Masentuneen teinin terapia 260e/kk, ei olisi varaa...
Teini on ollut masentunut, niin pahasti että haki koululääkäriltä apua ja sai lähetteen psykiatrille. Siellä tehtiin seurantajakso ja suositus psykoterapiasta. Terapeutin mukaan pitäisi ehdottomasti olla 2x/vko ja mielellään vähintään pari vuotta ellei kolme. Nyt tuli päätös kelasta, saadaan korvausta sen vajaa 60€/kerta ja loput pitää maksaa itse. Terapeutti veloittaa 90€/kerta, halvempaa en löytänyt ja pitäähän tietysti nyt terapeutin muutenkin olla sopiva. Nyt vaan hirvittää että ei meillä taida sittenkään olla varaa noin isoon laskuun joka kuukausi, ja joskus isompikin voi olla.
Sossusta ei mitään saada, tulot ovat olevinaan sen verran hyvät, mutta esim remontti vie paljon rahaa ja lapsia on useampi.
Nyt voi haukkua että pitää olla varaa omaa lasta hoitaa, mutta onhan tuo nyt älytön summa vuodessa. Pakko varmaan kysyä että jos se nyt kuitenkin olisi ainakin ensin vain kerran viikossa ja katsottaisiin jos pärjäisi sillä :/
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Täällä näyttää nyt monella menevän puurot ja vellit sekaisin.
Julkinen mielenterveyshoito on ilmaista (lausuntomaksuja lukuun ottamatta), mutta psykoterapiaa siellä on tarjolla vain todella harvoin, erityistapauksissa. Yleensä potilaat käyvät tukikeskusteluissa sairaanhoitajan tai psykologin luona. Lääkäriä tavataan tarvittaessa. Hoidossa voi olla mukana myös toimintaterapeutti, fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä tms.
Kuntoutuspsykoterapiaa saa antaa vain valvira-pätevyyden omaava psykoterapeutti. Näitä yleensä vain yksityisesti. Tietyillä ehdoilla ja hakemisilla näihin voi saada Kelan tuen.
T. Psyk sh
Lapsille ja nuorille on myös ilmaista terapiaa
Jotkut kunnat maksaa myös muuta terapiaa
Monissa kunnissa on omaa terapiakoulutettua henkilökuntaa
Muuten olet aivan oikeassa
Kelasta voi hakea nuoren kuntoutusrahaa. Luulisi että saa sitä. Siitä jää vielä ylikin.
Minulla jää noin 12 e maksettavaa per käynti kelan korvauksen jälkeen. Kannattaa etsiä halvempi terapeutti.
Miksi täällä väitetään, että julkisella puolella ei saa psykoterapiaa? Kyllä mun teini saa kognitiivista psykoterapiaa, ja ihan ilmaiseksi, ilman mitään omavastuuta. On nyt saanut jo 1,5 vuotta.
Lukiokirjoihin voi ainakin esim. Turussa kysyä Hope ry:ltä (ja toimii siis monella paikkakunnalla). Se ei tosin ehkä ollut hope, jolle hakemus tehtiin, mutta kuitenkin osasivat siellä ohjata oikeaan paikkaan.
Ja hopelta saa muutakin apua kyllä, vaatteita yms, mutta teineille tuo kirjahomma voisi olla iso apu ainakin! Lisäksi kannattaa varmaan kysyä diakonilta tms ja muista vastaavista.
Jaa, minä en saanut ollenkaan psykoterapiaa tai muutakaan "hoitoa" masennukseeni teininä ja kiitos vain pysyvällä tk-eläkkeellä näin kolmekymppisenä on ihan mukava olla.
Niin, että ap joko makselee sitä pätevää hoitoa tai tyytyy siihen mukahoitoon, jota psykiatrisilla osastoilla kyetään antamaan. Ei minulla muuta.
Ap, Lukiolaisten liitto voi antaa tukea kirjoihin, jopa maksaa ne kokonaan. Joillain lukioilla on myös rahastoja näitä tilanteita varten. Tee anomus ja selvitä tilanne. Kuka tahansa ymmärtää, että terapia voi pelastaa lapsen hengen ja tulevaisuuden. Sillä, että masennus hoidetaan, on myös positiivinen vaikutus koko perheeseen.
Lisäksi Jamera myy käytettyjä lukiokirjoja.
Terapeutin kanssa voi tosiaan hinnoista neuvotella, niin kuin joku sanoikin. Tai vaikka 3krt/2vko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen psykoterapia on kyllä ilmaista. Jos on täysi-ikäisestä kysymys, niin mites toi kuntoutustuki, en tiedä ihan miten se toimii mutta kannattaa selvittää!
Mistä tämä uskomus alaikäisen ilmaisesta terapiasta oikein tulee? Kela korvaa nuorelle enemmän kuin aikuiselle, mutta ei ne terapeutit tee työtään niin halvalla kuin mitä se korvaus on.
Eikä se remontti siis ole ainoa asia miksi ei olisi tuota summaa ylimääräisenä joka kuukausi, aika kädestä suuhun joudutaan elämään muutenkin kun jouduin vaihtamaan työpaikaa matalapalkkaisempaan..
Ap
No mun teinini käy ilmaisessa terapiassa masennuksen ja ahdistuksen takia. Siis julkisella puolella, Helsingin nuorisopsykiatrisella poliklinikalla.
Hoitopolkuja on valittavana kaksi. Jos haluaa yksityiselle puolelle, haetaan Kelan korvausta. Jos menee julkiselle puolelle, alaikäisen terapia on ilmaista.
Käykö teinisi terapiassa vai PSYKOTERAPIASSA, ne kun ovat kaksi ihan eri asiaa?,
Täällä menee usealla puurot ja vellit sekaisin. Psykologi ei välttämättä anna psykoterapiaa, hänellä pitää olla siihen koulutus, samaa koskee kaikkia.
Itse olen aikuinen, 45 v, käyn psykoterapiassa psykiatrin vastaanotolla, hänellä kun on lääkärikoulutuksensa lisäksi psykoterapeuttikoulutus.
Terapianimikettä valitettavasti saa käyttää kuka tahansa, se ei ole suojattu, onneksi psykoterapeuttinimike on.
Eli käykö tämä teknisiä nyt sitten missä, terapiassa vai psykoterapiassa? ?
Willy Loman kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 euroa kerta on kyllä kallista. 70-80 euron hintaluokassa on paljon hyviä ja erinomaisia terapeutteja ja kk-tasolla kympinkin pudotus kertahinnassa on suuri.
T: terapiassa 28v, 2x 78e/vko
No soitin aika pitkän terapeuttilistan läpi ja tuo 90€/kk oli kaikilla joilta kysyin ja joilla olisi ollut tilaa ottaa uusi terapoitava.
Ap
Minun terapeuttini perustaksa oli viime talvella 70 eur/kerta, josta hän tiputti vielä kympin koska minulla ei ollut Kelan tukea. Hänellä on yksityinen vastaanotto Helsingissä kantakaupungin alueella, eikä osana mitään lääkäriasemaa tai muuta ketjua, joten voi vapaasti määritellä hintansa.
Onko hän psykoterapeutti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, millä paikkakunnallaa asut?
No enköhän ole kertonut perheestämme jo niin tarkasti etten enää ala lisäksi asuinpaikkaa kertomaan, tulee vielä tunnistetuksi...
Ap
Vähän vaikeaa auttaa, jos ei ole tietoa millä paikkakunnalla asut. Joissakin kaupungeissa saa terapiaa ilmaiseksi vapaaehtoistyöläisten voimin. Antamasi tuntomerkit ovat aika yleisellä tasolla ja sopii aika moneen. Jos olisin lähipiiristäsi tunnistaisin vasta jos lähdet avaamaan millä alalla olet töissä, minkä kokoinen kotinne on etc.
Missä saa PSYKOterapiaa ilmaiseksi? Olisi kiva tietää, josko vaikka osuisi omalle kohdalle moinen lottovoitto
Psykoterapia ei ole mikään autuaaksi tekevä. Julkisella puolella on myös hyvä hoito. Minä ainakin arvostan lääkäreitä, psykologeja ja sairaanhoitajia. Kaikilla on oikeus ilmaiseen hoitoon psykiatrian poliklinikalla jos on tarve, oli potilas aikuinen tai lapsi. Eli julkinen hoitaa.
Lainatkaa koulukirjat kirjastosta.
Osiin on enemmäm varauksia, eli ei välttämättä saa heti, mutta varaa ennen jakson alkamista ja kysyy opettajalta etukäteen mikä kirja kurssilla on käytössä.
Jos tämä ei ole mahdollista, kirjat voi myös ostaa käytettynä, esim helsingissä jamera. Jakson jälkeen palauttaa kaikki kirjat sinne ja saa rahaa niistä. Eli ei mee joka kk sitä 200€ kun palauttaessa saa osan rahoista takasin.
T. Menee n 50€ kirjoihin/jakso. Parhaimmillaan mennyt vaan 20-30€. Esim enkun kirja makso 12€, ja sain palauttaessa muistaakseni 5-8€ takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen psykoterapia on kyllä ilmaista. Jos on täysi-ikäisestä kysymys, niin mites toi kuntoutustuki, en tiedä ihan miten se toimii mutta kannattaa selvittää!
Mistä tämä uskomus alaikäisen ilmaisesta terapiasta oikein tulee? Kela korvaa nuorelle enemmän kuin aikuiselle, mutta ei ne terapeutit tee työtään niin halvalla kuin mitä se korvaus on.
Eikä se remontti siis ole ainoa asia miksi ei olisi tuota summaa ylimääräisenä joka kuukausi, aika kädestä suuhun joudutaan elämään muutenkin kun jouduin vaihtamaan työpaikaa matalapalkkaisempaan..
Ap
No mun teinini käy ilmaisessa terapiassa masennuksen ja ahdistuksen takia. Siis julkisella puolella, Helsingin nuorisopsykiatrisella poliklinikalla.
Hoitopolkuja on valittavana kaksi. Jos haluaa yksityiselle puolelle, haetaan Kelan korvausta. Jos menee julkiselle puolelle, alaikäisen terapia on ilmaista.Käykö teinisi terapiassa vai PSYKOTERAPIASSA, ne kun ovat kaksi ihan eri asiaa?,
Täällä menee usealla puurot ja vellit sekaisin. Psykologi ei välttämättä anna psykoterapiaa, hänellä pitää olla siihen koulutus, samaa koskee kaikkia.Itse olen aikuinen, 45 v, käyn psykoterapiassa psykiatrin vastaanotolla, hänellä kun on lääkärikoulutuksensa lisäksi psykoterapeuttikoulutus.
Terapianimikettä valitettavasti saa käyttää kuka tahansa, se ei ole suojattu, onneksi psykoterapeuttinimike on.
Eli käykö tämä teknisiä nyt sitten missä, terapiassa vai psykoterapiassa? ?
Psykiatrian sairaanhoitajan nuorisopsykiatrian poliklinikalla antamassa terapiassa. Ap kysyi ilmaisesta terapiasta, ja vastasin, että teinini käy sellaisessa.
Siis törkeästi jotkut rahastaa. Luin netistä että eräs ottaa 100 euroa kerta!
Mikä tae on parantumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Lainatkaa koulukirjat kirjastosta.
Osiin on enemmäm varauksia, eli ei välttämättä saa heti, mutta varaa ennen jakson alkamista ja kysyy opettajalta etukäteen mikä kirja kurssilla on käytössä.Jos tämä ei ole mahdollista, kirjat voi myös ostaa käytettynä, esim helsingissä jamera. Jakson jälkeen palauttaa kaikki kirjat sinne ja saa rahaa niistä. Eli ei mee joka kk sitä 200€ kun palauttaessa saa osan rahoista takasin.
T. Menee n 50€ kirjoihin/jakso. Parhaimmillaan mennyt vaan 20-30€. Esim enkun kirja makso 12€, ja sain palauttaessa muistaakseni 5-8€ takaisin.
Juu ei.
Sulle tiedoksi, että nyt on tästä syksystä lähtien käytössä uudet opetussuunnitelmat, ja oppikirjat ovat pitkälti kaikki uusia. Lisäksi koska lukiot tähtäävät sähköiseen ylioppilastutkintoon, ainakin meillä on kirjoista jo yli puolet sähköisiä. Paperiversioita, joita voisi lainailla tai ostella käytettynä tai myydä eteenpäin ei OLE.
Onko tämä hintapolitiikka kuntakohtaista? Asumme keskisuuressa kaupungissa, jonka taloudellinen tilanne on aika lailla persiistä. Työskentelen kunnallisella sektorilla terveydenhuoltoalalla ja tiedän mitä on, kun kaupunki säästää. Siitä huolimatta oma 16-vuotiaani saa ILMAISEN psykoterapian, juuri saman, minkä aapeen lapsi. Saimme maksusitoomuksen yksityiselle terapeutille eli meidän ei tarvitse maksaa itse senttiäkään. Siksi ihmettelen tätä hinnoittelua kovasti. Voisitteko kysyä jos saisitte myös maksusitoomuksen? Voimia toivottelen kovasti, tiedän mitä on kun oma lapsi on masentunut ja itsetuhoinen.
Onkohan tästä mainittu jo, mutta hakekaa ihmeessä vammaistukea Kelalta! Itse sain sen alimman vammaistuen kun omavastuut maksoi noin 120e kuukaudessa. Te voisitte saada ehkä enemmän noiden kustannusten takia. Tätä ei jostain syystä toitoteta missään, mutta psykoterapian omavastuihin kannattaa tosiaan hakea tätä vammaistukea. Helppo juttu oli omalla kohdalla.
Remontti vs. oman lapsen terapia?
Hei Ap!
Vammaistukea myönnetään myös kustannusperustein, ei pelkästään siitä näkökulmasta kuinka paljon nuori tarvitsee ikätasoa enemmän tukea. Ja Kelalta kannattaa hakea myös nuoren kuntoutusrahaa, jos sairaus vaikeuttaa koulun käyntiä. Pyydä lausunnot ( samalla lausunnolla voi hakea molempia) hoitavalta lääkäriltä!
Varmasti onnistuu.
Terv. nuorisopsykiatri