Onko täällä muita, joiden joulupöydässä ei ole jouluruokaa?
Itse en ole koskaan pahemmin välittänyt jouluruuista ja mies ei halua alkaa sellaisia kokkaamaan, joten meillä ollaan aina syöty koko perheen herkkuruokia silloin. Joka vuosi yhdessä päätetään, että mitä tänä vuonna syötäisiin ja koko perhe suunnitellaan joulupöytä alusta loppuun. Esim viime vuonna oli meksikolaista, tänä vuonna ollaan suunniteltu, että tehtäisiin intialaista. En suorastaan ymmärrä monien pakkomiellettä jouluruokaan, eri juttu jos se on oikeasti herkkua. Mutta moni syö vaikkei niin välittäisikään, koska se kuuluu jouluun. Mun mielestä joulu on niin mahtava juhla, että haluan silloin syödä herkullisimpia ruokia mitä tiedän.
Kommentit (27)
Tänä vuonna meillä on jouluruokaa, koska mun nuoret on aattona meillä.
Viime vuonna olivat anoppiloissaan aaton, joten saivat joulupöydät siellä. Meillä oli sitten tapanina jotain muuta tarjolla (taisi olla lohta ja kasvispaistosta hyvällä kastikkeella - no, joku kai voi sitäkin pitää jouluruokana).
Mutta joo, koska mun nuoret eivät itse tee jouluruokia niin haluavat niitä sitten aattona kuitenkin syödä. Mulle on tullut jo tilausta karjalanpaistista (jonka teen vähän omalla tavallani), sienisalaatista (sama juttu) ja maksalaatikosta (kts. edellä). Yksi tyttäristä haluaa itse tuoda porkkanalaatikon ja tytärpuoli odottaa kieli pitkällä tiettyä lähileipomo valmistamaa bataattilaatikkoa. Mies on innoissaan päästessään taas paistamaan (liian suurta) kinkkua, kun viime vuonna ei kinkkua ollut ollenkaan...
Tykkään intialaisesta ruoasta ja syön sitä ympäri vuotta. Se on hyvää, mutta mitä hiton juhlaruokaa....???? Mutta makuja on monia, eikä mulle tietenkään vähääkään kuulu vaikka joku nassuttaisi pakastepitsoja ja HK bleuta jouluna. Siitä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Uudistusta olen kaivannut. Nykynuoriso ei ole innostunut laatikoista ja heidän juhla-ateriallaan saisi olla jotain mielekkäämpää.
Kumma kyllä meillä maailmaa ympäri kiertävä nuoriso vaatii kotimaan jouluunsa juuri ne perinteiset jouluruuat ja perinteet.
Joulukuusesta olisin jo vuosia sitten luopunut, mutta soitto voi tulla mistä päin maailmaa tahansa, sopiiko papalle 86v, että sinä ja sinä päivänä mennään kuusen hakuun, kun tullaan joulun viettoon.
Eräänä vuonna toinen nuorista ehti kotiin vasta jouluaattona ja kuusi oli väärässä paikassa, ei siinä missä oli ollut hänen elämänsä 25 ensimmäistä vuotta.
Kinkun kokoa on saanut vuosi vuodelta suurentaa ja viime vuosina ei siitä ole riittänyt hernekeittoon ja viime vuonna kauhistuin mahtaako edes uuniin mahtua, mutta ilmeisesti mittaavat teurastamossa.
Meillä noi intialaiset, thaikkuruoat, pizzat, pastat ymv. ovat niin arkisia, että tuntuu oikein mukavalta laittaa jouluna pöytään perinteisiä suomalaisia jouluruokia. Uudet perunat, graavilohi, lanttulaatikko ja muut vastaavat tuntuvat nykyään oikeastaan jo kovasti eksoottisilta. Mitään pakkoa kenellekään niitä ei ole laittaa. Ei ole koskaan ollutkaan.
Me ollaan vietetty vaan yksi joulu oman perheen kesken, silloin oli tarjolla graavilohta, valkosipulisimpukoita, marinoituja oliiveja, couscous-salaattia, lihapullia, maksapasteijaa, täytettyjä minipaprikoita ja jotain vielä, en muista enää. Pipareita leivottiin myös.
Asutaan ulkomailla ja jouluna tullaan Suomeen, jos joku ihmettelee miksi ollaan aina jouluisin kylässä isovanhemmilla. Jouluruuat on ihan ok, mutta graavi- ja kylmäsavukaloja lukuunottamatta meille ei mikään ole niin must että sitä laitettaisiin tarjolle jos itse saataisiin kaikki valita. Mulle sopisi hyvin se, että joka vuonna olisi vähän erilainen joulupöytä, pääasia että olisi monenlaista herkkua josta valita :)
Minä rakastan joulussa just sitä ruokahössötystä. Milloin muulloin sitä uhraa kinkun paistoon kokonaisen yön, tai panee koko sielunsa lohen graavaamiseen ja sitten joulupöydässä jännittyneenä odottaa, kunhan perheen graavilohiekspertti on maistanut sitä ja antanut arvionsa. Vävyni näkee vaivaa hakeakseen juuri sitä silliä, mitä saa tietystä kaupasta vain joulun aikaan, joka minulle on aivan välttämätön joulupöydässä. Metsäsienisalaattiakaan ei muulloin saa. Ja kaikki ne perinteiset leivonnaiset, joihin pistetään aikaa ja vaivaa, että niistä tulee just eikä melkein. Vakavin ilmein ja suurella harrastuksella neuvotellaan lohen oikeasta kastikkeesta. Joulussa on ihanaa just se, että saa olla kerrankin oikea hössöjen hössö ruokien suhteen eikä millään malta odottaa, että pääsee joulupöytään.
En tajua miten intialainen voi olla juhlaruokaa? Perus maanantailounas😂
Juu. Meillä olikin ajatuksena sushi, erilaisia ja runsaasti, että siihen satsais. Ja lapset vaati laatikoita. Sushi ja lanttulaatikko ei vaan enää ajatuksen tasollakaan toiminut. ;D
Sisko miehineen on meillä joulut, kun ovat Suomessa. Mies on keski-euroopasta ja innoissaan, kun Suomessa on kaloja joulupöydässä. Siellä sisämaassa, kun moninaiset kalaruuat on todella harvinaisia. Esim juuri jouluna hänen sanojensa mukaan saa "säälittäviä lohileipäsiä".