Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nyt kaikki vinkit, millä saisin 4vuotiaan syömään aamulla edes JOTAIN

Vierailija
04.10.2016 |

muuten hyvä ruokahalu, mutta aamuisin ei maistu mikään ! ei puuro, ei murot, ei leipä... smoothiet menivät alas yhdessä vaiheessa, mutta eivät enää. olen koettanut leikin varjolla : leipäpaloja lautaselle ja huutelua " maistiaisia, rouva maistaa nyt tästä uutta leipää". ei.
menee tarhaan 8.30 ja ruoka on vasta klo 11.00 :(

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö syö tarhassa aamupalaa? Meillä lapsi myös aamulla heti herättyään erittäin huono syömään, joten siksi on aivan taivaallista, että voi viedä päiväkotiin aamupalalle (jota saa meillä klo 8.30 saakka), koska silloin on jo ollut jonkin aikaa hereillä ja syökin jotain, kotona aamulla juo vain vähän kaakaota. Vapaapäivinäkin ja viikonloppuina ihan ihan turha tarjota syötävää liian aikaisin! Päiväkodissa taitaa myös vaikuttaa se, että muutkin syövät siinä vierellä. Ymmärrän, että tuo aika klo 11 saakka on ihan liian pitkä olla syömättä! Meillä aika hyvin menee, jos on pakko aamulla syödä jotain, jogurttijuomat, tosin onhan ne sokerisia, mutta tuskin syömisten kokonaisuudessa paljoa merkitsee, jos muut syömiset kunnossa. Raejuustoa joskus menee hyvin. Banaani joskus, hapankorppua joskus, paahtis, karjalanpiirakka ja useinhan sitä kysytään just sitä mitä ei juuri nyt ole, voiime viikolla oli, muttei silloin kelvannut! Auttaako yhtään, jos saa itse valita kaupasta aamupalajuttua, niin silloin voisi sanoa, että itse valittu - toki aikuinen päättää, mitä lopulta ostetaan, mutta, jos asiallista ruokaa, niin lapsi saisi itse päättää?

Toisaalta, jos kasvu ok, niin ehkä koettaisin sietää jonkin aikaa, näitä vaiheita aina menee ja uusia tulee! Miten pärjää päiväkodissa, jos ei syö? Tuleeko sieltä tietoa, ettei jaksa? Tää syöminen on hommaa, jolla lapsi saa vanhemman nopeasti hermoromahduksen partaalle!

kasvu ok. päiväkodista on sanottu vain, että syö todella paljon... joskus tekevät retkiä heti aamusta ja  ovat huomanneet ,että lapsi ei syö silloinkaan mitään, juo vain pillimehun !

ap

Luulin, että pillimehut on jo kielletty. :) Ota sille maitopullo bussiin, se nyt on vähän ravitsevampaa sentään ja kauramaidossa saisi jotain kuitujakin jos jonkun mielestä se smoothien imeminen pillillä tahrii koko bussin.

Vierailija
22/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kunnolla hereillä ja sen takia kuvottaa ei kyllä mikään määrä maanittelua auta. Itse kärsin nuorempana aivan samasta asiasta, ja alkoi lähinnä vituttaa se ruuan tuputus aamulla kun jugurtit lähinnä oksetti. Jos muksu ei syö niin sitten se ei syö, ei se nälkään kuole kun tarhassa saa lounasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on vaikeeta. Mulle ei tietääkseni ole lapsena annettu syömisen suhteen muita vaihtoehtoja kuin syöt tai itket ja syöt ja ihan normaali ihminen mustakin on tullut enkä ole mistään syömishäiriöistä tai muistakaan mielenhäiriöistä kärsinyt. Sopusuhtainenkin olen vielä päälle 40v, 175 cm ja 65 kg.

Vierailija
24/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä miettisin että monelta syö illalla viimeiseksi? Että jäis ainakin se kolme tuntia syömisen ja nukkumaan menemisen väliin. Jos sillä on aamulla maha täynnä iltapalasta.

Vierailija
25/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä miettisin että monelta syö illalla viimeiseksi? Että jäis ainakin se kolme tuntia syömisen ja nukkumaan menemisen väliin. Jos sillä on aamulla maha täynnä iltapalasta.

Meinaat, että ruoansulatus ei toimi nukkuessa?

Vierailija
26/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla syömättä, ota vesipullo mukaan bussiin ja vaikka omenasiivuja.

Ei meidänkään muksu mitään saa aamulla alas. Matkalla (5 min autolla) hörppii sitten hiukan teetä mukista. En jaksa stressata asiasta. Jos menee päiväkotiin seiskaksi tai kahdeksaksi, aamupala on siellä klo 8. Jos menee vasta kympiksi, lounas on klo 11. Ei se siinä ehdi nälkään kuolla. Viikonloppuina ei edes syö aamupalaa, hakee jääkaapista jonkun rahkan vasta puoliltapäivin.

Itsekään en pysty syömään muuten kuin väkisin aamulla (pakko, kun töissä ei ole ruokataukoa).

Vierailija
27/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sitten lapsen olla syömättä. Jotkut eivät vaan pysty syömään aamuisin. Itsellenikään ei maistu aikaisina aamuina mikään, vaan nälkä tulee sitten myöhemmin.

Olisiko mahdollista palata lapselle mukaan vaikka joku hedelmä ja sopia ryhmän aikuisten kanssa siitä, että lapsi saisi syödä sen jossain vaiheessa aamua? Joka tapauksessa ei ole vaarallista, vaikka lapsi ei aamulla söisikään. Lounas päiväkodissa on kuitenkin jo melko aikaisin. Jos lapsella olisi nälkä, kyllä hän söisi. Ehkä enemmän lapselle tuottaa haittaa ruuan tuputtaminen. Itse oksentaisin jos väkisin yrittäisin vetää jotain smoothieta alas silloin, kun ruoka ei ihan oikeasti maistu.

Vierailija
28/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. Bussissa suostuu juomaan kaksi Trip-mehua ja hyvä niin. Toimisiko mehu? Vaikka paheksuvia katseita saammekin niin onpahan vatsassa edes jotain täytettä päiväkodin ruokailuun saakka.

Vierailija
29/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama. Bussissa suostuu juomaan kaksi Trip-mehua ja hyvä niin. Toimisiko mehu? Vaikka paheksuvia katseita saammekin niin onpahan vatsassa edes jotain täytettä päiväkodin ruokailuun saakka.

Et ole tosissasi? Lihottavaa sokerilientä heti aamusta ja vielä kaksi törpöllistä? Meillä ei tulisi kuuloonkaan. Vettä saisi juoda, muttei mehuja.

Vierailija
30/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanittelulla vain pahentaa tilannetta. Siis tarjoamalla niitä herkkuja, mehuja ym. Mikäs lapsi se niin tyhmä olisi, että vetäisi sen aamupuuron nassuun, jos kieltäytymällä saa mehuja ja sokerijogurtteja? Jotkut lapset ihan oikeasti jopa nauttii siitä huomiosta mitä syömättömyydellä saavat. Täyden äidin tai isän huomion ja maanittelun, voi kuinka arvokkaaksi sitä itsensä voi tuntea!

En itsekkään syönyt aamuisin juuri mitään, mutta sitten opettelin tavasta eroon. Väkisin söin ensin haukun tai parin. Nykyään en voi lähteä minnekkään ilman aamupalaa, heräsin kuinka aikaisin tahansa. Oletko tarjonnut aina aikaisen aamupalan, vauvasta lähtien? Jos elimistö ei ole tottunut saamaan energiaa koneistoon heti aikasteen aamusta, niin ei se sitä yhtäkkiä opi tarhan alkaessa. Valitettavasti tää yhteiskunta pyörii aamukukkujien mukaisesti, joten jo vauva-aikana olisi hyvä tähän opetella, vaikka kotona ollessa tekisikin mieli loikoilla pitkään ja syödä kun siltä tuntuu.

Vierailija
31/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitää pakottaa? ei lapsi muutaman tunnin syömättömyyteen kuole

kokeile vaikka mehua ja pari viipaletta juustoa paahtoleivällä jos nyt on ihan pakko syödä

Vierailija
32/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ruuan tuputtaminen auta. Lapsi ei syö jos ei ole nälkä. Minä olin sellainen lapsi, jolle ei ruoka maistunut aamuisin. Rupesi vain oksettamaan kun äiti tuputti leipää, puuroa ja jugurttia ja väkipakolla piti jotain niellä, että äiti ois tyytyväinen. Olen ollut sellainen aina. Tänäänkin olen herännyt jo viideltä, mutta alas ei mene muuta kuin pari kuppia kahvia ja nyt vasta alkaa olla nälkä.

Vierailija
33/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Herätä aikaisemmin

2. Vie tarhaan aamupalalle

3. Anna olla syömättä

4. Anna mukaan evääksi jotain

Siinä ne vaihtoehdot. Meillä on päinvastainen "ongelma" ja lapsi pyytää aina kotona aamupalaa ennen päiväkodin aamupalaa, ja kiireaamuina ollaan ratkaistu tämä niin että lapsi saa esim riisikakun mukaan evääksi. Meillä matkaa päiväkotiin ehkä 300m ja natustelee sen riisikakun loppuun päiväkodilla.

Vierailija
34/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmiset ovat erilaisia. Itse en ole ikinä pystynyt syödä aamulla muuten kun pakottamalla itseäni. Nousen viideltä ja syön mahdollisesti jotain vasta 9-10 aikaan mikäli olen töissä. Vapaapäivinä syön vasta puolenpäivän jälkeen vaikka nousen ennen kahdeksaa. Näin on aina ollut ja osa lapsistani samanlaisia. Eikö tarhassa voi aiheesta keskustella ja tarjota välipalaa siellä? Muistaakseni meidän lapsilla oli tarhassa mahdollisuus syödä aamupalaa/välipalaa. Pakottamalla syömään ei tule kun ongelmia.

Vierailija
35/35 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei päiväkodin aamupäivän retkilläkään syö mitään ja juo vain pillimehun, niin kai se on uskottava, ettei ole nälkä. Eli sitten on turha murehtia, että siellä se lapsi kärsii maha kurnien. Tärkeintä minusta on, ettei mennä sille linjalle, että lapsi saa mitä vaan sokerihuurretussa muodossa ja vaikka naapurin sohvalla, jos vaan keksii pyytää, vaan syömisissä pysyy joku järjestys. Oikeasti voi olla parempi syödä kunnollinen lounas päiväkodissa kuin vetää jotain sokerimehuja ja juotavia jogurtteja linja-autossa! Kyllähän siinä varmasti tulee sellainen huono äiti -fiilis, jos pieni lapsi ei syö aamupalaa, mutta jossain vaiheessa se fiilis tulee kuitenkin vastaan :) Herkällä korvalla kyllä kuuntelisin, tuleeko päiväkodista viestiä väsymyksestä, kiukkuisuudesta tms. ennen lounasta, mutta jos ei, niin mitäpä tätä asiaa nyt märehtimään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän