Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Molemmat veljeni saavat rahaa vanhemmilta, minä en

Vierailija
03.10.2016 |

Kännykällä kirjoitan niin tiivistän:

Olen alkanut tuntemaan katkeruutta ja ehkä jopa vihaakin vanhempiani kohtaan. Vanhempani hyysävät, tuputtavat rahaa, paapovat ja lellivät molempia veljiäni. Molempien vuokra maksetaan (minulla ei), saavat ruokaa ja ruokarahaa, kaiken huippu on se, että äiti käy välillä "kylässä" eli siivoamassa nuoremman veljeni yksiön. Kun tulevat kotiin, heittävät kamat eteiseen ja äiti kiikuttaa äkkiä pyykit koneeseen, loppuviikonloppu kuluukin sitten täysihoidossa.

Mä en ole saanut vastaavaa kohtelua, en ikinä. Mun on AINA odotettu osallistuvan kotitöihin ja ruoanlaittoon. Kun sain heti opiskelupaikan, se oli vain ihan ok juttu, mutta kun isoveljeni jaksoi neljän vuoden himassa makaamisen jälkeen punnertaa itsensä yliopistoon, se oli maailman suurin ihme jota juhlittiin monta viikkoa.

Kestäisin näitä jos en nyt olisi saanut niin pahasti rättiä naamaan. Soitin (viimeisena vaihtoehtona) kotiin, ja sanoin, että nyt tarvitsisin oikeasti hieman apua laskuihin vuokran jälkeen (kävin yksityisellä päivystyksessä niin olen täysin auki tällä hetkellä). Äiti vaan naureskeli ja sanoi, että tervetuloa aikuisuuteen, sellasta se on.

Mainittava olisi, että vanhempani osallistuivat juuri yli tonnilla pikkuveljeni lomamatkaan. Hänellä kun on ollut niin paljon stressiä ja paha olla.

On sellainen olo, että haluaisin laittaa välit poikki.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä erottaa sinut veljistäsi?

Vierailija
2/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että olet nainen? Sitä se harmittavasti yleensä on... poikia hyysätään koska "pojat ovat poikia" ja kiltit tytöt jäävät huomiotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa pöydälle ja puhut suoraan eriarvoisesta kohtelusta. Ei ne ehkä edes tajua, luulevat että sinä pärjäät kaikessa muutenkin mutta pojat tarvivat apua.

Vierailija
4/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan että olet nainen? Sitä se harmittavasti yleensä on... poikia hyysätään koska "pojat ovat poikia" ja kiltit tytöt jäävät huomiotta.

Joo, unohdin siis mainita tuon, olen nainen.

Veljeni ovat aina saaneet "erikoiskohtelua", molemmat harrastivat aikaa ja rahaa nieleviä harrastuksia mistä vanhempani olivat todella ylpeitä.

Itse muistan miettineeni jo pienenä, miksi äiti rakastaa minua vähemmän.

En tiedä, jotenkin vaikea hahmotella tätä asiaa. Jotenkin tosaa rahajutussa vaan tiivistyy se kaikki mitä olen tuntenut koko elämäni konkreettiseksi eroksi.

Vierailija
5/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, tajuaakohan ne ite suosivansa?

Vierailija
6/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko esikoinen?

Vierailija
7/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan vinkata verottajalle, mikäli epäilet rahavirran ylittävän neljä tonnia kolmessa vuodessa per veljes.

Vierailija
8/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, tajuaakohan ne ite suosivansa?

Aika pihalla ovat, jos eivät tajua.

Vierailija
9/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa pöydälle ja puhut suoraan eriarvoisesta kohtelusta. Ei ne ehkä edes tajua, luulevat että sinä pärjäät kaikessa muutenkin mutta pojat tarvivat apua.

Voi luoja kuinka paljon olen puhunut, puhunut ja puhunut. Teininä oli todella isoja riitojakin asiasta. Kesällä puhuin äidin kanssa pitkään ja rauhassa asiasta mökillä, mutta ei asiasta tullut yhtään mitään paitsi selitelyä ja perusteluja miksi hän ei ole väärässä kuten aina.

Se on totta, että mä olen ollut "näkymättömissä" koko elämäni verrattuna veljiin.. Olen saanut kesätyöpaikat, kirjoitin hyvin, sain heti opiskelupaikan, kavereiden kanssa on mennyt ihan ok.. Heillä taas on ollut yhtä vuoristorataa ja isoveljelleni on niin oma lukunsa, etten sitä edes lähde avaamaan.

Toisaalta taas molemmat ovat saaneet valtavasti huomiota ja aikaa harrastuksistaan, mulla ei ole koskaan ollut vastaavaa. Näiden takia molemmat vanhemmistani ovat tuntuneet olleen aina paljon ylpeämpiä heistä. Tai siis ei tunnu ainoastaan vaan ovat. En osaa kuvailla tilannetta, mutta yhden aika elävän esimerkin voin antaa: Oltiin äidin kanssa kaupassa ja törmättiin äidin työkaveriin. Työkaveri sanoi yllättyneenä "ai sulla on tytärkin!".

Vierailija
10/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen perheessä sama juttu, tosin niinpäin, että sisko saa kovasti avustuksia ja veljensä saavat pärjätä omillaan. Hassua tässä se, että tuolla siskolla on takuuvarmasti kolmikon isoimmat tulot. Sisko osaa käyttää hyväkseen suosikin asemansa, on iltatähti ja kahden rasavillin pojan jälkeen pikkuprinsessana saanut hemmottelua osakseen alusta asti.

Vierailija
11/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan vinkata verottajalle, mikäli epäilet rahavirran ylittävän neljä tonnia kolmessa vuodessa per veljes.

Hahaa ai meneekö :D Mitäköhän verottaja tykkää siitä, että makselevat molempien vuokran.

Vierailija
12/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, kerrankin aidosti kusipäiset vanhemmat.

Noh, kerro mitä mieltä olet asiasta ja jos ei homma muutu paremmaksi, niin parempi pysytellä kaukana.

Vierailija
13/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkaappa vanhammillesi, että kun heillä vanhuus koittaa niin sopii sitten odotella apua ja seuraa pojilta vaimoineen. Itse et tule olemaan käytettävissä. Välien katkaisukaan ei ole ollenkaan huono idea kun kerran et mitään saa paitsi pahaa mieltä. Kun vanhemmat on noin tyhmiä, etteivät tajua toimintatapojaan niin tuskin muuttavat niitä vaikka asian rautalangasta vääntäisi.

T: aikoinaan saman kokenut 50v nainen

Vierailija
14/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun perheessä oli ihan samanlaista. Isoveli sai aina kaiken, sai uudet mopot, sai harrasta, sai auton kun ajokortti hankittiin ym...

Minä? En mä koskaan saanut ja jos tahdoin harrastaa, niin sain harrastaa vain harrastuksia, mitkä eivät maksaneet mitään, koska "rahaa ei ole". En tiedä mistä se raha aina tuli veljen 2 eri harrastukseen, mihin piti kalliit varustukset ostaa ym.

Silloin kun veli lopetti mopolla ajamisen olisin minä halunnut sen, mutta ei.. se myytiin pois. Olisin halunnut skootterin, mutta ei... ei rahaa.

Tällästä se on aina ollut ja tulee aina olemaan. Veljelle he yhä tunkevat rahaa vaikka ei tarvitse, minulle aina voivotellaan, ettei ehkä ole rahaa, että voisivat auttaa.. No, enpä enää edes kysy heidän apua. Kyllä mä tiedän, kumpi lapsi heille tärkeämpi on.

Vierailija
15/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä ystävälläni on samanlainen tarina. Hän on nuorin kolmesta lapsesta ja ainut tyttö. Äiti pyykkäsi pojille, laittoi ruuat ja soitteli kysellen kuulumisia ja varmisteli että on varmasti tarpeeksi vaatetta ja rahaa. Kun ystäväni kyseli tästä, hän sai vanhemmiltaan sellaiset perustelut että tytöt ovat paljon vastuuntuntoisempia, pojat kehittyvät hitaammin ja tuhlailevat rahaa.... Olin ihan äimän käkenä kun kuulin tuosta! Vanhemmat olivat vakaasti sitä mieltä että pojat pitää paapoa piloille.

Vierailija
16/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun perheessä oli ihan samanlaista. Isoveli sai aina kaiken, sai uudet mopot, sai harrasta, sai auton kun ajokortti hankittiin ym...

Minä? En mä koskaan saanut ja jos tahdoin harrastaa, niin sain harrastaa vain harrastuksia, mitkä eivät maksaneet mitään, koska "rahaa ei ole". En tiedä mistä se raha aina tuli veljen 2 eri harrastukseen, mihin piti kalliit varustukset ostaa ym.

.

EI VOI OLLA TOTTA!! Tämä on täsmälleen, siis ihan täsmälleen mun elämästä!! Mun harrastus oli myös juuri se harrastus, mihin laskettiin tarkasti riittääkö rahat (ei todellakaan ollut kallis), manguin yhtä harrastusta ehkä joku kuusi vuotta kunnes luovutin (niin, sitten olinkin siinä iässä missä voin jo "itse tienata" eli 15 v). Syynä se, ettei musta kuitenkaan voisi tulla huippua siinä lajissa (joo, oikeasti).

Mun veljiin on tosiaan panostettu ihan täysillä, varusteista kuskaamiseen ja ruokahuoltoon, kisamatkoista hierointoihin ja vaikka mihin.

Myöskin lukiossa maksoin työrahoista leffalippuja ja vaatteita, veljien työnteko rajoittui "anna rahaa"-lauseeseen.

ap

Vierailija
17/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaa ai meneekö :D Mitäköhän verottaja tykkää siitä, että makselevat molempien vuokran.

Se on ihan fine verottajalle, jos vanhemmat maksavat suoraan vuokranantajalle vuokran eivätkä kierrätä sitä lapsensa tilin kautta.

Aikuisiakin lapsia saa elättää (ilman että se lasketaan lahjaksi), jos se on selvää että menee elatukseen.

Vierailija
18/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä verottaja sillä tiedolla tekee? Perheenjäsenen elinkustannusten maksamista ei katsota lahjaksi, vanhemmat saavat siten maksaa vuokran, ostaa ruokaa, kustantaa bussikortin jne. ilman, että verottaja sanoo siihen mitään.

Vierailija
19/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis laskuja  ja vuokria saa maksella ihan vapaasti niin paljon kuin tahtoo, mutta rahaa ei saa antaa, kuin sen alle neljä tonnia/ 3 vuotta. Tämä lahjoitus oikeus on kummallakin vanhemmistasi ,eli äiti voi antaa alle 4000 euroa ja isä myös alle 4000 euroa ja ihan kaikille lapsilleen voi siis antaa tämän summan. Tämän lisäksi voi siis maksella vapaasti niitä laskuja ja vuokria.

Vierailija
20/101 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää, ap. Olen pahoillani. Oletko reilusti veljiäsi vanhempi? Ei sillä, että se oikeuttaisi vanhempiesi käytöksen. Mun mielestä tuossa on kaksi tietä:

1. etäännytä itsesi henkisesti vanhemmistasi. Älä enää odota heiltä mitään. Pidä viileän asialliset välit, älä käy kylässä ellet itse halua ja vain sen verran kuin haluat. Etsi tukea muualta.

2. tai voit jossain sopivassa tilanteessa avautua vanhemmillesi (tai vain toiselle, ehkä isällesi, äitisi kuulostaa aika karulta tyypiltä) avoimesti ja rehellisesti tunteistasi. Mahdollisimman rauhallisesti ja ei-aggressiivisesti ja ei-ruikuttavasti sanot tosiasiat tuosta veljien vs. sinun kohtelusta, ja että se saa sinut kokemaan, että sinua rakastetaan vähemmän ja tuntuu todella pahalta ja kysy, mitä he ajattelevat tästä. Sitten jos tämä avautuminen ei herätä mitään vastakaikua, niin siirry kohtaan 1.