Onko ketään synnyttänyttä naista, jonka mielestä synnytyskivut eivät ole maailman kovin kipu?
Kommentit (70)
No synnytys ilman kivunlievistystä oli kyllä yks hirveimmistä kivuista, mutta kyllä mulla taisi tuo kolonoskopia olla siitäkin pahempi. En osaa ihan sanoa. Ei sitä synnytyskipua oikein osaa verrata, on niin erilaista.
3luomusynnytystä, eka oli ihan helppo kaksi seuraavaa kuolemaksi ja sappikohtaus samaa luokkaa näiden synnytysten kanssa
Ei kaikki synnytykset ole kivuliaita. Minulla ollut kaksi helppoa kivutonta synnytystä. Toinen syntyi melkein sairaalan ovelle, ehdin kuitenkin istumaan. En tuntenut mitään supistuksia, sitten vaan työnsin kovaa. Olen ollut myös mukana sukulaisen nopeassa ja kivuttomassa synnytyksessä. Siis tiedän, että on muitakin. Mitään syytä siihen kivuttomaan ja nopeaan en tiedä. Minulla on kaikkeen vaikeaan ja yllättävään asiaan asenne: kyllä elämä kantaa. Olen kokenut ja nähnyt elämässä vaikka mitä, tullut siihen tulokseen, että Suomi yksi maailman turvallisimmista paikoista, myös synnyttäjälle.
What?????!!! Multa on leikattu tulehtunut hammas, mennyt jalka poikki ja korva tulehtunut ja kaikki on olleet ikäviä vaivoja, mutta ei kyllä mitenkään verrattavissa synnytyskipuihin, etenkään ponnistaminen repeämän jälkeen. Mulla on kokemusta vain käynnistetyssä synnytyksistä, onko ne sitten niin paljon pahempia. Ja toki synnytys oli vaivan arvoinen ja uudestaan synnytin kivuliaista kokemuksista huolimatta, en määrä sillä.
Onneksi ei ole kokemusta kovasta kivusta. Synnytys ilman epiduraalia ( petidin alkuvaiheessa) , oli luvassa mutta siinä vaiheessa jo liian auki ja kärrättiin synnyssaliin punnertaa, kivut jonkin kovempia kuin pahimmat siihen asti kokemani kuukautiskivut . Ponnistusvaihe ei tuntunut missään.Lapsi 4.7kg
Mulla kuukautiskivut ovat aina olleet pahempia kuin synnytys, jonka tunnen enemmänkin äärimmäisenä paineena selässä kuin kipuna. Kuukautiskivut taas tuntuvat mahassa ja vievät pahimmillaan tajun.
Minäkin sanon että migreeni. Oma synnytykseni oli helppo kun taas migreenikohtaukset ovat välillä olleet niin pahoja että toivon kuolemaa. Synnytyksessä on myös se "palkinto" eli vauva jonka ensimmäinen rääkäisy kaikottaa heti kaikki kivut :) Migreenissä lähinnä vitutus ja henkinen tuska, ei taas mulla jää tärkeät asiat kesken...
Määrä kyllä väitän, että kivut on vaan unohtuneet!
Vierailija kirjoitti:
Määrä kyllä väitän, että kivut on vaan unohtuneet!
Minä ainakin synnytyksen aikana odotin koko ajan, että kivut pahenisivat ja "voittaisivat" hampaanpoistossa olleen kivun. Eivät koskaan menneet sitä hammaslääkärikivun ohi. Hammaslääkärissä pyörryin kivusta, joka oli aivan sietämätöntä.
Synnytyksissä ainoa kipulääke oli ilokaasu. Hampaanpoistossa en saanut ennen pyötymistä mitään puudutetta, vasta pyörtymisen jälkeen puudutettiin.
Minä. 4 lasta synnyttänyt pelkällä ilokaasulla. Sattuuhan se niin s....listi mutta toisaalta kun tietää mikä tulee kivun jälkeen sen kestää. Ja mun synnytykset on kestäneet ensimmäistä (10h) lukuunottamatta vain n tunnin.
Mutta kärsin kivuista jotka on moninkertaisia synnytyskipuihin verrattuna: kasvoissa on 3-hermosärkyä (itsemurhatauti) joka räjähtää vähintään lievänä kohtauksena kerran päivässä . Ja lisäksi joitain ihmeellisiä vatsakipuja jotka vievät mut joka kerran tajuttomana sairaalaan. Syytä ei ole koskaan löytynyt, sappikivut on erilaisia ja järjettömän kovia nekin.
En ole synnyttänyt, mutta en usko että voi olla pahempaa kuin kolmoishermosärky, koska kukaan ei synnyttäisi muuten. Kolmoishermosärky kohdallani oli luokkaa itsemurhakipu, mikään ei auttanut ja pää meni vain sekaisin lääkkeistä ja tuska oli vielä pahemmin kestettävää. Syvä osanottoni niille, jotka kärsivät kroonisesti tuosta.
Olen yhden lapsen synnyttänyt, enkä usko, että synnytyskipu on pahin mahdollinen kipu. Jotkin sairaudet, onnettomuudet ja pahoinpitelyt voivat varmasti aiheuttaa kovempaa kipua. Sodassa haavoittuneetkin ovat saattaneet kokea kovempaa kipua. Ola synnytys ei ainakaan ollut yhtään niin paha kuin kuvittelin etukäteen. Kipu myös kesti aika lyhyen aikaa, kun kivuliaat supistukset kestivät jotain 8 tuntia ja siihen ponnistus päälle. Jotkut kärsivät kivusta vuosikausia. Vähän suhteellisuudentajua. Jollain synnytys on kivuliaampi kuin mitä itsellä oli, mutta esimerkiksi tuo raiskauksesta ja pahoinpitelystä kertonut on varmasti kokenut kovempaa kipua kuin joku synnyttäjä.
Minusta hammaslääkärin poraaminen sattuu vähemmän. Siinä on vain sellainen ero, että poraaminen kestää max pari minuuttia, kun taas synnytys kestää monta tuntia.
Olen synnyttänyt yli 10 lasta ilman kivunlievitystä ja kipu sietokyvyn äärirajoilla. Järkyttävä kipu. Onneksi on korkea kipukynnys ja kestin. Luulin ettei pahempaa kipua voi ollakaan. Sitten tuli kolmoishermosärky. Googlettakaas mitä lääkärit,professorit ym. muut kivusta sanovat"saatanallisin kipu mitä ihmisellä voi olla" Nyt sen tiedän ja näin on. En toivo kenellekään tuota.
Paha luunmurtuma sattui huomattavasti enemmän kuin synnytykseni.
No ei tosiaan ole, synnytyskipu tuntuu terveeltä hyvältä kivulta...sitten kun lakkaa taistelemasta sitä kipua vastaan ja tekee sen kanssa töitä, niin ei ole mitään hätää. Varmasti synnytyskipukin voi olla kipuna sitä pahinta laatua jos sitä vastaan taistelee.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hammaslääkärin poraaminen sattuu vähemmän. Siinä on vain sellainen ero, että poraaminen kestää max pari minuuttia, kun taas synnytys kestää monta tuntia.
Tarkoitin, että poraaminen sattuu enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että poraaminen sattuu enemmän.
Hyvä, että tarkensit.
En ole synnyttänyt, olen mies. Mutta sappikohtaus on ollut elämäni pahin kipu. Tuskan hiki valui kun ulkona -30 asteen pakkasessa odotin ambulanssia t-paita päällä. Sitä kipua ei voi selittää. M31v
Täytyy sanoa että en muista lähes 11 vuoden takaisen synnytyksen kivuista mitään. Sain tosin jossain vaiheessa epiduraalin joten loppu synnytyksestä oli täysin kivutonta.