Missä vaiheessa olette totuttaneet lapsenne kahviin?
Meidän tyttäremme on nyt 3v. ja olemme pikku hiljaa alkaneet totuttaa häntä kahvin makuun. Alkuun tietysti reilun maidon kanssa, mutta edelleen hän hieman vierastaa. Minkä ikäisenä teidän lapsenne ovat yleensä tottuneet?
Kommentit (41)
Juu, kyllähän se on jokaisen ihmisen kansalaisvelvollisuus opetella juomaan kahvia, ei niistä muuten kunnon ihmisiä tule vaan jotain sillan alla asuvia hampuuseja. Myös energiajuomat kannattaa ujuttaa vaikka vähän väkisin taaperon juomavalikoimiin. Sitten vasta eskari-iässä voi siirtyä olueen ja tupakkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Ei kukaan ole niin vajaa että antaa taaperolle/leikki ikäiselle kahvia. Jos ei ole provo niin lasu ei varmaan olis pahitteeks. Meillä kun just kielettiin taaperolle antamasta edes tuoreista hedelmistä ja vedestä blendattua mehua.
Miten niin provo? Kahvi on kiinteä osa suomalaista kulttuuria ja ruokaperinnettä, joten kyllä lapsetkin pitää opettaa kahvia juomaan.
Niin on viina, kirves ja makkarakin. Joko ootte kirkastakin antaneet? Vai pitääkö tulla ensin joku pauligin mainos että tiedät olevan osa kulttuuria? Hakkaatte lumi hankeen uhaten kirveellä kun saunamakkara on kurkusta alas huuhdottu kahvin ja viinan kera? Pikkusta wtf porukkaa koolla taas.
Ainoa wtf-porukka tässä ketjussa on ne, jotka ei tajunneet vitsiä.
En ole totuttanut ollenkaan, mutta olen antanut maistaa kun on itse kiinnostunut (siinä kolmivuotiaana). Maistatan kuitenkin sitä samaa mustaa väkevää espressoa, jota itse juon. Ei ole herättänyt kiinnostusta kokeilla uudelleen, mutta lisää saa sitten jos joskus haluaa.
Itse oikeastaan toivon, että en olisi kahvia tottunut juomaan. Olen addikti, aamu ei käynnisty ilman paria kupillista. Päihde mikä päihde, vaikka mieto onkin.
Nää on sairaita provoja. Provoile omasta elämästä, älä lasten.
Idiootti.
Täällä on tainnut perjantaipullot jo napsahtaa auki.
Ei kahvia tarvitse opetella juomaan, eikä perjantaipullokaan ole pakollinen. Voi silti olla ihan suomalainen ihminen vaikkei olekkaan kahvinarkki.
Itse opin juomaan maitokahvia 28v. kun sain esikoisen ja aamuisin tarvitsin "buustia". Oli tehokas herätys kun en ollut tottunut kofeiiniin.
Nyt tämä esikoinen on jo aikuinen ja juo joskus harvoin jotain erikoiskahveja. Teinipoika juo myös tosi harvoin maitokahvia.
Lapset joivat kyllä pienenä teetä+maitoa.
Miten keskarin kanssa teillä muilla? Me aloitettiin esikoisen kanssa varovasti ykköskaljalla siinä kiinteiden alotuksen yhteydessä, mutta aika nopeasti poika oppi hakemaan isin jemmasta oman keskarinsa. Minkä nuorena oppii... Kyllä ollaan oltu monesti tyytyväisiä kyläpaikassa, kun meidän lapsille ei tartte niitä pillimehuja erikseen olla. Tokan ja kolmannen kanssa otettiin ihan pokkana omat keppanat jo laitokselle mukaan, kätilöt vähän yritti vastustella, mutta minkäs tekivät, meidän lapsia ne on.
On muuten vietetty koko perheen kesken ikimuistoisia jouluja ja juhannuksia, suomalaista juhlakulttuuria parhaimmillaan, kaikille ostettu oman suosikkimerkin lavat mukaan. Lapset 8-, 6- ja 3-vuotiaita. Pitää nauttia nyt.
En kykene vieläkään juomaan kahvia.
Teetä pystyn, eikä siitä tule oireita.
Vierailija kirjoitti:
Provo. Ei kukaan ole niin vajaa että antaa taaperolle/leikki ikäiselle kahvia. Jos ei ole provo niin lasu ei varmaan olis pahitteeks. Meillä kun just kielettiin taaperolle antamasta edes tuoreista hedelmistä ja vedestä blendattua mehua.
Limsoja ym annetaan senkin edestä, eikä sitä yhtä paljon paheksuta. Ei kukaan sano mitään, vaikka joku leikki-ikäinen hörppisi limsaa. Limsat ovat todella huonoja vaihtoehtoja myös.
Vierailija kirjoitti:
Miten keskarin kanssa teillä muilla? Me aloitettiin esikoisen kanssa varovasti ykköskaljalla siinä kiinteiden alotuksen yhteydessä, mutta aika nopeasti poika oppi hakemaan isin jemmasta oman keskarinsa. Minkä nuorena oppii... Kyllä ollaan oltu monesti tyytyväisiä kyläpaikassa, kun meidän lapsille ei tartte niitä pillimehuja erikseen olla. Tokan ja kolmannen kanssa otettiin ihan pokkana omat keppanat jo laitokselle mukaan, kätilöt vähän yritti vastustella, mutta minkäs tekivät, meidän lapsia ne on.
On muuten vietetty koko perheen kesken ikimuistoisia jouluja ja juhannuksia, suomalaista juhlakulttuuria parhaimmillaan, kaikille ostettu oman suosikkimerkin lavat mukaan. Lapset 8-, 6- ja 3-vuotiaita. Pitää nauttia nyt.
Meillä on keppanaa aina ruokajuomana, kun ei kukaan maidostakaan oikein tykkää meidän perheessä. Lapset nyt 8 ja 6 v. Siinä kolmivuotiaana alettiin totuttamaan makuun, aluksi ei oikein pitäneet mutta nyt menee päivittäin se pari lasillista ainakin. On se parempaa kun joku kotikalja, jossa ei ole sitä samaa makua kuitenkaan.
Ei kai se kahviin kokuttaminen kenelläkään ihan tosissaan mikään tavoite ole? Parempi kun saisi elää ede silman sitä koukkua, riippuvaisuuksia kun riittää muutenkin. Itse maistoin ehkä 4-5 -vuotiaana lusikallisen omasta halustani, mutta en tietenkään tykännyt enkä sen enempää ole elämässäni kahviin koskenut. Tupakkakaan ei ole ottanut kiinni, sitä on tosin kokeiltu vain satunnaisesti humalassa.
Meillä eskarilaisella ja 8 vuotiaalla omat taskumatit aina koulussa mukana! Kahvia ei vielä juoda, tupakka ja kalja kyllä menee
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa koukuttaa kofeiiniin mahdollisimman nopeasti. Älkää antako periksi vaikka alkuun sylkisi pois! On sitten paljon helpompaa siirtyä nikotiiniin kun on hyvä pohja.
Järkevää puhetta tässä. Myös alkoholiin totuttaminen on hyvä aloittaa hyvissä ajoin, viimeistään ala-asteen viimeisellä luokalla. Tämähän käy luonnollisesti saunomisen yhteydessä, olut ei ehkä maistu aivan pienimmille, mutta joku makea siideri varmasti maistuu pikku herkkusuille. Näin lapsi oppii yhdistämään puhtauden ja alkoholin, eikä alkoholista muodostu mitään mystistä ainetta jota täytyy salassa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Muista totuttaa myös nikotiiniin. Kiinteä osa suomalaista kulttuuria.
Hyvä huomio. Lapsuudessani mummolan pirtin hyllyllä oli aina kartonki North State-tupakkaa, ukkini poltteli sitä ahkerasti.
Minä annoin kaffea meidän Vilille tuttipullosta maidon korvikkeeksi, kun opeteltiin pois tissiltä. Tissit kuuluu isälle. Meidän Vili on ensimmäisellä luokalla ja voi oikein hyvin, juo pari mukillista kaffea joka aamu ja on oikein reipas poika. Opettajakin on kehunut kuinka meidän Vili on fiksu ja sosiaalinen poika! Osasi lukea 3-vuotiaana ja viiden vanhana jo laski kuulkaas lukion pitkää matematiikkaa itsenäisesti. Meidän Vili lähtee tavoittelemaan lääketieteen tohtorin vakanssia MIT:n yliopistosta! Vilistä tulee arvostettu aivokirurgi ja tohtori! Kahvilla menestykseen!
Vierailija kirjoitti:
Olen tänä vuonna 21 vuotta täyttävä mies, enkä edelleenkään juo kahvia. Myöskään pikkuveljeni 18v ei juo sitä.
Anna ku arvaan, imet vapaa-ajalla kyrpää?
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttäremme on nyt 3v. ja olemme pikku hiljaa alkaneet totuttaa häntä kahvin makuun. Alkuun tietysti reilun maidon kanssa, mutta edelleen hän hieman vierastaa. Minkä ikäisenä teidän lapsenne ovat yleensä tottuneet?
Lapsi pitäisi pitää erossa siitä myrkystä.
Mitä ihmettä täällä taas tapahtuu :D
Minä ja sisarukseni olemme saaneet kahvia (tosin maidolla lantrattuna) jo ihan nokkamukista syöttötuolissa, kun sitä itse osasimme pyytää. Halusin juoda kahvia, koska aikuisetkin joi.
Juon päivittäin kupin aamulla, joskus jää juomatta, joskus olen laiskuuttani pitempiäkin aikoja juomatta. Joskus menee enemmänkin. En koe että kahvilla on mitään vaikutusta minuun, enkä ole kuullut, että sisarukseni olisivat koukussa kahviin.
Kamera jeesustelua nykyään kaikki täällä. Ja lisään vielä, että meistä tuli ihan normaaleja aikuisia, vaikka kahvinjuonnin nuorena aloitimmekin.
Niin on viina, kirves ja makkarakin. Joko ootte kirkastakin antaneet? Vai pitääkö tulla ensin joku pauligin mainos että tiedät olevan osa kulttuuria? Hakkaatte lumi hankeen uhaten kirveellä kun saunamakkara on kurkusta alas huuhdottu kahvin ja viinan kera? Pikkusta wtf porukkaa koolla taas.