Kun saat asiakkaalta esim reklamaatioviestin sävyyn, josta loistaa ikävällä tavalla alhainen sosiaaliluokka...
millainen on ensimmäinen ajatuksesi/tuntemuksesi?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä reklamaatiossa pitäisi loistaa? Hymynaamat vai? :D Kyllä kaunopuheistakin asiakasta veetututtaa, kun ei saa sitä mitä on markkinoitu ja myyty.
.
No periaatteessa siinä voi noita hymynaamojakin olla, mikäli asia on muuten selkeästi kerrottu ja se mistä syystä reklamoidaan.
Mikäli ei toimi, niin sitten voi ottaa seuraavassa yhteydenotossa astetta tiukemman suhtautumisen asian käsittelyn suhteen.
Pääasia, ettei asiakas ota henkilökohtaisesti mahdollisesti sellaista asiaa, joka olisi saattanut osua kenen tahansa muun asiakkaan kohdalle. Eli ei ala syyttelemään heti tahallisuudesta, vaan antaa myös mahdollisuuden tahattomuudelle ja sattuneelle vahingolle.
Jos tahattomuus tai sattunut vahinko on tehnyt tuotteesta tai palvelusta virheellisen, eikä myyntiehdoissa ole tähän viitattu, niin kyllä asiakas voi ottaa kokemansa vahingon ihan niin henkilökohtaisesti tai miten vaan hän sen kokeekin. Laki ei sanele asiakkaalle, millä sävyllä hänen kuuluu reklamoida. Ennemminkin asiakaspalvelussa on enemmän mätää, jos asiaa ei ole osattu hoitaa kunnolla, vaan on suhtauduttu esim. välinpitämättömästi, vältellen tai virheellisiä tietoja antaen.
.
No kun ne asiakkaatkaan ei ole täydellisiä tai erehtymättömiä itsekään kaikissa asioissa. Miten ne voi vaatia että toiset sitten olisivat sellaisia tai syyttää toisia mikäli tarkoittamaton vahinko on käynyt.
.
.
Miksi vahinkoa ei korjata reklamaation jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän aiheesta ja onko kyseessä joku itsekeskeinen elämäm koululainen vai sitten muuten vaan vähemmän koulutusta saanut, kuten vaikkapa monet suurista ikäluokista ovat. Ensimmäisille olen törkeä ja joustamaton pilkunviilaaja, jälkimmäisten kanssa etsin ratkaisua asiaan ja pyrin olemaan asiallinen.
Vähemmällä pääsisi, kun ei pilkkuja viilaile. :D Lopputulos on kuitenkin sama.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän aiheesta ja onko kyseessä joku itsekeskeinen elämäm koululainen vai sitten muuten vaan vähemmän koulutusta saanut, kuten vaikkapa monet suurista ikäluokista ovat. Ensimmäisille olen törkeä ja joustamaton pilkunviilaaja, jälkimmäisten kanssa etsin ratkaisua asiaan ja pyrin olemaan asiallinen.
Olet väärällä alalla.
Rahalla voi korvata (melkein) kaiken. Paitsi omaa mainettaan yrittäjänä.
Ap, oletko tehnyt niin ison vahingon, että yrität hakea pelastuskeinoa reklamaation sävystä? :D
Yllätyn tosi usein siitä, että se sävy on asiaton myös siellä ylemmissä luokissa. Melkein tekisi mieli sanoa, että varsinkin ylemmissä luokissa. Kun on "itse tienattua omaa rahaa", niin ne "oikeudet" on entistä lähempänä sydäntä. Tai siis lompakkoa.
Vähemmän tarkkaa tuilla elävillä on, ja jotenkin sen ymmärtää, vaikka tiukilla ovatkin.
Poistan viestin. Jos soittelee perään, niin ohjeistan tekemään ilmoituksen nettisivujen kautta.
Kyllähän yrityksen ensireaktio reklamaation vaikuttaa paljon. Jos asenne on torjuva tai vähättelevä, niin se on vain paskamyrskylisä asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Joskus täytyy kirota että viesti menee perille.
Olen kironnut esim. XXL.n asiakaspalveluun kun homma ei skulannut 10. viestin jälkeen ja Keskon asiakaspalveluun kun meni hermo niin saakelusti kun siellä mokat cittarissa samoja kuin k-marketissa.
Joo, kantsii huutaa ja kiroilla sille Cittarin kassatätille kovaan ääneen, että eikö perkele kuitit mene saatana koskaan oikein ja nyrkkiä ilmaan! Senhän vika se onkin, että kassakone sanoi makkarapaketin hinnaksi 2,89 kun oikeasti piti olla tarjouksessa 2,29.
Vierailija kirjoitti:
Poistan viestin. Jos soittelee perään, niin ohjeistan tekemään ilmoituksen nettisivujen kautta.
Miksi nettisivujen kautta? Jos olet saanut reklamaation sähköpostin kautta, on se laillisesti pätevä. Asiakkaalla on todisteet viesteistä ja kun niitä muutama on kertynyt, eikä yritys reagoi niihin, vie asiakas jutun kuluttajaneuvojalle. Tämäkö on tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kironnut esim. XXL.n asiakaspalveluun kun homma ei skulannut 10. viestin jälkeen ja Keskon asiakaspalveluun kun meni hermo niin saakelusti kun siellä mokat cittarissa samoja kuin k-marketissa.Joo, kantsii huutaa ja kiroilla sille Cittarin kassatätille kovaan ääneen, että eikö perkele kuitit mene saatana koskaan oikein ja nyrkkiä ilmaan! Senhän vika se onkin, että kassakone sanoi makkarapaketin hinnaksi 2,89 kun oikeasti piti olla tarjouksessa 2,29.
Eiku siellä cittarissa oli maitohyllyn hoitaja viikon saikulla niin siellä ei sitten myyty kuin rasvatonta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kironnut esim. XXL.n asiakaspalveluun kun homma ei skulannut 10. viestin jälkeen ja Keskon asiakaspalveluun kun meni hermo niin saakelusti kun siellä mokat cittarissa samoja kuin k-marketissa.Joo, kantsii huutaa ja kiroilla sille Cittarin kassatätille kovaan ääneen, että eikö perkele kuitit mene saatana koskaan oikein ja nyrkkiä ilmaan! Senhän vika se onkin, että kassakone sanoi makkarapaketin hinnaksi 2,89 kun oikeasti piti olla tarjouksessa 2,29.
Kantsiin kertoa mikä muu on tehokas tapa valittaa kassalla, kun kuitit ei taatana menen koskaan oikein.
Aika usein tosiaan pahimpia öykkäreitä ovat hyvätuloiset, ei suinkaan köyhät ja kouluttamattomat. Myyjänä asiattomimmat haukut olen saanut nimenomaan näiltä omasta mielestään "ylemmän sosiaaliluokan" edustajilta.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein tosiaan pahimpia öykkäreitä ovat hyvätuloiset, ei suinkaan köyhät ja kouluttamattomat. Myyjänä asiattomimmat haukut olen saanut nimenomaan näiltä omasta mielestään "ylemmän sosiaaliluokan" edustajilta.
Kouluttautuneilla on enemmän tietoa, mistä voi valittaa. Ellei virheistä valita, tuleeko se muka korjattua kun kakkoslaadun palvelu uppoaa asiakkaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😃
Eipä ole koskaan tullut reklamaatiota, josta voisin päätellä asiakkaan sosiaaliluokan.
Hoidan laskutusasioita, ja 90% valituksista ja yhteydenotoista tulee karhukirjeiden seurauksena. Näistä yli 99% on tapauksia, joissa asiakkaalla ihan oikeasti on jäänyt maksu maksamatta, vaikka ensin kovasti ovat eri mieltä. Yleensä asia selviää ihan keskustelemalla, ja ystävällisellä kehotuksella tarkistaa omat tiliotteet vielä uudestaan.
Raivoavia, asiattomia ja huutavia tapauksia on jonkin verran. Yksi ryhmä on vanhukset, he ovat usein aluksi tosi kiukkuisia, mutta leppyvät ja pyytävät anteeksi käytöstään, kun rauhallisesti selittää asian. Se on ok.
Verenpaineen saa nousemaan tämä toinen ryhmä, joka tulee karmit kaulassa/linjoja pitkin/sähköpostissa huutaen, aivan raivona, riehuen, syytellen varastamisesta, kyseenalaistaen ammattitaitoni yms. Eivätkä edes pyydä anteeksi käytöstään, kun lopulta hoksaavat että vika tosiaan oli heidän päässään. Toteavat vaan, että oho, no mä maksan.
Tässä ryhmässä usein on omalla kohdallani ollut niitä ihan hyvän sosiaaliluokan ihmisiä. Lakimiehiä, opettajia, pankki-ihmisiä yms.
Ei se tapojen puute ole ammatista, varallisuudesta yms kiinni.