Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullinen toi vähävaraisille apua-ryhmä

Vierailija
03.10.2016 |

Kuinka hukassa on elämänhallinta monilta ihmisiltä.
Lapsia tehty vaikka molemmat vanhemmat olleet vuosia työkyvyttömyys- tai sairaseläkkeellä jne.
On kissaa,koiraa, ynnä muuta elikkoa vaikkei itselläkään varaa elämiseen.

Miksei näitä ihmisiä ole autettu/opetettu arjenhallintaa jo Ennenkuin ovat päätyneet noin toivottomiin tilanteisiin..?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samaa mieltä siitä että elämänhallinta ja arjen elämisen taidot ovat monilla tuolla sivustolla olevalla perheellä täysin hukassa. En kuitenkaan lähtisi rajoittamaan kenenkään lapsilukua; se valinta on jokaisen henkilökohtainen. 

Olen itse oloista joissa en soisi lapsia kasvatettavan. Silti olen kiitollinen siitä että olen olemassa. :) Olen noussut kovalla työllä ja koulutuksella hieman keskiluokkaista paremmin tienaavaksi, pärjään hyvin ja voin turvata omille lapsilleni täysin erilaisen lähtökohdan kuin itselläni oli. Siksi tiedän että omalla panoksella on todella suuri merkitys tulevaisuudelle. Silti suurin saavutukseni elämässä on ihana perhe; rakastava ja ihana puoliso, upeat lapset. Maallinen mammona tuo turvaa ja mukavuutta asumiseen ja elämiseen mutta kaikki oikeasti merkitsevä on tuossa peruspaketissa. <3

Sen sijaan että haukkuisimme ja pilkkaisimme niitä joilla elämänhallinta (kyllä, ihanan kuvaava sana) on selvästi heikompaa, meidän pitäisi oikeasti miettiä miten siinä voisimme heitä auttaa, ilman ylimielisyyttä. Itselläni on yksi tuttavaperhe jolle olen voinut tarjota tukea materian ja muun avun muodossa, ja olen iloinen että näyttävät pärjäävän koko ajan paremmin. 

P.S. Aina kehoitetaan köyhiä marjastamaan jne. Olen koko syksyn koittanut tarjota viinimarjoja, omenia ja muuta puutarhan satoa eri paikallisten ryhmien kautta jakoon, koska minulla on niitä liikaa. Eipä ole kelvannut kenellekään joten ylimääräinen sato jäi poimimatta. 

Vierailija
42/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vahinko sattuu ja lapsi ilmoittaa tulostaan niin vain pieni osa ihmisistä on valmis tekemään abortin. Haluavat uskoa että pärjäävät lapsen kanssa. Sairauksillekaan ei voi mitään ja muutenkin väärin, että mielestäsi vähävaraiset eivät saisi tehdä lapsia. Onko se vain hyväosaisten oikeus?

Tiedän parikin huono-osaista, joilla lapsia ja heidän lapsilla menee paljon paremmin kuin joillain hyvätuloisilla. Ei se raha ja kaikki hienoudet tee lapsesta onnellista vaan vanhempien läsnäolo. Nämäkin selviät kyllä, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa ellei joku auta. Kannattaa itsekin ottaa se pää pois perseestä ja auttaa mielummim kuin solvata ja puhua pahaa.

Lastenteko ei ole mikään ihmisoikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itsekään rikas, mutta toimeen tullaan ilman mitään yhteiskunnan apuja ja on ruokaa, talo, vaatteita ja asuntovelkaa. Mutta ihan totta ap puhuu, monilla meidän kaltaisilla on elämänhallinta ihan hukassa, miksi pitää esim. pitää eläimiä, kun ei olisi varaa? Facessa monet sitten valittaa rahapulaa ja luettelee kuinka paljon menee koiran erityisruokiin ja lääkkeisiin jne. Eräässäkin perheessä on eläimiä, vaikka lapsi on allerginen, syötetään sitten lapselle lääkkeitä.

Marjanpoimintaan kehotus on kuin loukkaus, miksi meidän pitää, kun ei hyväosaisetkaan! Ja aina löytyy veruke, miksi ei voi jotain omaa taloutta parantavaa tehdä tai vaikka laihduttaa tai syödä terveellisesti. Silti on varaa hampurilaisiin, karkkiin, limsaan, kaljaan, tupakkaan.

Paria perhettä olemme koettaneet auttaa: toiselle annoin kaksi kertaa meidän lasten vanhoja vaatteita (lähetin postissa), mutta kiitosta en saanut, ei minkäänlaista mainintaakaan vaatteista. Perille ne kuitenkin olivat menneet, koska näin perheen lapsilla vaatteitamme päällä. Tuossakin perheessä on monta lasta, kaksi erityislasta, isä työkyvyttömyyseläkkeellä, äiti pätkätöissä, kaksi koiraa ja kissa, velkaa loppuelämäksi. Toiselle perheelle annoimme mahdollisuuden käydä kuokkimassa meidän perunamaasta ylijääneet perunat ilmaiseksi, siellä oli vielä pari säkillistä perunaa, mutta eivät käyneet. Kuokimme sitten itse ja myimme naapurille. Eräs naapuri kaatoi metsää ja saimme käydä sieltä hakemassa latvukset ja pienemmän puut polttopuiksi, mutta niitä oli niin paljon, ettei  mahtunut meidän liiteriin kaikki, joten kysyimme, saako tuttavatkin hakea puuta? Olisivat saaneet, mutta isännän mielestä ei kannattanut, kun valmiiksi pilkotut polttopuut ovat niin halpoja!

Vierailija
44/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sen pitäisi olla ennemmin ryhmä "röyhkeimmille". Siis todennäköisesti sieltä löytyy ne, joilla on kanttia pyytää ja vaatia.

Toisekseen ryhmä osuu just tähän suomalaisten kipeään kohtaan - kateuteen. Sehän nyt on nähty täälläkin, että jopa ns. hyväosaiset osaavat kahdehtia köyhältä köyhyyttä, työttömyyttä ym. Mutta täällä kyllä mammat repii irti sen, mikä revittävissä on, voivat porskutella eteenpäin vakuuttuneina siitä, että oma elämänhallinta on tiptop, vaikka jos siitä vetää yhden ratkaisevan kortin pois - työssäkäyvä puoliso- niin koko korttitalo romahtaa samoin tein.

Vierailija
45/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin ap. Tulee surulliseksi kun noita lukee ja alkaa myös ärsyttää. Mielelläni auttaisin ihmistä  ( ja olen auttanutkin), jos ihmisellä itsellään on halua muutokseen.  Tottakai voi sairastua kuka vaan, voi olla monenlaista murhetta. Mutta nämä sairaseläkkeellä olevat kuudetta lasta odottavat ihmiset, jotka nyt itkevät että " tarvitaan uudet vaunut ja kissanhiekkaa"...silkkaa typeryyttä

Vierailija
46/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko poistua sieltä ryhmästä? Ap ei ilmeisestikään ole siellä auttaakseen ketään, vaan tuomitakseen.

Minä kyllä liityin ihan auttaakseni mutta kyllä minullakin leuka loksahti niistä jutuista. Samanlainen tyrmistynyt epäusko kuin ap:lla. En ollut tajunnut millaisia nämä nykyköyhät ovat.

Siellä saattaa olla tietynlaisia, ajattelemattomia. Jo se, että pyytää omalla nimellään jotain julkisesti ilman häpeää, kertoo heikkolahjaisuudesta.

Minulle eivät teidän almunne kelpaisi missään nimessä.

Vierailija
47/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet äidit tuolla kaipaa vaatteita itselleen koossa l-xxxxl. Ruoka suomessa on tosi kallista, voisiko köyhyyden osasyy olla äidin ylensyönti?

Vierailija
48/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko yksi tuttavaperhe tuossa ryhmässä. Luultavasti... Mies ollut ikänsä työtön, on aika "peräänkatsottava" tapaus. Jotain kursseja ja työkokeiluja käy ajoittain. Rahan päälle ei ymmärrä yhtään, ei näe mitään väärää esim ostaa vuokrarahoilla uutta telkkaria. Maksuhäiriöitä on runsaasti...

Vaimolla yksi lapsi entisestä suhteesta, miehellä kaksi. Kolmas yhteinen tulossa. Lapsista ainoa ei-erityinen on tuo vaimon lapsi. Vaimolla pahoja mt-ongelmia, opiskellut peruskoulun jälkeen useampaan otteeseen lähihoitajaksi, aina jäänyt kesken opinnot. Ikää kohta 40. Käy sentään töissä joskus (siivoaa).

Tuolle miehelle olen joskus yrittänyt puhua, josko ei enää lapsia... mutta ei, Jumalan tahdon vastaista ja kun hän niistä lapsista niin tykkää. Kuulemma haluaa vielä ainakin yhden tekeillä olevan lisäksi. Lasun asiakkaita, eivätkä pärjäisi katraansa kanssa päivääkään jos yhteiskunta ei elättäisi. Kotona on kamala siivo, nämä nyt sentään ovat ymmärtäneet jättää lemmikit hankkimatta.

Mun mielestä on niin surullista, että ihmiset, joilla ei oikein ole resursseja edes huolehtia itsestään, hankkivat liudan lapsia. Vaikka lapset olisivat ns. normaaleja, niin aika huonot eväät tuossa perheessä saa elämälle. Esim melkein 100 kiloisesta 13-vuotiaasta isänsä myhäilee tyytyväisenä, että poika on komea! Vanhemmat reilusti toista sataa kiloisia, lapsista ylimääräistä on kertynyt kovasti 3/5 lapselle.

Tommosta kun katselee, niin tulee mieleen, että onkohan se pakkosterilointi kaikissa tapauksissa huono asia...

Vierailija
49/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuohon ryhmään liittyy, niin tietävätkö muut siellä olenko avun tarjoaja vai hakija? Jos siis joku tuttu mut sieltä bongaa...

Vierailija
50/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau. Mulla on välillä raha tiukalla, muttei ilmeisesti tarpeeksi kun ainoa mihin olen nöyrtynyt on sossu. En ikinä kehtais lähtiä ruinaamaan jonnekki fbn ryhmään "olen kahen lapsen yh ja esikoisen pitää saada toppahaalari yhyy ja molemmat on syntyny samassa kuussa ja kahdet synttärit pitää järjestää antakaa mulle ilmatteeksi kaikki yhyy kyynel säälikää".

(ps. Siksi en ole vielä töissä kun kuopus on niin pieni, etten päiväkotiin halua vielä laittaa. Teetin sterin, lasketanko elämänhallinnaksi? 😂)

Vierailija
51/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä aloittaja on oikeassa. Kaikkea elämässä ei voi ennakoida, mutta monia asioita voi. Esimerkiksi sen, että lapsilisä loppuu 17-vuotiaana ja lapsilisä lähtee perheen nuorimmasta lapsesta eikä siitä 17-vuotiaasta. Myös sen voi ennakoida, että lapsen täytettyä 18, tukien laskentatavat muuttuvat. Monet ihmiset eivät halua - eivät edes vaikka heitä neuvoo - ryhtyä lapsen täytettyä 15 vuotta katsomaan tulevaisuuttaan kahden ja kolmen vuoden päähän. Ja sinä päivänä, kun tuet tippuvat, he tajuavat olevansa pulassa, koska heillä ei olekaan enää varaa asua siinä asunnossa, missä asuvat. Uutta pienempää ja edullisempaa asuntoa ei saa hetkessä, vaan asuntoa olisi pitänyt vaihtaa jo paljon ennen kuin tuet tippuvat.

Vierailija
52/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko poistua sieltä ryhmästä? Ap ei ilmeisestikään ole siellä auttaakseen ketään, vaan tuomitakseen.

Minä kyllä liityin ihan auttaakseni mutta kyllä minullakin leuka loksahti niistä jutuista. Samanlainen tyrmistynyt epäusko kuin ap:lla. En ollut tajunnut millaisia nämä nykyköyhät ovat.

No eipäs taas yleistetä. Ei me kaikki köyhät olla tuollaisia. Tuolla ryhmässä kiteytyy vaan röyhkeimpien ihmisten vaatimukset. Itse ainakin häpeän omaa köyhyyttä niin paljon, ettei tulisi mieleenkään julkisesti alkaa kerjäämään yhtikäs mitään. Omassa tuttavapiirissä on monta kaltaistani ja me autetaan toinen toisiamme, mitä vähistä varoista pystytään.

Ja muutenkin tuollaiset ryhmät ylläpitävät vain parempiosaisten ennakkoluuloja köyhiä kohtaan. Pian kukaan ei saa mitään avustuksia kun nämä pleikkareita vaativat eivät ole mihinkään tyytyväisiä.

Vierailija
53/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet äidit tuolla kaipaa vaatteita itselleen koossa l-xxxxl. Ruoka suomessa on tosi kallista, voisiko köyhyyden osasyy olla äidin ylensyönti?

Mt-ongelmat, syömishäiriö ja/tai ravinneköyhään einesruokavalio ovat varmasti todennäköisempiä vaihtoehtoja.

Vierailija
54/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipäs taas yleistetä. Ei me kaikki köyhät olla tuollaisia. Tuolla ryhmässä kiteytyy vaan röyhkeimpien ihmisten vaatimukset. Itse ainakin häpeän omaa köyhyyttä niin paljon, ettei tulisi mieleenkään julkisesti alkaa kerjäämään yhtikäs mitään. Omassa tuttavapiirissä on monta kaltaistani ja me autetaan toinen toisiamme, mitä vähistä varoista pystytään.

Ja muutenkin tuollaiset ryhmät ylläpitävät vain parempiosaisten ennakkoluuloja köyhiä kohtaan. Pian kukaan ei saa mitään avustuksia kun nämä pleikkareita vaativat eivät ole mihinkään tyytyväisiä.

Tämä on juuri tätä. Suurin osa lienee kiitollisia saamastaan avusta, mut sit on muutama hapannaama, jotka uuden talvitakin saadessaan tokaisevat kiitoksen sijaan marisevalla äänellä "mä olisin halunnut punaisen". Nämä muutamat sit pilaavat kaikkien maineen.

Vierailija
55/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap auttaa lahjoittamalla esim. lasten vaatteet eteenpäin. Mutta ei ne perheitten ongelmat pitkällä aikavälillä helpota näin 'auttamalla' vaan mahdollistavat vain jatkuvan ylivarojen elämisen ja typerät valinnat. Tosiaan moni töissäkäyvä pienipalkkainen on paljon huonommassa asemassa kuin nämä 'isä työtön mt-ongelmainen, äiti vielä imettää nuorinta eikä voi mennä töihin"-perheet.

Vierailija
56/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää huolehtiko, kyllä valtio tappaa ne kohta nälkään (hitaasti mutta varmasti) toivomuksestanne.

Vierailija
57/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi kasa pienten lasten vaatteita, haluaisin lahjoittaa ne jollekin oikeasti tarvitsevalle suomalaiselle. En vaan usko, että nuo kelpaavat, kun eivät ole merkkivaatteita. Ehjiä ja puhtaita kyllä, suuri osa kirpparilöytöjä.

Vierailija
58/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan kysymys kuuluu mitä me "parempiosaiset" voitaisiin tehdä ettei tällainen velkaantunut, hukassa oleva kansanosa lisääntyisi? Miten auttaa ajoissa? Tietysti sairaudet, työttömyys ym. ennakoimattomat ongelmat on asia erikseen, mutta tuolla valtaosa tuntuu olevan moniongelmaisi perheitä, joiden ongelmat varmasti olisivat olleet estettävissä..

Kaikki tuet pois vaan. Täytyy sitten näidenkin ottaa itseään niskasta kiinni.

Vierailija
59/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn lasteni kanssa perhekerhossa, jossa on äitejä tosi monenlaisista varallisuusluokista. Mulla itselläni on hyväpalkkainen työ (tosin nyt olen perhevapaalla), lisäksi harrastan sijoittamista yms. ja mieheni on myös hyvätuloinen. Olemme siis ehdottomasti hyväosaisia ja luultavasti yksiä kerhon "tulokuninkaista". Siitäkin huolimatta, meidän lapsia pidetään tuolla varmaan ihan ryysyläisinä, sillä lapsia ei pueta merkkivaatteisiin ja asusteta kaikenmaailman bling blingillä. Meitä katsottiin pitkään, kun kutsuttiin vieraita lapsemme synttäreille ihan vaan kotiin - oli kuulemma aika jännä ratkaisu pitää 5-vuotissynttärit kotona. Ja kun sen toteaa kouluttamaton perheenäiti (jonka aviomies työskentelee matalapalkkaisessa työssä), jonka omalle lapselle järjestettiin hulppeat synttärit frozen-teemalla vuokratussa leikkipaikassa, voi miettiä, miten kaikki on mahdollista järjestää. 

Vierailija
60/83 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn lasteni kanssa perhekerhossa, jossa on äitejä tosi monenlaisista varallisuusluokista. Mulla itselläni on hyväpalkkainen työ (tosin nyt olen perhevapaalla), lisäksi harrastan sijoittamista yms. ja mieheni on myös hyvätuloinen. Olemme siis ehdottomasti hyväosaisia ja luultavasti yksiä kerhon "tulokuninkaista". Siitäkin huolimatta, meidän lapsia pidetään tuolla varmaan ihan ryysyläisinä, sillä lapsia ei pueta merkkivaatteisiin ja asusteta kaikenmaailman bling blingillä. Meitä katsottiin pitkään, kun kutsuttiin vieraita lapsemme synttäreille ihan vaan kotiin - oli kuulemma aika jännä ratkaisu pitää 5-vuotissynttärit kotona. Ja kun sen toteaa kouluttamaton perheenäiti (jonka aviomies työskentelee matalapalkkaisessa työssä), jonka omalle lapselle järjestettiin hulppeat synttärit frozen-teemalla vuokratussa leikkipaikassa, voi miettiä, miten kaikki on mahdollista järjestää. 

Yleensä vuokralla asuvat tuhlaa vaatteisiin, matkoihin, muuhun.

Me asumme kalliilla omakotialueella vuokra-asuntoalueen vieressä. Leikkipuisto on alueiden rajalla. Suoraan tietää lasten vaatteista kummalla puolella lapsi asuu - omakotiasujilla on kierrätetyt vaatteet ja kuomat, vuokra-asujilla kaikki vimpan päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi