Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, joiden joulupöydässä ei ole jouluruokaa?

Vierailija
05.10.2016 |

Itse en ole koskaan pahemmin välittänyt jouluruuista ja mies ei halua alkaa sellaisia kokkaamaan, joten meillä ollaan aina syöty koko perheen herkkuruokia silloin. Joka vuosi yhdessä päätetään, että mitä tänä vuonna syötäisiin ja koko perhe suunnitellaan joulupöytä alusta loppuun. Esim viime vuonna oli meksikolaista, tänä vuonna ollaan suunniteltu, että tehtäisiin intialaista. En suorastaan ymmärrä monien pakkomiellettä jouluruokaan, eri juttu jos se on oikeasti herkkua. Mutta moni syö vaikkei niin välittäisikään, koska se kuuluu jouluun. Mun mielestä joulu on niin mahtava juhla, että haluan silloin syödä herkullisimpia ruokia mitä tiedän.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oikeasti nykypäivänä pitää juureslaatikoita spesiaaliherkkuna?  Ennen vanhaan syötiin, kun tuohon aikaan vuodesta ei muuta ollut.

Vierailija
2/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole edes joulupöytää. Se on jotain ihme mahonkia tai pähkinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti nykypäivänä pitää juureslaatikoita spesiaaliherkkuna?  Ennen vanhaan syötiin, kun tuohon aikaan vuodesta ei muuta ollut.

Varmaan sellainen, jonka suussa se maistuu hyvältä?

Vierailija
4/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietitään, että jouluna oli tapana laittaa parasta pöytään. Että se parhain sika teurastettiin juuri sitä tilaisuutta varten yms.

Niin miksei sitä sitten nykyäänkin saisi syödä jouluna, mitä itse lystää?

Mä/me ollaan pari kertaa yritetty tehdä herkkupöytä, mutta lapset sitten vaatineet laatikoita. Oikeasti. Ovat hyviä ja niitä saa vaan jouluna.

Pääpaino silti on alkupaloissa kaloja pitää olla kaikenlaista, ne on herkkua! Erilaisia salaatteja. Laatikoita tehdään pienet satsit, ei kinkkua.

Tänäkin vuonna kyselen ajoissa, että mitä kukin haluaa ja niistä tehdään omanlaisemme pöytä.

Vierailija
5/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole sellaisia suomalaisia jouluruokia ollut koskaan. Itse en ole syntyjäni suomalainen eikä siksi ne jouluruoat merkitse minulle mitään, ja mies taas inhoaa useimpia niistä joten meillä syödään jouluna vaan hyvä kolmen ruokalajin juhla-ateria  hyvillä viineillä, ei perinteisiä suomalaisia jouluruokia. 

Vierailija
6/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruokia kuuluu intialaiseen jouluun?

Vierailija
7/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juureslaatikot on nimenomaan spesiaaliherkkuja, kun niitä ei tehdä muuten kuin jouluksi. Nekin voi tehdä hyviksi tai huonoiksi. Meidän joulupöydässä on perinteiset jouluruuat, kun kaikki tykkää niistä. Minusta siinä on se mukava puoli, että ei tarvitse miettiä, mitä tekisi.

Muuten on kyllä hyvä, että enää ei ole sosiaalista pakkoa tehdä jouluruokia, jos kukaan ei niistä tykkää. Monen kaverin perheessä lipeäkalaa tehtiin joka joulu vaikka kukaan sitä ei syönyt, meillä sentään isä tykkäsi siitä.

Vierailija
8/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kinkku ja porkkanalaatikko nyt vaan tekee joulun. Tottakai kaikki saa syödä ihan mitä haluaa omissa kodeissaan, mutta ihmettelen että mikä teillä sitten erottaa sen joulun arjesta? Meillä se on ruoka, pukki, lahjat ja laulut. Itse taas en ymmärrä jotain tonttukoristeita saati seimiteemaisia koristeita, mutta jos jollekin tulee niistä joulufiilis, en koe tarpeellisensi tulla vauvapalstalle niitä haukkumaan muka-parempana ihmisenä.

Vierailija
9/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta voisi jo tehdä lasun. Vanhemmat pakottavat elämään normien vastaisesti.

Vierailija
10/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitte jouluruokia lokakuussa.. kellähän se pakkomielle tässä on?

Vierailija
11/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudistusta olen kaivannut. Nykynuoriso ei ole innostunut laatikoista ja heidän juhla-ateriallaan saisi olla jotain mielekkäämpää.

Vierailija
12/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan pahemmin välittänyt jouluruuista ja mies ei halua alkaa sellaisia kokkaamaan, joten meillä ollaan aina syöty koko perheen herkkuruokia silloin. Joka vuosi yhdessä päätetään, että mitä tänä vuonna syötäisiin ja koko perhe suunnitellaan joulupöytä alusta loppuun. Esim viime vuonna oli meksikolaista, tänä vuonna ollaan suunniteltu, että tehtäisiin intialaista. En suorastaan ymmärrä monien pakkomiellettä jouluruokaan, eri juttu jos se on oikeasti herkkua. Mutta moni syö vaikkei niin välittäisikään, koska se kuuluu jouluun. Mun mielestä joulu on niin mahtava juhla, että haluan silloin syödä herkullisimpia ruokia mitä tiedän.

Kyllä meillä syödään jouluruokia; graavikaloja, savukaloja ja paljon suklaata. Lapsille piparkakkujen ja joulutorttujen leipominen ja syöminen on jouluun kuuluva asia, jota ei voi ohittaa. Mutta ei paisteta kinkkua, kalkkunaa tai laatikoita, koska ne eivät ole meille tärkeitä eikä laatikoista edes pidetä. Pääruokana on jotain mitä silloin haluamme syödä. Valmista joulumenua ei tehdä, kun emme lokakuussa vielä tiedä mitä haluamme joulukuussa syödä.

Vierailija
13/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostetaan kinkkusiivuja ja valmis lanttu ja -porkkanalaatikot. Ja rosolli.

Vierailija
14/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietitään, että jouluna oli tapana laittaa parasta pöytään. Että se parhain sika teurastettiin juuri sitä tilaisuutta varten yms.

Niin miksei sitä sitten nykyäänkin saisi syödä jouluna, mitä itse lystää?

Mä/me ollaan pari kertaa yritetty tehdä herkkupöytä, mutta lapset sitten vaatineet laatikoita. Oikeasti. Ovat hyviä ja niitä saa vaan jouluna.

Pääpaino silti on alkupaloissa kaloja pitää olla kaikenlaista, ne on herkkua! Erilaisia salaatteja. Laatikoita tehdään pienet satsit, ei kinkkua.

Tänäkin vuonna kyselen ajoissa, että mitä kukin haluaa ja niistä tehdään omanlaisemme pöytä.

Ihan suomalaiseen joulupöytään kuuluu kalat aika vahvasti. Ulkomainen vävyehdokas on innoissaan joulukinkusta, kerrankin Suomessa saa syödä lihaa niin paljon kuin jaksaa.

Vierailija
15/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkua ja laatikoita. Slurps!

Vierailija
16/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollaan kotona,niin ei jouluruokia,mutta erikoisherkkuja jota ei syödä muuten.Esim.intialaista ja meksikolaista ne tehdään pari kertaa kuussa pitkin vuotta.Jouluna on ylellysempää.

Jos mennään puolison vanhempien luo,niin on se perusjouluruoka kuten nyt sillä ikäpolvella tapaa olla.Maistuu sekin.

Vierailija
17/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlainen tapa ollut, kuin aloittajalla. Joskus pöytään on kyllä tehty jotain jouluistakin ruokaa, ei kuitenkaan laatikoita, rosollia yms. vaan savukaloja, silliä ja on joku pieni kinkkukin pari kertaa paistettu, jos se on sopinut muutoin pöytään. Kalkkunaa meillä on syöty jouluna myös. Varsinaista jouluruokaa on sitten kyllä saanut kun käydään kyläilemässä.

Tänä jouluna meillä on tarkoitus tehdä jotain ihan muuta, ja ajateltiin skipata kaikki jouluiset ruuat. Sushi on yksi vaihtoehto tai sitten italialaista, eli tricolori-salaattia, pizzaa, pastaa, antipasti, juustoja, viinejä... tästä joulusta tulee kiva! Ehkä italialaistyyppinen menu aattona ja joulupäivänä, sushia tapaninpäivänä :)

Vierailija
18/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

16,hah,sori virheet :D

Vierailija
19/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rakastetaan jouluruokia ja varsinkin laatikoita: miehen suosikki on porkkanalaatikko, tyttären perunalaatikko ja minun lanttulaatikko. Olen jo tehnyt syksyn ensimmäiset porkkanalaatikot. Joulun vietämme ulkomailla ilman mitään omia joulun merkkejä. Varaamme aatoksi pöydän tunnelmallisesta ravintolasta vuoristokylästä. 

Vierailija
20/27 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pakastepizzaa ja kokista.