Paras laihdutustapa
Hoi ihmiset, onko teillä mitään hyviä laihdutustapoja joita haluaisitte jakaa tähän!
+ osaatteko sanoa kumpi voisi toimia parhaiten karppaaminen vai vähäkalorinen ruokavalio? :)
jees kiitos vastauksita !!
mitat ovat n. 165cm ja n.67kg
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kovin moni karppaajakin sen myöntää sanoa, että karppaaminen on sitten vähän sellainen ruokavalio, ettei siitä ole paluuta ns. "normaaliin", jos ei halua jojoilla (eli laihduttaa, lihoa taas, laihduttaa, jne), mikä on hyvin epäterveellistä.
Karpatessa opit läträämään rasvalla mutta välttämään hiilareita. Jos tämä ei tule onnistumaan jokapäiväisessä elämässäsi, tai harrastat merkittävästi urheilua, niin parempi tapa olisi opetella vähäkalorisempi ruokavalio. Muuten vain tuot liian rasvan tulevaan ruokavalioosi.
Laihduttamisessa on kuitenkin loppujen lopuksi kyse pysyvien elämäntapatottumusten muuttamisesta. Jos luulet, että nyt laihdutat, ja sitten palaat vanhaan, etkä liho hetkessä, niin olet hyvin väärässä.
Karppaushan on loppuelämän ruokavalio. Karpatessa ei läträtä millään ruoka-aineella. Urheilu onnistuu myös karppaajalla.
Jokaisen pitää etsiä itse itselleen se sopiva. Karppaaminen sopii monille, mutta tietysti kannattaa miettiä, että jos ei tykkää rasvaisesta ruoasta ja sen sijaan hiilarit maistuvat, niin jaksaako loppuelämäänsä vältellä lempiruokiaan?
Eikä karppaamallakaan laihdu, jos syö enemmän kuin kuluttaa. Nälänhallintaan ja verensokerin heilahteluihin se kyllä auttaa, jos ne ovat ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitää etsiä itse itselleen se sopiva. Karppaaminen sopii monille, mutta tietysti kannattaa miettiä, että jos ei tykkää rasvaisesta ruoasta ja sen sijaan hiilarit maistuvat, niin jaksaako loppuelämäänsä vältellä lempiruokiaan?
Eikä karppaamallakaan laihdu, jos syö enemmän kuin kuluttaa. Nälänhallintaan ja verensokerin heilahteluihin se kyllä auttaa, jos ne ovat ongelmia.
Ei tietenkään laihdu syömällä kulutusta enemmän.
Karppaamalla on kuitenkin helppo syödä kulutusta vähemmän.
Olen tämän muihinkin ketjuihin ennenkin vastannut, mutta mulla on toiminut se, että ihan kaikkea olen syönyt ja juonut kuten ennenkin, mutta vain pienentänyt annoksia. Jos aiemmin otin lounaalla 4-5 perunaa, niin nyt otan vain 2. Työkavereiden merkkipäiväkahveilla syön vain puolikkaan kakkupalan, en kokonaista. Tai jos donitsipäivä, niin otan vain puolikkaan ja herkuttelen sen hitaasti hartaasti, kun ennen söin yhden ja sitten kyttäsin muiden kanssa, että jääkö lisää ja jaetaan niitä ylijääneitä sitten. Perjantaisin neljän viiden saunasiiderin sijaan riittää hyvin pari. Paino menee alaspäin, mutta vauhti ei päätä huimaa, viikosta riippuen on kesän jälkeen lähtenyt 100 g - 600 g. Mutta suunta on oikea!
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän muihinkin ketjuihin ennenkin vastannut, mutta mulla on toiminut se, että ihan kaikkea olen syönyt ja juonut kuten ennenkin, mutta vain pienentänyt annoksia. Jos aiemmin otin lounaalla 4-5 perunaa, niin nyt otan vain 2. Työkavereiden merkkipäiväkahveilla syön vain puolikkaan kakkupalan, en kokonaista. Tai jos donitsipäivä, niin otan vain puolikkaan ja herkuttelen sen hitaasti hartaasti, kun ennen söin yhden ja sitten kyttäsin muiden kanssa, että jääkö lisää ja jaetaan niitä ylijääneitä sitten. Perjantaisin neljän viiden saunasiiderin sijaan riittää hyvin pari. Paino menee alaspäin, mutta vauhti ei päätä huimaa, viikosta riippuen on kesän jälkeen lähtenyt 100 g - 600 g. Mutta suunta on oikea!
Sulla on aika vinksastanut suhde ruokaan. Ruoka on sulle perunaa, kakkua ja donitseja????
Rasva palaa paljon tehokkaammin jos viitsii välttää hiilareita. Varsinkin niitä huonoja hiilareita. Laihtumiseen tarvitaan myös kalorivaje, usein se on 500 kcal vrk kulutuksesta.
Eli, jos kulutat 1800 kcal/vrk sinun tulisi syödä vain 1300 kcal/vrk. Mieluusti kasviksia, marjoja, vähärasvaista lihaa, täysviljatuotteita jne. Vältä valkoista viljaa, sokeria ja kovin prosessoituja tuotteita.
Työttömyys on ainut mikä itsellä on tehonnut, tai ehkä paremminkin sen aiheuttama rahapula ja siitä johtuva krooninen nälkä.
Jotenkin surullista, että aina kun halutaan laihtua niin vaihtoehdoiksi ajatellaan joko vähäkalorisuus tai ruokavalio mallia kanasalaatti. Mielestäni sekä vähäkalorisuus että karppaaminen (ainakaan himo sellainen) eivät ole pitkän ajan ratkaisuja. Riippuu niin paljon ihmisestä millainen ruokavalio on paras. Itse kuitenkin uskon, että terveellisin ruokavalio ihmiskeholle on kasvispohjainen ruokavalio, joka sisältää kohtuu vähän eläintuotteita ja mahd. paljon ruokaa sen luonnollisessa muodossa (ei prosessoitua). Hedelmät, marjat ja juurekset ovat super terveellistä ruokaa ja siksi en ymmärrä näitä karppaajia, jotka eivät suostu syömään edes banaaneja tai bataattia. Ymmärrän vielä esimerkiksi valkoisen vehnän ja valkoisen sokerin karttamisen, mutta yleisesti ottaen hiilarien välttely on mielestäni typerää.
Itse laihduin parhaiten (en nopeasti, mutta kestävästi) syömällä _runsaasti_ marjoja, hedelmiä, juureksia, vihanneksia sekä jonkin verran palkokasveja, viljoja ja pähkinöitä. Maitotuotteet jätin kokonaan ja lihaakin syön vain todella harvoin. Ja tällä samalla ruokavaliolla mennään vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista, että aina kun halutaan laihtua niin vaihtoehdoiksi ajatellaan joko vähäkalorisuus tai ruokavalio mallia kanasalaatti. Mielestäni sekä vähäkalorisuus että karppaaminen (ainakaan himo sellainen) eivät ole pitkän ajan ratkaisuja. Riippuu niin paljon ihmisestä millainen ruokavalio on paras. Itse kuitenkin uskon, että terveellisin ruokavalio ihmiskeholle on kasvispohjainen ruokavalio, joka sisältää kohtuu vähän eläintuotteita ja mahd. paljon ruokaa sen luonnollisessa muodossa (ei prosessoitua). Hedelmät, marjat ja juurekset ovat super terveellistä ruokaa ja siksi en ymmärrä näitä karppaajia, jotka eivät suostu syömään edes banaaneja tai bataattia. Ymmärrän vielä esimerkiksi valkoisen vehnän ja valkoisen sokerin karttamisen, mutta yleisesti ottaen hiilarien välttely on mielestäni typerää.
Itse laihduin parhaiten (en nopeasti, mutta kestävästi) syömällä _runsaasti_ marjoja, hedelmiä, juureksia, vihanneksia sekä jonkin verran palkokasveja, viljoja ja pähkinöitä. Maitotuotteet jätin kokonaan ja lihaakin syön vain todella harvoin. Ja tällä samalla ruokavaliolla mennään vieläkin.
Et ymmärrä karppaajia, jotka eivät syö banaaneja tai bataattia? Ymmärrätkö vähärasvaisella ruokavaliolla laihduttavia, jotka välttelevät rasvaa?
Karppauksella laihduin 67kg->50kg, aloitin atkinsin induktiolla ja sen jälkeen nostin hieman hiilarien määrää. Nyt ahkeran liikunnan myötä tullut muutama kilo lisää mutta mittanauhassa se ei näy.
Vanhaan ruokavalioon ei tosiaan ollut paluuta, eikä enää sokeriset herkut tai vaalea leipä maistukaan. Ruisleipää syön ja satunnaisesti nuudelia ja perunaa. Pienillä annoksilla pärjää kun vatsalaukku kutistunut.
Vähäkalorista dieettiä olin yrittänyt varmaan 10x mutta joka kerta päättyi kaameaan nälkään, repsahteluihin ja lihaskatoon.
Miettisin mistä syystä painoa on kerynyt. Jos elämässä on jotain muita ongelmia, joita käsittelee syömällä, niin miten siinä sitten karppaukset tai muut dieetit onnistuu. Ensin pitäisi poistaa alkuperäinen ongelma.
Kaikilla ei tietenkään ole taustalla mitään sen kummempaa psyykkistä ongelmaa. Silloin vain muuttamaan ruokailu- ja liikuntatottumuksia terveellisemmäksi. Etsi joku urheilulaji, josta pidät. Ja ruokavalio, joka sopii sinulle. Itse en suosittelisi mitään dieettejä, joita ei voi oysyvästi noudattaa. Jos syöt paljon herkkuja, niin jo niiden vähentäminen voi auttaa merkittävästi. Herkuhimoa vie pois täytävät, terveelliset ruoka-annokset ja olisi hyvä kiinnittää huomiota myös siiheb, että syö säännöllisin väliajoin. Tässä voi auttaa, jos suunnittelee etukäteen vaikka viikon ruuat ja välipalat.
Vierailija kirjoitti:
Karppauksella laihduin 67kg->50kg, aloitin atkinsin induktiolla ja sen jälkeen nostin hieman hiilarien määrää. Nyt ahkeran liikunnan myötä tullut muutama kilo lisää mutta mittanauhassa se ei näy.
Vanhaan ruokavalioon ei tosiaan ollut paluuta, eikä enää sokeriset herkut tai vaalea leipä maistukaan. Ruisleipää syön ja satunnaisesti nuudelia ja perunaa. Pienillä annoksilla pärjää kun vatsalaukku kutistunut.
Vähäkalorista dieettiä olin yrittänyt varmaan 10x mutta joka kerta päättyi kaameaan nälkään, repsahteluihin ja lihaskatoon.
Kiinnostavaa. Voisitko kertoa esimerkkejä päivän ruoista? Liikunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääpointti on se, että energia saadaan rasvasta. Kasviksia syödään paljon, niistä kertyy ne hiilarit. Proteiinia syödään vain tarpeen mukaan.
Mun yhden päivän ruoka voi olla tällainen:
aamulla: jogurttia marjoilla ja pähkinöillä/kananmunaa, juustoa/joku munakas ja kasviksia/makkaraa ja kasviksia......
päivällä: kalakeitto/kasviskeitto/joku muu keitto tai ihan mitä vain ruokaa, jossa ei ole perunaa, riisiä, pastaa eikä leipää
illalla: samalla metodilla kuin päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin aikalailla normiruokaa mutta jätin muut lisukkeet pois paitsi vihannekset/salaatit. Esim. maustettua jauhelihaa ja salaattia, vähän juustoa/ munakasta juustolla ja kinkulla, kylkeen salaattia/ wokkivihanneksia kanalla tai ravuilla/ itsetehtyjä mantelijauho-juustoraaste-kananmunaleipäsiä. Herkutteluun vähän fiinimpiä juustoja ja suolapähkinöitä.
Ekat pari viikkoa max 20g hh/vrk ja kieltämättä oli vähän hassu olo välillä. Tein askelhyppykyykkyjä, punnerruksia minkä jaksoin ja kävelylenkkejä. Kun hiilarien määrää lisäsi vähitellen jaksoi treenata enemmän.
Paino putosi hurjaa vauhtia alussa ja pudotus hidastui kun alkoi taas lisätä ruokavalioon enemmän ruisleipää yms. Kuitenkin ekat 10kg taisi lähteä 2-3 kuukaudessa.
-se jota lainasit
Laihdutus on varma tie lihomiseen ja sairastumiseen osteoporoosiin.
200kcal syöminen päivässä on paras laihdutustapa
Mulle on toiminut
-hidas tahti, ei mitään tiukkaa kitukuuria. Halusin olla varma siitä että pystyn pitämään paremmat elintavat eikä laihtuminen johdu mistään sellaisesta mitä en kykene pitämään yllä pitkällä aikavälillä.
-annoskokojen takkailu ja kuinka usein mitäkin syö. Kaloreita en jaksa laskea, mutta sen verran niitä "tuijotan" että tiedän missä on paljon (pizza, sipsit, leivonnaiset, alkoholi...) ja nautin sellaisia vähemmän ja harvemmin. Annoskokoja olen pienentänyt pikkuhiljaa, siedän huonosti nälkää joten jollekin muulle voi sopia nopeampi tahti. Oma on ollut tyyliä aluksi leipä pois lounaalla, iltaruokaa vähän vähemmän (niin ettei maha ole ihan täynnä mutta niin ettei jää nälkäkään), välipalalla banaani pullan sijaan. Seuraavalla viikolla sitten jotain lisää pois.
-"vaikeimpia"ruokia en aluksi ostanut kotiin ollenkaan, esim. aiemmin saatoin syödä paketin keksejä päivässä ja suklaalevyn kahdessa -> en ostanut ollenkaan kotiin, mutta muualla saatoin syödä jos tarjottiin, eivät siis olleet kokonaan kiellettyjä
-lisää kasviksia ja hedelmiä. Hedelmiä söin aluksi makeanhimoon paljonkin, nyt kun sellaisia hinkuja ei enää tule niin 1-2päivässä. Aterioilla kasvisten osuus on suurempi, pastan yms osuus pienempi.
-korvaajat ja laimennokset: Kun halusin limsaa, sekoitin vichyä ja mehua. Pizzanhimoon tein 2 lämmintä voileipää pizzatäytteillä, jne jne. Pikkuhiljaa ne mieliteot väheni, nämä auttoi siihen etten tuntenut oloani liian riistetyksi :D
Tärkeintä tässä prosessissa on ollut oppia pois mielihalusyömisestä ja annoskokojen ja herkkumäärien haltuunotto. Mikään ei ole ollut eikä ole kiellettyä, mutta nyt kun parmpiin ruokailutottumuksiin on tottunut, ei edes tee mieli niitä vanhoja tapoja kun entiset herkutkaan ei ole enää yhtä maukkaita suussa.
Onnea matkaan, muista että mikään yksittäinen tapa ei toimi kaikille! Se jos konsti x ei toimi ei tarkoita että olisit huono, vaan ettet vain ole löytänyt sinunlle sopivaa tapaa.
Proteiinin määrä on aika oleellista. Monet aloittelevat karppaajat tekevät juuri virheen liian proteiinin syömisessä.