Onko hautakivet niin kalliita vain sen takia, että ihmisten on 'pakko' ostaa niitä?
Olen todella voimaton, kun lähiomainen kuoli ja haluan hoitaa kaiken hyvin - rahaa minulla vain ei ole paljoa.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hautakivi ole pakollinen. Tuhkat voi hyvin ripotella muistolehtoon.
Jotkut tekevät noin, mutta se on aika epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan.
a
Mitä epäkunnioittavaa siinä mukamas on? Olen jo ilmoittanut läheisilleni että kuoltuani minut tuhkataan ja tuhka sirotellaan mereen, ei kiviä eikä mitään muistolaattoja.
Isäni kuoli viime vuonna. Seurakuntamme ihan toivoi hautausmaalle monimuotoisuutta eli myös luonnokiviä hautakiviksi eli hankin luonnonkiven (0€) jonka jaksoin kuitenkin itse kantaa ja sitten teetin siihen laatan netin kautta jonka kiinnitin itse. Kulut tästä alle 20€. Olin vähävaraisen pesän ainoa osakas joten kellään ei ollut siihen sanomistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a
Mitä epäkunnioittavaa siinä mukamas on? Olen jo ilmoittanut läheisilleni että kuoltuani minut tuhkataan ja tuhka sirotellaan mereen, ei kiviä eikä mitään muistolaattoja.
Entä jos sukulaisesi tarvitsisivat paikan jonne viedä kukkia ja kynttilöitä.
Itse vien morsiameni haudalle usein molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hautakivissä on Suomessa hinnat korkeita ja katteet kohdallaan juuri siitä syystä, että ihmiset eivät kysy, eivätkä kilpailuta. Suosittelen tilaamaan hautakiven Virosta, sillä siellä on kilpailua ja hinnat murto-osan siitä, mitä Suomessa.
http://www.hauakivi.ee/index.php?id=10924
http://www.granito.ee/hauakivid/
http://hauapiirded.ee/language/et/hauakivid/sirged-hauakivid/
Siinä muutama firma, joka tarjoaa palveluksiaan. Esimerkiksi viimeisessä linkissä tarjotaan 60x30x10 cm kokoista hautakiveä 100-150 euron hintaan, riippuen onko kiillotettu vain edestä vai joka puolelta. Ei ole kallista.
Eikö ne ole aikalailla tuon hintaisia Suomessakin? Tuo hintahaarukkasi ei kyllä ihan vastannut nettisivun tietoa, siellä seuraavat oli 280 ja liki 500 euroa ihan pienillä koon muutoksilla. Pienivolyymisellä kotimaisella veistämöllä on luultavasti juuri sen kymmenen prosentin verran enemmän suhteessa kiinteitä kuluja, miltä hinta-ero vaikuttaa.
Tuohon hintaan ei Suomesta saa mistään.
https://kiviliikesairanen.fi/verkkomyymala/hautakivet-edulliset
Tässä erään Suomalaisen hautakiviliikkeen sivuilta kohta "edulliset" hautakivet.
Hoito ainakin tuntuu köyhän kukkarossa, maksan n 200 euroa kk että saan 4 suvun hautaa 5 vuoden hoitoon seurakunnalle. Tammikuussa viimeinen erä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a
Mun äidin toiveena tai oikeastaan vaatimuksena oli myös tuhkaus ja sirottelu muistolehtoon, ja siunaustilaisuuteen vain lapset perheineen. Ei kaikki halua haudastaan mitään pyhiinvaelluspaikkaa, eikä tulleet hautajaiset maltaita maksamaan.
Jeps. Ja jossain hiljattain oli juttu siitä, miten nykyään ei enää osteta kallista arkkua vaan sukulaiset kysyy ensimmäisenä halpaa arkkua, että eikö nykyään yhtään enää kunnioiteta vainajaa ja muisteta että hautajaiset on arvokas juhla.
Jotenkin niin sairasta, että surevaa ihmistä vielä lyödään lisää vihjaamalla että hän ei välittänyt vainajasta, kun ei pistä tonneja palamaan hautajaisiin.
Kun itse kuolen, lapset tehkööt minkä parhaaksi näkevät. Ainoa toiveeni on, että tonneja ei niihin pirskeihin pistetä, vaan nostavat rahat sitten itselleen ja mahdollisille lapsenlapsilleni perinnön muodossa. En ole mikään pihi ihminen, mutta tolkun ihminen kuitenkin. Maatuvaan tai poltettavaan arkkuun ei kannata pennosiaan tuhlata ja kiveksi riittää vaikka se luonnonkivi, jos semmoisen haluaa jos tykkää haudalla käydä. Mutta sekään ei ole minulle pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ruumisarkkua tehdä itse? Tiedän, että se on käsityönä arvokasta, mutta kun löytyy omat sahat, ei se kovin vaikeata ole. Arkkua ei tarvitsisi edes maalata millään uv-kestävillä epoksimaaleilla. Vuoraus on helppo toteuttaa.
Kyllä voi. Eikö siitä ollut Sipilän kirjan lopussa puhetta, että Sipiläkin teki itse ruumisarkun pojalleen yhdessä tämän veljien kanssa?
Voi tehdä. Joissakin kansalaisopistoissa on jouduttu odottamaan, että joku sellaista kurssia vastustava henkilö jää eläkkeelle ennen kuin ruumisarkkukurssi on voitu järjestää. Myös uurnakursseja on ollut olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli viime vuonna. Seurakuntamme ihan toivoi hautausmaalle monimuotoisuutta eli myös luonnokiviä hautakiviksi eli hankin luonnonkiven (0€) jonka jaksoin kuitenkin itse kantaa ja sitten teetin siihen laatan netin kautta jonka kiinnitin itse. Kulut tästä alle 20€. Olin vähävaraisen pesän ainoa osakas joten kellään ei ollut siihen sanomistakaan.
Tämä on minunkin toivomukseni. Perikunnan mailta taatusti löytyy sen verran kiviä, että ei tarvitse ostaa.
Myös arkusta olen esittänyt toivomuksen: halvin mahdollinen, vaikka lautalaatikko mallia "jatkosota". Ulkopuolen saa höylätä, ettei kantajille tule tikkuja sormiin. Monttubileissä sitten kahvit kantajille. Saa olla kakkuakin, kunhan on perillisten itse tekemää.
Vainajan ( = minun ) kunniottamista on se, että toimitaan nimenomaan minun tahtoni mukaan, vaikka sattuisi olemaan varaa parempiinkin hautajaisiin. Muuten minä puutun asiaan sikäli kuin se tuonpuoleisesta on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Katos virolaisia sivustoja.
Kaveri tilasi veljelleen kiven virosta. Oli komea näyttävä kivi, hemmetin edullinen ja toivat ja asensivat myös. Kaikki sujui, palvelu oli hyvää ja ystävällistä suomeksi.
Kaikki työ kannattaakin viedä Suomesta ulkomaille. Miksei mielummin tukisi paikallista yritystä.
Tosiaan jos suomalainen kivi paikalleen laitettuna maksaa 500 ja virolainen kivi tehtynä 200. Paljonko se virolainen maksaa tänne tuotuna ja paikalleen asennettuna?
Hautajaiset kaikkineen maksaa keskimäärin 3500. Se tarkoittaa kukat ja tarjottavat ja kaikki tilattuina ja valmiina. Hautajaiset itse tehtynä voi saada noin 700 eurolla. Ohan siinä suuri ero. hinnassa ja työssä.
Taitaa olla yksi kommentoija itseni lisäksi joka jotain kivien hionnasta tietää. Se on aika työlästä eikä kivi materiaalina ole halpa. Jollain yrittäjällä voi olla oma louhos omilla mailla.
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaalla on paljon myös kauniita käsittelemättömiä luonnonkiviä. Joillain on pienempi, toisilla isompi. Osassa on normaali alusta, osassa ei. Kiviin on kiinnitetty laatat, joissa lukee tiedot. Joissain on lisäksi erikseen risti tms. koristeita. Nekään eivät ole pakollisia. Pelkkä kaiverrettu laattakin on kaunis luonnonkivessä. Puuristikin on hyvä vaihtoehto.
Voimia!
Puuristi on jo vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katos virolaisia sivustoja.
Kaveri tilasi veljelleen kiven virosta. Oli komea näyttävä kivi, hemmetin edullinen ja toivat ja asensivat myös. Kaikki sujui, palvelu oli hyvää ja ystävällistä suomeksi.
Kaikki työ kannattaakin viedä Suomesta ulkomaille. Miksei mielummin tukisi paikallista yritystä.
Jos suomalainen yrittäjä on niin ahne että pitää repiä järjettömiä hintoja niin oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaalla on paljon myös kauniita käsittelemättömiä luonnonkiviä. Joillain on pienempi, toisilla isompi. Osassa on normaali alusta, osassa ei. Kiviin on kiinnitetty laatat, joissa lukee tiedot. Joissain on lisäksi erikseen risti tms. koristeita. Nekään eivät ole pakollisia. Pelkkä kaiverrettu laattakin on kaunis luonnonkivessä. Puuristikin on hyvä vaihtoehto.
Voimia!
Puuristi on jo vittuilua.
Riippuu rististä. Hiukan harkitsen tekeväni sellaisen tammesta ja käsitteleväni sen epoksilakalla.
Tulisi kestävä ja kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vainajan haudata sukuhautaan, jossa jo kivi valmiina?
Voi. Tiedän nyt äskettäin tapauksen tuttavapiiristä, että hautaan ei olisi mahtunut arkku, mutta tuhkat laitettiin hautaan. On varmaan seurakunnasta kiinni. Hautakivi ei ole pakollinen. Meidän yhdellä omaisella on luonnonkivi, johon on laitettu laatta. Tai jos tuhkataan voi viedä uurnalehtoon eikä laattakaan ole pakko laittaa ollenkaan. Tai tuhkat voi ripotella vaikka mereen, kunhan on ko. vesialueen haltijan lupa. Tosin kukaan ei valvo mihin viedään, mutta pitää olla esittää suunnitelma ja lupa mihin viedään.
Ei ole pakko. Sukulaiseni valitsi ennen kuolemaansa omasta kotirannastaan noin 40 x 60 cm soikeahkon kiven, johon teetettiin pieni metallilaatta, johon nimi ym. Oikein sympaattinen hautakivi verrattuna niihin perinteisiin suorakaiteenmuotoisiin.
Minäkin haluan tuhkauksen. Menkää hautausmaalle ja miettikää, montako 1800-luvulla kuollutta sieltä enää löytyy hoidetuista haudoista? Tosi vähän ja nekin vähät on suurin osa jotain isojen pohattasukujen hautoja. Eli kukaan jälkipolvista ei lopulta enää hoida hautoja, joista he eivät edes tiedä. En yhtään tiedä, kuka hoitaa äitini mummon hautaa, en ole tullut enolta kysyneeksi, hoitaako kukaan. Äiti kai siitä jollekin maksoi, mutta jossain välissä tuli mieleen, että onko sitä kukaan hoitanut äidin kuoleman jälkeen. Minä en ole ko. mummoa koskaan tavannut, on kuollut jo paljon ennen syntymääni, joten hänen haudan olemassaolonsa on jotenkin jäänyt unholaan. Eli kun on tuhka ja korkeintaan joku laatta, voi jälkipolvet tuoda kynttilän halutessaan. Kynttilöille on myös niitä muualle haudattujen paikkoja, joten siellä voi muistaa jos haluaa musitaa. En halua hautaa ruohittumaan ja kiveä sammaloitumaan enkä hautaa lapsieni kiusaksi hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hautakivet ja muutkin hautausalan palvelut ovat erittäin kalliita ja niissä on todella suuret katteet, eikä kilpailua käytännössä juuri ole. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi suurimman osan ruumisarkuista toimittaa hautaustoimistojen omistuksessa oleva tukkuliike, josta kaikille tulee samoja arkkuja myyntiin aivan älyttömillä katteilla. Lisäksi monet eivät kilpailuta hautauspalvelua ollenkaan, vaan usein menevät ensimmäiseen liikkeeseen mikä sattuu tulemaan mieleen, eivätkä juuri kysele muualta, jolloin hinta voi olla aivan mitä tahansa. Sama koskee hautakiviä.
Niin - ja kun ajattelee vielä sitä tilannetta, missä ollaan hankkimassa arkkuja ja muuta rekvisiittaa - jos ollaan murheen murtamia, niin eipä siinä tule mieleen kilpailuttaa yhtään mitään. Järjestelyt pitäisi kaikki tehdä etukäteen, tai ainakin jättää jälkeensä tarkat ohjeet miten jälkeenjäävien pitää toimia tai muuten.
Sehän tehdään nykyään liimamalla tulostimen leikkaama joustava kalvo kiven pintaan ja sitten hiekkapuhaltamalla kavon aukkojen kautta kiveen kirjainurat.
Ei se kovin paljon käsityötä enää vaadi.