Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hautakivet niin kalliita vain sen takia, että ihmisten on 'pakko' ostaa niitä?

Vierailija
02.10.2016 |

Olen todella voimaton, kun lähiomainen kuoli ja haluan hoitaa kaiken hyvin - rahaa minulla vain ei ole paljoa.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan tuhkauksen. Menkää hautausmaalle ja miettikää, montako 1800-luvulla kuollutta sieltä enää löytyy hoidetuista haudoista? Tosi vähän ja nekin vähät on suurin osa jotain isojen pohattasukujen hautoja. Eli kukaan jälkipolvista ei lopulta enää hoida hautoja, joista he eivät edes tiedä. En yhtään tiedä, kuka hoitaa äitini mummon hautaa, en ole tullut enolta kysyneeksi, hoitaako kukaan. Äiti kai siitä jollekin maksoi, mutta jossain välissä tuli mieleen, että onko sitä kukaan hoitanut äidin kuoleman jälkeen. Minä en ole ko. mummoa koskaan tavannut, on kuollut jo paljon ennen syntymääni, joten hänen haudan olemassaolonsa on jotenkin jäänyt unholaan. Eli kun on tuhka ja korkeintaan joku laatta, voi jälkipolvet tuoda kynttilän halutessaan. Kynttilöille on myös niitä muualle haudattujen paikkoja, joten siellä voi muistaa jos haluaa musitaa. En halua hautaa ruohittumaan ja kiveä sammaloitumaan enkä hautaa lapsieni kiusaksi hoidettavaksi. 

Huomattavasti parempi tapa muistaa kuolleita on mennä ihan vaan jonnekin, ehkä sytyttää kynttilä jollekin muistokivelle ja hiljentyä siinä.  Tai kotona valokuvien ääressä.

Vierailija
62/65 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hautakivissä on Suomessa hinnat korkeita ja katteet kohdallaan juuri siitä syystä, että ihmiset eivät kysy, eivätkä kilpailuta. Suosittelen tilaamaan hautakiven Virosta, sillä siellä on kilpailua ja hinnat murto-osan siitä, mitä Suomessa.

http://www.hauakivi.ee/index.php?id=10924

http://www.granito.ee/hauakivid/

http://hauapiirded.ee/language/et/hauakivid/sirged-hauakivid/

Siinä muutama firma, joka tarjoaa palveluksiaan. Esimerkiksi viimeisessä linkissä tarjotaan 60x30x10 cm kokoista hautakiveä 100-150 euron hintaan, riippuen onko kiillotettu vain edestä vai joka puolelta. Ei ole kallista.

Eikö ne ole aikalailla tuon hintaisia Suomessakin? Tuo hintahaarukkasi ei kyllä ihan vastannut nettisivun tietoa, siellä seuraavat oli 280 ja liki 500 euroa ihan pienillä koon muutoksilla. Pienivolyymisellä kotimaisella veistämöllä on luultavasti juuri sen kymmenen prosentin verran enemmän suhteessa kiinteitä kuluja, miltä hinta-ero vaikuttaa.

Tuohon hintaan ei Suomesta saa mistään. 

https://kiviliikesairanen.fi/verkkomyymala/hautakivet-edulliset

Tässä erään Suomalaisen hautakiviliikkeen sivuilta kohta "edulliset" hautakivet.

No kirjoitin tuon kyllä ihan oman kokemuksen pohjalta. Työpaikkani vierellä on hautakiviveistämö (ei hautausliike, kukkia ei sieltä saa, eikä arkkujakaan). Heillä hinnat oli viime kesänä, kun läheinen kuoli juuri tuolla tasolla. Jämäkivistä valmistavat pesuhuoneisiin laattoja jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla seurakunnilla on hautausmailla myös alueilta, joihin voi haudata uurnan ja haudalle kuuluu pienehkö laatta, joka ei varmaankaan maksa niin kovin paljon.

Itse kysyin äidiltäni muutama vuosi ennen hänen kuolemaansa, miten hän haluaa tulla haudatuksi: arkussa vai tuhkataanko hänet. Äitini sanoi: Mitä väliä sillä on, minähän olen silloin jo kuollut. Sinä saat päättää. 

Äitini kuoli muutama vuosi sitten. Päätin, että hänet tuhkataan ja kannoin itse hänen uurnansa hautaan. Minulla tosin oli siinä hautakivi jo valmiina, kun äitini haudattiin samaan hautaan vanhempiensa kanssa. 

Vierailija
64/65 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hautakivi ole pakollinen. Tuhkat voi  hyvin ripotella muistolehtoon.

Jotkut tekevät noin, mutta se on aika epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan.

Aika pinnallista ajattelua, että vainajan kunnioitus olisi olemassa vain kiveen kirjoitettuna.

Vierailija
65/65 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstin pitää olla asiallinen!