Masentuneen teinin terapia 260e/kk, ei olisi varaa...
Teini on ollut masentunut, niin pahasti että haki koululääkäriltä apua ja sai lähetteen psykiatrille. Siellä tehtiin seurantajakso ja suositus psykoterapiasta. Terapeutin mukaan pitäisi ehdottomasti olla 2x/vko ja mielellään vähintään pari vuotta ellei kolme. Nyt tuli päätös kelasta, saadaan korvausta sen vajaa 60€/kerta ja loput pitää maksaa itse. Terapeutti veloittaa 90€/kerta, halvempaa en löytänyt ja pitäähän tietysti nyt terapeutin muutenkin olla sopiva. Nyt vaan hirvittää että ei meillä taida sittenkään olla varaa noin isoon laskuun joka kuukausi, ja joskus isompikin voi olla.
Sossusta ei mitään saada, tulot ovat olevinaan sen verran hyvät, mutta esim remontti vie paljon rahaa ja lapsia on useampi.
Nyt voi haukkua että pitää olla varaa omaa lasta hoitaa, mutta onhan tuo nyt älytön summa vuodessa. Pakko varmaan kysyä että jos se nyt kuitenkin olisi ainakin ensin vain kerran viikossa ja katsottaisiin jos pärjäisi sillä :/
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
En usko. Lasten hoito on ilmaista. Myös terapia
Alle 16-vuotiaiden terapia kustannetaan kokonaan julkisesta terveydenhuollosta. Tosin silloinkin terapeutit ovat yksityisiä, joilta kunta ostaa palvelut.
Sen jälkeen mennään Kelan tuella, josta jää aina myös itselle maksettavaa. Valitettavasti noita kustannuksia tulee, jos lapsi on ehtinyt täyttää 16 vuotta.
Nyt vain järjestätte perheen talouden uusiksi. Remontissa on ihan varmasti osoita, joita voi lykätä tuonnemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 euroa kerta on kyllä kallista. 70-80 euron hintaluokassa on paljon hyviä ja erinomaisia terapeutteja ja kk-tasolla kympinkin pudotus kertahinnassa on suuri.
T: terapiassa 28v, 2x 78e/vko
No soitin aika pitkän terapeuttilistan läpi ja tuo 90€/kk oli kaikilla joilta kysyin ja joilla olisi ollut tilaa ottaa uusi terapoitava.
Ap
Minun terapeuttini perustaksa oli viime talvella 70 eur/kerta, josta hän tiputti vielä kympin koska minulla ei ollut Kelan tukea. Hänellä on yksityinen vastaanotto Helsingissä kantakaupungin alueella, eikä osana mitään lääkäriasemaa tai muuta ketjua, joten voi vapaasti määritellä hintansa.
Velkarahalla eläminen on ihan älytön idea näinä aikoina. Uskon ap että saatte kyllä järjestettyä rahoituksen tavalla tai toisella. Soita vaikka heti maanantaina Kelaan ja kysy mitä tuo kuntoutusraha vaatii, ja sitten kouluun yhteys. Samoin terapeutin kanssa voi varmasti sopia. Kyllä raha-asiat varmasti järjestyvät, onneksi lapsellasi on äiti joka tajuaa ja jaksaa hakea hänelle apua. Tsemppiä!
Miksi ihan normaali julkisen puolen psykologi ei ole hyvä? sellaista pitää vaatia. Ketään ei voida jättää heitteille, jos katsotaan, että on kiireellinen tarve psykiatriseen apuun. Jos taas ei ole kiireellinen ja joutuu jonoon niin sitten jonotetaan.
AP, mä olen aikanaan moniongelmaisena teininä käynyt Kela-psykoterapiassa sen kolme vuotta. Ensinnäkin tilanne näyttää teidän kohdalla hyvältä, mikäli nuori on itse hakeutunut hoitoon. Se kertoo, että motivaatiota paranemiseen ja asioiden työstämiseen on, ja todennäköisesti myös kykyä käsitellä ongelmia puhumalla, niin kuin psykoterapiassa tehdään. Tämä ei siis tosiaan ole mikään itsestäänselvyys, monelle on todella vaikea avautua terapiassa.
Kaksi kertaa viikossa on ihan must ensimmäisenä kahtena vuotena. Aikuiselle 1 krt viikossa tai harvemmin voi toimia, mutta teinille tarvitaan intensiivisempää hoitoa. Omat oireeni olivat nuorena äärimmäisen kokonaisvaltaisia. Minkäänlaista rationaalista itsesäätelykykyä ei ollut vielä kehittynyt, vaan siellä masennuksessa sitten ryvettiin aivan 100-prosenttisesti. Tähän toki vaikuttaa, että olen luonteeltani melko tunteellinen, mutta sen perusteella, mitä tiedän aikuisten masennuksesta, näyttäisi, että aikuisilla toimintakyky ja arjen hallinta säilyvät masentuneenakin pidempään.
Terapiaan kannattaisi siinäkin mielessä panostaa nyt, että nuoren aivot ovat vielä kehittyvässä vaiheessa. Jos apua saadaan nyt ja masennus jne sairaudet hoidettua nuorena, on pienempi riski, että ne uusivat myöhemmin. Nuorena aivojen hermoratojen ja sikäli ajattelumallien muokkaus on helpointa.
N25
Muutto? Muuttakaa kuntaan jossa homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen psykoterapia on kyllä ilmaista. Jos on täysi-ikäisestä kysymys, niin mites toi kuntoutustuki, en tiedä ihan miten se toimii mutta kannattaa selvittää!
Mistä tämä uskomus alaikäisen ilmaisesta terapiasta oikein tulee? Kela korvaa nuorelle enemmän kuin aikuiselle, mutta ei ne terapeutit tee työtään niin halvalla kuin mitä se korvaus on.
Eikä se remontti siis ole ainoa asia miksi ei olisi tuota summaa ylimääräisenä joka kuukausi, aika kädestä suuhun joudutaan elämään muutenkin kun jouduin vaihtamaan työpaikaa matalapalkkaisempaan..
Ap
No mun teinini käy ilmaisessa terapiassa masennuksen ja ahdistuksen takia. Siis julkisella puolella, Helsingin nuorisopsykiatrisella poliklinikalla.
Hoitopolkuja on valittavana kaksi. Jos haluaa yksityiselle puolelle, haetaan Kelan korvausta. Jos menee julkiselle puolelle, alaikäisen terapia on ilmaista.No ehkä teillä siellä oli valittavana kaksi hoitopolkua, meille ei annettu kuin tämä yksi. Täällä meidän paikkakunnalla ei ole mahdollisuutta saada kunnallista terapia, piste. Vaihtoehto on joko maksaa itse tai olla menemättä.
Ap
Ei voi olla noin. Sua on viilattu linssiin. Suomessa on semmoinen kuin hoitotakuu. Ja mielisairaanhoito kuuluu julkiselle terveydenhoidolle.
Vierailija kirjoitti:
Velkarahalla eläminen on ihan älytön idea näinä aikoina. Uskon ap että saatte kyllä järjestettyä rahoituksen tavalla tai toisella. Soita vaikka heti maanantaina Kelaan ja kysy mitä tuo kuntoutusraha vaatii, ja sitten kouluun yhteys. Samoin terapeutin kanssa voi varmasti sopia. Kyllä raha-asiat varmasti järjestyvät, onneksi lapsellasi on äiti joka tajuaa ja jaksaa hakea hänelle apua. Tsemppiä!
Kiitos tsempistä, sitä tarvitaan itse kukin kun muutenkin on huoli nuoresta ja sitten vielä rahoista siihen päälle :/ Mutta laitoin jo Wilmaviestin kouluun asiasta, ensi viikolla soitan heti maanantaina kelaan ja vielä nuorisopsykiatriallekin jos tarvitaan vaikka uusi B-lausunto tai korjauksia vanhaan.
Kyllähän sitä elää vaikka velaksi jos on pakko mutta kovaa huolta se aiheuttaa ja ahdistusta kun muutenkin on rahat olleet tiukilla...
Ap
Kelasta ei kannata kysyä neuvoa, vaan joltakulta joka oikeasti tietää ja sitten vaan hakea pätevällä hakemuksella.
Vierailija kirjoitti:
No voi jeesus, eihän sitä tarvitse noin ilmaista eikä ajatella! Lukiolainen on täysin kykenevä kesätöihin tai osa-aikatöihin ja ainakin itelle se oli yh:n lapsena kunnia-asia osallistua omiin menoihini. Siinä ei ole mitään pahaa. Lapsellinen kommenttisi.
Niinpä. Minäkin kävin aikoinani lukiolaisena 2-3 X/vk kaupassa töissä. Mutta tänä päivänä nuorille ei todellakaan ole noin vaan töitä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap koettaa nyt selittää, että rahat kuluvat pakollisiin menoihin ja palkka on pieni. Mutta jos teidät katsotaan hyvätuloisiksi, ettette sossusta saa mitään niinkuin annoit ymmärtää, niin sitten ne rahat kuluvat johonkin ylimääräiseen. Elämänhallinnan/rahankäytön ongelmia? Peliriippuvuus?
Niin no se "ylimääräinen" on varmaan asuntolaina, kaksi opiskelijaa joiden kirjat on useamman satasen/6kk, minun lääkkeet joista tulee maksukatto täyteen joka kuukausi ja useampi lapsi jotka tarvitsevat osansa. Ja ehkä Aku Ankka joka on ainoana lehtenä tullut vuosia. Ja esim nuo minun lääkejutut on tullut sen jälkeen kun lapset on tehty, samaten ensin työttömyys ja sitten tämä pienipalkkaisempi työ. Että ei tarvi urputtaa siitä että mitäs teit liikaa lapsia. Alkoa ja tupakkaa ei tosiaan käytetä, alkuvuodesta (ennen näitä terapiajuttuja) käytiin ekaa kertaa ulkomailla perheen kanssa ikinä. Kaksi autoa on mutta ne tarvitaan työmatkoihin. Hyvähän se on arvostella, mutta joskus se elämä vaan menee niin että 260€/kk on iso raha ja heiluttaa taloutta.
Ap
Sitten ei auta kuin laittaa se asuntolaina lyhennysvapaaksi. Kyllä nyt luulisi lapsen terveyden olevan tärkeämpää kuin mikään muu. Ja psykoterapian tarve usein tulee kotioloista, joten olet sen lapselle kyllä "velkaa" muutenkin.
Moni on nyt täällä sanonut että pitää saada ilmainen terapia jos haluaa. Onko tähän jotain lähdettä johon voi vedota tarvittaessa? Kyseessä siis kuitenkin 16v täyttänyt nuori.
Toisaalta terapia on jo alkanut, miten terapeutin vaihto tässä vaiheessa vaikuttaisi? Miksi kukaan kävisi terapiassa Kelakorvauksilla jos se kerran on mahdollista saada ilmaiseksikin halutessaan? Ja miksi psykiatri ja psykpolin sis.työntekijä olisi valehdellut asiasta päin naamaa kun asiasta olen kysynyt, että eikö todellakaan ole mahdollista kunnallisesti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
90 euroa kerta on kyllä kallista. 70-80 euron hintaluokassa on paljon hyviä ja erinomaisia terapeutteja ja kk-tasolla kympinkin pudotus kertahinnassa on suuri.
T: terapiassa 28v, 2x 78e/vko
Olen itse psykoterapeutti ja komppaan tätä. Lääkärikeskuksissa terapeutti ei voi itse säädellä hintojaan ja sivukulut ovat isot. Löytyisikö joku jolla on oma vastaanotto? Kerran viikossakin on parempi kuin ei lainkaan. Toivottavasti asia järjestyy.
Kyllä silti pitää osata laskea kun lapsia tekee. Jokainen ihan masentumatonkin lapsi maksaa 100 000 euroa aikuiseksi asti.
Ja asuinkuntakin pitää katsoa pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, millä paikkakunnallaa asut?
No enköhän ole kertonut perheestämme jo niin tarkasti etten enää ala lisäksi asuinpaikkaa kertomaan, tulee vielä tunnistetuksi...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Moni on nyt täällä sanonut että pitää saada ilmainen terapia jos haluaa. Onko tähän jotain lähdettä johon voi vedota tarvittaessa? Kyseessä siis kuitenkin 16v täyttänyt nuori.
Toisaalta terapia on jo alkanut, miten terapeutin vaihto tässä vaiheessa vaikuttaisi? Miksi kukaan kävisi terapiassa Kelakorvauksilla jos se kerran on mahdollista saada ilmaiseksikin halutessaan? Ja miksi psykiatri ja psykpolin sis.työntekijä olisi valehdellut asiasta päin naamaa kun asiasta olen kysynyt, että eikö todellakaan ole mahdollista kunnallisesti?Ap
He eivät välttämättä tiedä eivätkä ainakaan välitä. Kunhan jotain sanovat.
"Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiaa 16-67 -vuotiaille. Alle 16-vuotiaiden terapiasta vastaa julkinen terveydenhuolto."
Kelan sivuilta lainaus. Tuossa sanotaan että kunta vastaa vain alle 16-vuotiaan terapiasta ja Kela sitä vanhempien. Tulkitsen tuon niin että kunta ei vastaa, eikä näin ollen ole velvollinen maksamaan yli 16-v:n terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, millä paikkakunnallaa asut?
No enköhän ole kertonut perheestämme jo niin tarkasti etten enää ala lisäksi asuinpaikkaa kertomaan, tulee vielä tunnistetuksi...
Ap
Vähän vaikeaa auttaa, jos ei ole tietoa millä paikkakunnalla asut. Joissakin kaupungeissa saa terapiaa ilmaiseksi vapaaehtoistyöläisten voimin. Antamasi tuntomerkit ovat aika yleisellä tasolla ja sopii aika moneen. Jos olisin lähipiiristäsi tunnistaisin vasta jos lähdet avaamaan millä alalla olet töissä, minkä kokoinen kotinne on etc.
Koulusta piti joku todistus olla. Opon kanssa voi käydä keskustelemassa. Opintotoimistosta saa todistuksen opintojen kestosta. Kelasta saa ohjausta mitä todistuksia vaaditaan. En tarkalleen enää muista kun tästä aikaa jo 5 vuotta. Hyvä jos ehdotuksestani on apua. Pitää ottaa selvää.
Kuntoutusrahaa on mahdollista saada joiltakin kuukausilta myös myös takautuvasti.