Masentuneen teinin terapia 260e/kk, ei olisi varaa...
Teini on ollut masentunut, niin pahasti että haki koululääkäriltä apua ja sai lähetteen psykiatrille. Siellä tehtiin seurantajakso ja suositus psykoterapiasta. Terapeutin mukaan pitäisi ehdottomasti olla 2x/vko ja mielellään vähintään pari vuotta ellei kolme. Nyt tuli päätös kelasta, saadaan korvausta sen vajaa 60€/kerta ja loput pitää maksaa itse. Terapeutti veloittaa 90€/kerta, halvempaa en löytänyt ja pitäähän tietysti nyt terapeutin muutenkin olla sopiva. Nyt vaan hirvittää että ei meillä taida sittenkään olla varaa noin isoon laskuun joka kuukausi, ja joskus isompikin voi olla.
Sossusta ei mitään saada, tulot ovat olevinaan sen verran hyvät, mutta esim remontti vie paljon rahaa ja lapsia on useampi.
Nyt voi haukkua että pitää olla varaa omaa lasta hoitaa, mutta onhan tuo nyt älytön summa vuodessa. Pakko varmaan kysyä että jos se nyt kuitenkin olisi ainakin ensin vain kerran viikossa ja katsottaisiin jos pärjäisi sillä :/
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Paska provo, Alaikäisen terapia on ilmaista ja täysi-ikäinen voi hakea nuoren henkilön kuntoutustukea jos on alle 25 tms. Asun omillani, saan tuettua kuntoutusterapiaa ja laskua jää käteen 20e/kerta eli n. 80e/kk, jonka äitini maksaa.
Myös alaikäisen terapiassa on omavastuu. Kuntoutustukea voi hakea mutta sitä ei välttämättä myönnetä.
Jos todellakin joku remontti ja kahden auton pito on tärkeämpää kuin oman lapsen terveys niin suosittelen telemään lastensuojeluilmoituksen ja antamaan lapsen pois kokonaan. Lapsi sijoitetaan ja hän saa kaikki tarvitsemansa terapiat sekä aikuisia ihmisiä jotka välittävät hänen tulevaisuudestaan enemmän kuin sauna osaston seinien sävyistä ja terassin laatoista.
Minkä ikäinen lapsesi on? Kuntoutusrahalle on tietyt kriteerit.
Nuoren terveys on tärkeä ja ihan ykkösasia päästä terapiaan. Joku keino siihen on löydettävä. Sosku voi maksaa jos olette toimeentulotuen piirissä.
Nuoren kuntoutusraha alle 20-vuotiaalle
Nuoren kuntoutusraha myönnetään 16–19-vuotiaalle nuorelle, kun
nuoren työkyky tai mahdollisuudet valita ammatti ja työ ovat heikentyneet sairauden tai vamman vuoksi
nuori tarvitsee erityisiä tukitoimia opiskelussa tai muussa kuntoutuksessa
nuoren kuntoutus perustuu kotikunnassa laadittuun henkilökohtaiseen opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelmaan (KHOPS).
90 euroa kerta on kyllä kallista. 70-80 euron hintaluokassa on paljon hyviä ja erinomaisia terapeutteja ja kk-tasolla kympinkin pudotus kertahinnassa on suuri.
T: terapiassa 28v, 2x 78e/vko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voi ensi alkuun hakea ja saada apua julkiselta puolelta? Nuorisopsykiatrian polilla käyminen on ilmaista ja kyllä ne psykologit ja psykiatrit sielläkin on ammattilaisia.
Siis julkiselta puolelta se lausunnon tehnyt psykiatri tietysti oli! Mutta heillä ainoa apu oli muutaman kerran psykiatrisen sh:n kanssa juttelu, mutta sitäkään ei ollut heillä resursseja jatkaa muutamaa kertaa enempää. Missään nimessä mitään psykoterapiaa ei julkiselta ollut mahdollista saada, sitähän me oltaisiin tietysti muuten otettu heti vastaan!
Ap
Kyllä se kiireellisyys ratkaisee, eikä sieltä saa ulos heittää. Minut velvoitettiin käymään kerta viikossa, koska samalla oli punnitus ja jos ei päässyt, sovittiin uusi päivä (samalle viikolle). Jos asia on akuutti niin sinne pitää päästä ja siellä pitää saada käydä. Älä anna ohjata teitä pois. Ei ehkä psykoterapiaa, mutta ammattilaisia ne on psykologit, lääkärit ja sairaanhoitajatkin. Älä suostu siihen, että ei saa käydä siellä.
Kunnallisella se on ilmaista. Mulla ainaki oli.
No maksetaan hammasoiontaa kolme tonnia per lapsi.
Ja tämänkin pitäisi olla ilmaista.
Ei silti mietitä että maksaako vaiko eikö.
Katsoin tuolta kelan sivuilta tietoa tuosta kuntoutusrahasta ja siinä puhutaan hopsista eli opiskeluissa pitäisi tehdä tällainen että rahaa voi saada? Vai voiko saada ilmankin? Toisaalta hän joutui suunnittelemaan opiskelujaan uusiksi masennuksen vuoksi (lukio 3-vuotisesta 4-vuotiseksi jotta ei tule liikaa kursdeja/jakso), riittäisikö tämä? Jos kysyisin koulusta voiko sen muotoilla Hopsiksi?
Ap jonka toivo alkoi hieman herätä että ehkä tästä selvittäisiinkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen psykoterapia on kyllä ilmaista. Jos on täysi-ikäisestä kysymys, niin mites toi kuntoutustuki, en tiedä ihan miten se toimii mutta kannattaa selvittää!
Mistä tämä uskomus alaikäisen ilmaisesta terapiasta oikein tulee? Kela korvaa nuorelle enemmän kuin aikuiselle, mutta ei ne terapeutit tee työtään niin halvalla kuin mitä se korvaus on.
Eikä se remontti siis ole ainoa asia miksi ei olisi tuota summaa ylimääräisenä joka kuukausi, aika kädestä suuhun joudutaan elämään muutenkin kun jouduin vaihtamaan työpaikaa matalapalkkaisempaan..
Ap
No mun teinini käy ilmaisessa terapiassa masennuksen ja ahdistuksen takia. Siis julkisella puolella, Helsingin nuorisopsykiatrisella poliklinikalla.
Hoitopolkuja on valittavana kaksi. Jos haluaa yksityiselle puolelle, haetaan Kelan korvausta. Jos menee julkiselle puolelle, alaikäisen terapia on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
90 euroa kerta on kyllä kallista. 70-80 euron hintaluokassa on paljon hyviä ja erinomaisia terapeutteja ja kk-tasolla kympinkin pudotus kertahinnassa on suuri.
No soitin aika pitkän terapeuttilistan läpi ja tuo 90€/kk oli kaikilla joilta kysyin ja joilla olisi ollut tilaa ottaa uusi terapoitava.
Ap
Ap, tiedustele kuntasi sosiaalitoimistosta, voisitteko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea terapian alkuvaiheeseen. Harkinnanvaraista tukea voidaan myöntää vaikka tulot olisivat yli rajojen, jos tilanne sitä vaatii eivätkä perheen tulot kulu mihinkään turhaan. Et häviä mitään jos soitat.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuolta kelan sivuilta tietoa tuosta kuntoutusrahasta ja siinä puhutaan hopsista eli opiskeluissa pitäisi tehdä tällainen että rahaa voi saada? Vai voiko saada ilmankin? Toisaalta hän joutui suunnittelemaan opiskelujaan uusiksi masennuksen vuoksi (lukio 3-vuotisesta 4-vuotiseksi jotta ei tule liikaa kursdeja/jakso), riittäisikö tämä? Jos kysyisin koulusta voiko sen muotoilla Hopsiksi?
Ap jonka toivo alkoi hieman herätä että ehkä tästä selvittäisiinkin..
Kannattaa olla erityisopettajaan tai koulukuraattoriin yhteydessä, kyllä pitäisi voida muotoilla HOPS jos se on tuen edellytyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Ja masennuksen hoidossa suosittelen omakohtaisen kokemuksen kautta kokeilemaan myös rentoutumista, hengitysterapiaa, korva-alupunktiohoitoa ja mangeettikuulia korvien taakse.
Itselle noista ei ollut mitään apua. Kaikkea on kokeiltu. Enkä ollut kuitenkaan itsetuhoisen masentunut. Mutta kaikkea kannattaa kokeilla.
Mä olen aikuinen masentunut ja ajoittain itsetuhoisissa olotiloissa. Lopetin terapian, koska minua ahdisti se, miten paljon se maksaa, vaikka vanhempani avustivatkin niissä maksuissa. Myös laskut ahdistivat - olen masentunut osittain siitä syystä, että olen veloissa, köyhä ja maksukyvytön. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen psykoterapia on kyllä ilmaista. Jos on täysi-ikäisestä kysymys, niin mites toi kuntoutustuki, en tiedä ihan miten se toimii mutta kannattaa selvittää!
Mistä tämä uskomus alaikäisen ilmaisesta terapiasta oikein tulee? Kela korvaa nuorelle enemmän kuin aikuiselle, mutta ei ne terapeutit tee työtään niin halvalla kuin mitä se korvaus on.
Eikä se remontti siis ole ainoa asia miksi ei olisi tuota summaa ylimääräisenä joka kuukausi, aika kädestä suuhun joudutaan elämään muutenkin kun jouduin vaihtamaan työpaikaa matalapalkkaisempaan..
Ap
No mun teinini käy ilmaisessa terapiassa masennuksen ja ahdistuksen takia. Siis julkisella puolella, Helsingin nuorisopsykiatrisella poliklinikalla.
Hoitopolkuja on valittavana kaksi. Jos haluaa yksityiselle puolelle, haetaan Kelan korvausta. Jos menee julkiselle puolelle, alaikäisen terapia on ilmaista.
No ehkä teillä siellä oli valittavana kaksi hoitopolkua, meille ei annettu kuin tämä yksi. Täällä meidän paikkakunnalla ei ole mahdollisuutta saada kunnallista terapia, piste. Vaihtoehto on joko maksaa itse tai olla menemättä.
Ap
Terapialla ja terapialla on eroa. Nuoreni kävi ensin pari vuotta nuorisopsykiatrisella terapiassa mutta todettiin ettei siitä ole apua. Terapeutti oli itse aloitteellinen ja ehdotti tiettyä terapeuttia joka on erikoistunut kognitiiviseen psykoterapiaan. Terapeutti vaihtui ja tuloksiakin alkoi tulla. Hyssyttelvästä terapiasta toiminnalliseen oli ratkaisun avain.
Riippuu ongelmista mikä terapiamuoto on sopiva. Kannattaa hakea itsekin tietoa netistä kun tietää mitkä ongelmat on nuorella ja minkälainen terapia siihen auttaisi.
Kuntoutusraha maksetaan nuorelle ja täytyy nuoren kanssa sopia että hoitaa siitä itse nämä laskunsa, meillä minä toimin "sihteerinä" ja maksoin tytön tililtä laskut hänen pyynnöstään. Kuntoutusrahasta jäi tytölle rahaa jolla kustansi omia hankintojaan, vaatteet yms. Opetti rahankäyttöä. Siitä menee verot mutta pidätetään päältä. Puoli vuotta aiemmin lopetti rahan vastaanottamisen ja terapian kun halusi mennä osa-aikaiseen työhön.
Jokainen euro on ollut hintansa väärtti. Todella syvistä vesistä on nuori noussut ja nyt on opiskelemassa ja ongelmat voitettu.
Ehdottomasti hakemaan kuntoutusrahaa.
terveisin sitä ehdottanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No soitin aika pitkän terapeuttilistan läpi ja tuo 90€/kk oli kaikilla joilta kysyin ja joilla olisi ollut tilaa ottaa uusi terapoitava.
Ap
Etsin terapeuttia puolitoista vuotta sitten Helsingistä enkä törmännyt yhteenkään noin kalliiseen. Missä ihmeessä asutte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hoitopolkuja on valittavana kaksi. Jos haluaa yksityiselle puolelle, haetaan Kelan korvausta. Jos menee julkiselle puolelle, alaikäisen terapia on ilmaista.No ehkä teillä siellä oli valittavana kaksi hoitopolkua, meille ei annettu kuin tämä yksi. Täällä meidän paikkakunnalla ei ole mahdollisuutta saada kunnallista terapia, piste. Vaihtoehto on joko maksaa itse tai olla menemättä.
Ap
Laitonta. Mikäli on pikkukunta, joka ei järjestä kyseistä palvelua niin heidän pitää ohjata maksusitoumuksen kanssa jonnekin lähikuntaan, missä on kyseinen palvelu. Mutta lääkäri ei voi sanoa, että alaikäinen x tarvitsee akuutisti terapiaa, me emme kuitenkaan hoida x:ää millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä neuvottelisin lainan. Tiedän että tilanne on tiukka kun on useampi teini-ikäinen yhtäaikaa. Tulee lukiokirjat, autokoulut, nuorisovaatteet, elokuvat ja muut festarireissut yms. ja samaan aikaan päättyy lapsilisät vuorotellen kun maksat ylioppilasjuhlia ja rippileirejä.
Mun vanhempien ratkaisu oli aikoinaan elää velaksi meidän lukiovuodet. Tai siitä alkaen kun toinen meni lukioon ja minä rippileirille lappiin. Meitä oli neljä lasta ja olivat miinuksella 70000 markkaa ihan elämiseen mennyttä rahaa kun kuopus lähti inttiin. Yksi mun veljistä jopa vietti vuoden vaihto-oppilaana. Mä kävin kirjoitusten jälkeen interrail- matkalla josta vanhemmat maksoi puolet.
Mun pointti on että mulle selvisi vasta vuosien jälkeen että me elettiin yli pienipalkkaisten vanhempieni tulojen. Teininuorina meille ei kuulunut rahahuolet vaikka kesätyörahoilla osallistuttiin omiin menoihimme.Nykyään ei ole edes korot korkealla. Panostakaa nyt vaikka velkarahalla ja kun lapset on maailmalla niin muutatte pienempään asuntoon ja hankitte kakkostyöt millä lyhennätte velkannne, mutta nyt on perheen ja nuorten vuoro.
Uutinen sinulle: kaikki eivät saa lainaa, vaikka ei olisi luottohäiriömerkintöjäkään. Esimerkiksi täällä Helsingissä ovat asumiskulut niin suuret ja työttömyyttä (kuten itsekin olen) ettei lainaa saa vaikka puolisokin olisi töissä. Ja asuumme kaupungin vuokra- asunnossa joten halvempaa ei enää saa. Tuo summa on järkyttävän iso, varsinkin jos vanhemmat pienipalkkaisia/yh/työtön. Ei olisi meillä varaa. Itse olen kroonisesti masentunut ja terapialähete ollut vuodesta 2010, ei vaan ole varaa sellaiseen joten yritän sinnitellä.Miten joku voi kuvitella, että lainaa vain "otetaan" ja että menoja voi nipistää niin että saa kasaan 260 e kk? Huh huh.
Mä neuvottelisin lainan. Tiedän että tilanne on tiukka kun on useampi teini-ikäinen yhtäaikaa. Tulee lukiokirjat, autokoulut, nuorisovaatteet, elokuvat ja muut festarireissut yms. ja samaan aikaan päättyy lapsilisät vuorotellen kun maksat ylioppilasjuhlia ja rippileirejä.
Mun vanhempien ratkaisu oli aikoinaan elää velaksi meidän lukiovuodet. Tai siitä alkaen kun toinen meni lukioon ja minä rippileirille lappiin. Meitä oli neljä lasta ja olivat miinuksella 70000 markkaa ihan elämiseen mennyttä rahaa kun kuopus lähti inttiin. Yksi mun veljistä jopa vietti vuoden vaihto-oppilaana. Mä kävin kirjoitusten jälkeen interrail- matkalla josta vanhemmat maksoi puolet.
Mun pointti on että mulle selvisi vasta vuosien jälkeen että me elettiin yli pienipalkkaisten vanhempieni tulojen. Teininuorina meille ei kuulunut rahahuolet vaikka kesätyörahoilla osallistuttiin omiin menoihimme.
Nykyään ei ole edes korot korkealla. Panostakaa nyt vaikka velkarahalla ja kun lapset on maailmalla niin muutatte pienempään asuntoon ja hankitte kakkostyöt millä lyhennätte velkannne, mutta nyt on perheen ja nuorten vuoro.