Masentuneen teinin terapia 260e/kk, ei olisi varaa...
Teini on ollut masentunut, niin pahasti että haki koululääkäriltä apua ja sai lähetteen psykiatrille. Siellä tehtiin seurantajakso ja suositus psykoterapiasta. Terapeutin mukaan pitäisi ehdottomasti olla 2x/vko ja mielellään vähintään pari vuotta ellei kolme. Nyt tuli päätös kelasta, saadaan korvausta sen vajaa 60€/kerta ja loput pitää maksaa itse. Terapeutti veloittaa 90€/kerta, halvempaa en löytänyt ja pitäähän tietysti nyt terapeutin muutenkin olla sopiva. Nyt vaan hirvittää että ei meillä taida sittenkään olla varaa noin isoon laskuun joka kuukausi, ja joskus isompikin voi olla.
Sossusta ei mitään saada, tulot ovat olevinaan sen verran hyvät, mutta esim remontti vie paljon rahaa ja lapsia on useampi.
Nyt voi haukkua että pitää olla varaa omaa lasta hoitaa, mutta onhan tuo nyt älytön summa vuodessa. Pakko varmaan kysyä että jos se nyt kuitenkin olisi ainakin ensin vain kerran viikossa ja katsottaisiin jos pärjäisi sillä :/
Kommentit (210)
Aloittakaa tuolla ja katsokaa tilanne kuukauden jälkeen uudelleen. Riittäisikö kerran viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen psykoterapia on kyllä ilmaista. Jos on täysi-ikäisestä kysymys, niin mites toi kuntoutustuki, en tiedä ihan miten se toimii mutta kannattaa selvittää!
Mistä tämä uskomus alaikäisen ilmaisesta terapiasta oikein tulee? Kela korvaa nuorelle enemmän kuin aikuiselle, mutta ei ne terapeutit tee työtään niin halvalla kuin mitä se korvaus on.
Eikä se remontti siis ole ainoa asia miksi ei olisi tuota summaa ylimääräisenä joka kuukausi, aika kädestä suuhun joudutaan elämään muutenkin kun jouduin vaihtamaan työpaikaa matalapalkkaisempaan..
Ap
Terapia on ehdottomasti välttämättömämpi, mikäli haluatte lapsellenne edes teoriassa onnellisen tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
On se satsaus tulevaisuuteen. Kannattaa vain maksaa ja hiljaa rahasta teinin kuullen.
Jaa että hiljaa rahasta? Kyllä sen teinin pitää ehdottomasti kuulla, mitä hänen kiukuttelunsa ja angstaamisensa perheelle maksaa!
No sitten lainaa pankista tai joltain sukulaiselta. Siis pakkohan tuohon on rahat löytää.
Niinpä niin.. saat syöpälääkäriltä suosituksen käydä sädehoidossa niin ja niin monta kertaa niin sinä päätät itse suuressa viisaudessasi, että puolet riittää?
Jos lapsen teet maailmaan, niin se lapsi on myös hoidettava! Koita neuvotella hinnasta ja säästä jostain muusta. Ei paljon remontit lohduta, jos se lapsi päätyy itsemurhaan tai pilaa koko tulevaisuutensa mielenterveysongelmien takia.
Siis ei meillä olisi siihen varaa ilman remonttiakaan, ilmaisin itseni huonosti tuossa alussa. Ei olla moneen kuukauteen maksettu mitään remonttijuttuja koska ei ole ollut siihenkään varaa, vaan ollaan tehty niitä juttuja mitä voi ilman rahaa tehdä/on jo tarvikkeet aiemmin hankittu.
Mutta hyvä jos kaikilla muilla av-palstalaisilla on helposti tuo raha irroittaa, teillähän on asiat sitten hyvin. Juuri tuskailin kun lukion ekaluokkalainen ei voi käyttää tokaluokkalaisen kirjoja uuden opsin vuoksi (ja eri kirjasarjojen vuoksi) ja pitää ostaa hänelle käytännössä ihan uudet kirjat. Eikä se tokaluokkalainenkaan ole montaa käytettynä löytänyt mitkä kelpaisi.
Ap
No mutta ajattele miten paljon lohtua siinä vaiheessa tulee uusista kaakeleista.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen teet maailmaan, niin se lapsi on myös hoidettava! Koita neuvotella hinnasta ja säästä jostain muusta. Ei paljon remontit lohduta, jos se lapsi päätyy itsemurhaan tai pilaa koko tulevaisuutensa mielenterveysongelmien takia.
Perheenne lukiolainen voi mennä osa-aikatöihin ja ostaa kirjat itse, niin minä tein.
Ap koettaa nyt selittää, että rahat kuluvat pakollisiin menoihin ja palkka on pieni. Mutta jos teidät katsotaan hyvätuloisiksi, ettette sossusta saa mitään niinkuin annoit ymmärtää, niin sitten ne rahat kuluvat johonkin ylimääräiseen. Elämänhallinnan/rahankäytön ongelmia? Peliriippuvuus?
Vierailija kirjoitti:
Perheenne lukiolainen voi mennä osa-aikatöihin ja ostaa kirjat itse, niin minä tein.
Mitä jos se masentunut on myös se lukiolainen? Tekee muutenkin hemmetin hyvää perhedynamiikalle tuollainen, että nyt sun "Mari" on joko lopetettava lukio tai mentävä töihin, meillä ei ole varaa sinun kirjoihisi koska pitää maksaa "Sarin" terapiat.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin.. saat syöpälääkäriltä suosituksen käydä sädehoidossa niin ja niin monta kertaa niin sinä päätät itse suuressa viisaudessasi, että puolet riittää?
Surullista tässä on se että on oikeasti ihmisiä jopa Suomessa joilla ei ole varaa käydä kaikissa syöpähoidoissa! Ovat väliinputoajia niin kuin me, ei oikeutettuja toimeentulotukeen (jolloin kaikki sairaanhoitokulut korvattaisiin), mutta ei myöskään varaa mihinkään ylimääräiseen. Tiedän tämän työni puolesta.
Ap
No voi jeesus, eihän sitä tarvitse noin ilmaista eikä ajatella! Lukiolainen on täysin kykenevä kesätöihin tai osa-aikatöihin ja ainakin itelle se oli yh:n lapsena kunnia-asia osallistua omiin menoihini. Siinä ei ole mitään pahaa. Lapsellinen kommenttisi.
Vierailija kirjoitti:
Ap koettaa nyt selittää, että rahat kuluvat pakollisiin menoihin ja palkka on pieni. Mutta jos teidät katsotaan hyvätuloisiksi, ettette sossusta saa mitään niinkuin annoit ymmärtää, niin sitten ne rahat kuluvat johonkin ylimääräiseen. Elämänhallinnan/rahankäytön ongelmia? Peliriippuvuus?
Hyvätuloisen ja sossusta rahaa saavan väliin mahtuu melkoinen kirjo. Monet todella hankalassa tilanteessa olevat eivät voi saada sossusta mitään. Toimeentulotuen saamisen kannalta "ongelmia" ovat esimerkiksi omistusasunto (lainanlyhennystä ei katsota menoksi) ja epäsäännölliset palkkatulot.
Joku muu ensin, kuin psykoterapia. Silloin se on ilmaista. Jos ei auta niin sitten vasta psykoterapiaan. Tai sitten ensin kerran viikossa.
Eikö julkisella ole psykiatri halvempaa?
Odottaisin remontin kanssa jos remontti ei ole mikään tyyliin todella kiireellinen hometalon kunnostus tms. Aivan hyvin voi remontin tehdä 2-3 vuoden päästä! Se on lyhyt aika.
Vierailija kirjoitti:
Niin no se "ylimääräinen" on varmaan asuntolaina, kaksi opiskelijaa joiden kirjat on useamman satasen/6kk, minun lääkkeet joista tulee maksukatto täyteen joka kuukausi ja useampi lapsi jotka tarvitsevat osansa. Ja ehkä Aku Ankka joka on ainoana lehtenä tullut vuosia. Ja esim nuo minun lääkejutut on tullut sen jälkeen kun lapset on tehty, samaten ensin työttömyys ja sitten tämä pienipalkkaisempi työ. Että ei tarvi urputtaa siitä että mitäs teit liikaa lapsia. Alkoa ja tupakkaa ei tosiaan käytetä, alkuvuodesta (ennen näitä terapiajuttuja) käytiin ekaa kertaa ulkomailla perheen kanssa ikinä. Kaksi autoa on mutta ne tarvitaan työmatkoihin. Hyvähän se on arvostella, mutta joskus se elämä vaan menee niin että 260€/kk on iso raha ja heiluttaa taloutta.
Ap
Alkaa näyttää ilmeiseltä miksi teinillä on näitä ongelmia..