Lasten jatkuva yökyläily mummolassa
Avauduin tänne aiheesta eilen. Mummo siis halusi hakea meidän lapset yökylään joka viikonloppu, joka lomilla ja jopa on pyytänyt ottamaan koulusta vapaata jotta kerkeäisivät varmasti nähdä tarpeeksi mummoa ennen kun mummo lähtee lomamatkalle.
Nyt ilmoitin mummolle, että emme itse enää nää lapsia tarpeeksi ja jatkossa sellainen kerran kuukaudessa olisi hyvä määrä yökyläillä. Aluksi vaikutti siltä, että mummo on samaa mieltä, mutta sitten hän halusikin jo ensi viikon viikonloppuna hakea lapset ja sitten taas seuraavallakin viikolla kahdeksi yöksi. Aloin miettimään, että eihän tämä mene nyt yhtään niin kun ehdotin. Tulin vastaan ehdottamalla, että jos sitten syyslomaviikolla katsotaan seuraavan kerran.
Lapset ei tästä uudesta järjestelystä suuttuneet tai harmistuneet, mutta mies otti nokkiinsa. Hän sanoi, että miksi sitä äitiänsä pitää näin alkaa masentamaan. Sanoi myös, että äitinsä saa hakea lapsia milloin huvittaa ja totesi, että ei ole minun puolella tässä asiassa. Mies oli koko eilisen illan suuttunut minulle. Sanoi, että olen seonnut ja ilkeä. Koitin selittää, että lapset eivät ole anopin lapsia ja hän ei voi päättää heidän asioista.
Mikä aikuista miestä vaivaa, että on noin äitinsä tossun alla? Raivostuttaa koko ukko.
Kommentit (43)
Kai keskustelit asiasta miehesi kanssa ennen kuin puhuit anopille? Ja miehesihän se olisi pitänyt asia selvittää äitinsä kanssa, eikä sinun.
Mitä sille mummille on tapahtunut, kun sitä alkaa muuten masentaa, jos ei lapset siellä käy? Ei tietenkään lasten kuulu siellä "asua".
Lasten mielestä on kivaa mummolassa, mutta eivät olleet tätä uutta järjestylyä vastaan. Kaipaavat nyt vaan jotain tavaroita mitä siellä on ja täällä ei. Kuten ei anoppikaan, niin ei myöskään lapset voi määrätä asioista. Toki voivat käydä mummolassa, mutta harvemmin.
Viikolla lapset ovat koulussa, koulun jälkeen läksyt ja kaverit. Päivät menee niin, että vasta illalla nään lapsia muutaman tunnin. Sitten viikonloput mummolassa, niin milloin itse saan olla lasteni kanssa?
Ap
Nanao kirjoitti:
Mitäs miltä lapset ovat? Onko siellä kivaa vai kamalaa? En näe miksi lapset eivät voisi olla mummollaan jos siellä viihtyvät.
Jos lasten oma äiti ei näe lapsiaan tarpeeksi, niin kyllä silloin on jotain vikana. En antaisi minäkään omiani jokaiseksi viikonlopuksi anopille, enkä edes omalle äidilleni.
Myöskään koulusta ei lapset olisi poissa vain siksi, että mummo ei heitä hetkeen näe. Meillä lapset näkee toista mummoa n. Kerran kuussa ja toisia n. Kerran kahdessa kuussa tai harvemmin. Mutta kaikki ovat todella läheisiä keskenään. Isovanhemmat ovat lapsillemme todella tärkeitä, ovat vielä alta kouluikäisiä ja käyttävät meidän vanhempien puhelimia kun ikävä tulee.
Isomummoa ja isopappaa näkevät vielä harvemmin, mutta hekin ovat silti lapsille erittäin tärkeitä, eli se jokaisena viikonloppuna/viikkona yökyläily ei ole tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Kai keskustelit asiasta miehesi kanssa ennen kuin puhuit anopille? Ja miehesihän se olisi pitänyt asia selvittää äitinsä kanssa, eikä sinun.
Kyllä kerroin miehelle tarkasti miten aion ottaa asian esille. Mies siihen sanoi, että senkus otat, mutta hän ei sitten ole samaa mieltä. Jos olisin odottanut että mies uskaltaa asettua äitinsä sanaa vastaan niin tämä tilanne olisi jatkunut loputtomiin.
Ap
Eli sinä et keskustellut miehen kanssa asiasta ollenkaa vaan astuit hänen varpaille puhumalla suoraan anopille ja ohitit hänen mielipiteen kokonaan?
Onko mies jotenkin kyllästynyt lapsiperhe-elämään?
..kyllä se mummu kyllästyy kohta,nähty..
Ap, miten usein oma äitisi näkee lapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä et keskustellut miehen kanssa asiasta ollenkaa vaan astuit hänen varpaille puhumalla suoraan anopille ja ohitit hänen mielipiteen kokonaan?
Sanoin jo että keskustelin. Mies on kuitenkin äitinsä puolella tässä asiassa ja hänen äitiään ei saa näin loukata vaan hänen äitinsä on saatava päättää meidän perheen asioista. Mies vetosi siihen, että äitinsä masentuu tästä uudesta järjestelystä. En tiedä miksi masentuisi. Parisuhteensa on aika ailahtelevainen, jos sen takia hakee tukea ja seuraa lapsista. Kuitenkaan lasten ei tarvitse toimia terapeuttina kenellekkään. Anopilla on muitakin lapsenlapsia ja nämä lapsenlapset eivät ole koskaan mummolassa yötä yksinään, mutta perheineen ovat yötä jatkuvasti. Ei siis pitäisi olla seurasta puutetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten usein oma äitisi näkee lapsiasi?
Oma äitini asuu kauempana ja näkee lapsia harvemmin kuin kerran vuodessa. Meillä on äitini kanssa vaikea suhde niin harvoin tulee siellä käytyä.
Ap
Minulla on kuusi lastenlasta, ja tuota yökyläilyä en ole ymmärtänyt koskaan. Olen kyllä yöpynyt lasten kanssa, jos siihen on ollut todellista tarvetta esimerkiksi vanhempien työmatkojen vuoksi, mutta en koskaan ole pyytänyt saati vaatinut lapsia yökylään. Päivisin olen kyllä tarpeen mukaan hoitanut paljonkin, ja kun lapset ovat jo kouluikäisiä, "hoito" on lähinnä kuljettamista harrastuksiin tai toimimista alakoululaisille "iltapäiväkerhona".
Olisiko sun tunne sama, jos se mummo olisi sinun äiti?
Toisekseen, tunnut haluavan, että vain sinä määräät ja pyörität asioita. Ei luulisi olevan kenellekään paha, jos lapset ovat välillä vähän tiheämmin mummolassa. Siitähän jää lapsille vain ihanat lapsuusmuistot! Vai onko se juuri sitä, kun ne ihanat muistot syntyy anopin kanssa eikä sinun? No, voin lohduttaa, kyllä niitä ihania muistoja on syntynyt jo sinunkin kanssa vaikka paljon mummolassa olisivatkin. Sä olet kuitenkin heidän äiti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuusi lastenlasta, ja tuota yökyläilyä en ole ymmärtänyt koskaan. Olen kyllä yöpynyt lasten kanssa, jos siihen on ollut todellista tarvetta esimerkiksi vanhempien työmatkojen vuoksi, mutta en koskaan ole pyytänyt saati vaatinut lapsia yökylään. Päivisin olen kyllä tarpeen mukaan hoitanut paljonkin, ja kun lapset ovat jo kouluikäisiä, "hoito" on lähinnä kuljettamista harrastuksiin tai toimimista alakoululaisille "iltapäiväkerhona".
Miksi et halua heitä yökylään?
Muutenkin anoppi paapoo miestäni kuin pikkupoikaa. Monesti on tullut esille kuinka anopin mielestä miehen ei tarvitse tehdä sitä eikä tätä. Kun olin raskaana niin anoppi teki selväksi että ei poikansa voi tulla synnytykseen mukaan. Eikä poikansa tarvitse hakea minua ja vauvaa sairaalasta koska taksilla voimme tulla niin ei miehen tarvitse ajaa. Kun lapsemme oli sairaalassa ja olin siellä yön hänen kanssaan niin anoppi hoki kuinka taksilla voimme tulla pois, että miehen ei tarvitse laittaa toisia lapsia autoon ja raahautua meitä hakemaan. Lapsellamme ei ollut edes paitaa, ei sukkia, eikä kenkiä mukana kun edellisenä iltana olimme ambulanssilla kiireesti lähteneet sairaalaan. Anoppi totesi, että pyydä sieltä paita lainaan niin ei miehen tarvitse lähteä sinne ajamaan.
Näissä asioissa mies ei kuitenkaan ollut äitinsä kanssa samaa mieltä.
Ap
Minun korvvani ikävä kyllä kuulostaa siltä, että mies on vain tyytyväinen, kun lapset ovat paljon äidillään, jolloin hänen ei tarvitse heitä hoitaa ja huomioida. Oliko miehellä napanuora vielä kiinni lapsia hankkiessa? Aina ennen lasten hankintaa kannattaisi varmistaa, että se on katki varmasti. Itsellä ei onneksi ole tuota ongelmaa, kun mieheni äiti kohteli häntä miten sattui.
Nanao kirjoitti:
Mitäs miltä lapset ovat? Onko siellä kivaa vai kamalaa? En näe miksi lapset eivät voisi olla mummollaan jos siellä viihtyvät.
En näe miksi lapset eivät voisi olla vanhempiensa seurassa ja tehdä perheensä kanssa jotakin yhdessä viikonloppuna, jos heidän kanssaan tai kotonaan viihtyvät.
Mummo on itsekäs ja omii lapsia, eikä ajattele lastensa perhettä ja perheonnea. Varmasti toisin perustelee, mutta tosiasiassa toimii vain oman itsekkyytensä ja omimishalunsa johdattamana.
Kummallinen mies sulla.Onko joku äitivamma sillä?Tietysti sä äitinä määräät, menevätkö mummolaan.Miksi sulla on vaikea äitisuhde?Provosoiko sun mies sitä?Voimaa.Pidä pääsi ja nauti lapsista.
Minulla on samantapainen ongelma äitini kanssa. Haluaisi poikani yökylään jokaikinen viikonloppu. Minä opiskelen, mies on töissä ja poikani on vieläpä vasta 2 vuotias! Emme näe itsekään lasta kuin iltaisin sen muutaman hassun tunnin (pääsemme töistä/koulusta klo 16.00 ja lapsi haetaan hoidosta n. 16.30 ja nukkumaan lapsi menee klo 20.00).
Asiaan vaikuttaa sekin, että lapseni tällä hetkellä heidän ainut lapsenlapsi ja vanhempani ovat ihan tohkeissaan "mummottamassa". Olen yrittänyt rajata yökyläilyt yhteen yöhön/kk ja sanonut, että voivat tulla kylässä käymään viikolla ja viikonloppuisin. Eipä heitä paljoa täällä kylässä näy, kun jostain syystä eivät pidä miehestäni ollenkaan. Kuulemma rajoitan lapseni elämää ja lapsen oikeutta isovanhempiin kun en anna poikaani jatkuvasti yökylään tai monen päivän reissuille aina kun he haluavat. Onneksi sentään mieheni on puolellani tässä asiassa.
Olen vain pitänyt pääni kylmänä ja jämäkästi pitäytynyt tuossa yksi yö/kk linjalla ja toivon heidän rauhoittuvan kun siskoni lapsi syntyy ensi keväänä.