Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kipuja viikolla 24+

07.03.2006 |

Olen tässä kärvistellyt jo useamman päivän mielettömän nivuskivun vuoksi. Kipu tuntuu oikeassa nivusessa, mutta säteilee koko kylkeen, kylkiluihin saakka. Samoin oikeanpuoleinen selkä ja jalka polveen saakka on kuin tulessa. Voisiko syynä olla se, että toukka painaa nivuseen ja/tai iskiakseen, joka aiheuttaa kivut? Lenkkeillessä kipua ei tunnu... ainoastaan ehkä ihan pienenä, menkkamaisena kipuna.

Toinen kipukohta mulla on tuolla navan yläpuolella. Omaan suurehkon (6*8cm) myooman vasemmalla kohdun ylälaidassa. Luulen, että tämä sekä kohdun kasvu aiheuttavat järjettömän painon/turvotuksen tunteen pallean alla. Joskus tämä paine tuntuu ahdistavana kipuna, varsinkin kyykistyessä ja kumartuessa. Vatsaan koskee todella häiritsevästi. Ainoa hyvä asento voisi pallean osalta olla selällään suorana sängyssä, mutta silloin alkaisi koskea selkään/nivuseen.

Nivuskipu on kuitenkin se pahis. Yhtenä yönä heräsin silmittömään kipuun. Mikään ei auttanut. Otin panadolia + panacodia, kävelin, venyttelin yms. Kipu oli aivan älytön. Ajattelin jo lähteä nkl:lle, mutta sitten tuli mieleen, että millainen kivun täytyy olla, että sinne kannattaa mennä? Mitä ne voivat tällaiselle kivulle tehdä? Tabut eivät auta juuri ollenkaan. Tuolloin kipu loppui, kun kävin selälleni sängylle, kasa tyynyjä pään ja polvien alle. Ei tuolla tavoin voi kuitenkaan juuri nukkua, ja hermo alkaa olla loppu jokapäiväisen kivun vuoksi... töissäkin pitäisi jaksaa olla. Ei nimittäin ole kiva, kun tuo kipu on nyt jatkunut jo neljättä päivää (ei onneksi enää ihan noin kovana, mutta kuitenkin).

Sekavasta selityksestä huolimatta... Olisiko kenelläkään mitään neuvoja/kokemuksia yms. Mitä helkkaria tämä on? Mitä ihmettä tälle voisi tehdä? Vai kestää kuin mies konsanaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin olisin omasta kokemuksestani lukenut. Tässä itselläni myös eräänä päivänä tuntui juuri oikealla puolella nivusessa kovaa painen tunnetta. Istuminen ei tahtonut onnistua ollenkaan, puhumattakaan että olisin autoa ajanut jne. Kipu oli tosi kovaa. Vessaan jopa pissille mennessä täytyi oikein asetella itsensä WC-istuimelle, kun ei tiennyt miten siihen olisi istunut ettei olisi sattunut.

En siinä kuitenkaan hätääntynyt, vaan ajattelin odottaa seuraavaan päivään. Mikäli kipu olisi vielä jatkunut olisin hakeutunut lääkäriin.

Siinä sitten tuli yksi päivä kärvisteltyä kivun kanssa ja voin sanoa, että ei mikään mukava tunne ollenkaan. Seuraavana päivänä ei kipua enää ollut. Tuli vain mieleeni, että olisiko mahdollisesti ollut niin, että vauva olisi jotenkin painanut nivuseen ja siitä tämä kipu? Todellista syytä en tiedä, mutta itse ajattelin näin. Toki voihan olla, että lihakset siellä harjottelee jo synnytystä varten, että voihan se kipu tulla siitäkin. Ajattelin nyt seuraavalla neuvolakäynnillä ottaa asian puheeksi ja kysyä, että mitä toi kipu oli. Olen sitten seuraavalla kerralla vähän viisaampi.

Mutta mikäli sinulla on kipu jatkuvaa, niin kannattaa varmasti kysyä terkkarilta, että mitä kivun kanssa kannattaa tehdä.

Kaikesta huolimatta, hyvää odotusta sinulle=)

Vierailija
2/8 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kipu on noin jatkuvaa? Siskollani vaivasi ekassa raskaudessa nivus ja napatyrä, mutta en tiedä millaista se kipu sitten oli.

Kantsii varmaan soittaa neuvolaan tai äippäpolille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinku75:

Olen tässä kärvistellyt jo useamman päivän mielettömän nivuskivun vuoksi. Kipu tuntuu oikeassa nivusessa, mutta säteilee koko kylkeen, kylkiluihin saakka. Samoin oikeanpuoleinen selkä ja jalka polveen saakka on kuin tulessa. Voisiko syynä olla se, että toukka painaa nivuseen ja/tai iskiakseen, joka aiheuttaa kivut? Lenkkeillessä kipua ei tunnu... ainoastaan ehkä ihan pienenä, menkkamaisena kipuna. Ajattelin jo lähteä nkl:lle, mutta sitten tuli mieleen, että millainen kivun täytyy olla, että sinne kannattaa mennä? Mitä ne voivat tällaiselle kivulle tehdä? Tabut eivät auta juuri ollenkaan. Tuolloin kipu loppui, kun kävin selälleni sängylle, kasa tyynyjä pään ja polvien alle. Ei tuolla tavoin voi kuitenkaan juuri nukkua, ja hermo alkaa olla loppu jokapäiväisen kivun vuoksi... töissäkin pitäisi jaksaa olla. Ei nimittäin ole kiva, kun tuo kipu on nyt jatkunut jo neljättä päivää (ei onneksi enää ihan noin kovana, mutta kuitenkin).

Mä olin jo samanlaisen kivun takia synnärillä,kun pelästyin,että synnytys on alkanut. No eihän se mitään ollu alkanut,onneksi!

Sielä ne neuvoi tosiaan ottamaan panadolin ja suihkutella lämmintä vettä kipukohtaan,mutta hoitokoinot onkin sitten kuulemma siinä. Mulle kipu oli emättimen seudulla molemmilla puolilla. Ja kun lääkäri niihin liitoslihaksiin koski niin kipu oli ihan armoton ja oli pakko liikahtaa. Mulla kivut tulee yleensä öisin ja silloin ei tosiaankaan nukuta! Joskus mulla auttaa liikkuminen ja joskus ei. Toisinaan ainoa mikä auttaa on kuumasuihku. Se riippuu päivästä mikä auttaa ja mikä ei. No onneksi sen kestää kun tietää mitä se on ja että se ei ole vaarillista!

Lilli81 28+1

Vierailija
4/8 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minäkin olen tuon nivuskivun tulkinnut ihan normaaliksi liitoskivuksi. Ja tosiaan jos siihen sormella tökkäsi, kipu oli ihan " kiitettävä" . Sanoin jos solmi kengännauhoja tai muuten kumartui " kippuraan" . Siis mikä tahansa, mikä jollain tavoin painoi nivuseen.

Mutta: entäs sitten tuo lonkka/reisi/selkäkipu? Voisiko se johtua sitten tuosta liitoskivun säteilystä tms? Ja tosiaan nyt on neljäs päivä menossa tuota kipua. Onneksi tänään taas hippusen vähemmän kuin eilen.... perjantaina meinasin kyllä " avautua" tästä neuvolan tädille, mutta minkäpä sekään reppana sille voi.. Todennäköisesti vaan sanoo: " no voi, voi...ikävää!" . Sehän se paljon helpottaakin.

Kuumavesipullolla olen alavatsaa ja nivusta hautonut iltaisin. Se vie kivun pois... aivan kuin puuduttaisi kohdan... onneksi.

Vierailija
5/8 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan älytöntä!!! Kipua on nyt siis ollut jo lauantaista saakka. Sunnuntaina sitä oli myös päivällä, mutta sen jälkeen se on ilmaantunut vasta myöhään iltapäivällä.

Viime yönä heräsin yhden maissa tuohon sairaaseen kipuun. Kävelin pitkin kämppää, haudoin kuumavesipullolla nivusta ja vääntyilin sängyllä ja sohvalla. Itse nivuskipu ei ole niin älytön, mutta se " säteilee" oikeaan kylkeen aina alimpiin kylkiluihin saakka (tai siis säteilyksi/krampiksi olen sen tulkinnut). Loppujen lopuksi tuli itku, koska vitutti, sattui ja olin jo niin väsynyt. Pahinta kipua kesti n. tunnin, jonka jälkeen olin nukahtanut kummalliseen asentoon nojatuoliin kyljelleni, vesipullo kylkeä vasten.

Alkaa muuten hermo olla loppu. Nappeja on kai turha ottaa, kun en oikein tiedä, onko niistä mitään hyötyä. NKL:lle on turha soittaa, koska ei ne puhelimessa osaa mitään neuvoa. Neuvola ihan sama juttu. Todennäköisesti sanovat vain, että: " voi, voi.. ei auta muu kuin lämmittää ja kärsiä!" .

Mutta onko tässä enää mitään järkeä? Pitääkö raskaana ollessa kärsiä näinkin järjettömistä kivuista? Nyt selkä on koko matkalta jäykkä ja kipeä. Onpa kiva olla töissä väsyneenä ja pelätä taas tulevaa iltaa ja yötä. PRKL!

Vierailija
6/8 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen enempää en osaa asiaa kommentoida muuta kuin,

minä soittaisin sinne synnärille ja/tai neuvolaan ja kyselisin mitä pitäs tehdä...

ja tarvittaessa hakisin sairaslomaa!!

koitahan pärjäillä ja kokeile vaan sitä särkylääkettä, jos vaikka helpottaiskin

krisse rv 25+4

Vierailija
7/8 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin pitäisit mennä. ja sairaslomaa kannattais hakee. ethän sä voi kärsiä seuraavat 16 viikkoa ja sit jos ne pahenee loppua kohden. ja muista pitää puolias kun olet lääkärillä koska yleensä ne vähättelee niitä kipuja kun ne ei ite tiedä miltä tuntuu.

tsemppiä!

my_selene ja neitinen rv 28+

Vierailija
8/8 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten NKL:n päivystykseen ja selitin tilanteen. Kätilö kertoi nivuskivun olevan ihan normaalia (tiesin tuon). Kysyi, olenko ottanut nappeja. Vastasin, että Panacodia & Panadolia, mutta en oikein huomannut olevan mitään apua. Ei siinä sitten juuri voi kuulemma muuta kuin kärvistellä.

Et sellasta... heh. Ei sitten kertonut mitään, mitä en olisi jo " tiennyt" . Ei se ainakaan vakavaa ole. Ja sinttikin reuhtoo ihan normaalisti, joten....