Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

opettajien muistaminen

14.05.2006 |

Taas alkaa olla se aika vuodesta, etta pitaisi miettia jotain kivaa opettajille. Itsella paa on melko tyhja. Suurin ongelma on budjetti. Juniori siirtyy syksylla kouluun ja " eskarissa" olisi 4 opettajaa. Esikoisella on koulussa opettaja ja kaksi avustajaa, joten seitsemalle pitaisi jotain kivaa keksia. Ainoa idea talla hetkella on kesaisia kelluvia kynttiloita Ikeasta, jotka sitten itse pakkaisin kauniisti ja siihen lapsen tekema kortti.

Mita te muut laitatte? Jouluna opettaja sai varmasti suklaata koko vuodeksi ja kukkapuskaa en viitsisi laittaa, koska monet lahtevat lomalle heti koulun loputtua. Olisi kiva antaa jotain, mita voi kayttaa ja sitten panna pois (siis ei sellaista mika jaa nurkkiin lojumaan). Ideoita kaipaan :-)!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Sain itse kerran orvokin, joka oli kiva istuttaa pihalle. Tämä ei tietysti käy sellaiselle, jolla ei ole aikaa hoitaa kukkia :) Mutta minusta erittäin hyvä lahja, jos nyt välttämättä lahjan haluaa antaa.

Vierailija
2/21 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mukavimpia lahjoja ovat olleet:

- Lapsen itsensä leipomat pikkuleivät ja mukana tullut kiva pussi teetä (kahvinjuoja saattaisi tykätä kahvista)

- Piha- / parvekekukat

- Muutama eri yrtti istutettuina tavalliseen isoon ruukkuun

- Lasten piirustukset ja itse tehdyt kortit ym. askartelut

Eli ei ihan kalleimmasta päästä.

Ja ihan kaikista kamalimpia, anteeksi vain, ovat erilaiset koriste-esineet, koska ne kuitenkin lähes aina ovat oman maun vastaisia, kaikki 20 erilaisia ja eri tyylisiä, ja käyttämättä jäävät melkein aina. On kurjaa, kun huomaa että lahja on selvästi ollut kallis mutta se ei ole itselle ollenkaan mieleinen eikä tarpeellinen. Tämä siis vain minun mielipiteeni. Jos jotain on annettava, joku henkilökohtainen (esim. askartelut) tai ehdottomasti käyttöön menevä juttu mieluummin. Itse esim. voisin hyvin syödä vaikka miten paljon sitä suklaata:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden lahjojen kannalla olen minäkin. Esim. yrtit ruukussa, ruukkutomaatti, parvekekukat tms.

Vierailija
4/21 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oli eskarin opet ja esikoisen iltapv-kerhon opet ja koulun ope ja erityisope jne. jne. Eli budjetti tuli vastaan kun oli monta muistettavaa.

Ainakin tällaisia lahjoja meillä ollut

- Ikeasta edulliset jälkiruokakulhot, joihin nätisti pakattu sellofaaniin lapsen itseleipomia ja koristelemia pipareita (jouluna - keväällä voisi olla siis esim. pikkuleipiä)

- Pentikin nätisti pakattu servetit + 2 kynttilää tms.

- laadukasta irtoteetä (esim. pakkaus jossa 2 eri teetä ja teesiivilä)

- Robertsin kahvi-lahjapakkaus

- lahjapussissa miniruukkuruusu tms. kukka ja kynttilä

Ja aina lapsen itse tekemä kortti mukaan, mahd. tarrakuvalla.

Opettajilta kysyisin, jos lapset tuo paljon askarteluja tms., onko teillä tosiaan mahdollista säästää ne kaikki vuosien varrelta? Jotkut pienet kortit varmaan vielä voikin säästää.

Vierailija
5/21 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käyttötavara järkevin. Lahjakortteja esim. Spice Iceen, Kotijäätelöautolle, puutarhamyymälään tmv. saa edullisestikin ja siihen on helppo keksiä hauska aasinsilta. Em. yrtit ja kesäkukat hyvä idea, puutarhanhoitovälineet, grillaustarvikkeet ymv. käyttökelpoisia. Pienen tai keskikokoisen kuoharipullon saa muutamalla eurolla, jos se muuten lahjaideana sopii maailmankatsomukseen. Lisäksi voi lyöttäytyä yhteen muutaman muun tutun vanhemman kanssa ja saada lisää ostovoimaa, lahjakortti edelleen harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Vierailija
6/21 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos olisin opettaja en missaan nimessa haluaisi koriste-esineita. Toisekseen budjettikaan ei riita, etta kaikille seitsemalle ostaisi jotain kunnollista (tai siis kallista). Juttelin juuri tutun kanssa ja han sanoi ostaneensa valokuvakehyksen, jossa viela oli teksti " maailman parhaalle opettajalle" . En halua olla ilkea, mutta mina en ainakaan sellaista kirjahyllyyni panisi :-( Mieluummin annan jotain " kertakulutukseen" tarkoitettua.

Toisaalta jain miettimaan sitakin, etta koulussa on paljon sellaista henkilokuntaa, jotka takaavat sen, etta lapseni (ja tietysti kaikki muutkin) viihtyy, mutta jaavat paitsi naista erikoiskiitoksista. Ajattelin, etta jos veisin viimeisena paivana pullia tai jotain koko henkilokunnalle.

Vierailija
7/21 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ynnä muut lapsen arkeen liittyvät henkilöt eli vaikkapa itsetehdyllä kortilla olisi tosiaan erittäin fiksua muistaa esim. siivoojia ja keittiön henkilökuntaa.

Vierailija
8/21 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole mahdollisuutta säilyttää itsetehtyjä askarteluja, kortteja ja muita, vaan joudun kaikki heittämään pois aika vauhdikkaastikin ja varaamaan vähäisen kaappitilan oman lapsen tuotoksille. Siksi tykkäänkin erityisesti käyttötavaroista.

Kaikenlaiset herkut ovat hyvin mieleisiä. Vaikka ei itse jostakin tykkäisikään, aina käy kylässä vieraita, joille maistuu. Jos rehellisiä ollaan, en välttämättä syö lasten itse tekemiä herkkuja, joten suosikkini ovat joko vanhempien tekemät tai kaupasta ostetut herkut. Tämä voi olla tylyä, mutta meillä jokaisella on omat rajoituksemme ja tässä on minun rajani. Herkuista olen saanut suklaan lisäksi teetä, kahvia, hilloa, sinappia ja erilaisia juomia.

Ruukkukukkia on kiva saada. Lähden usein kotiseudulleni heti juhlista suoraan, joten leikkokukat tuppaavat viikonlopun aikana nuutumaan. Siksi tykkään ruukkukukista. Myös yrttipuska kuulostaa korvissani ihan loistavalta. Toki mieleeni ovat jääneet lasten itse keräämät kielokimput aivan erityisen koskettava lahjana.

Muut pienet hyötyesineet ovat myös kivoja. Niistä voisi mainita vaikka juuri nuo kynttilät, lautasliinat ja onkilaitteen. Valokuvakehyksiä olen myös saanut, mutta niitä ei ole tullut käytettyä, kuten ei siis koriste-esineitäkään. Jonain vuonna sain hauskan t-paidan. Kovassa käytössä on myös ollut itse koristeltu kankainen peruskauppakassi.

Itseasiassa tuo kauppakassi on kyllä edullisista lahjoista ihan huippuyksilö. Lapsi oli koristellut sen ihan tavallisella vesiliuottomalla tussilla. Samaa ideaa voisin suosia itsekin.

Siinäpä noita.

Mukavia kevätjuhlia kaikille!

Tituli

Vierailija
9/21 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika omituista yleensä ottaen et pitää ostaa jotakin.opettaja on ammatti ja hän tekee vain työtään ja saa siitä palkan kiitokseksi.kuka meille muuta työtä tekeville tuo mitään hyvin tehdystä työstä.päiväkodin tätejä muistin viimeisenä vuonna ja opettaja saa vain itsetehdyn kortin jouluna ja keväällä.olisi mahottoman mukava ostella kaikille jotain,mut kukkaro ei anna myöten.

Vierailija
10/21 |
21.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tietysti noinkin, mutta meille tai siis tytolle on sattunut taivaallisen hyva opettaja, joka ei tosiaankaan laske tyotunteja ja tekee asioita " omaksi huvikseen" ja tietysti luokan yhteiseksi iloksi. On ehdottomasti opettajan ansiota, etta luokan yhteishenki on hyva ja opettaja on saanut myos lahes kaikki vanhemmat mukaan touhuun. Haluan muistaa hanta muutenkin kuin maksamalla verot.

savisto:

aika omituista yleensä ottaen et pitää ostaa jotakin.opettaja on ammatti ja hän tekee vain työtään ja saa siitä palkan kiitokseksi.kuka meille muuta työtä tekeville tuo mitään hyvin tehdystä työstä.päiväkodin tätejä muistin viimeisenä vuonna ja opettaja saa vain itsetehdyn kortin jouluna ja keväällä.olisi mahottoman mukava ostella kaikille jotain,mut kukkaro ei anna myöten.

Vierailija
11/21 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opettajana voisin kommentoida. Emme todellakaan odota mitään lahjoja, aina ne tulevat yllätyksenä ja tuntuvat todella ihanilta. Parhaita ovat olleet omat leivonnaiset tai kesäkukat. Ihan yksi orvokki sellofaanissa on herkistänyt minut monta kertaa. Aika usein oppilaat ostavat yhden ruusun. Ne ovat kauniita, mutta hurjan kalliita.

Vierailija
12/21 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin minäkin kommentoida, opettajana. Tosiaan hinta ei ole se, mitä opettaja arvostaa. Ajatus se tärkein on, vaikkakaan en ole pitänyt koriste-esineistä enkä jostain ei-minun-makuuni olevista astioista, joita on vuosien varrella saanut. Eikä niistä niin pidä muutkaan opettajat niin, että niitä säilyttäisivät hyllyissään :( Lisäksi alkuvuosina sain niin jouluna kuin kevaallakin kukkia ja HARMITTI, kun olin lähdössä monenkin viikon reissulle suoraan juhlasta. Eli ei ehkä kukkia nuorelle opelle, jonka juuret ovat jossain muualla!

Jos useaa opettajaa/avustaja haluaa (tai " täytyy" ) muistaa, niin kerran eräs lestadiolaisperheen äiti toi koululle kolmisenkymmentä ruusua kaikkien opettajien iloksi pari viikkoa ennen kesälomia kiitokseksi kaikista niistä vuosista, joina perheen useat lapset olivat olleet koulussamme. Se oli aivan ihana, mutta toki RUUSUkimppuna kallis. Mutta ideana mainio ja tosiaan minäkin sain kiitoksen, vaikka en luokanope ollutkaan, mutta olin paria poikaa opettanut.

Mutta hauskoja lahjoja, joita olen saanut, mutta jotka eivät ole edullisimpia, ovat petankkipeli ja riippukeinu.

Vierailija
13/21 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen oppilas on yhtä tärkeä tuli lahjaa tai ei. Koriste-esineistä olen edellisten linjoilla. Yksittäinen kukka esim. Orvokintaimi tai vaikka leikkokukka ,ei vält. ruusu, ilahduttaa valtavasti. Siitä saa hyvin kauniin sellofaaniin käärittynä. Ruusut ovatkin aika hintavia toukokuussa. (tästä taisikin joku jo mainita)

Samoin oppilaan itse huolellisella käsialallaan kirjoittama runo on ihana " palkinto" vuoden työstä. Myös itseaskarrellut kortit ovat kivoja, eihän niitä nyt tarvitse ikuisuuksia varastoida, jos ei halua.

Kun oppilas ojentaa kevätjuhlassa kortin ja kukan (kielokimppu on aivan ihana) ja halaten toivotetaan hyvää kesää, niin se on siinä! Mitään Pentikin servettejä tai jäätelöautolahjakortteja en kaipaa. Tietenkin vanhemmat saavat niitä ostaa, mutta pieni on kaunista ja varsinkin, jos on ap.n tapaus eli haluaa useampaa muistaa.

Jos vält. haluaa ostaa jonkin erityisen lahjan niin ehkä sitten, kun on ollut saman opettajan luokalla esim. kolmoselta kutoselle. Ei joka keväistä/jouluista päänvaivaa/pakkopullaa tarvitse lahjoista ottaa.

Vierailija
14/21 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi idea voisi olla, on yleistä meilläpäin, että luokkaäidin ja -isän johdolla vanhemmat keräävät jonkin summan ja ostavat jotain kivaa esim. viinimarjapensaan tai omenapuun. Silloin se lahja on kaikilta ja eikä tarvitse kuluttaa kuin 1-2 ¿ lahjaan.

Vierailija
15/21 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse lasimaaleilla ja laittoi nimensa. Laitoin myos reseptin mukaan.

Viime jouluksi tein satsin omena chutneyta, samoin tyttaren kotistelemiin lasipurkkeihin, siita riitti koko sakille, ja kotikayttoonkin viela!

Eraan kerran teimme taika-taikinasta munakuppeja, sekin halpaa huvia. Yhdessa maalailimme ja koristelimme, ja kunnon lakkaus pintaan, niin tulee kauniin kiiltava ja kestava!

Tana vuonna meinaamme tehda taikataikinasta helmia, joista kaulanauhat (naisopettajia vain onneksi). Jauhon ja suolan lisaksi taytyy ostaa vain vahansilkkinauhaa ja kiinnittimet niskaan (ajattelin ostaa kirpparilta 50p koruja joista voin irrottaa osat).

Ajatushan se tarkein, itse tykkaan eniten itsetehdyista lahjoista vaikkei ne niin taysin onnistuneita aina oliskaan - lahjan antaja on nahnyt vahan vaivaa!

Vierailija
16/21 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en tiedä oliko tämä idea jo siellä. Meillä poika nyt kolmannella. Eka luokalla laitettiin kortti, johon liitettiin kesäkukkasiemenseos. Saa ite kylvää tai sit ei. Toisella luokalla oli sellainen isohko suklainen sydän sellofaanissa. Nyt on mietinnässä kans joku kiva pieni juttu. Tytön päiväkodin tädeille (4) haluaisin laittaa jotain, kun luultavasti muuttaa toiseen päiväkotiin kun syksyllä lähtee eskariin. Joskus olen laittanu jonkun kivan kahvimukin ja sisälle karkkia. Sit vaan sellofaaniin ja rusetti päälle. Nämä ei ole kovin arvokkaita, joten budjetti piisaa hyvin.

Vierailija
17/21 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika ei riittäisi ja budjetti ylittyisi reippaasti. Lapsia on kaksi, toinen siirtyy kouluun syksyllä. Yleensä olen vienyt jotain syötävää (suklaata tai muita makeisia, erikoiskahvia ja -teetä yms) nätisti pakattuna kaikille yhteisenä, joskus myös kukkia. Esikoinen on lisäksi itse piirtänyt kortteja.

Useamman vanhemman yhteinen lahja olisi hieno ajatus, silloin voisi ostaa jotain arvokkaampaa ja opeille ei kertyisi pieniä esineitä kaappiin säilöttäväksi.

Vierailija
18/21 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuo yhteinen lahja koko luokalta olisi kiva idea, mutta tiedan, etta useimmat luokan " puuhaaidit" ovat kilpavarustelun kannalla ja itse en todellakaan halua lahtea siihen mukaan. Hiljainen enmmisto ei uskalla avata suutaan. Yritan kuvitella itseni opettajana ja minua lahinna harmittaisi kallis lahja, jolle ei ole kayttoa tai josta ei pida. Ensi vuonna tilanne onneksi helpottaa kun on vahemman muistettavia :-)

Vierailija
19/21 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin nimenomaan ettei ihan heti kuihdu, jos vaikka lähtee matkalle... Ja tuo on nätti ihan yksinkin jossain vaasissa opettajan kirjahyllyssä ;)

Tytär menee syksyllä yläasteelle ja siksikin on kiva kiittää opettajaa tästä hyvin menneestä lukuvuodesta ja opettajan panoksesta ala-asteen viimeisenä vuonna.

Vierailija
20/21 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisenä yhteisenä keväänä sitten jollain muistolla.

Itse olen ollut ammatissa, jossa minua " lahjottiin" , parhaita olivat suklaat! Herkkusuu kun olen. Kesäkukka nätissä suojaruukussa, ruukku jää, vaikka kukka kuolee.

Tänä vuonna esikoinen pääsee peruskoulusta ja luokanvalvoja saa muumimukin, ne ovat keräilykamaa ja arvokin voi nousta vuosien saatossa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän