensä tasaisen tappavaa ja he tietävät, että lähtö lähenee.
Ja ap oli raahamassa lapsia päivää ennen käynnille lahjoineen päivineen. Voi teitä marttyyreja, kyllä oikea päivämäärä pitää olla tai muuten sydän murtuu näillä marttyyreilla.
Marttyyri, koska vanhus istuu yksin keittiön pöydän ääressä, juo kupposen kahvia ja miettii, että täytänpä tässä 70 vuotta. Katsoo tv-uutiset ja menee nukkumaan.
Ja itse ei voi repäistä ja lähteä lasten kustantamalle hotellilomalle, syödä brunssia, käydä hieronnassa ja tavata lapsenlapsia ennen ja jälkeen konsertin? Niinkö :D sitten ansaitseekin tuollaisen elämän, jos ei muu kelpaa. Ei vanhus ole mikään uhri ja hyviä ideoita tässä on tullut. Itsestä se on kiinni, miksi papparainen ei sitten kutsu?
Papparainen ei ole täällä kertomassa omaa kantaansa. Tuskin hän sokea ja tunteeton on, nähnyt millaista paskamyrskyä on poikansa ja miniän välillä.
Toi liitto on melkeen finaalissa kyl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä, että appi täyttää 70 vuotta? Lapsetkin on mukavasti provosoitu iloitsemaan konsertista, kenenkähän toimesta. Ei voi syyttää kuin itseään, jos organisoi tärkeälle merkkipäivälle muuta sijaisohjelmaa. Toivottavasti mies lähtee lasten kanssa isänsä syntymäpäivää juhlistamaan. Ap voi jäädä tänne palstalle kitisemään aiheesta, miten tehdään säröä perhesuhteisiin.
Tiedätkö itse, koska omat appivanhempasi täyttävät pyöreitä? Mutta sinähän olet virheetön, ja voit siksi kivittää täällä muita :)
:D Tiedän. Tiedän muidenkin sukulaisten syntymäpäivät, ovat erillisellä paperilla merkittynä. Näin pystyn ennakoimaan ajoissa, etten järjestä muuta toimintaa perheellemme isoille merkkipäiville. Perseeni on kyllä leviämässä ja vatsa muistuttaa ilmapalloa, karvoja kasvaa siellä missä en soisi kasvavan, ovatko nämä virheitä? Unohtelen usein merkitä kauppalistaan puutteita, maksan joskus laskun kahteen kertaan, ajoin polkypyörällä jalkakäytävällä...virheitä riittää.
Jesjes! Sinä osaat nämä jutut! Muut ehkä muistavat maksaa laskun vain kerran, toisin kuin sinä! Joten kivitä ihmeessä niitä, jotka eivät hallitse koko suvun synttärikalenteria ulkoa ja unissaan.
Ohis. Millainen on ihminen, joka ei tiedä appivanhempiensa syntymäpäivää?! Hehän ovat perhettä kuitenkin! Vai etkö tiedä omien vanhempiesi tai sisarustesikaan syntymäpäiviä?
Mies tulee vartin päästä töistä, niin kysynpä siltä heti ovesta tullessaan että koskas on mun äitini ja isäni syntymäpäivä 😂
20 vuotta kuitenkin oltu naimisissa, niin jos ei muista, niin ukko vaihtoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydän särkyy, kun alkaa miettimään, kuinka paljon näitä "syntymäpäivättömiä" vanhuksia on. Ja lapsia, ja aikuisia. Vaikka mitä sotkuja olisi elämässä, ja kaikillahan niitä on eritasoisia, en soisi kenenkään olevan yksin syntymäpäivänään, äitien- ja isänpäivänä ja jouluna. Tässä maassa on liikaa itsekkyyttä, katkeruutta ja yksinäisyyttä.
Tässä ketjussa sellaisesta ei kuitenkaan ole kyse.
Ei tietenkään. Pikku perheriita käynnissä, kun apella on 70-vuotissyntymäpäivä. Tuskin ensimmäinen riita. Kyse taitaa olla oikeammin ap:n ja miehensä keskinäisestä suhteesta. Joka heijastuu appeen.
Vierailija kirjoitti:
Toi liitto on melkeen finaalissa kyl.
Kyllä. Äityli sitten kertoo lapsille , kuinka "Isi nyt muuttaa muualle asumaan, mutta hei, me päästiin sinne TiTi-nallen konserttiin, eikö ollutkin sen arvoista?".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä, että appi täyttää 70 vuotta? Lapsetkin on mukavasti provosoitu iloitsemaan konsertista, kenenkähän toimesta. Ei voi syyttää kuin itseään, jos organisoi tärkeälle merkkipäivälle muuta sijaisohjelmaa. Toivottavasti mies lähtee lasten kanssa isänsä syntymäpäivää juhlistamaan. Ap voi jäädä tänne palstalle kitisemään aiheesta, miten tehdään säröä perhesuhteisiin.
Tiedätkö itse, koska omat appivanhempasi täyttävät pyöreitä? Mutta sinähän olet virheetön, ja voit siksi kivittää täällä muita :)
:D Tiedän. Tiedän muidenkin sukulaisten syntymäpäivät, ovat erillisellä paperilla merkittynä. Näin pystyn ennakoimaan ajoissa, etten järjestä muuta toimintaa perheellemme isoille merkkipäiville. Perseeni on kyllä leviämässä ja vatsa muistuttaa ilmapalloa, karvoja kasvaa siellä missä en soisi kasvavan, ovatko nämä virheitä? Unohtelen usein merkitä kauppalistaan puutteita, maksan joskus laskun kahteen kertaan, ajoin polkypyörällä jalkakäytävällä...virheitä riittää.
Jesjes! Sinä osaat nämä jutut! Muut ehkä muistavat maksaa laskun vain kerran, toisin kuin sinä! Joten kivitä ihmeessä niitä, jotka eivät hallitse koko suvun synttärikalenteria ulkoa ja unissaan.
Ohis. Millainen on ihminen, joka ei tiedä appivanhempiensa syntymäpäivää?! Hehän ovat perhettä kuitenkin! Vai etkö tiedä omien vanhempiesi tai sisarustesikaan syntymäpäiviä?
Mies tulee vartin päästä töistä, niin kysynpä siltä heti ovesta tullessaan että koskas on mun äitini ja isäni syntymäpäivä 😂
Heh, toivottavasti sentään muistaa äitien ja isänpäivän. Eihän ne miehet niin muista, siksi niillä on muistuttavat eukot.
Osui ja upposi. Lämpimät onnittelut 70-vuotiaalle apelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, toivottavasti sentään muistaa äitien ja isänpäivän. Eihän ne miehet niin muista, siksi niillä on muistuttavat eukot.
Sori, oli pakko kommentoida kun edellinen kysyi että millainen ihminen ei muka muista.
Mies muistaa kyllä minun synttärit ja hääpäivän ja lasten hetut paremmin kuin minä. Äitienpäivän ja isänpäivän tarkistaa kalenterista. Mutta ihan naurettava ajatus että hänen pitäisi muistaa vanhempieni syntymäpäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydän särkyy, kun alkaa miettimään, kuinka paljon näitä "syntymäpäivättömiä" vanhuksia on. Ja lapsia, ja aikuisia. Vaikka mitä sotkuja olisi elämässä, ja kaikillahan niitä on eritasoisia, en soisi kenenkään olevan yksin syntymäpäivänään, äitien- ja isänpäivänä ja jouluna. Tässä maassa on liikaa itsekkyyttä, katkeruutta ja yksinäisyyttä.
Ei tietenkään. Pikku perheriita käynnissä, kun apella on 70-vuotissyntymäpäivä. Tuskin ensimmäinen riita. Kyse taitaa olla oikeammin ap:n ja miehensä keskinäisestä suhteesta. Joka heijastuu appeen.
Luulen kans että riidellään päivittäin ja kaikesta. Mies ei viihdy edes kotona. Lapsiperheen elämäkin on varmaan odotettua rankempaa. Rahaa mennyt talon rakentamiseen ja miehen vapaa-aika. En kadehdi.
Vierailija kirjoitti:
Myyt liput netissä, ja menette synttäreille. Tästähän et edes kyselisi palstalla, jos kyseessä olisi oman äitisi synttärit, ja miehesi olisi luvannut viedä lapset äitisi syntymäpäivänä uimaan.
70-vuotisjuhlat ovat kerran, kakaranne frööbelinpalikat-paskakeikkoja tulee ja menee.
Lupaat lapsille jotain muuta tilalle.
Taysin ot, mutta meinasi tulla kahvit nenasta ulos kun luin tokavikan lauseen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku päivitys tähän väliin: se on nyt avioero edessä tässäkin perheessä.
Anopin synttäreistä muisti vuodenajan oikein. Appiukosta ei sitäkään. 😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietin edellisen kerran epävirallisesti syntymäpäivääni täytettyäni 18 vuotta. Kävin silloin kavereiden kanssa ravintolassa. Siitä on yli 20 vuotta, enkä ole vieläkään kokenut tarvetta viettää enempiä synttärijuhlia. Epäilen, että sellaista päivää tuleekaan.
Jos 70-vuotias äijä pahastuisi siitä, ettei syntymäpäiviään vietetä, voi hellantuuteli. Nyt näyttää vielä siltä, että pahastuja ei ole edes itse juhlittava, vaan poikansa. Oikea puolestaloukkaantujien kuningas.
Tässä on vielä se, että ne synttärit vietetään, ehkä vain päivää ennen. Ehkä siitä voisi pahastua, jos ei mitenkään muistettaisi, mutta jos lapsiperhe haluaa mennä kotiinkin järkevään aikaan, niin pikkasen joustoa.
Mutta ap:n mies tässä varmaan onkin se vaikein tapaus.
Aloittajan mies on vaikea????????????????????????
Aloittaja itse menee ennemmin tuhannen kilometrin yhtä mittaa ajamisella titi-nallen paskakonserttiin , kuin suostuu miehensä toiveeseen?
Ja haastaa riitaa miehensä kanssa, vaivautumatta edes itse ottamaan asioista selvää?
Suomalainen nainen on todella kusipäinen despootti.
No tämä mies on menossa syntymäpäiväjuhliin vaikka mitään kutsua ei ole tullut. Aikaisemminkin näitä kahvittelusyntymäpäiviä on vietetty joustavasti eikä tiettynä päivänä. Apn mies ei vaivaudu kysymään vanhemmilta onko tulossa juhlia. Ap:n mies käy vanhempiensa luona joka kuukausi eli mikään harvinainen vierailu ei ole edes kyseessä. Anoppilan reissu edes takaisin on 800 km. Ymmärsin, että konsertti on jossain lähellä ap:n kotia. Ap:n miehen sisar on tulossa ulkomailta käymään seuraavan kerran kahden vuoden kuluttua ei ole mikään tapa perheessä edes viettää yhteistä aikaa. Ap:n puoliso on jotenkin kiinni vanhemmissaan, kun näitä vierailuja on joka kuukausi ja ap kirjoitti tuntuvista rahallisistakin menetyksistä, jotka tietysti on omalta perheeltä pois, kun tulee vanhempiaan.
Kertoo aloittajan arvostuksesta miestä ja tämän vanhempia kohtaan se, että aloittajan oman mokankin jälkeen TiTi-nalle vie aloittajan mielestä "voiton".
Sopiiko sinullekin, että miehen lätkämatsin vuoksi ensi vuonna voidaan unohtaa äitienpäivä, naistenpäivä, ystävänpäivä, hääpäivä ja sinun synttärisi? Juhlitaan jos jaksetaan sitten myöhemmin.
Sulla on luetun ymmärtämisessä kovasti vikaa kun noin täällä roihuat.Taisi mennä tunteisiin? Tajuatko ettei siellä ole mitään juhlia ja ap:n mies on ikäisekseen liian kiinni vanhemmissaan? Tajuatko että lomat ja muut mennään täysin vanhusten ehdoilla, mikä ei ole tervettä. Tämä juhlajuttu on vain oire siitä ongelmasta. Jos nyt lukisit paperipussiin hengitettyäsi uudelleen tekstin johon vastasit ohi aiheen ja ymmärtäisit hävetä.
Tässä oli järjen ääni. Minusta huolestuttavaa on se, että ap:n mies ei näytä uskaltavan ehdottaa muuta päivää isälleen. Vai olenko väärässä? Ja siksi vaimo ja lapset raahataan paikalle, satojen kilometrien päähän, konsertti perutaan ja lopulta juhlia ei ehkä edes ole, muuta kuin kakkukahvit jos niitäkään. Minusta ap kuulostaa aika kiltiltä, kirjoitti hyvää appvanhemmistaan (ei alkanut syyllistää heitä), jaksaa lomailla lasten kanssa apen luona, matkustaa pitkät matkat, on ollut valmis auttamaan juhlissa jos sellaiset pidetään, sallii miehen viikonloput mamman patojen ääressä ja itse hoitaa lapset ja työnsä, kun herra itse lomailee. On aivan inhimillistä, että merkkipäivä voi unohtua ja on ihan normaalia, että menoja yrittää sovitella ettei kaikkea tarvitse perua. Miksi mies on alkanut riidellä siitä? Lisäksi mulla olisi nielemistä, jos mieheni syytäisi rahaa anoppiini. Kyllä rahat kuuluu lapsiperheen menoihin etupäässä! En tajua yhtään tällaista.
Ei alkanut syyllistämään heitä, mutta yhdessä viestissä kyllä avautui ja haukkui appensa "paskantärkeäksi" ym.
Hieno miesvihaketju mammoilta, taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Hieno miesvihaketju mammoilta, taas kerran.
Hieno naisvihaketju papoilta, taas kerran.
Eihän nyt 70-vuotisjuhlat nyt ole mikään megatapahtuma että siellä on pakko olla tai edes viettää juhlia.Itse en viettänyt edes 50-v juhlia.
En tajua, miksi aikuisten ihmisten pitää tollaisesta huutaa toisilleen tai kirjoitella vauva.fi. Ettekö osaa KESKUSTELLA keskenänne?
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi aikuisten ihmisten pitää tollaisesta huutaa toisilleen tai kirjoitella vauva.fi. Ettekö osaa KESKUSTELLA keskenänne?
Ap sanoi, että mies oli vetänyt pultit tästä ehdotuksesta, että jotenkin nämä kaksi yhdistettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roadwalker kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa! Meillä on miehen kanssa hirveä riita menossa. Apella on synttärit (70 v.) joulukuun alussa. Appivanhemmat asuvat noin 400 km päässä meistä. Sattumalta tuona saman päivänä on yksi kallis lastenkonsertti, johon ostin jo kalliit liput (en siis muistanut synttäreitä eikä mitään ollut sovittu) enkä voi niitä palauttaa. Mitään juhlia ei ole vielä sovittu, ei kutsua tullut tms., ja juhlapäivä on sunnuntai, jolloin meidän pitäisi lähteä ajamaan kotiin heti puolenpäivän jälkeen. Konsertti olisi iltapäivällä. 5- ja 3-vuotiaat lapsemme ovat aivan innoissaan konsertista, mutta nyt mieheni on ehdottomasti sitä mieltä, että sinne ei mennä, vaan apen synttäreitä pitää mennä viettämään. Että sellainen on periaate. Mies ei suostu kuuntelemaan yhtään mitään ja äsken huusimme toisillemme. Olen tosi joustava appivanhempia kohtaan aina, mutta juuri nyt tuntuisi todella kurjalta jättää kalliit liput käyttämättä. Miten ratkaisisitte asian?
Mä en näe tässä mitään ongelmaa. Te menette juhlimaan lasten papan syntymäpäivää, se on sun murheesi jos et ole ottanut kaikkia asioita huomioon. Tuo syntymäpäivä nyt joka tapauksessa on joka vuosi samalla päivämäärällä. Kyseessä on kuitenkin lasten isän isä.
Minua siis risoo se, että emme ole koskaan synttäreillä käyneet ja tiedän, ettei mitään vastaanottoa tai sukujuhlia tule. Olemme vieneet lahjan/ kukan sitten, kun olemme käyneet. En tajua, mistä nyt on tullut periaate, että meidän pitää siellä olla. En minä voi muistaa appeni ja anoppini synttäreitä, se on kyllä ihan mieheni asia. Ap
Kuinkas usein apella sitten on noita 70-vuotispäiviä ollut? Vai vertaatko nyt jotakin tavallista syntymäpäivää tällaiseen merkkipaaluun?
Mitä tällaisena merkkipaalipäivänä sitten tehdään? Kerro!
Vietetään juhlia siten kun järjestäjä on ne järjestänyt, eikä aleta vänkäämään vastaan ja päsmäröimään tai järjestämään niitä oman lätkämatsilippujen takia uusiksi tai ehdottelemaan, että tulepas sinä vanhus nyt meillä täällä piipahtamaan niillä päivilläsi, kun itse haluaakin mennä mieluummin lätkämatsiin. Samalla tavoin vaimot vetävät herneen nenään, jos merkkipäivää ei muisteta tai mies kertookin menevänsä mieluummin katsomaan lätkää merkkipäivänä - voihan ne merkkipäivät viettää vaikka ens viikolla.
Okei! Mitäs kun juhlakalu ei ole juhlia mitenkään järjestämässä ja ap:n mies käsk i odottamaan kutsua. Mitä jos kutsua virallisiin juhliin ei tule? Kerro lisää kun tiedät.
Mistä tiedät, että juhlia ei järjestetä? Silläkö logiikalla, että niitä ei ollut 67-vuotispäivilläkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se anoppi niitä juhlia varmaan järjestää (jos järjestää) joten etkö voisi soittaa hänelle ja kysyä millaisia suunnitelmia on tulossa vai onko ollenkaan?
No kun kokemus on, että anoppi edellisenä päivänä leipoo kakun ja that's it. He eivät missään nimessä ole pitämässä sukujuhlia tai vastaanottoa. Miehen sisko ei myöskään pääse paikalle perheineen, se on nyt jo tiedossa. Enkä siis väitä, että sitten meidänkään ei tarvitse, vaan todellakin mennään kakkua syömään ja viedään lahja, mutta niin, että ehditään muutakin. Ap
sitä suuremmalla syyllä jos ei apen toinen lapsi pääse paikalle järjestäisin jotain.
itse soittaisin anopille ja kysyisin onko suunnitteilla juhlia johonkin ajankohtaan jolloin tuo toinen lapsi olisi paikalla. Jos ei niin ehdottaisin että ajatte anoppilaan lauantaina,yövytte joko siellä tai hotellissa,miten nyt on tapana ja sunnuntaina viette apen ja anopin jonnekin juhlalounaalle/päivälliselle ja sitten kakkukahvit kotona. 70-v on iso juttu.