Ateistit, millaisia jouluperinteitä teillä on?
Mielenkiinnosta kyselen, itse tulen kristillisestä perheessä ja meillä oli uskonto ja Raamatun kertomukset joulussa tosi vahvasti läsnä. Millaisia perinteitä uskonnottomien jouluihin kuuluu?
Kommentit (87)
Suurin osa jouluperinteistä on pakanallista alkuperää, jopa sana joulu. Meillä ei lueta evankeliumia eikä ole seimiä koristeina, muuten juhlistamme pimeintä aikaa lepäämällä ja syömällä juhlaruokia ja herkkuja, kuten suomalaiset ovat tehneet jo kauan ennen kuin kuulivat Jeesuksesta. Lanttulaatikko on hyvää, eikä sillä ole jumalien kanssa mitään tekemistä. Kuusikin on usein ollut ja sekin on pakanallista alkuperää.
Pikkulapsille annetaan lahjoja, eikä ateistille ole mitään merkitystä, onko tämä tapa nyt kristinuskoa vai ei; miksi suotta lapsia rangaista. Monet uskonnolliset joululaulut ovat kauniita ja nostalgisia, eikä minua haittaa niiden kuuleminen yhtään, vaikka en neitseestä syntymiseen uskokaan.
Jotkut kristityt ovat mielestäni todella yksinkertaisia kuvitellessaan omistavansa joulun vieton tai jopa jotkut ruokalajit. Olen kuullut jopa, että lomapäivät eivät ateisteille kuuluisi. Kaikki saavat juhlia mielensä mukaan ja lepo kuuluu kaikille. Pohjan perukoilla on aina keksitty juhlan aihe kaamoksen keskelle ja sen ansaitsevat ihan kaikki.
Hyvää ruokaa ja juomaa hyvien ystävien ja perheenjäsenten kesken. Joulusauna tietenkin. Rauhallista yhdessäoloa ja illasta nauttimista lähinnä. Joululahjoja ei enää näin aikuisiällä paljon vaihdella, kun juhlintaamme ei siis kuulu lapsia lainkaan.
Olisi hienoa tietää, millainen joulu on alun perin ollut Suomessa? Saunottu on varmasti, ja pukki on ollut, tosin hyvin erilainen kuin nykyinen Cocacola-mainoksen tyyppinen lahjoja tuova punanuttu. Vrt. nuuttipukki. Ja olutta on juotu, eiköhän sekin ole varma.
Joulukuusi on tullut kristillisestä Saksasta 1800-1900-luvulla, ja lahjojen antaminen liittyy turkkilaisen(?) piispa Nikolauksen(?) toimintaan. Hitsi kun ei muista tarkemmin vaikka olen kyllä joskus näistä lukenut...
Onko aloitus nyt ihan vilpittömässä mielessä tehty vai tarkoitus vaan vängätä siitä että joulu on uskonnollinen juhla eikä ateistit voi sitä viettää?
Ja miten niin ateistilla ei voi olla jouluperinteitä? Jos ei usko jumaliin, niin ei voi olla perinteitä vai?
Minun ja mieheni jouluun kuuluu jouluruokaa, viiniä, glögiä, lahjoja, joulukoristeluja, haudoilla käynti, jouluelokuvien katsominen, saunominen, perheen kanssa oleminen... Rakastan joulua, enkä ajattele sitä edes mitenkään kovin uskonnollisena juhlana. Joulukirkon jätämme väliin emmekä kuuntele kristillisiä joululauluja, mutta muuten vietämme joulua kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ateistilla voisi olla nimenomaan _jouluperinteitä_? Ehkä tekevät joulun aikaan jotain, pelaavat vaikkapa lautapelejä kavereittensa kanssa, mutta ei se siitä _jouluperinnettä_ tee, koska siinä ei ole jouluun liittyvää sisältöä.
Kerropas meille miten se joulupukki ja porot liittyy kristuksen syntymään? Eli jouluhan ei ole alun perin kristillinen juhla, sitä on juhlittu jo ennen kristinuskon tuloa Suomeen. Ateistit ja useimmat kristityt juhlivat perinteistä joulua (kristityt ehkä kristillisin maustein), mutta harvoin Suomessa kohtaa joulua vain kristillisenä pyhänä juhlivia (ei joulupukkia, poroja, joululauluja, joulusaunaa ym).
Miksi kertoisin, jotain mitä en ole koskaan väittänytkään? Nyt rauha niiden olkiukkojesi väsäämisen kanssa. Ateistilla ei ole osaa eikä arpaa kristilliseen eikä pakanalliseen jouluun, koska hän ei ole kumpaakaan. Siksi hänellä ei ole kummankaan sisältöistä joulua. Toki hänellä voi olla aktiviteettia samana ajankohtana, mutta sillä aktiviteetilla ei ole kristillistä eikä pakanallista sisältöä. Joulusta ei ole kyse, koska ateismiin ei sisälly vuosijuhlia.
Meidän suvussa ei ole kuuluttu kirkkoon moniin sukupolviin. Joulu on tärkeä juhla, oikeastaan ainoa, jolloin perhe on aina yhdessä. Tärkeitä juttuja ovat kuusi, tietyt ruoat, tietyt koristeet, laulut ja joulua edeltävät konsertit ja yhteiset kokkaus- ja leivontasessiot.
Raamatun joulutarinat eivät ole läsnä mitenkään. Hengellisiä joululauluja lauletaan aina niiden kauneuden vuoksi. Jokaisella on oma suosikkinsa.
Jouluaaton perinteisiin kuuluvat aamupäivällä puuro ja musiikki (katsotaan konsertti telkkarista/Areenasta/DVD:ltä, kuunnellaan tiettyjä levyjä, lauletaan itse). Sitten saunotaan ja pukeudutaan, siemaillaan hyviä juomia, valmistellaan yhdessä päivällinen, katetaan pöytä kauniisti ja koristellaan tarjoiluastiat. Illalla syödään pitkään ja sen jälkeen jaetaan mahdolliset lahjat. Istuskellaan, rupatellaan ja juodaan viiniä myöhään iltaan. Usein katsotaan valokuvia ja joskus pelataan jotain. Vanhoja muistellaan aina.
Olen mielestäni ateisti, enkä ole kuulunut enää aikuisiällä kirkkoonkaan. Itse en saanut kotoa oikeastaan millaistakaan uskonnollista kasvatusta, vaikka nimellisesti porukat kuuluvat kirkkoon. Minut on kasvatettu ihan muuten vaan.
Meillä on aina joulukuusi, jouluruokia, joululahjoja, lasten mieliksi joku pukeutuu joulupukiksikin. Kun olimme lapsia, vaihdeltiin aina välillä, kenen vuoro olla joulupukki, se oli hauskaa ja varsin tasa-arvoista. Siinä vaiheessa, kun itse oltiin aikuisia, eikä ollut vielä omaa perhettä, ei ollut joulupukkia, vain lahjoja.
Ollaan yleensä suvun kesken. Syödään paljon. Ennen joulua siivotaan paikat puhtaiksi. Laulamme myös paljon joululauluja, kun satumme minun puolella sukua olemaan hyviä laulamaan, mutta emme mitenkään painota Jeesus-aiheisia.
Koristellaan, on tonttuja ja pukkeja ja värikkäitä joulupalloja, ei ole seimeä eikä enkeleitä.
Isän puolella suvun kotiseudulla viettävät siellä keskenään Lucian päivää ja taas pukeutuvat kukin vuorotellen, mutta eivät ole mitenkään erityisen uskonnollisia. Itse asiassa pukeutuvat erilaisiin asuihin milloin mistäkin syystä.
Mitähän tästä nyt sanoisi? Perinne on tärkeä, mutta uskonnollinen sisältö ei.
Uskonnottomat eivät vietä joulua, koska heillä ei ole joulua.Joulu on kristillinen nimitys.
Meillä syödään perus jouluruokaa ja meillä on joulukuusi olohuoneessamme. Meillä soi ihan joululaulut radiosta.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten niin ateistilla ei voi olla jouluperinteitä? Jos ei usko jumaliin, niin ei voi olla perinteitä vai?
Voi olla samaan ajankohtaan osuvia perinteitä, mutta niitä on turha nimittää jouluperinteiksi, koska niiden sisällöllä ei ole mitään tekemistä kristillisen uskon tai pakanallisen maailmankuvan kanssa. Siten niissä ei ole kyse joulusta, vaikka niiden ajankohta osuukin samaan. Ne ovat joulun kannalta sisällöttömiä perinteitä.
Jos vietämme joulun aikaa oman perheeni kanssa, olemme matkoilla ja hiihdämme/uimme/ulkoilemme ja syömme jotain hyvää. Peruslomailua siis.
Jos taas ollaan miehen perheen kanssa, joudun viettämään oikein uskonnollisen joulun ja keksimään tekosyyn sille, miksi en lähde kirkkoon iltapäivällä. Onneksi lapsi on pari viime joulua ollut niin pieni, että siihen oon saanut vedota. Miehen perhe ei siis edes tiedä, että en kuulu kirkkoon.
Aamu alkaa riisipuurolla, ja mantelin löytäjälle on pieni paketti. Sitten yleensä on joululounaan valmistelua, lasten kanssa ulkoilua, mukavaa yhdessäoloa. Lounas on yleensä kevyt, salaattia, itse tehtyä kotijuustoa, tuoretta leipää, glögiä. Lounaan jälkeen joko lähdetään anoppilaan tai ollaan kotona.
Jos ollaan kotona, valmistellaan iltaa ja ollaan yhdessä. Jos anoppilassa, niin sama homma. Joskus kuuden aikaan syödään ruoka, johon kuuluu perinteisiä joulujuttuja ja aina jotain muuta. Sen jälkeen avataan lahjoja, ja sitten on sauna.
On mukana toki jotain kristillisestä perinteestä, kuten tähti joulukuusen latvassa tai enkelikoriste pöydässä. Ja onhan moni joululaulu kristillinen. Mutta ei sitten muuta. Joulu on siis hyvää ruokaa, yhdessäoloa, lahjoja ja se sauna.
Joulun muina pyhinä tehdään mitä tehdään, joskus ollaan lähdetty reissuun, joskus ei. Tänä vuonna tekisi mieli kutsua ihmisiä pitkiän pyhiä kylään, kun en ole ehtinyt nähdä ketään pitkään aikaan.
Perussettiä:
-syödään jouluruokia
-annetaan lahjoja ja nautitaan niistä (uudet kirjat, leffat, pelit jne)
-koristellaan koti : enkelit ja seimet puuttuu, koristeina muuten perinteisiä palloja, tonttuja, himmeleitä jne.
-nähdään perhettä ja sukulaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla samaan ajankohtaan osuvia perinteitä, mutta niitä on turha nimittää jouluperinteiksi, koska niiden sisällöllä ei ole mitään tekemistä kristillisen uskon tai pakanallisen maailmankuvan kanssa. Siten niissä ei ole kyse joulusta, vaikka niiden ajankohta osuukin samaan. Ne ovat joulun kannalta sisällöttömiä perinteitä.
Haha! Tässäpä sitä on pikkunäppärää näsäviisastelua!
Vierailija kirjoitti:
Uskonnottomat eivät vietä joulua, koska heillä ei ole joulua.Joulu on kristillinen nimitys.
"Suomen kielen sana joulu ei ole alkuperältään kristillinen ilmaus. Se on lainasana skandinaavisista kielistä ja samaa peru kuin ruotsin kielen jul. Alun perin se on tarkoittanut keskitalven pakanallista juhlaa, ja sen kanssa samaa kantaa on jo aiemmin germaanisista kielistä tullut sana juhla."
Meillä on kaksiosainen koulu koska mies on britti. 24 päivä syödään suomalaista jouluruokaa lanttulaatikoineen ja katsellaan telkkaria tai leffoja sylikkäin. Meillä on myös joulukuusi ja joulukoristeet. Kuunnellaan joululauluja joulukuussa. Leivotaan. Lahjat vaihdetaan puolelta öin koska ei päästy sopimukseen jaetaanko ne 24 vai 25 päivä. 25 päivä sitten meillä on englantilaisen tyylinen päivällinen. Muistuttaa Sunday roastia eli naudan paisti uunissa, paahdettuja kasviksia ja perunoita, herneitä, kastiketta jne. Lekoillaan taas sylikkäin katsomassa telkkaria jne.
Tulee varmaan uusia perinteitä kun saadaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ateistilla voisi olla nimenomaan _jouluperinteitä_? Ehkä tekevät joulun aikaan jotain, pelaavat vaikkapa lautapelejä kavereittensa kanssa, mutta ei se siitä _jouluperinnettä_ tee, koska siinä ei ole jouluun liittyvää sisältöä.
Kerropas meille miten se joulupukki ja porot liittyy kristuksen syntymään? Eli jouluhan ei ole alun perin kristillinen juhla, sitä on juhlittu jo ennen kristinuskon tuloa Suomeen. Ateistit ja useimmat kristityt juhlivat perinteistä joulua (kristityt ehkä kristillisin maustein), mutta harvoin Suomessa kohtaa joulua vain kristillisenä pyhänä juhlivia (ei joulupukkia, poroja, joululauluja, joulusaunaa ym).
Miksi kertoisin, jotain mitä en ole koskaan väittänytkään? Nyt rauha niiden olkiukkojesi väsäämisen kanssa. Ateistilla ei ole osaa eikä arpaa kristilliseen eikä pakanalliseen jouluun, koska hän ei ole kumpaakaan. Siksi hänellä ei ole kummankaan sisältöistä joulua. Toki hänellä voi olla aktiviteettia samana ajankohtana, mutta sillä aktiviteetilla ei ole kristillistä eikä pakanallista sisältöä. Joulusta ei ole kyse, koska ateismiin ei sisälly vuosijuhlia.
Vai ei ateismiin sisälly vuosijuhlia? Nauroin ääneen. Ei ateismi ole liike tai uskonto, jossa sitoudutaan viettämään vuotta jollain tietyllä tavalla. Hahah, olenkohan nyt aivan feilannut tässä ateismissa, kun juhlin joulua ja vappua ja juhannusta? Kai nyt ainakin vappua saan juhlia vastakin? Ilmeisesti kuitenkin synttärit pitää jättää juhlimatta vai, ettei kukaan vain hermostu?
Vakavasti puhuen minua ja muita ateisteja ei teidän sääntönne liikuta hevon v*ttua. Minä saan juhlia kuule ihan mitä juhlia vain ja antaa niille sen merkityksen kuin haluan.
Perinteiset jouluruuat, sauna ja joulupukki. Siinäpä ne tämän ateistiperheen perinteet.