Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on ärtyvä suoli ja näin syömällä pärjään oikein hyvin.

Vierailija
02.10.2016 |

Suurin osa syömästäni ravinnosta on rasvaa. Kasviksista syön kaikkea muuta paitsi kaikkia kaalilajeja, lanttua ja punajuurta. Kaikki lihat käy ja juustot. Kananmunia syön kaikilla muilla tavoilla, paitsi paistamalla. Maitotuotteita en syö muuta kuin juustoa. Pähkinät ja mantelit käy ja kaakaojauhe.
Liha- kala- ja kasvisliemiä keitän itse luista, perkeistä ja jämäkasviksista.
Viljaa enkä perunaa syö ollenkaan.

Ei pieretä, ei ole paskattia, ei murise eikä möyri maha. Enkä tarvitse saikkua töistä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Jos suurin osa minun syömästäni ravinnosta olisi rasvaa, maha olisi todella kipeä koko ajan.

T. ärtynyt suoli täälläkin

Vierailija
2/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Good for you!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä! Sillä erotuksella, että parsakaalia ja kukkakaalia syön kevyesti kypsennettynä. 

Vierailija
4/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä! Sillä erotuksella, että parsakaalia ja kukkakaalia syön kevyesti kypsennettynä. 

Minä en voi syödä mitään kaalia lainkaan, en myöskään parsa-tai kukkakaalia. 

Vierailija
5/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Jos suurin osa minun syömästäni ravinnosta olisi rasvaa, maha olisi todella kipeä koko ajan.

T. ärtynyt suoli täälläkin

Yksilöllistähän se on. Rasvan laatu on kuitenkin tärkeää.

Vierailija
6/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksista syön kaikkea muuta paitsi kaikkia kaalilajeja, lanttua ja punajuurta.

En ole koskaan tavannut ibs-diagnoosin saanutta joka voisi syödä sipuleita ilman ongelmia.

Vierailija
7/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksista syön kaikkea muuta paitsi kaikkia kaalilajeja, lanttua ja punajuurta.

En ole koskaan tavannut ibs-diagnoosin saanutta joka voisi syödä sipuleita ilman ongelmia.

Ehkä et ole tavannut ihan kaikkia.

Vierailija
8/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ärtyvä suoli eikä viljatuotteet aiheuta oireita.

Yksilöllistä.

Vierailija
9/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole niin väittänytkään. Juttelin aikoinaan asiasta ravintoterapeuttini kanssa joka kertoi, että hän on kollegansa kanssa hoitanut tuhansia ibs-potilaita eivätkä hekään ole törmänneet koskaan ibs-diagnoosin saaneeseen, jonka maha kestäisi sipulia missään muodossa. (Asun ulkomailla ja ravintoterapeuttini ja hänen kollegansa toivat ibs:n hoitamisen Fodmapilla tähän maahan).

Mutta tietenkin nämä poikkeukset, johon ei päde samat havainnot kuin muihin, löytyy aina av:ltä :D

Vierailija
10/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ärtyvä suoli eikä viljatuotteet aiheuta oireita.

Yksilöllistä.

Jep. Siksi tällaiset "katsokaa miten minä teen ja kehun tehdessäni"-aloitukset joissa annetaan ymmärtää, että se oma tapa on ainoa oikea, on turhia.

Vierailija
11/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ärtynyt suoli niin juuri monet kasvikset ja hedelmät aiheuttavat ongelmia. Sen lisäksi oreita aiheuttavat myös palkokasvit, sienet, hunaja, sipuli, valkosipuli, laktoosi, gluteeni, sokeri, monet makeutusaineet, kahvi, tee, chili, hiilihapolliset juomat, inuliini, yms.

Vierailija
12/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole niin väittänytkään. Juttelin aikoinaan asiasta ravintoterapeuttini kanssa joka kertoi, että hän on kollegansa kanssa hoitanut tuhansia ibs-potilaita eivätkä hekään ole törmänneet koskaan ibs-diagnoosin saaneeseen, jonka maha kestäisi sipulia missään muodossa. (Asun ulkomailla ja ravintoterapeuttini ja hänen kollegansa toivat ibs:n hoitamisen Fodmapilla tähän maahan).

Mutta tietenkin nämä poikkeukset, johon ei päde samat havainnot kuin muihin, löytyy aina av:ltä :D

Saat aivan rauhassa aliarvioida mun kokemukset, ei haittaa.

On kuitenkin yksi ruoka-aine, joka voi pilata suoliston niin ettei se kestä paljon muutakaan. Se on vilja.  Jos viljan jättää pois, niin suolisto voi tervehtyä ja kestää myös sitä sipulia.

Tämä muuten pätee myös niihin, joilla viljoista ei tule oireita.

Vierailija
13/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuitenkin yksi ruoka-aine, joka voi pilata suoliston niin ettei se kestä paljon muutakaan. Se on vilja.  Jos viljan jättää pois, niin suolisto voi tervehtyä ja kestää myös sitä sipulia.

Minä en syö lainkaan viljaa, en ole syönyt vuosikausiin, eikä mahani siltikään kestä sipulia missään lajissa tai muodossa. Todella pienestä määrästä jo tulee oireita, esim. keitosta jossa on käytetty liemikuutioita joissa on sipulia. Että näin.

Vierailija
14/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en syö lainkaan viljaa, en ole syönyt vuosikausiin, eikä mahani siltikään kestä sipulia missään lajissa tai muodossa. Todella pienestä määrästä jo tulee oireita, esim. keitosta jossa on käytetty liemikuutioita joissa on sipulia. Että näin.

Niin ja se syy ei voi olla se liemikuutio?

Vierailija
15/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön joka päivä yhden punaisen viilin, se auttaa vatsaa todella paljon jostain syystä.

Välttelen leipää, joskus voin syödä valkoista versiota mutta en kamalasti enkä usein. Ruis on pahin.

Kasvikset syön lähinnä kypsennettynä, eikä todellakaan suositeltua määrää päivässä, kun suolisto ei kestä.

Eniten ongelmia minulle aiheuttavat kotimaiset jogurtit, leivät, viljoista tehdyt lisäkkeet (pasta, ohrahelmet ym.) sekä maito sellaisenaan.

Vierailija
16/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön joka päivä yhden punaisen viilin, se auttaa vatsaa todella paljon jostain syystä.

Välttelen leipää, joskus voin syödä valkoista versiota mutta en kamalasti enkä usein. Ruis on pahin.

Kasvikset syön lähinnä kypsennettynä, eikä todellakaan suositeltua määrää päivässä, kun suolisto ei kestä.

Eniten ongelmia minulle aiheuttavat kotimaiset jogurtit, leivät, viljoista tehdyt lisäkkeet (pasta, ohrahelmet ym.) sekä maito sellaisenaan.

Älä syö sellaista, joka aiheuttaa ongelmia. Vilja on pahin suoliston sairastuttaja.

Vierailija
17/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas syön kaikkia kasviksia, juureksia ja vihanneksia sekä satunnaisesti hedelmiä. Lisäksi paljon marjoja, siemeniä, oliiviöljyä, oliiveja, pähkinöitä. Juon vettä ja kahvia. Syön lihaa kerran viikossa, yleensä riistaa/luomulihaa. Kalaa syön useita kertoja viikossa, yleensä jotain rasvaista kalaa kuten lohta.

Jopa näillä ruoka-aineilla saan vatsan kuralle, jos syön liian yksipuolisesti vain yhtä lajia. Monipuolisuus on valttia. Välillä pidän paastopäiviä.

Vierailija
18/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolisto pilataan emulgointiaineilla, keinorasvoilla, keinotekoisilla aromeilla ja vehnä/lihapainoitteisella ruualla. Sitten ihmetellään kun paska lentää. Monet oireilevat vuosikausia eivätkä tee tosissaan mitään muutosta ruokavalioonsa. Sitten ollaankin jo niin huonossa kunnossa ettei oikein mikään ruoka sovi. Elintasosairauksien aatelia tätä nykyään.

Vierailija
19/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvän suolen oireyhtymä on somaattisten diagnoosien epävakaa persoonallisuushäiriö. Diagnoosi annetaan, kun hoitoon hakeutumiseen johtaneelle oireilulle yms. löydy muuta syytä, eli käytännössä rakenteellista häiriötä tai muita sairauksia.

"Ärtyneen suolen oireyhtymän toteamiseksi ei ole olemassa mitään laboratoriokoetta tai muuta tutkimusta. Diagnoosi tehdään sen jälkeen, kun on varmistettu, että oireiden syynä ei ole muita sairauksia. Kun lääkäri haastattelee ja tutkii vatsavaivoja valittavan potilaan, hän käy mielessään läpi lukuisan joukon sairauksia, jotka voisivat aiheuttaa samantapaisia oireita. Ärtyvän suolen oireyhtymän diagnoosi voidaan tehdä ilman tähystys- tai ultraäänitutkimuksia. Epäselvissä tapauksissa tehdään laboratorio- tai muita tutkimuksia. Jos muuhun sairauteen viittaavaa ei todeta, ja oireet sopivat ärtyvän suolen oireyhtymään, tämä jää diagnoosiksi."

Eli jos menet lääkäriin koska "aijai mahaan sattuu", "yyh kun pierettää", "aina turvottaa" ja "ei tuu kakka", eikä "oireille" löydy syytä (eli koska jätät kertomatta huonon ruokavaliosi, tupakointisi, alkoholinkäyttösi ja laiskuutesi), saat tuon diagnoosin, ja kun oikein laiskottaa tai kehtuuttaa, voit saada sairaslomaa koska "mulla on ärtyvä suoli, yhyy".

Terveisin oikeasti sairas.

Vierailija
20/22 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kaikki suolet niin haavaisia ja tulehtuneet, että ne meinattiin jo poistaa kokonaan.

Ruokavaliolla paranin kumminkin koliitista ja Chronin taudista.

Syön joka päivä näin:

Aamulla puoli pakettia pekonia, kaksi paistettua munaa, puoli pannua kahvia ja 0.33 litraa appelsiini mehua, jogurtti.

Päivällä 300g lihaa/kanaa pussillinen pakastevihanneksia ja 400g perunaa/makaroonia

Illalla hernekeittoa tai pinaattikeittoa, 4 viipaletta leipää Oivariinilla ja päälle juustoa/meetvurtsia

Yöllä käyn jääkaapilla ja teen kylmää kaakaota ja syön pari danialla keksiä.

Olen terve kuin pukki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme