Hypoteesi: kirjoitusvirheistä nipottavat ovat huonoja kirjoittajia
Huonolla kirjoittajalla en tarkoita kirjoittajaa, joka tekee paljon kirjoitus- ja kielioppivirheitä, vaan kirjoittajaa, jonka kirjoitusten sisältö on mielikuvituksetonta ja köyhää. Olen huomannut, että yleensä silloin kun joku ei keksi mitään fiksua kommenttia tai vastinetta, mutta haluaa jollain tavalla lytätä toisen kirjoittajan, niin hän alkaa viilaamaan pilkkua ihan kuin joku pilkkuvirhe tai muu triviaali muotoseikka olisi käsiteltävän asian kannalta ratkaisevaa.
Kommentit (11)
No riippuu vähän, jotkut kirjoitus-ja kielioppivirheet tekevät tekstistä tosi vaikeasti luettavaa.
Esim. äidinkielenopettajat ja kirjailijat, siis. Nyt kyllä pitäisi saada enemmän elämänkoululaisia kirjailijoiksi!
Vierailija kirjoitti:
alkaa viilaamaan
Itse jätän aina työpaikkaan hakiessani coveriletteriin muutama kirjoitusvirhettä tahallani. Tsekatakseni vain sen, että onko HR-täti nipottaja vai ymmärtääkö substanssin päälle...
No sehän on hyvä indikaattori huonolle kirjoittajalle/lukijalle/debatoijalle, jos vastauksessaan ei ole mitään muuta kuin ulina jostain yhdyssanasta tai pilkunpaikasta, eikä oteta kantaa itse viestin sisältöön.
Itse en kirjoitusvirheistä jaksa nipottaa, koska minulla aivot korjaavat tahtomattani tekstin sisällön, enkä täten huomaa kaikkia virheitä.
Minusta sisöltö ja viestin sanoma ovat se mitä pitää analysoida ja siihen sitten keksiä jotain argumentteja.
Viestissä 3, sanottiin että nipottajat ovat äidinkielenopettajia ja kirjailijoita. Siihen sanoisin kyllä että, ei äidinkielenopettajuus tai edes se että olet julkaissut kirjailija, tarkoita suoraan että ole nokkela, taitava tai edes hyväkään kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Esim. äidinkielenopettajat ja kirjailijat, siis. Nyt kyllä pitäisi saada enemmän elämänkoululaisia kirjailijoiksi!
Loistava idea. Mieluumin lukisin elämänkoululaisten teoksia, kuin nipottavan tyhjäpään.
Toki hyvä kustannustoimittaja suotakoon myös elämänkoululaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli kyllä melkoinen virhe tekstiin - se kirjoitetaan "elämäm koululaisia".
Riippuu virheistä. Jos koko teksti on niitä täynnä (tyyliin "en olut koksaan aemmin kolelut sitä, mutta tykäsytin heti eksasta krasta ähten!") on sitä raskasta lukea.
Olen aika varma että, suurin osa ihmisistä lukisi mieluumin teoksen, jonka sisältö on mielenkiintoista ja nokkelan persoonallista, mutta sisältää ajottain pikkuvirheitä, kuin teoksen jossa ei yhtä ainoaa virhettä, muttei mitään oikeaa sisältöä, vaan kuivakkaa tyhjän jauhantaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu virheistä. Jos koko teksti on niitä täynnä (tyyliin "en olut koksaan aemmin kolelut sitä, mutta tykäsytin heti eksasta krasta ähten!") on sitä raskasta lukea.
Joo, jos virheitä on samaan malliin kuin sössö-jasmin-vienna-celine-violetin myöhäisillan oksennuksissa, niin sitten ei enää kehtaa lukea. Tai en ole varma, jos sisältö olisi jotain tosi älykästä, eikä sitä sössön paskaa, niin sitten ehkä lukisin.
No höpsis. Ei korreloi, mutta usko toki noin, jos siten on parempi mieli.