Molemmat veljeni saavat rahaa vanhemmilta, minä en
Kännykällä kirjoitan niin tiivistän:
Olen alkanut tuntemaan katkeruutta ja ehkä jopa vihaakin vanhempiani kohtaan. Vanhempani hyysävät, tuputtavat rahaa, paapovat ja lellivät molempia veljiäni. Molempien vuokra maksetaan (minulla ei), saavat ruokaa ja ruokarahaa, kaiken huippu on se, että äiti käy välillä "kylässä" eli siivoamassa nuoremman veljeni yksiön. Kun tulevat kotiin, heittävät kamat eteiseen ja äiti kiikuttaa äkkiä pyykit koneeseen, loppuviikonloppu kuluukin sitten täysihoidossa.
Mä en ole saanut vastaavaa kohtelua, en ikinä. Mun on AINA odotettu osallistuvan kotitöihin ja ruoanlaittoon. Kun sain heti opiskelupaikan, se oli vain ihan ok juttu, mutta kun isoveljeni jaksoi neljän vuoden himassa makaamisen jälkeen punnertaa itsensä yliopistoon, se oli maailman suurin ihme jota juhlittiin monta viikkoa.
Kestäisin näitä jos en nyt olisi saanut niin pahasti rättiä naamaan. Soitin (viimeisena vaihtoehtona) kotiin, ja sanoin, että nyt tarvitsisin oikeasti hieman apua laskuihin vuokran jälkeen (kävin yksityisellä päivystyksessä niin olen täysin auki tällä hetkellä). Äiti vaan naureskeli ja sanoi, että tervetuloa aikuisuuteen, sellasta se on.
Mainittava olisi, että vanhempani osallistuivat juuri yli tonnilla pikkuveljeni lomamatkaan. Hänellä kun on ollut niin paljon stressiä ja paha olla.
On sellainen olo, että haluaisin laittaa välit poikki.
Kommentit (101)
Kuulostaa hyvältä. Mä olin kanssa perheen nuorin ja lellikki. Ai kun tuntui hyvältä katsoa vierestä miten sisarukset joutuivat muutaman hilun takia töitä painamaan ja minä sain rahaa aina kun vähänkään vänisin. Heh heh, oli ne aikoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suvussa henkilöä, jota vanhempasi kunnioittavat tai jopa vähäsen pelkäävät?
Yhteistyö tälläisen tahon kanssa voisi tuoda tulosta, jos haluat pitää puoliasi taloudellisessa mielessä.
Isovanhemmat voisivat niinikään huomioida tilanteen testamenttaamalla omaisuuttaan suoraan sinulle vanhempanne ja ja veljesi sivuuttaen. Olis kyllä ihan äikkis :DMiten voi "pitää puoliaan taloudellisessa mielessä", jos kyseessä on toisten rahat?
Niin, ei voi. Jokainen määrää omista rahoistaan.
Jos oma tyttäreni alkaisi minulle vakavalla naamalla selittämään että käytetään hänen tulevaa perintöään väärin, niin olisi täysin varma että testamenttaisin muille omaisuuden ja hälle vain lakiosa.
No mutta. Eihän se olisi ensimmäinen kerta, kun rikosilmoitusta kuoleman jälkeen tehtäisiin syystä että omaisen varat ovat ennen kuolemaa huvenneet itsekseen teille tietämättömille. Ja muut sukulaiset vain myhäilevät keskenään koettaen saada tätä yhtä luopumaan perinnönjaon hidastelusta.
Tiesitkö, että eläessään saa omaisuudellaan tehdä ihan mitä haluaa! Kaiken saa antaa yhdelle lapsista ja jos tämä on maksanut lahjaveron, jää muu suku nuolemaan näppejää, perittävää ei ole. Rikosilmoituksen voi tehdä, mutta tuomiota ei tule, koska ei ole rikosta.
Että mua oksettaa tuollainen sukupuolen takia syrjiminen. Varmaan TODELLA moni nainen kokee, että veli on saanut paljon enemmän vapauksia kotitöistä, sai harrastaa mitä vaan kallista (esim. jääkiekko), koska on sukupuoleltaan mies. Tämä varmasti keskituloisten perheiden juttuja 80-90-luvulta. Rahaa ei ollut liioin, mutta sille miespuoliselle lapselle kyllä kustannettiin kaikki jääkiekot ja jalkapallot varusteineen ja kausimaksuineen. Tytär ei saanut mitään, koska eihän tyttöjen nyt tarvitse liikkua, ratsastus ja baletti typerää juppien hommaa ym. Äiti passaa pojan piloille, mm. aamupala valmiiksi, perunat kuorittiin... Uskomatonta. Tiedän tämän omasta kokemuksesta ainoana tyttönä perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan vinkata verottajalle, mikäli epäilet rahavirran ylittävän neljä tonnia kolmessa vuodessa per veljes.
Mitä verottaja sillä tiedolla tekee? Perheenjäsenen elinkustannusten maksamista ei katsota lahjaksi, vanhemmat saavat siten maksaa vuokran, ostaa ruokaa, kustantaa bussikortin jne. ilman, että verottaja sanoo siihen mitään.
Lahjavero on maksettava, jos annetaan tietty summa rahaa tietyllä aikavälillä, vaikka olisi sukua.
Ap, voithan vaatia, että heidän saamansa lahjat ja avustukset kirjataan ennakkoperinnöksi (lahjavero maksettava silti), jolloin saanet tasavertaisempaa kohtelua.
Juuri näin. Laskujen - kuten vuokran maksaminen - ei kuitenkaan ole verotuksellisesti rahan antamista.
Vierailija kirjoitti:
Ap, laita välit poikki. Et saa muuta kuin pahaa mieltä. Ja odotapas kun vanhempasi ikääntyvät, sitten sinulta kyllä odotetaan hoivaamista ja pojat saa olla möllöttää. Ja pojat todennäköisesti eivät tule sitten pitämään vanhempiin enää mitään yhteyttä, kun siivous-, kokkaus- ja muu vastaava apu loppuu. Jos vanhemmat käyttäytyvät noin, et ole heille mitään velkaa eikä sinun tarvitse aikaasi heihin tuhlata.
Vanhempani eivät ole iäkkäitä vielä (viisikymppisiä) ja mekin ollaan kaikki vielä nuori aikuisia (alle 25 v kaikki), mutta tää näkyy jo nyt. Kun äidin pitää mennä lääkäriin kuumeisena, niin arvatkaa kenen pitäisi kärppänä hypätä bussiin. Luonnollisesti lähellä asuvalta, autolliselta veljeltäni ei tarvitse kysyä kun "hänellä on niin aikainen herätys huomenna". Niin ois ollu mullakin. Voin muuten ihan tasan tarkkaan kuvitella, että kun hyötyminen käy mahdottomaksi loppuu mun flegmaattisen isoveljen kiintymys siihen.
Hei muuten, haluaisin vilpittömästi kiittää kaikkia tähän ketjuun osallistuneita ja asiallisia ja kannustavia viestejä laittaneita. Sori kun en kaikkiin ole kerennyt vastata, lukenut olen jokaisen. Joudun nyt lopettamaan palstailun ja keskittymään muuhun, mutta kiitos oikeasti. Jo pelkkä kirjottamnen tuntuu helpottaneen ihan hirveän paljon.. Ei pidä aliarvoida puhumisen helpottavaa aspektia elämässä. :) Paljon vauvaa haukutaan, mutta hyvääkin löytyy!
Tietän tunteen. Minun kohdallani "ongelmani" oli se, että olen se kuuluisa keskimmäinen lapsi.
Vanhemmalle sisarukselle maksettiin kaikki, ei ollut töissä eikä koulussa ja asui samalla paikkakunnalla kuin vanhemmat, mutta omassa kämpässä vaikka olisi voinut asua kotona ja aina autettiin ja siliteltiin päätä. Itselläni oli kauhea tappelu saada muuttaa opiskeluiden takia toiselle paikkakunnalla, kun se maksaa niin kamalasti. Itse kyllä aina vuokrani maksoin (noin 300€/kk) ja otin opintolainaa josta myös maksoin oman ajokorttini. Sisaruksilleni molemmille vanhemmat maksoivat ajokortit. Isä ei halunnut osallistua ajokorttini kustannuksiin, kun se ei kuulemma ole välttämättömyys. No ilman sitä ajokorttia ja autoa en pääsisi tänä päivänä töihin. Nuorempi sisko sai ponin joka maksoi satoja euroja ja sen kuoltua hevosen joka maksoi useamman tonnin. Ja tosiaan jos tuli oikein tiukka hetki taloudellisesti ja soitin kysyäkseni rahaa edes lainaksi niin moitittiin kuinka en soita ikinä ellen ole rahaa vailla... Huoh, esimerkkejä olisi vielä vaikka kuinka ja vanhemmat jaksaa ihmetellä miksi en välitä käydä kotona perus velvollisuuskäyntejä lukuunottamatta.
Laita välit poikki ja toivota onnea vanhuuspäiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suvussa henkilöä, jota vanhempasi kunnioittavat tai jopa vähäsen pelkäävät?
Yhteistyö tälläisen tahon kanssa voisi tuoda tulosta, jos haluat pitää puoliasi taloudellisessa mielessä.
Isovanhemmat voisivat niinikään huomioida tilanteen testamenttaamalla omaisuuttaan suoraan sinulle vanhempanne ja ja veljesi sivuuttaen. Olis kyllä ihan äikkis :DMiten voi "pitää puoliaan taloudellisessa mielessä", jos kyseessä on toisten rahat?
Jos oma tyttäreni alkaisi minulle vakavalla naamalla selittämään että käytetään hänen tulevaa perintöään väärin, niin olisi täysin varma että testamenttaisin muille omaisuuden ja hälle vain lakiosa.
No mutta. Eihän se olisi ensimmäinen kerta, kun rikosilmoitusta kuoleman jälkeen tehtäisiin syystä että omaisen varat ovat ennen kuolemaa huvenneet itsekseen teille tietämättömille. Ja muut sukulaiset vain myhäilevät keskenään koettaen saada tätä yhtä luopumaan perinnönjaon hidastelusta.
Tiesitkö, että eläessään saa omaisuudellaan tehdä ihan mitä haluaa! Kaiken saa antaa yhdelle lapsista ja jos tämä on maksanut lahjaveron, jää muu suku nuolemaan näppejää, perittävää ei ole. Rikosilmoituksen voi tehdä, mutta tuomiota ei tule, koska ei ole rikosta.
Tuomio voi tulla. Petoksesta. Jos lahja on annettu rintaperilliselle, sen oletetaan olevan ennakkoperintöä, ellei toisin ole määrätty. Rintaperillinen voi vaatia, että ennakkoperinnön tai testamenttiin rinnastuvan lahjan saaja suorittaa hänelle lakiosan täydennystä, joka voidaan maksaa rahana.
Mikähän se sinua ja kaltaisiasi vaivaa, kun inhoatte itse kasvattamianne lapsia noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n vanhemmat vaan elävät vielä ja voivat hyvin ilmeisestikin kun ehtivät poikiaan noin paljon auttamaan. Rahaa saa antaa ja lapsiaan elättää ja sille nyt vaan ei voi yhtään mitään kun toisen rahoista ei voi määrätä.
Että mitenkähän sä neuvot tässä nyt ap:n "pitämään taloudellisesti puoliaan"?
Mä voin pitää taloudellisesti puoliani ja määrään sinut nyt laittamaan rahaa mun tilille! Ai etkö laita vai? No onpas kumma.
Samat keinot on ap:lla.
Joo, vanhemmat voivat tehdä rahoillaan mitä vaan PAITSI antaa niitä seuraumuksetta. Suosittelen hassaamaan ne mielummin nenästä alas, jos haluaa tehdä lapsistaan perinnöttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n vanhemmat vaan elävät vielä ja voivat hyvin ilmeisestikin kun ehtivät poikiaan noin paljon auttamaan. Rahaa saa antaa ja lapsiaan elättää ja sille nyt vaan ei voi yhtään mitään kun toisen rahoista ei voi määrätä.
Mä voin pitää taloudellisesti puoliani ja määrään sinut nyt laittamaan rahaa mun tilille! Ai etkö laita vai? No onpas kumma.
Suosittelen perehtymään aiheeseen, ennen kuin alat levittämämään aivan vammaista mutuilua. Tämä myös siksi, etteivät ne suosikkilapset joudu sitten aikanaan kuseen.
Tässä näkyy sukupuolten eriarvoisuus. Koska olet syntynyt tytöksi joudut tyttöjen hommiin. Veljet taas ovat poikia, niin saavat harrastaa poikien juttuja ja niihin on kyllä varaa vaikka millä mitalla! Paskaa. Ehkä tätä ei enää niin paljon ole nykyään lapsiperheissä, hyvä niin. Tyttöjen harrastukset olivat juppiharrastuksia, "parempien" ihmisten harrastuksia (esim. ratsastus, baletti), kun taas poikien saman hintaiset (jopa kalliimmat) jääkiekot, jalkapallot ja crossimopoilut kunnon harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen perehtymään aiheeseen, ennen kuin alat levittämämään aivan vammaista mutuilua. Tämä myös siksi, etteivät ne suosikkilapset joudu sitten aikanaan kuseen.
Tässä keskustellaan ap:n tilanteesta ja sä tuot tähän esimerkkitilanteita jotka eivät liity aiheeseen, ihan vain siksi että pääset brassailemaan sillä että tiedät jonkun pykälän perintökaaresta?
Aivan, koska ap:n tilanteesta et voi keskustella kun tiedät hyvinkin että siinä ei ole tehty mitään väärin tai tehty niin, että olisi muodostunut minkäänlaista vahingonkorvausvelvollisuutta ap:ta kohtaan.
Jos sä haluat keskustella tästä, niin keskustellaan, mutta jos sä vänkäät ihan muusta aiheesta, niin anti olla.
Onkohan äidilläsi ja äitisi äidillä kuinka läheiset välit keskenänsä? Epäilen vahvasti, että melko huonot. Teennäisesti toki voi myös välit olla hyvät, mutta ovatko he läheisiä toistensa kanssa?
Jos ei, niin vahvana syynä voi olla äitisi omat, jo patoutuneet ikävät muistot omasta lapsuudestaan. Läheisyys sinun kanssasi tuo noita patoutuneita tunteita esille, ja harva pystyy tai uskaltaa oikeasti niitä ikäviä tunteita kohdata. Tätä ongelmaa ei tietenkään ole kovinkaan helposti vastakkaisen sukupuolen omaavan lapsen ja vanhemman välillä.
Mutta mitä ongelman mahdolliseen ratkaisemiseen tulee niin lähtisin jututtamaan veljiäsi, ja avaamaan vähän tunteitasi heille ja pyytämään mahdollisesti apua äitisi kanssa "taistelemiseen". Kannattaa tiedostaa ettei veljesi ole syyllisiä siihen miten äitinne on heidät kasvattanut, ja millä etuoikeuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla rankat vaihdevuosivaivat siellä :D
Ei sitä tai mitään muutakaan pidä tyttäreensä purkaa kuitenkaan.
Näköjään voi olla noinkin pihalla...
Ap näytä äidillesi tämä ketju. Ehkä se saa hänet näkemään asioita myös sinun kannaltasi.
Miehelläni on vähän sama tilanne, tosin ei noin paha, mutta aikuinen veljensä saa edelleen huomattavaa rahallista avustusta vanhemmiltaan. Miehelleni eivät koskaan edes opiskelujen aikana ole maksaneet mitään, vaikka tuolloin oli hänellä usein rahasta tiukkaa.
Ihan tietona kaikille: Vanhemmat voivat maksaa lastensa kuluja rajattomasti: Maksaa vuokrat, sähkö-, puhelin ja lehtilaskut, ostaa ruokaa, ostaa taloustavaroita ym välttämättömyystarvikkeita. Eivät voi ostaa autoa tai muita ns. ylellisyystavaroita eivätkä lahjoittaa rahaa kuin sen 3999 euroa joka kolmas vuosi, muuten näitä menee lahjavero. Jos vanhemmat maksavat lahjaveron, se katsotaan lahjaksi. Lahjat katsotaan ennakkoperinnöksi perinnönjaossa hyvin herkästi viimeisiltä vuosilta.
Keskimmäinen lapsi täällä terve, minulla on kaksi veljeä... Loput varmaan arvaattekin. Toinen veli eräänlainen huithapeli joka elää leveetä elämää ja laskut maksaa vanhemmat. Toinen taas on jonkinlaisen ihmelapsen asemassa, vuokrat ja "taskurahaa" maksetaan vaikka ei sitä pyydä tai tarvitse. Olen kyllä saanut parempia arvosanoja/suorittanut opintoni nopeammin kuin tämä ihmelapsi, mutta minun kohdallani tämä tuli pänttäämällä, sillä enhän minä häntä vastaava nero sentään ole. Minä sitten pärjään omillani ja se on ollut mulle kunnia-asia. Saatan saada suurin piirtein samanarvoisen joululahjan (esim. 100e), mutta kun veljet on saaneet vuoden aikana avustuksia moninkertaisesti niin mitä tuohon sitten sanoisi. Ei se siitä tasapuolista tee, mutta kiva yritys kuitenkin.
Jotenkin eniten pelkään tässä sitä, että veljet ei opi tulemaan toimeen omillaan. Miten käy kun vanhemmista aika jättää? Tai kun eläke ei riitä kahden aikuisen kollin elättämiseen? Kunhan eivät jäisi minun kontolleni. Vanhempien sokeus tässä asiassa on jännä juttu ja kun lukee näitä muiden kertomuksia, joissa on niin paljon samaa. Lapsenakin olin ihan helvetin nöyrä, enkä pyytänyt mitään, koska tuntui että meillä ei ollut varaa (laman lapsi). Voi olla että jossain perinnönjakovaiheessa kilahdan tästä asiasta, vaikka nyt tuntuu että ihan sama. Kyllä se ehkä vähän kytee pinnan alla. En kyllä todellakaan tekisi verottajalle ilmoitusta, kaikesta huolimatta perhe on mulle tärkeempää kuin mitkä tahansa rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan ne isovanhemmatkin sitten päättää omaisuudestaan haluamallaan tavalla ja ohittaa kusipäisen lapsensa joka vähättelee tytärtään ja paapoo poikiaan.