Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiön hallituksen peejii veti herneet nenään!

Vierailija
01.10.2016 |

Meille sattui rivarissa vesivahinko, kun naapurin putket meni tukkoon. Tukos avattiin paineella, jonka seurauksena meidän kylppäristä tuli vedet katosta läpi. Koko kylppäri piti purkaa "atomeiksi" mittavien vesivahinkojen takia kosteusmittauksenkin perusteella.

Nyt tää pj pitää meille mykkäkoulua, kun menee remppa taloyhtiön piikkiin.

Pj on kuin joku kroisos, joka istuu taloyhtiön kirstun päällä munimassa rahoja ihan kuin ne olisivat kaikki omasta pussistaan.

Ongelmana on nyt se, ettei pj suostu meidän osalta vastaamaan mihinkään taloyhtiötä koskevaan kysymykseen. Tämä hlö tunnetaan siitä, ettei suostu vastuujakotaulukon mukaisten kustannusten maksamisiin. Toisena ongelmana on se, ettei kukaan muu halua taloyhtiön hallitukseen tai pj:ksi. Eli siedettävä vissiin on tuota tyrannia..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräjille.

Sen jälkeen alat itse pj:ksi.

Vierailija
2/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa pj ulkopuolelta. Muutama lakimieskaveri tekee näitä sivuhomminaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käräjille.

Mä en oikeasti noita kaikkia lakikiemuroita hallitse, että kokisin itseni päteväksi puheenjohtajaksi. Ei sillä että tää nykyinenkään pätevä olisi... Vastuunjakotaulukkoa osaan tulkita, mutta siinä mun osaaminen sitten olisikin. -ap-

Vierailija
4/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu ei halua? Oot ap just tyypillinnen suomaalainen persreikä. Kyllä valittaa osataan, mutta kun olis mahdollisuus itsekin ottaa homma haltuun pyrkiä sinne hallitukseen, niin löydykään haluja. Vttu mikä nyhverö.

Vierailija
5/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä siihen nakitetaan se yläkerran eläkkeelle jäänyt tympeä ja sairaalloisen utelias viiksekäs vanhapiika, joka ei tiedä hevonhelkkaria kiinteistönhoidosta tai määräaikaistarkastuksista vaan keskittyy motkottamaan vierasparkkeerauksista ja betonipossuista -- ja sitten  koko huusholli onkin homeessa ???

Vierailija
6/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava pelle. Siis tää pj

Vierailija
7/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjille.

Mä en oikeasti noita kaikkia lakikiemuroita hallitse, että kokisin itseni päteväksi puheenjohtajaksi. Ei sillä että tää nykyinenkään pätevä olisi... Vastuunjakotaulukkoa osaan tulkita, mutta siinä mun osaaminen sitten olisikin. -ap-

Ihan niinku siellä taloyhtön hallituksessa pitäs olla joku lakimies, että pärjää. Hohhoijaa.

Vierailija
8/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää jonkun naapuri taloyhtiön eläkkeellä olevaa pj:tä. Saatte puolueettomuutta ja todennäköisesti kokemusta melko edullisesti.

Vierailija
9/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele hallitukselta, ellei pj vastaa taloyhtiötä koskeviin kysymyksiin. Hallitus on vastuussa pj:n jälkeen.

Vierailija
10/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muu ei halua? Oot ap just tyypillinnen suomaalainen persreikä. Kyllä valittaa osataan, mutta kun olis mahdollisuus itsekin ottaa homma haltuun pyrkiä sinne hallitukseen, niin löydykään haluja. Vttu mikä nyhverö.

Pakko kyllä tunnustaa, että olen nyhverö tämän asian suhteen. Hirvittää lähinnä se kaikki lakiosaaminen, mikä ei ole ominta alaani lainkaan. Sulla taitaa kommentistasi päätellen olla kokemusta tuosta "koiranvirasta". Onko mitään vinkkiä laittaa, miten keltanokka pärjäisi moisessa virassa? Meillä meinaan taloyhtiössä on monen ikäihmisen kuppi nurin tuon pj:n kanssa mutta hekään eivät ole halukkaita puheenjohtajan virkaan. -ap-

Vierailija
11/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysele hallitukselta, ellei pj vastaa taloyhtiötä koskeviin kysymyksiin. Hallitus on vastuussa pj:n jälkeen.

Pitää nostaa kissa pöydälle seuraavassa kokouksessa. Itse olen aiemmin asunut okt:ssa, joten nämä asoy-asiat ovat osittain hepreaa. Tykkään kyllä muuten asua rivarissa huolettomuuden ja helppouden takia. -ap-

Vierailija
12/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä tunnustaa, että olen nyhverö tämän asian suhteen. Hirvittää lähinnä se kaikki lakiosaaminen, mikä ei ole ominta alaani lainkaan. Sulla taitaa kommentistasi päätellen olla kokemusta tuosta "koiranvirasta". Onko mitään vinkkiä laittaa, miten keltanokka pärjäisi moisessa virassa? Meillä meinaan taloyhtiössä on monen ikäihmisen kuppi nurin tuon pj:n kanssa mutta hekään eivät ole halukkaita puheenjohtajan virkaan. -ap-

Mikä lakiosaaminen? Kai teillä on isännöitsijä joka hoitaa sen lakiosaamisen? Vai mitä sä kuvittelet, kaikkien suomen taloyhtiöiden hallitusten jäsenet on lakimiehiä? Aika monta lakimiestä tässä maassa.... Isönnöitsijä on sitä varten että se tietää, ja siltä voi kysyä. Ihan normiduunareita niissä hallituksissa istuu... Ja joo. Oon ollu hallituksessa ja pj:näkin.

Vierailija
13/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä tuosta irvileuasta, ei se mitään tajua. Äläkä ala pj:ksi, ellet tunne lakia tai ole aktiivisesti kiinnostunut sitä lukemaan. Pj on nimittäin korvausvastuussakin taloyhtiön asioista, jos taloyhtiö töpeksii. Ei ne pj:t silti mitään ruudinkeksijiä ole, kun töpeksivät niin vastuu siirretään isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle, joku lopulta homman hoitaa. Jos teidän taloyhtiön pj on vastuuntunnoton, ehdota seuravassa yhtiökokouksesssa uutta pj:tä.

Vierailija
14/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjille.

Jos tiedät oikeutesi taloyhtiössä, niin jo sillä pärjäät pitkälle hallituksen pj, sillä muu on vain pientä piperrystä.

Eikä sen jälkeen tarvitse ketään syyttää.

Tai sitten palkkaatte pj. lakimiehen, joka veloittaa 200€/h ja käy jokaisen osakkeenomistajan kukkarolle kalliiksi. Näin on tehty monessa taloyhtiössä, kun arvon asukkaat kaatavat paskaa hallitusten jäsenten ja pj. niskaan, kun valittajat eivät itse laita tikkua ristiin yhteisten asioiden hoitamiseksi.

Vierailija
15/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä tuosta irvileuasta, ei se mitään tajua. Äläkä ala pj:ksi, ellet tunne lakia tai ole aktiivisesti kiinnostunut sitä lukemaan. Pj on nimittäin korvausvastuussakin taloyhtiön asioista, jos taloyhtiö töpeksii. Ei ne pj:t silti mitään ruudinkeksijiä ole, kun töpeksivät niin vastuu siirretään isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle, joku lopulta homman hoitaa. Jos teidän taloyhtiön pj on vastuuntunnoton, ehdota seuravassa yhtiökokouksesssa uutta pj:tä.

Yhtiökokous ei valitse pj. vaan yhtiökokous valitsee hallituksen jäsenet ja hallitus valitsee pj.

Vierailija
16/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä iltalukemista, as.oy.-laki. Osakkeenomistajan hyvää perustietoa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091599

Kunnossapidosta: 4. luku 2 pykälä

Vierailija
17/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pj:n homma ei ole vaikea, kun muistaa tasavertaisuuden, eikä tee mitään päätöksiä muualla kuin hallituksen kokouksissa. Aina kysymyksiin voi vastata, että laitapa paperille, niin muistan ottaa asian hallituksessa esille. Jos vaatii akuuttia toimintaa, silloin voi ohjata asiat isännöitsijälle, mieluiten niin, ettei puheenjohtajana pyydä isännöitsijältä mitään muiden asioita, jota ei ole käsitelty hallituksessa.

Hallituksen kokouksessakin tehtävät on helppoja, kun jokaisen päätöksen osalta kysyy kuka vastaa ja kirjaa sen päätöksiin. Jos ei kukaan ehdota, asian esittelijältä voi kysyä ja joka tapauksessa kaikki koke luontevana, jos puheenjohtaja kysyy suoraan sopivan tuntuiselta henkilöltä hoitaako sen. Itselleen ei puheenjohtajana kannata ottaa muuta kuin taustatuen ja se, että muistaa kysyä päätettyjen asioiden hoitumisesta.

Kun asioiden hoitamisen delegoi sujuvasti, säilyy helpoimmin tilanne, jossa itse kykenee toimimaan taustalla neutraalisti. Olennaista on, että päätöksille nimetään kuka vastaa asiasta, koska muuten sen odotetaan hoituvan puheenjohtajan toimesta.

Vierailija
18/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo miettinyt yhtenä vaihtoehtona tämän asunto-osakkeen myymistä tuon pj:n pihiyden ja vinkumisen/mykkäkoulun takia. Näinköhän vaan voi yksi ihminen myrkyttää tämän asumisen ihanuuden..?

Muuten kyllä naapurit ovat ihania ja itse asuntokin pihoineen päivineen. -ap-

Vierailija
19/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista kommenteista. Tosi hyviä neuvoja olen saanut. -ap-

Vierailija
20/25 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni valittaa pj: n toiminnasta juorupiireissä mutta kukaan ei ole itse valmis astumaan pj:n saappaisiin. Tyypillistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä