Paljonko maksoit omista ulkoiluvaatteistasi?
Millaisia ulkoiluvaatteita sinulla on? Kuinka usein päivität omaa vaatevarastoasi?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on muutaman kympin tuulipuku. Mitä järkeä olis ostaa kalliimpia?
Olin eilen juuri parin tunnin metsälenkillä sateessa, ja ihan kuiva olin vaatteet riisuttuani. Joten kannattaa, jos haluaa liikkua. Samoin työmatkapyöräily vesisateessa muuttaa kokonaan tunnelmaa kunnon vaatteissa.
Hintoja en muista, kun vuosia sitten olen ostanut. Kannattaa ostaa hyvälaatuiset, vaikka vähän kalliitkin, eikä liian naftit kooltaan, niin on ainakin kymmeneksi vuodeksi olemassa, jos ei päivittäin käytä. Takkini on Wolfskinin, aika paljon käytetty 8v, eikä mitään käytönjälkiä, ja todellakin pitää veden ulkona. Samaa merkkiä housut, kengät Salomon.
Minun on pakko tunnustaa että olet oikeassa, tuulipukuni ei pärjää vertailussa sinun kuoripukuasi vastaan. En tullut tuota ajatelleeksi. Tuulipukuni ei pidä vettä enkä esittämissäsi tilanteissa pysty todellakaan pitämään oloani kuivana ja lämpimänä. Ja onhan se tympäisevää ulkoilla vesisateessa kun vesi imeytyy tuulipuvun läpi ja olo on märkä ja vilustaa. Tunnin vesisateessa ulkoilun jälkeen kun riisuin vaatteeni niin sisävaatteet olivat aivan märkinä. Vesisateessa pyöräily on todella syvältä. Kun poljin 8 km runsaassa vesisateessa niin jo parin kilometrin jälkeen alkoi tulla vedet läpi tuulipuvusta. Kun perillä riisuin tuulitakin niin alla ollut verkkatakki oli aivan läpimärkänä paitaa myöten ja tuulihousujen alla olleet verkkarit varsinkin reisien päältä samoin läpimärkinä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoiluvaate? Mulla on farkut (100e?) ja huppari (60e?). Jos on kylmä, laitan toppatakin (300e).
Näillä syyskeleillä varmaan menee kivasti tuuli hupparin ja farkkujen läpi. Eihän ne pidä mitään. Jos on tuulinen sää niin jo +10 astetta tuntuu hyytävän kylmältä enkä mä ainakaan kehtaisi vielä toppatakkia laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen juuri parin tunnin metsälenkillä sateessa, ja ihan kuiva olin vaatteet riisuttuani. Joten kannattaa, jos haluaa liikkua. Samoin työmatkapyöräily vesisateessa muuttaa kokonaan tunnelmaa kunnon vaatteissa.
Hintoja en muista, kun vuosia sitten olen ostanut. Kannattaa ostaa hyvälaatuiset, vaikka vähän kalliitkin, eikä liian naftit kooltaan, niin on ainakin kymmeneksi vuodeksi olemassa, jos ei päivittäin käytä. Takkini on Wolfskinin, aika paljon käytetty 8v, eikä mitään käytönjälkiä, ja todellakin pitää veden ulkona. Samaa merkkiä housut, kengät Salomon.
Minun on pakko tunnustaa että olet oikeassa, tuulipukuni ei pärjää vertailussa sinun kuoripukuasi vastaan. En tullut tuota ajatelleeksi. Tuulipukuni ei pidä vettä enkä esittämissäsi tilanteissa pysty todellakaan pitämään oloani kuivana ja lämpimänä. Ja onhan se tympäisevää ulkoilla vesisateessa kun vesi imeytyy tuulipuvun läpi ja olo on märkä ja vilustaa. Tunnin vesisateessa ulkoilun jälkeen kun riisuin vaatteeni niin sisävaatteet olivat aivan märkinä. Vesisateessa pyöräily on todella syvältä. Kun poljin 8 km runsaassa vesisateessa niin jo parin kilometrin jälkeen alkoi tulla vedet läpi tuulipuvusta. Kun perillä riisuin tuulitakin niin alla ollut verkkatakki oli aivan läpimärkänä paitaa myöten ja tuulihousujen alla olleet verkkarit varsinkin reisien päältä samoin läpimärkinä.
Tähän kyllä sopii sanonta, että tyhmästä päästä kärsii koko keho.
Vedenkestäviä ulkoiluvaatteita on saanu jo pitkään, mikset ole hommannu sellaisia, kun kerta ulkoilet niin paljon ja sateessa vielä?
Ulkoilen kelistä riippumatta koiran kanssa ja retkeilen ja käyn lomilla pidemmillä vaelluksilla, joten panostus ulkoiluvaatteisiin kyllä heijastuu käyttömukavuuteen ja ulkoilun miellyttävyyteen. Kenkähyllyltä löytyy peruslenkkarit (n. 50 e), juoksulenkkarit (120 e), matalavartiset goretex-maastolenkkarit (80 e), kuomat (60 e), vaelluskengät (200 e) ja kumisaappaat (50 e). Päällivaatteissa Didriksonin kuoritakki ja pitkä talvitakki (100 e ja 180 e), lyhyt untuvatakki (120 e) ja juoksutakki (30 e). Vaellushousut katkolahkeella (150e), jotain perustuulihousuja, sadehousut ja toppahousut. Lisäksi tietenkin vielä kaikki välikerrokset, jotka on vartavasten ulkoilua varten hankittu.
Kallista on, vaikka monet kamoista ostettu alennuksesta. Mutta monet kestävät vuosikausien käyttöä ja ulkoileminen on kivaa huonossakin säässä, kun varusteet pitävät kuivina ja lämpimänä!
Mulla kolmet untuvatakit, ebaista tilasin 10 kappale. Mulla on jopa untuvatoppahousut, ebaysta nekin ja 10 maksoi nekin. Timberlandit tilasin englannista 45 euroon
On gere-texiä, windstopperia, fleeceä, kuoriasua, softshelliä ja lajikohtaisia vaatteita retkeilyyn, melontaan, pyöräilyyn, ym. ym. muutama räkkimetri ja hyllyllinen ja lisäksi kenkää jos johonkin lajiin. Enemmän rahaa menee ulkoiluvaatteisiin kuin käyttö- tai juhlavaatteisiin. Ehkä 2-3 tonnia vuodessa. Viime vuosina olen yrittänyt hieman rajoittaa ostelua ja kun oikeastaan kaikkea jo on. Lähinnä tulee uusittua entisiä niiden tultua korjauskelvottomiksi tai muuten tiensä päähän. Ajattelen siten että laitan mieluummin rahani iloa ja terveyttä tuovaan liikuntaan kuin kapakkaan tai bilehileisiin.
Arkivaatteet:
Farkut n. 30-40 euroa
Takki 40 euroa
Kengät 10 euroa
(Pipo + sormikkaat) 15 euroa
Liikkumiseen:
Lenkkarit 40 euroa
Collegehousut 10-20 euroa
"Collegetakki" 0e, mulle siis ilmainen - veljen vanha
AliExpressistä ilmaisella kuljetuksella ja hyvistä firmoista tilaan. Esim. parkatakki 21 euroa, neulepanta 90 senttiä, kevyt untuvatakki talviurheiluun 10 euroa, karvavuoriset talvikengät 12 euroa.Lomamatkalle tilasin bikinit hintaan 3 euroa ja sharongin niiden päälle, hintaan 2 euroa.
Seuraavaksi tilaan kompressiolegginsit 5 euroa ja sporttiliivit 3 euroa.
Syy, miksi en tunne huonoa omaatuntoa tästä ulkomailta tilaamisesta on seuraava:
Työntekijöiden palkkakuluillahan näitä Suomen kalliita hintoja selitellään, mutta tiedän faktana, että Prismassa esimerkiksi leijonan osa katteesta menee suoraan vihreän kortin bisnekseen. Mutta aika hyvin ovat onnistuneet brändäämään tän niin, että suomalainen työ maksaa liikaa, ja siksi hinnat kalliita. Isot ketjut kiertävät veroja Suomessa ja voitot valuvat ulkomaille. Työntekijöiltä nipistetään tunteja ja pidetään liian vähän väkeä töissä. Samalta Kiinan tehtaalta tilaan mistä ne tilaavat ketjumyymälöihinkin, maksan vaan tuotteesta murto-osan. Sama neulepanta mistä maksoin nyt alle euron, maksaa Prismassa 14.9 euroa.
Vastaavan parkatakin näin edullisimmaan maksavan 89euroa.
Jos ostan jotain Suomesta niin ostan ei-ketjumyymälöistä ja liikkeistä, missä on oma maahantuonti. En kanna vähiä rahojani suurten firmojen tileille jyvitettäväksi.
Ehkä eniten huvittaa nämä bärndeillä hurskastelevat ihmiset,jotka ostavat jonkun Didriksonin ylihintaisen takin ja selittelevät sitten laadukkuudella sitä. Tiedättekö, mitä ne takit maksavat ulkomailla, esim. Briteissä? Puolet Suomen hinnoista. Täällä maksetaan bonuslisää ja tuetaan ulkomaisia ketjuja.
Suomalaisten pitäisi herätä pikkuhiljaa, täältä ostamalla me ei todellakaan tueta suomalaisia työpaikkoja vaan ainoastaan pitkitetään niiden elämää hengityskoneessa. Kaupan ala on jo menetetty täällä, se ei tule työllistämään tulevaisuudessa enää suomalaisia. Kaikki myymäläthän täältä lähtee,siirtyvät nettiin.
Vuosien varrella näitä on kertynyt. Harvoin ostan mitään täydellä hinnalla, mut harvoin löydän kunnollista itselleni kirppiksiltäkään. Nyt fb-kirpuilta sentään jotain.
Kenkävaihtoehtoja on juoksulenkkarit (asics), kävelylenkkarit, goretex-kengät (ecco) ja kumpparit (crocs). Housuina juoksutrikoita (mm. asics, lidlin merkki), tuulihousuja, softshell-pöksyt (torstai) sekä toppahousuja (torstai). Takkeina verkkatakki (torstai), softshell-takkeja, kevyttoppiksia (vero moda, sanser) sekä untsikka (joutsen). Sit on pipoja ja hanskoja. Kaulahuiveja en oikein osaa käyttää. Vanhimmat ulkovaatteet ovar vuodelta -96, joten vaikka niihin ostohetkellä on käytetty rahaa, on kustannus vuosien varrella tasoittunut.
No talvitoppavaatteet taisi olla joku 60-80€, syys- ja kevätajan ulkoiluvaatteet (sattumoisin tunnettua merkkiä koska tykästyin ulkonäköön) taisi olla tarjouksessa joku... 30-40€? Pääasiassa muutoin sitten farkut ja paita ja/tai takki. Tai pitkät shortsit kesällä :) Takkien hintoja en kyllä muista, niin monta vuotta aikaa kun hommasin. Viimeisimmät farkut ulkomaan reissulta taisi olla joku vähän alle 20€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän kyllä sopii sanonta, että tyhmästä päästä kärsii koko keho.
Vedenkestäviä ulkoiluvaatteita on saanu jo pitkään, mikset ole hommannu sellaisia, kun kerta ulkoilet niin paljon ja sateessa vielä?
Pakko tunnustaa sekin että olen ollut tyhmä ja monta kertaa vilustunut sen takia kun kylmä vesisade on kastellut tuulipuvun läpi kaikki vaatekerrokseni läpimäriksi. Kun kylmä sadevesi valuu hupun läpi niskaan niin seuraavana päivänä on kylmettynyt niska ihan jumissa ja särkee päätä.
En ole osannut kuvitella että teidän ulkoilupuvut noin hyvin vettä pitävät. Olen pienituloinen ihminen eikä mulla ole varaa hirveän kalliisiin ulkoiluvaatteisiin. Siksi ei ole tullut myöskään kokeilumielessä ostettua kalliimpia kun olen ajatellut että niistä kuitenkin tulee kunnon vesisade läpi vaikka vähän paremmin pitäisivätkin. Kesällä kastuin samantien aivan läpimäräksi kun kamala kaatosade jossa oikein kadut tulvivat tuli päälle töistä pyöräillessä. Olisiko kuoripuku pitänyt senkin sateen ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden palkkakuluillahan näitä Suomen kalliita hintoja selitellään, mutta tiedän faktana, että Prismassa esimerkiksi leijonan osa katteesta menee suoraan vihreän kortin bisnekseen. Mutta aika hyvin ovat onnistuneet brändäämään tän niin, että suomalainen työ maksaa liikaa, ja siksi hinnat kalliita. Isot ketjut kiertävät veroja Suomessa ja voitot valuvat ulkomaille. Työntekijöiltä nipistetään tunteja ja pidetään liian vähän väkeä töissä. Samalta Kiinan tehtaalta tilaan mistä ne tilaavat ketjumyymälöihinkin, maksan vaan tuotteesta murto-osan. Sama neulepanta mistä maksoin nyt alle euron, maksaa Prismassa 14.9 euroa.
Vastaavan parkatakin näin edullisimmaan maksavan 89euroa.
Jos ostan jotain Suomesta niin ostan ei-ketjumyymälöistä ja liikkeistä, missä on oma maahantuonti. En kanna vähiä rahojani suurten firmojen tileille jyvitettäväksi.
Ehkä eniten huvittaa nämä bärndeillä hurskastelevat ihmiset,jotka ostavat jonkun Didriksonin ylihintaisen takin ja selittelevät sitten laadukkuudella sitä. Tiedättekö, mitä ne takit maksavat ulkomailla, esim. Briteissä? Puolet Suomen hinnoista. Täällä maksetaan bonuslisää ja tuetaan ulkomaisia ketjuja.
Brändituotteiden kuten esim. Haglöfs ja Peak Performance hinnoissa on "ilmaa" kymmeniä prosentteja. Onhan ne laadukkaita mutta suurin osa hinnasta menee ihan muuhun kuin valmistukseen. Ensin valmistaja ottaa oman merkkilisänsä. Sitten kun se tulee urheilukauppaan niin suurimman välistävedon tekee kauppias.
Monasti merkkituotteita myyvät ketjut kuten esim. Intersport ovat kustannusrakenteeltaan raskaita. Myymälä on kaupungin kalleimmassa liike-kiinteistössä ja 5 myyjää palvelee 2 asiakasta. Jotain hinnoittelusta kertoo sekin että tuotteita ei koskaan myydä ohjehinnoilla ja parhaimmillaan alennukset ovat viikonloppukampanjoissa tuntuvia. On selvää että tappioksi niitä ei myydä silloinkaan. Asiakkaalle vain luodaan vaikutelma että hän säästää 200 € kun hän ovh 500 € takista maksaa "vain" 300 € vaikka takin todellinen hinta kohtuullisella katteella olisi 150 €.
Halti ja Raiski ovat hyviä esimerkkejä brändäyksestä. Käytännössä samaa tavaraa myydään kahdella eri hinnalla. Haltin ja Raiskin perusulkoiluvaatteissa ei ole mitään eroa mutta Haltin takki maksaa 200 € kun Raiskin vastaava on 100 €.
Onneksi Suomessakin on nykyään niin sanottuja brändittömiä kauppoja jotka myyvät vain tuotteita eivätkä merkkiä kuten esim. Erätukku josta saa melkein samaa tavaraa puolta halvempaan hintaan.
North Facen myrskynpitävä takki irroitettavalla fleecevuorilla, maksoi satasen 7v sitten. Oikea hinta oli tupla, mutta sain ensiostosalennuksen siitä nettikaupasta, plus jonkun bonusalennuksen jne... :D Takki on lähes päivittäin käytössä, koska kävelen työmatkan säässä kuin säässä. Elämäni paras ostos.
Normiulkoiluun farkut tai verkkarit, vaellukseen 80% alesta ostetut vuoritetut ohuet vaellushousut noin kaksikymppiä kuutisen vuotta sitten.
Vaelluskengät ovat myös vuosia vanhat, yleensä tavis"vaellukset" eli max 6h päivälenkit hoituvat lenkkareilla. Nyt on merkittömät parikymppiä maksaneet, ihan ok mutta seuraavat ovat taas Sketchersin. Ne ovat jalkaani paremmat kuin mitkään muut vuosien varrella kokeilemani, tosin eivät kestä kuin noin vuoden kovassa käytössä.