Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se että joku valitsee kotiäitiyden uran sijasta, herättää niin monissa niin vihaisia ja katkeria tunteita?

Vierailija
05.10.2016 |

Kotiäitiys tuntuu olevan sellainen valinta, että se on jo halveksuttavampaa kuin esim. juoppona tai työttömänä oleminen? Miksi?

Minulla on 2 lasta, kolmen vuoden ikäerolla ja kolmas tulossa. Ikäeroa kakkoseen tulee liki 3 vuotta. Minulla ei ole työpaikkaa odottamassa, ammatti kylläkin löytyy. Kotonaolovuosia tulee näillä näkymin ainakin n. 10 vuotta. Tämä tuntuu herättävän ihmisissä ääretöntä vihaa ja kiukkua. Onko se kateutta ja katkeruutta? Kun ei itse pysty, kykene tai voi? En usko selityksiin että kotiäiti kuppaa yhteiskuntaa, koska tukimäärät on pienet ja niille tulee sentään vastinetta uusien veronmaksajien muodossa (tämä ei ole mielipidekysymys, vaan fakta), toisin taas kuin esim. työttömät jotka saa paljon isommat tuet ja mitään vastinetta yhteiskunta ei siitä saa ( ja tämä ei ole hyökkäys työttömiä vastaan, minusta työttömien tuet on täysin kohtuulliset ja ne kuuluu hyvinvointiyhteiskuntaan).

Miksi kotiäitiys on niin halveksittua?

Ja nyt haen popparit, koska tiedän että aihe voi synnyttää tosi raakoja tunteita suuressa osassa suomalaisia.

Kommentit (291)

Vierailija
1/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääretöntä vihaa? Älä nyt viitsi liioitella. Ei sinulle huvita vastata mitään kun aloitat noin.

Vierailija
2/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ja tiedätkö mitä, ei voisi vähempää kiinnostaa muiden mielipiteet. Olen 38 v ja kotiäiti myöskin, ammatti löytyy ja työelämäkokemusta 10 vuotta. Asumme velattomassa asunnossa ja miehen palkasta maksetaan vastike. Olen jo aikaa sitten kasvanu yli siitä, että muhun vaikuttais muiden mielipiteet. Oikeasti ei vaikuta. Ihan sama. Ota säkin sama asenne. Eletään vain kerran. Turha käyttää sitä energiaa tähän aiheeseen. Ota asenne, että so what?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tunteita herättää siinä vaiheessa, kun sillä kotiäidillä on ero edessä ja hän täällä ihmettelee, miten pärjää ilman tuloja ja kertynyttä eläkettä. Jokainen avioliitto päättyy joskus eikä silloin suullisilla lupauksilla ole mitään arvoa.

Vierailija
4/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy feministeiltä. Niillehän se on kova pala.

Normaaleille ihmisille homma on täysin ok.

Vierailija
5/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kotirouvana nyt 16 vuotta ja kyllähän siitä melkoista ihmettelyä ja vähättelyä saa osakseen.

Miten voikin meidän ratkaisut olla niin ihmisiä hämmentäviä?

Sitten yksi kaveri tuossa heitti ilmoille sen kuuluisan: kateus. Eiköhän suurinosa haluaisi tehdä mitä huvittaa ja olla kotona? No, jaa... En tiedä. Mä tiedän, että osa ihmisistä myös nauttii käydä duunissa. Mun mieheni on sellainen. Hän saa omat kiksinsä niistä haasteista, jotka työelämä hänelle antaa.

Esim mun ex-käly huuteli yhteisille tutuille, että "onhan sillä helppoa, kun vaan makaa kotona ja räkii kattoon." "Siellä se levittää persettään.." Ilman mitään järkevää syytä. Mikä sitä oikein risoo, että pitää seläntakana noin puhua?

Mä en ole valittavaa tyyppiä ja pidän erittäin matalaa profiilia tästä ratkaisusta, juurikin säästääkseni muut turhalta mielipahalta.

Vierailija
6/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tunteita herättää siinä vaiheessa, kun sillä kotiäidillä on ero edessä ja hän täällä ihmettelee, miten pärjää ilman tuloja ja kertynyttä eläkettä. Jokainen avioliitto päättyy joskus eikä silloin suullisilla lupauksilla ole mitään arvoa.

Onko uran valinneilla naisilla sitten automaattisesti isot eläkkeet ja massiiviset rahavarannot takanaan? 

Vierailija
7/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnität huomiota niiden mielipiteisiin joiden mielestä kotiäitien pitäisi mennä töihin. Mä en totisesti ole saanut mistään sellaista käsitystä että kotiäitiyttä halveksittaisiin erityisen paljon ja vähän ihmettelen miten aloittajalla on sellainen ajatus. Ehkä itsenäisyyttä ja omilla tuloilla elämistä ja työntekoa ylipäätään pidetään suomessa niin korkeassa arvossa että se vuosien kotiäitiys on jo vähän erikoinen ratkaisu, joidenkin mielestä?

Vierailija
8/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tulee sentään vastinetta uusien veronmaksajien muodossa (tämä ei ole mielipidekysymys, vaan fakta),

Jos ottavat kotoa mallia, niin ei niistä lapsistakaan mitään veronmaksajia tule. Että sellainen "fakta".

Vierailija
9/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kotiäideistä kuvitellaan että he käyttävät päivät sohvalla istumiseen ja telkkarin katsomiseen. Itselläni on neljä lasta ja joskus minulta kysytään miten saat aikasi kulumaan. Oikeasti tilanne on se, että mitään omaa aikaa tai vapaita hetkiä ei minulla ole ennen kun lapset on nukkumassa. En saa millään tehtyä päivän aikana kaikkea sitä mitä pitäisi.

Vierailija
10/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse vaan. Mutta pliis älä tule itkemään mulle miten raskasta se on. Mä teen sun hommat JA käyn kodin ulkopuolella töissä. Multa ei nyt vaan riitä sulle sympatiaa kun teet puolet siitä mitä minä.

Vierailija
11/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tulee sentään vastinetta uusien veronmaksajien muodossa (tämä ei ole mielipidekysymys, vaan fakta),

Jos ottavat kotoa mallia, niin ei niistä lapsistakaan mitään veronmaksajia tule. Että sellainen "fakta".

Lähtökohtaisesti jokainen alkunsa saanut lapsi tässä maassa on tuleva veronmaksaja. Se on fakta. Siitä on turha jauhaa sen enempää. Tulos näkyy sitten tietenkin 30 vuoden päästä kenen lapsesta tuli ja mitä, vai tuliko yhtään mitään. 

Vierailija
12/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitse vaan. Mutta pliis älä tule itkemään mulle miten raskasta se on. Mä teen sun hommat JA käyn kodin ulkopuolella töissä. Multa ei nyt vaan riitä sulle sympatiaa kun teet puolet siitä mitä minä.

Ethän sinä tee minun hommia, kerta käyt töissä. Sillä aikaa sun hommas tekee joku ihan muu. Nimittäin lastenhoitaja. 

Vierailija
13/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei ole feministien hyväksymää. Feministit haluavat vapauttaa naiset patriarkaatin vallasta määrittelemällä tarkasti, mitä nainen saa ja ei saa tehdä.

Vierailija
14/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirin ainoa katkera ja vihainen on se ainoa kotiäiti. 5 lasta, vanhin 18v eli 20v kotona. Ei koulutusta, ei ammattia, ei eläkettä. Mulle ihan sama miten elämänsä elää, mutta nyt, kun hällä violiitto alkaa rakoilla on sitä aika huvittavaa vierestä seurata. Ei onneksi tälle mammalle tuosta sanottu ja varoitettu, moneen kertaan vuosien varrella.

Vierailija
15/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä tee minun hommia, kerta käyt töissä. Sillä aikaa sun hommas tekee joku ihan muu. Nimittäin lastenhoitaja. 

Eikä tee. Mun lapset on koulussa. Kuten myös monen kotiäidin. Esim. tuon 16 v kotona olleen. Ja kotia hoidan ihan yhtä paljon kuin sinä. Enkä ota yhteiskunnalta rahaa.

Vierailija
16/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko uran valinneilla naisilla sitten automaattisesti isot eläkkeet ja massiiviset rahavarannot takanaan? 

Ei tietenkään, mutta pienetkin säännölliset tulot tuovat mielenrauhaa enemmän kuin olla kokonaan toisen tuloista riippuvainen.

Menneinä vuosina ainakin Tuire Mikkonen (Timo T.A. Mikkosen ex) ja Sesse Koivisto (Ilkka Koiviston ex) ovat puhuneet julkisuudessa, miten kotiäidin käy, kun mies eroaa eläkeiän kynnyksellä. Sesse taisi kirjoittaa kokemuksistaan kirjankin.

Vierailija
17/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on jossain määrin yhteiskunnan kuppaamista, mutta koska Suomessa se on mahdollista niin toisaalta miksi niin ei tekisi.

Ehkä vaan ihmetyttää että miten meinaat palata työelämäään 10 vuoden tauon jälkeen, eikö osaamisesi ole jo ihan kivikautista ja kuka sinut enää palkkaa?  Entä etkö itse kaipaa työelämää ja muuta tekemistä kuin kodin ja lasten hoito? Toki jos saat revittyä tarpeeksi aikaa omille harrastuksille ja vaikka opiskelulle  (esim. siivoojan ja lastenhoitajan avulla) kotiäitiyden ohella niin hieno juttu ja sitten ymmärrän hyvin. 

Vierailija
18/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on epävarmoja. He haluavat kaikkien naisten olevan samankaltaisia kuin itse ovat.

Tämä näkyy myös siinä, että naiset eivät halua nähdä hajontaa miesten naismaussa, vaan olettavat sen olevan jotenkin standardoitu.

Vierailija
19/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tee. Mun lapset on koulussa. Kuten myös monen kotiäidin. Esim. tuon 16 v kotona olleen. Ja kotia hoidan ihan yhtä paljon kuin sinä. Enkä ota yhteiskunnalta rahaa.

Eli olet itsekkin ollut kotiäiti ennen kuin lapsesi menivät kouluun? 

En kyllä oikeasti ole kuullut, että kovin moni kotiäiti jonka lapset on jo koulussa, valittaisi arkensa raskautta. Tai siis en yhtään. Yhden tälläisen pitkän ajan kotiäidin tunnen henkilökohtaisesti ja hänestä on mukavaa kun saa tehdä rauhassa kotihommat päivällä ja sitten olla lapsia vastassa kotona kun tulevat koulusta. 

Vierailija
20/291 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnität huomiota niiden mielipiteisiin joiden mielestä kotiäitien pitäisi mennä töihin. Mä en totisesti ole saanut mistään sellaista käsitystä että kotiäitiyttä halveksittaisiin erityisen paljon ja vähän ihmettelen miten aloittajalla on sellainen ajatus. Ehkä itsenäisyyttä ja omilla tuloilla elämistä ja työntekoa ylipäätään pidetään suomessa niin korkeassa arvossa että se vuosien kotiäitiys on jo vähän erikoinen ratkaisu, joidenkin mielestä?

Miten kotiäitiys vie itsenäisyyden Suomessa? Ei mitenkään. Tulojakin voi koska vain ryhtyä hankkimaan, jos on tarve. Jos ei muuten, niin ainakin siivoustöillä, puhelinmyyjänä tai pienyrittäjänä. Turha täällä Suomessa on huudella kotiäitiyden sotivan tasa-arvoa vastaan. Ei se sodi. PÄINVASTOIN. Tasa-arvo MAHDOLLISTAA sen täyspäisenä valintana!!!!!!