Masentuneen teinin terapia 260e/kk, ei olisi varaa...
Teini on ollut masentunut, niin pahasti että haki koululääkäriltä apua ja sai lähetteen psykiatrille. Siellä tehtiin seurantajakso ja suositus psykoterapiasta. Terapeutin mukaan pitäisi ehdottomasti olla 2x/vko ja mielellään vähintään pari vuotta ellei kolme. Nyt tuli päätös kelasta, saadaan korvausta sen vajaa 60€/kerta ja loput pitää maksaa itse. Terapeutti veloittaa 90€/kerta, halvempaa en löytänyt ja pitäähän tietysti nyt terapeutin muutenkin olla sopiva. Nyt vaan hirvittää että ei meillä taida sittenkään olla varaa noin isoon laskuun joka kuukausi, ja joskus isompikin voi olla.
Sossusta ei mitään saada, tulot ovat olevinaan sen verran hyvät, mutta esim remontti vie paljon rahaa ja lapsia on useampi.
Nyt voi haukkua että pitää olla varaa omaa lasta hoitaa, mutta onhan tuo nyt älytön summa vuodessa. Pakko varmaan kysyä että jos se nyt kuitenkin olisi ainakin ensin vain kerran viikossa ja katsottaisiin jos pärjäisi sillä :/
Kommentit (210)
Kannattaisi nyt vaan kiltisti maksella terapiat ja hoitaa teinin pää kuntoon ja lopettaa se rahasta itkeminen. On teillä rahaa remontoidakin, niin luulisi terapiakustannusten olevan murto-osan siitä. Sitä paitsi yleensä syyt masennukseen löytyvät sieltä kotiympyröistä eli itsehän olette lapsiparan masennuksen aiheuttaneet tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
"Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiaa 16-67 -vuotiaille. Alle 16-vuotiaiden terapiasta vastaa julkinen terveydenhuolto."
Kelan sivuilta lainaus. Tuossa sanotaan että kunta vastaa vain alle 16-vuotiaan terapiasta ja Kela sitä vanhempien. Tulkitsen tuon niin että kunta ei vastaa, eikä näin ollen ole velvollinen maksamaan yli 16-v:n terapiaa.
Niinno, meilläkin teini on jo 16-vuotias, silti saa terapiansa ilmaiseksi Helsingin kaupungilta.
Asuntolainan lyhennyserää voi varmaan pienentää muutamalla satasella/kk väliaikaisesti? Tai sitten muutatte halvempaan/vuokralle. Ei muutkaan pienituloiset pysty omistusasuntoa hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi yleensä syyt masennukseen löytyvät sieltä kotiympyröistä eli itsehän olette lapsiparan masennuksen aiheuttaneet tavalla tai toisella.
Tai sitten voi aiheutua ympäristöstä, esim. koulukiusaaminen. Pienituloisten lapsia kiusataan usein surutta, kun erottautuu massasta. Lapsille on tärkeää olla osa sitä massaa.
Missäköhän oikeen asutte ? Kyllä mun kaupungissa ainakin saa käydä oliko se 21 v asti ilmaiseksi terapias julkisella. Ite sain lähetteen joskus 14 v ja kävin varmaa 17 v asti ja sitte vaihdoin kaupunkia, mutta olisin sielläkin saanut jatkaa mutten halunnut
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan lyhennyserää voi varmaan pienentää muutamalla satasella/kk väliaikaisesti? Tai sitten muutatte halvempaan/vuokralle. Ei muutkaan pienituloiset pysty omistusasuntoa hankkimaan.
No on jo pienennetty kun palkka laski, myös lyhennysvapaat on vähäksi aikaa käytetty. Mutta nyt poistun keskustelusta, kiitos kaikista ymmärtävistä ja asiallisista viesteistä. Ja hyvän neuvonkin sain siitä kuntoutusrahasta, toivottavasti se toteutuu.
Ap
Ota ap yhteyttä teinin hoitotahon (sairaalan?) sosiaalityöntekijään. Saat sieltä hyviä neuvoja joko puhelimitse tai jos tarvetta vaatii niin ihan henkilökohtaisella visiitillä. Saatatte hyvin todennäköisesti olla teinin sairauden kanssa vammaistukeen (oudosta nimestään huolimatta), johon voi perehtyä Kelan nettisivuilla.
Missään nimessä ei kannata jäädä asiaa hautomaan yksin kotona vaan hakea tässäkin asiassa apua! Jos et löydä oikeaa numeroa, voit kilauttaa vaihteeseen ja selittää asiasi sinne.
Täältä saa vähän palstan hengen mukaisia vastauksia, osa oikeita ja suurin osa vääriä. :) Siksi opastaisin selaamaan Kelan sivuja ja olemaan yhteydessä sosiaalityöntekijään. :)
Meillä nimenomaan kunnalliselta ehdotettiin vaihtoa yksityiselle joka hallitsi sen terapiamuodon josta apu lopulta tuli.
Kuntoutusrahaa ehdottanut, kuntoutusrahaa lukio-opintojen ajan saaneen äiti
En tiedä, miksi sain alapeukkuja, kun tiedustelin ap:n paikkakuntaa.
Ap:n tiedonhakutaidot näyttävät olevan vähän hukassa (ap:n esittämien kysymysten perusteella) ja olin valmis ottamaan selvää jospa hänen paikkakunnalla olisi ammattipätevyyden saaneita laillistettuja terapeutteja, jotka ovat valmiita antamaan panoksensa vapaaehtoistyöhön ilmaiseksi ap:n auttamiseksi.
En ymmärrä, miten ap:n tunnistettavuuden pelko voi mennä oman lapsen terveyden edelle. Noh, jokainen tekee omat valinnat.
t.101
(En seuraa enää tätä ketjua, jos joku mulle vastailee.)
Av-palsta on siitä hauska, että täällä tunnutaan ajattelevan "isompi menoerä. Ahaa osta vain ruokaa, maksa pakolliset laskut ja maksa terapia" aatelkaa ku elämä ois niin helppoa ja rahamenekki olisi joka kuukausi sama.
Okei talvisin tarvitaan talvivaatteet, samoin syksy/kevät takit ja kengät, kumpparir, sadevaatteet kasvaville kans joutuu niitä uusimaan. Koulukirjat, vaihtelevat menoerät.
En tiedä miten kädestä suuhun tällaisia kirjouttelevat elää, mutta ei kenenkään pidä elää joutua laittamaan koko perheen elintasoa uusiksi siksi, että kaikki ylimääräinen menee terapiaan. On hitosti paljon muitakin pakollisia, mutta ei joka kuukausittaisia menoeriä kuin ruoka ja puhelinlaskut.
Huolettaa tällaisten kommenttien viljelijöiden lapset. Saavatko tarvittavat vaatteet eri säihin, ruokaa, hammasharjoja, hygieniatuotteita ym? Onkohan näiden lapsilla lainkaan inhimillistä elämää, jos vanhemmat eivät suunnittele rahankäyttöään vaan aina voi hussata satasia niihin pakollisiin, ilman että se on pois jostain muusta(jostain mitä ei sitten hankita)
Joukukuussa voi perua joulun, pääsiäistä ei tarvi viettää ja juhannuksena riittää vesi+jauhelihakeitto, koska kaikki ylimääräinen meni, niin perutaan lapsilta kaikki mihin ovat tottuneet.
Helposti yhden vapun jättää viettämättä ja yhden kesän kulkee liian pienissä vaatteissa, mutta eihän se ole lainkaan oikein lapsia kohtaan.
Perheen pitää pystyä elämään normaalia elämää, vaikka yksi joutuisi käymään terapiassa. Tuollaisilla ratkaisuilla terapiassa on pian kaikki muutkin ja terapiassa käyvä kokee suurta häpeää ja omantunnontuskia, kun perheessä kukaan ei saa enää koskaan yhtään mitään.
Täällä näyttää nyt monella menevän puurot ja vellit sekaisin.
Julkinen mielenterveyshoito on ilmaista (lausuntomaksuja lukuun ottamatta), mutta psykoterapiaa siellä on tarjolla vain todella harvoin, erityistapauksissa. Yleensä potilaat käyvät tukikeskusteluissa sairaanhoitajan tai psykologin luona. Lääkäriä tavataan tarvittaessa. Hoidossa voi olla mukana myös toimintaterapeutti, fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä tms.
Kuntoutuspsykoterapiaa saa antaa vain valvira-pätevyyden omaava psykoterapeutti. Näitä yleensä vain yksityisesti. Tietyillä ehdoilla ja hakemisilla näihin voi saada Kelan tuen.
T. Psyk sh
Vierailija kirjoitti:
Olin itse viime viikolla palaverissa ja siellä oli paikallisesta sote-kuntayhtymästä paikalla mielenterveyspuolen vastuualuepäällikkö ja hän nimenomaan korosti että Suomessa mielenterveyspotilaiden hoito julkisella puolella on ILMAISTA.
Itse olen käynyt kuusi vuotta paikallisen sairaalan psykiatrian polilla ja laskun olen vain saanut psykiatrin kirjoittamasta lääkärin lausunnosta ja jos vakuutusyhtiö tarvii lausunnon niin yhtiö maksaa sen maksettua laskua vastaan takaisin niin kyllä se hoito julkisella puolella on silloin ilmaista.
Julkisen puolen hoidon taso nyt vaan vaihtelee kovasti kunnittain. Jossain kunnissa on asiat todella hyvällä tolalla ja jossain sitten taas ei. Yleensä julkisen puolen hoito on ns. kannattelevaa hoitoa, eli lääkkeet + keskusteluaika sairaanhoitajalle kerran pari kuussa. Psykoterapiaa ei kyllä julkiselta puolelta yleensä saa. Minulle sanottiin täällä Helsingissä suoraan, että jos terapiaan haluan niin yksityiselle psykiatrille + yksityiselle terapeutille meneminen on ainoa tapa jolla sinne pääsen, julkiselta en tule B-lausuntoa saamaan. Masennus ja ahdistuneisuushäiriö diagnosoitu.
Minusta turha kyseenalaistaa ap:n lapsen saamaa hoitoa, kun se nyt vaan vaihtelee riippuen siitä missä kunnassa asuu. Ja tämä on iso ongelma Suomessa, että psykiatriseen hoitoon ei pääse tai siitä joutuu taistelemaan, ellei pysty maksamaan itse. Ja että kaikkien kuntien asukkaat eivät ole yhtä hyvässä asemassa. Mielenterveyspalvelujen saatavuudelle pitäisi todella tehdä jotain, en tiedä miksi ei tunnu löytyvän poliittista tahtoa vaikka nuorten syrjäytyminen on niin iso ongelma nykyään.
Kaikki te, jotka kerrotte käyvänne kunnallisella psykoterapiassa: Ette te käy. Käytte psykologilla, psykiatrisella sairaanhoitajalla, satunnaisesti psykiatrilla jne "keskusteluterapiassa" tai millä termillä sitä nyt kutsutaan. Se on väliaikaista, voi kestää toki olotilasta riippuen pidempäänkin, mutta se ei ole sama asia kuin psykoterapia. Psykoterapiaan sitoudutaan, käydään 1-3 kertaa viikossa vuoden, kahden, kolmen ajan. Aloitetaan lapsuudesta ja perataan asioita alusta asti. Kunnallisten psykologikäyntien perusta on enemmän akuuttien oireiden väliaikaista hoitoa.
Itsekin sain käydä näin yli 30-vuotiaana melkein vuoden ajan ilmaiseksi noin kahden viikon välein vajaa puoli vuotta aivan mahtavalla psykologilla Helsingin kaupungilla. En olisi koskaan uskonut saavani näin perusteellista hoitoa ja nopeasti, tosin mulla kävi erittäin poikkeuksellinen tuuri sen suhteen, että osuin juuri tälle psykologille. Vaikka tämä oli todella hyödyllistä, ei se silti ollut psykoterapiaa. En tarkoita, etteikö tämä riittäisi monelle aivan yhtä hyvin tai ainakin melkein yhtä hyvin kuin varsinainen psykoterapiakin.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen mielenterveyshoito on ilmaista (lausuntomaksuja lukuun ottamatta), mutta psykoterapiaa siellä on tarjolla vain todella harvoin, erityistapauksissa. Yleensä potilaat käyvät tukikeskusteluissa sairaanhoitajan tai psykologin luona. Lääkäriä tavataan tarvittaessa. Hoidossa voi olla mukana myös toimintaterapeutti, fysioterapeutti, sosiaalityöntekijä tms.
Kuntoutuspsykoterapiaa saa antaa vain valvira-pätevyyden omaava psykoterapeutti. Näitä yleensä vain yksityisesti. Tietyillä ehdoilla ja hakemisilla näihin voi saada Kelan tuen.
T. Psyk sh
Totta mutta hoitaa pitää kaikkia, joilla on tarve. Ei psykoterapiaa mutta ammattilaisen antamaa hoitoa, hoitava lääkäri sekä terapeuttiset keskustelut joko sairaanhoitajan tai psykologin kanssa. Ja tarvittaessa päiväkeskuksen kuntoutusryhmässä sekä osastohoidossa. Missään nimessä ketään psykiatrisista ongelmista kärsivää ei voida jättää heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin sain käydä näin yli 30-vuotiaana melkein vuoden ajan ilmaiseksi noin kahden viikon välein vajaa puoli vuotta aivan mahtavalla psykologilla Helsingin kaupungilla.
Ennen kuin joku takertuu, korjaan. Jäi pari sanaa pois. Sain siis ensin käydä kahden viikon välein ehkä noin puolisen vuotta, sitten harvemmin, mutta yhteensä noin vuoden. Hienoa Helsinki!
Vierailija kirjoitti:
T. Psyk sh
Näin varmaan. Ap:n lapselle ei kumminkaan ole tarjottu ollenkaan julkisen puolen terapiaa. Ja kyllä se terapiaa on se psykiatrian sairaanhoitajan tapaminenkin kerran viikossa, heilläkin on eri terapiamuotoja. Kutsutaan sitä sitten tukikeskusteluksi tai miksi vaan.
Psykoterapian omavastuut ovat peruste alimman vammaistuen kustannuksiin. Mutta siihen tarvitaan muitakin perusteita, soita ap kelaan ja pyydä neuvontaa, millaisen c-lausunnon tarvitsette.
Nyt ei kuitenkaan ole aika säästää. Mieti, miten nuorella itsellä olisi muka varaa terapiaan opiskelijana, kun ongelmat pitkittyvät ja terapioiden hinnat vaan nousevat?
ps. sairaanhoitopiirit voivat kyllä maksaa lasten terapiat. Omat lapseni ovat sairaanhoitopiirin maksamisissa psykoterapioissa x 2 viikossa. Eivät edes ehdottaneet muuta.
Mulla terapia täysin ilmaista ja olen kohta vuoden käynyt, ensin kerran viikossa, nyt 2 x / kk. Outoa että teillä maksaa? 😯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse viime viikolla palaverissa ja siellä oli paikallisesta sote-kuntayhtymästä paikalla mielenterveyspuolen vastuualuepäällikkö ja hän nimenomaan korosti että Suomessa mielenterveyspotilaiden hoito julkisella puolella on ILMAISTA.
Itse olen käynyt kuusi vuotta paikallisen sairaalan psykiatrian polilla ja laskun olen vain saanut psykiatrin kirjoittamasta lääkärin lausunnosta ja jos vakuutusyhtiö tarvii lausunnon niin yhtiö maksaa sen maksettua laskua vastaan takaisin niin kyllä se hoito julkisella puolella on silloin ilmaista.
Julkisen puolen hoidon taso nyt vaan vaihtelee kovasti kunnittain. Jossain kunnissa on asiat todella hyvällä tolalla ja jossain sitten taas ei. Yleensä julkisen puolen hoito on ns. kannattelevaa hoitoa, eli lääkkeet + keskusteluaika sairaanhoitajalle kerran pari kuussa. Psykoterapiaa ei kyllä julkiselta puolelta yleensä saa. Minulle sanottiin täällä Helsingissä suoraan, että jos terapiaan haluan niin yksityiselle psykiatrille + yksityiselle terapeutille meneminen on ainoa tapa jolla sinne pääsen, julkiselta en tule B-lausuntoa saamaan. Masennus ja ahdistuneisuushäiriö diagnosoitu.
Minusta turha kyseenalaistaa ap:n lapsen saamaa hoitoa, kun se nyt vaan vaihtelee riippuen siitä missä kunnassa asuu. Ja tämä on iso ongelma Suomessa, että psykiatriseen hoitoon ei pääse tai siitä joutuu taistelemaan, ellei pysty maksamaan itse. Ja että kaikkien kuntien asukkaat eivät ole yhtä hyvässä asemassa. Mielenterveyspalvelujen saatavuudelle pitäisi todella tehdä jotain, en tiedä miksi ei tunnu löytyvän poliittista tahtoa vaikka nuorten syrjäytyminen on niin iso ongelma nykyään.
Kuka täällä on kyseenalaistanut ap:n lapsen saaman hoidon? Sen laadusta ei ole minusta käyty ollenkaan keskustelua, ja aika vaikea olisi käydäkin, koska psykoterapian sisällöstä ja toimivuudesta ei ap:llakaan ole tietoa.
Mutta tässä on ihmetelty sitä, miksi ap:n lapselle ei ole edes tarjottu ilmaisia terapiapalveluita. Vaan suoraan passitettu yksityiselle.
Olisikohan niin, että ap itse on vaatinut nimenomaan psykoterapiaa?
Olen kyllä täysin samaa mieltä siotä, että mielenterveyspalveluiden saatavuutta pitää lisätä.
T. Se stadilaisen masentuneen ja masennuksen takia nuorisopsykalla käyvän teinin äiti