Onko mun pakko mennä appivanhempiem luoksi jouluksi?
Olisiko ihan hirveää jos mies ja lapset (13-7 v) menisi? Mä en vaan jaksa appiukon agressiivista käytöstä, kokemusta jo 20 vuotta siitä eikä se muutu miksikään. Mulla on raska työ ja niin vähän lomaa että melkein itkettää jo nyt ajatus että olisi pakko mennä. Siellä pitää siis olla useampi päivä, ehkä noin viikko, koska asuvat satojen kilometrien päässä.
Kommentit (49)
Vaikka asuukin kaukana niin miksette mene max. 3 pv? Menette aaton aatoksi sinne ja joulupäivänä lähdette ajoissa pois? Vaikka kaukana onkin niin älkää nyt ihmeeessä viikkoa siellä viettäkö. Voit sanoa miehellesikin että joko 3 pv tai ei ollenkaan. Siten kerkeät olla kotonakin rauhassa ja voitte joulupäivänä jatkaa iltasella joulun viettoa. Ja riippuen matkan kestosta voitte lähteä vasta iltapäivällä että saavutte ihan illasta vasta.
Ei ole pakko mennä. Mekin olemme tottuneet viettämään joulua vanhempieni luona, mutta tulevana jouluna emme sinne todellakaan mene. En halua pilata joulua kyräilemällä, jota olisi tiedossa jos menisimme. Kesällä tapahtui jotain, joka vaikutti ainakin vanhempieni ja mieheni väleihin. Ehkä myös minun ja vanhempieni väleihin. Minä menen ennen joulua lapsen kanssa käymään ja joulua vietämme ihan jossain muualla. Syyn aion kertoa suoraan. Kenenkään ei ole pakko sietää huonoa kohtelua.
Ei ole pakko mennä. Elämässä on pakko vain kuolla ja kaiken muun voit itse valita. Miettisin kyllä, et jos joku on siellä agressiivinen niin onko se lapsille hyväksi? Saisitko miehesi suositeltua jäämään myös kotiin?
En ymmärrä, miksi monen sadan kilometrin päähän pitää mennä koko viikoksi. Kun lapset olivat pieniä, menimme usein 400 kilometrin päähän mummolaan perjantai-iltana ja tulimme takaisin sunnuntaina. Ihan hyvin siinä ehti.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miksi siellä pitää olla viikko?? Ajakaa sinne yöksi tai kahdeksi? Tai lentäkää tai menkää junalla. Eihän sinne ole pakko jäädä viikoksi!
Matkaa on 700 km. He asuvat naapurimaassa. Olemme yleensä menneet autolla koska ko. paikkaan on huonot lento- ja junayhteydet meiltä. Mies haluaa olla viikon ja vanhempansa haluaisivat että olemme enemmän kuin viikon. Siis vaikka tietävät että aina tulee riitaa. Ovat kai tottuneita riitelyyn. Viikko on siis jo kompromissi...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa lähtisin itse jouluksi vaikka omille vanhemmilleni tai jäisin vain kotiin. Lapsenne ovat jo sen ikäisiä, että osaavat itse kertoa haluavatko isän mukana mennä mummulaan jouluksi vai viettää joulun siellä missä sinäkin. Joulua voi hyvin viettää niinkin, ettei perhe ole koko viikkoa samassa paikassa. Jos ikävä iskee, niin aattoiltana skype- tai muu videopuhelu anoppilaan ja lapset voivat avata pakettinsa ja esitellä saamiaan lahjoja joko sinne anoppilaan tai äidilleen.
Tämä on se vaihtoehto johon kallistun itsekin. Tosin ehkä jään vaan kotiin.
Ap
Sanoisin miehelle, että haluan viettää joulun kotona perheenä ja että hän voi lähteä esimerkiksi joulun jälkeen vanhemmilleen yksin tai lasten kanssa. Ja että valitettavasti en pysty asiassa kompromisseihin tällä kertaa, että haluan ja tarvitsen kotijoulun seurassa, joka ei pahoita mieltäni.
No vaikka se lasten isoisä ei olekaan lapsia kohtaan ilkeä niin tottakai lapset sen silti huomaavat. Tulee tosi surku lasten puolesta jotka eivät muusta tiedä kun v***levasta isoisästä.
En todellakaan lähettäisi lapsia isänsä kanssa yksin tuonne. Saavat hyvässä lykyssä kuulla koko joulun isoisän haukkuvan äitiä.
Jäisin lasten kanssa kotiin. Mies menee yksin jos haluaa kuunnella v***uilua koko joulun.
Voipi järjestää kotijoulun ihan himassa, sinne anoppilaan ei tarvitse mennä pilaamaan joulua enää ikinä.
Sinä jäät kotiin, mies lähtee anoppilaan jos haluaa. Mutta antakaa lapsille mahdollisuus päättää, jäävätkö kotiin vai lähtevätkö mummolaan. Mieti nyt jos itsestäsikin tuntuu liian raskaalta viettää joulu siellä, niin miten kamalalta se lapsista tuntuu jos sinne pakotetaan tai edes painostetaan. Kyllä se isoisän aggressiivisuus ja riidat lapsiakin koskettaa, vaikkei se suoraan heihin kohdistuisikaan. Jos lapset itse haluavat lähteä niin sitten ok toki. Voitte myös viettää mukavan, tunnelmallisen joulun kolmestaan lasten kanssa kotona ilman riitoja.
Vierailija kirjoitti:
Voipi järjestää kotijoulun ihan himassa, sinne anoppilaan ei tarvitse mennä pilaamaan joulua enää ikinä.
Tämä olisi minusta ihan hyvä ratkaisu mutta mies ei tule suostumaan. Hän kuitenkin rakastaa vanhempiaan, jopa isäänsä, kaikesta siitä riitelystä huolimatta. Niin kai aika moni lapsi tekee...
Lapsille varmasti kaikista kurjinta jos perhe joulun erillään. Toivoisin, että vastaavassa tilanteessa mieheni laittaisi perheen etusijalle ja viettäisi kotijoulun. Äitiään hän voisi lähteä "tukemaan" vaikka pitkäksi viikonlopuksi nyt syksyllä. Tai miehen vanhemmat voisivat tulla teille? Omassa kodissasi voisit ainakin apelke huomauttaa, että teidän kodissa kanssaihmisiä kohdellaan arvostavasti, jos teilläkin kehtaisi alkaa riitaa haastamaa. Jos kuitenkin on pakko lähteä, ainakin ottaisin jo joulukuun alussa yhteyttä appeen ja kertoisin, että tunnen oloni heillä epämukavaksi hänen käytöksensä takia. Puhelimessa helpompaa kuin kasvotusten ja ehkä herättelisi jäärää miettimään omaa käytöstään ja jopa vilkaisemaan peiliin. Miten lapset kokevat isoisän? Ovatko seurassaan varovaisia, vaikka ei heihin kohdistakkaan agressiivisuuttaan? Jos, voisin lähteä sitä kautta asiaa apelle purkamaan.
Mitä rakastamisella on sen kanssa tekemistä, missä joulu vietetään? Eikö sinne miehen vanhempien luokse voi mennä muulloin?
Aikoinaan naimisiin mennessäni kerroin vanhemmilleni ilmoitusluonteisena asiana, että me vietämme joulun AINA kotona. Ovet ovat avoinna, tervetuloa meille, mutta me emme lähde pois kotoa ja matkusta hektisen elämämme vuoksi. Näitä jouluja on nyt vietetty 34, 35. joulu vietettiin kaukana Afrikassa koko oman perheen voimin. Tuleva joulu taas kotona.
Itse en myöskään omia lapsiani vaadi tulemaan jouluksi, tulevat jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille varmasti kaikista kurjinta jos perhe joulun erillään. Toivoisin, että vastaavassa tilanteessa mieheni laittaisi perheen etusijalle ja viettäisi kotijoulun. Äitiään hän voisi lähteä "tukemaan" vaikka pitkäksi viikonlopuksi nyt syksyllä. Tai miehen vanhemmat voisivat tulla teille? Omassa kodissasi voisit ainakin apelke huomauttaa, että teidän kodissa kanssaihmisiä kohdellaan arvostavasti, jos teilläkin kehtaisi alkaa riitaa haastamaa. Jos kuitenkin on pakko lähteä, ainakin ottaisin jo joulukuun alussa yhteyttä appeen ja kertoisin, että tunnen oloni heillä epämukavaksi hänen käytöksensä takia. Puhelimessa helpompaa kuin kasvotusten ja ehkä herättelisi jäärää miettimään omaa käytöstään ja jopa vilkaisemaan peiliin. Miten lapset kokevat isoisän? Ovatko seurassaan varovaisia, vaikka ei heihin kohdistakkaan agressiivisuuttaan? Jos, voisin lähteä sitä kautta asiaa apelle purkamaan.
Tuskin tämä puhumalla paranee. Tätä on tosiaan jatkunut jo yli 20 vuotta ihan vaan minunkin osaltani. Apella on nähdäkseni ehkä jonkin sortin persoonallisuushäiriö, kyse on siis koko hänen perusluonteestaan. On siis ulkopuolisille hauska seuramies, mutta perheen sisällä kärttyisä, aggressiiviinen ja naisvihamielinen. Ei ole tottunut etenkin wttä nainen pistää hänelle hanttiin. Anoppi on saanut kestää kaikenlaista, kroonista pettämistä ja kai joskus väkivaltaakin.
Ja anoppi taas on hirmuinen jouluihminen ja pettyy kyllä jos ainakin mies ja lapset eivät tule.
Mies taas pelkää että vanhempansa kuolevat pian (ovat jo yli 70) ja tuntee syyllisyyttä ettemme asu lähempänä...
Aikuinen nainen kirjoitti:
Mitä rakastamisella on sen kanssa tekemistä, missä joulu vietetään? Eikö sinne miehen vanhempien luokse voi mennä muulloin?
Aikoinaan naimisiin mennessäni kerroin vanhemmilleni ilmoitusluonteisena asiana, että me vietämme joulun AINA kotona. Ovet ovat avoinna, tervetuloa meille, mutta me emme lähde pois kotoa ja matkusta hektisen elämämme vuoksi. Näitä jouluja on nyt vietetty 34, 35. joulu vietettiin kaukana Afrikassa koko oman perheen voimin. Tuleva joulu taas kotona.Itse en myöskään omia lapsiani vaadi tulemaan jouluksi, tulevat jos haluavat.
Selvyyden vuoksi sanottakoon etten siis jaksaisi mennä heille enää koskaan. :-) Mutta tää joululoma on tässä nyt vaan juuri seuraavana.
Ap
Kuinka hemmetin pitkiä lomia kaikilla on jouluna, jos voi viikkotolkulla reissata ja kylmillä? Mullakin on raskas työ, ei syyslomia ja jouluna 3 päivää vapaata. Tänä vuonna sattuu joulu- ja uudenvuodenaattona lauantaille, eli ei ylimääräisiä vapaita luvassa. Innolla odotan arkivapaiden poistamista ja työajan pidennystä.
Jos joka joulu on tuo kärsimisnäytelmä niin sano nyt miehelle että se on loppu nyt.Joulu vietetään kotona ja mies saa mennä joulun jälkeen vanhemmilleen.Kyllä oman perheen hyvinvointi pitää laittaa etusijalle.Joulu on juhlan ja rauhan aikaan ei siihen mitään riitelyjä tarvita.
Ei tietenkään tarvi mennä, mutta meinaatko päästää lapsesi sinne?!?!?Q?!?!?Q!yksi one van
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tämä puhumalla paranee. Tätä on tosiaan jatkunut jo yli 20 vuotta ihan vaan minunkin osaltani. Apella on nähdäkseni ehkä jonkin sortin persoonallisuushäiriö, kyse on siis koko hänen perusluonteestaan. On siis ulkopuolisille hauska seuramies, mutta perheen sisällä kärttyisä, aggressiiviinen ja naisvihamielinen. Ei ole tottunut etenkin wttä nainen pistää hänelle hanttiin. Anoppi on saanut kestää kaikenlaista, kroonista pettämistä ja kai joskus väkivaltaakin.
Ja anoppi taas on hirmuinen jouluihminen ja pettyy kyllä jos ainakin mies ja lapset eivät tule.
Mies taas pelkää että vanhempansa kuolevat pian (ovat jo yli 70) ja tuntee syyllisyyttä ettemme asu lähempänä...
Antaa sitten pettyä ehkäpä appiukkokin osaa vetää tästä johtopäätöksiä.Ja 70-vuotias ei ole vanha hyvässä lykyssä porskuttaa vielä yli 20 vuotta.Eli aiotteko seuraavat 20 v jatkaaa tätä ilojuhlaa.
Otan kyllä. En ole ollenkaan marttyyrityyppiä. Ennemin on ollut ongelma että olen liian suorapuheinen enkä sopeudu muiden lailla apen käskytettäväksi, ja siitä tulee kaikenlaisia jännitteitä. Siksi ajattelin että ehkä helpompaa suurimmalle osalle ja myös minulle jos jään pois. Mutta siis lapsia mietin.