Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka ovat terveyden puolesta "heikkoa tekoa"?

Vierailija
30.09.2016 |

Olen vasta oikein havahtunut siihen, kuinka paljon erilaisia terveysongelmia minulla on elämäni aikana ollut ja on edelleen. "Terveeksi" ihmiseksi, jolla ei siis ole pysyvää haittaa tai vammaa, näen harvoin tervettä ja kivutonta päivää.

Lapsena olin perusterve, olen aina liikkunut ja saanut terveellistä kotiruokaa marjoineen ja vihanneksineen. Teini-ikäisenä kuitenkin alkoi tapahtua. Ensin sain valtavan kivuliaat ja runsaat kuukautiset migreenipäänsärkyineen, jotka vaikuttivat ratkaisevasti sosiaaliseen elämääni. Kun olin pari kertaa pyörtynyt koulussa ja harrastuksissa, aloin välttämään tiettyjä tilanteita. Jäin pois kaikesta vapaaehtoisesta kuukautisten aikana, enkä uskaltanut mennä kouluunkaan pahimpina päivinä. Lääkitystä ei saatu toimivaksi vuosiin. Myöhemmin tähän ongelmaan on saatu lisämausteeksi vielä lapsettomuutta, kystia sekä endometrioosi, ja kivut ovat ajoittain yhä lamauttavia. Endometrioosi aiotaan lähiaikoina leikata. Migreeni vie tajun kankaalle 2-3 kuukauden välein ja voi sattua missä ja milloin vain. Siihen on onneksi lääkkeet (esto- ja kohtaus-), mutta toipuminen vie silti aikansa.

Näiden lisäksi olen saanut sukuvikana hyvin ongelmallisen selän. Kaularangan välilevyt muistuttavat olemassaolostaan aina muutaman vuoden välein ja viimeksi sain bonuksena parin kuukauden iskiaskivun myös alaselkään. Selkä on yleensäkin kipeä ja jäykkä, ja vaatii tunnollista liikuntaa ja venyttelyä päivittäin kestääkseen normaalielämää. Olen syönyt selän vuoksi elämässäni yhteensä kuukausia (tai jo vuosia?) Tramalia, Sirdaludia, Panacodia ja ollut enemmän tai vähemmän tokkurainen jokaisen lääkekuurin aikana.

Näiden lisäksi minulla todettiin viime vuonna gynekologinen kasvain, joka oli hyvälaatuinen, mutta leikattiin silti pois. Leikkauksesta toipuminen kesti melko pitkään, ja oli kivuliasta aikaa. Jouduin olemaan sairauslomalla ensin leikkauksen vuoksi, minkä jälkeen selkäni kipeytyi niin pahasti, että olin töistä pois useamman viikon.

Koen valtavaa syyllisyyttä ja stressiä siitä, että olen sairauksieni vuoksi niin surkea työntekijä. Olen hyvä työssäni, mutta saatan sairastua ja joutua sairauslomalle käytännössä milloin vain. Yritän kompensoida sitä olemalla supertehokas muina aikoina. Onneksi on pitkäaikainen työpaikka ja esimiehet, jotka tuntevat tilanteeni.

Koska en välty myöskään kausiviruksilta, kirjoitan tätä juuri nyt nuhakuumeessa, jonka sairastan melko tarkasti kahdesti vuodessa. Viime päivinä on ollut hyvin aikaa miettiä ja vähän murehtiakin tulevaa. Olen nyt vähän yli kolmekymppinen, enkä edes uskalla ajatella millaisia vaivoja minulla on esim. 15 vuoden päästä. Ehkä sitä ei kannatakaan pohtia liikaa.

Millaisia sairaus- tai terveyskertomuksia teillä muilla on? Olenko ainoa maanantaikappale, vai onko meitä muitakin?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N27: nenä vuotaa ympäri vuoden, hajusteista hajuvedet pahentaa. Erittäin iso metkitys sosiaalisissa tilanteissa. Reisissä tosi paljon selluliittia ja suonikohjuja. Kuiva iho, joka oikeasti kiristää ja sattuu. Jos en ole edellisenä iltana laittanut tiettyä "ensiapu-rasvaa" paksusti, seuraavana päivänä farkkujen pitäminen saattaa olla ihan kidutusta.

Olen myöskin tosi herkkä rasvaiselle ruualle, taitaa olla jokin psyykkinen juttu kun en pysty esim ranskalaisia syömään kun kaikki rasva alkaa etomaan.

Geenivoittoni: en ole koskaan kärsinyt minkäänlaisista menkkakuvuista enkä edes huomaa niitä muuten kuin katsomalla, oleko kussut housuun vai menkkaillut. Niska-hartia-pääkivutkin tulee vain kerran pari vuodessa. Sairastan kuumetauteja ym. tosi vähän, ja nekin tarttuu yleensä vain perheenjäseniltä.

Vierailija
22/29 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terveysongelmia. En noudata mitään ruokavalioa, enkä oikei harrasta liikuntaa. Hyvin menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on pitkäaikainen työpaikka ja esimiehet, jotka tuntevat tilanteeni.

Missä tällainen on nykypäivänä? Valtion virka?

Vierailija
24/29 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kertonut ikääsi.

En ole ap, mutta luin lauseen: Olen nyt vähän yli kolmekymppinen.

Niinpäs olikin, en koskaan lue pitkiä viestejä loppuun saakka.

Diagnosoin sulle ADD:n

Vierailija
25/29 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin vaivoihin tehoaa oikea ravinto. Kokeileppa huviksesi.

Voitko kertoa lyhesti, minkälaista on tuo oikea ravinto, mitä tulee syödä? Jaksan kyllä lukea pidemmänkin vastauksen, tai voit linkata minulle jotain luettavaa. Kiitos.

Ei ap

En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta minä kokeilisin sinuna mahdollisimman puhdasta ruokaa (ei eineksiä, ei valmiita kastikkeita yms), paljon hyviä rasvoja (oliiviöljy, pähkinät, siemenet), paljon rasvaista kalaa, paljon vihanneksia, juureksia ja yrttejä sekä kasviksia, erittäin paljon kotimaisia marjoja. Jättäisin 3 kuukauden ajaksi pois kokonaan kaikki vilja- ja maitotuotteet. Juomaksi vettä, kahvia, vihreää teetä ja satunnaisesti pakuriteetä.

Vierailija
26/29 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

34-vuotias. Nivelrikko. Tekonivel toisessa polvessa. Selkä leikattu 4 X ja särkylääkkeillä saan pidettyä itseni jotenkin tässä elämässä. Masennus ja käyn sen takia terapiassa. Vituttaa elämä kun joudun turvautumaan välillä pyörätuoliin, tai keppeihin. Muut porskuttaa elämässä eteen päin ja etenee uralla. Löytää kumppanin ja mahdollisesti perustaa perheen..

Minulla on niin kiinteä suhde sairaalan, fysioterapian ja lääkäreiden kanssa etten voi kun haaveilla rakkaudesta.

Vierailija
27/29 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin vaivoihin tehoaa oikea ravinto. Kokeileppa huviksesi.

Voitko kertoa lyhesti, minkälaista on tuo oikea ravinto, mitä tulee syödä? Jaksan kyllä lukea pidemmänkin vastauksen, tai voit linkata minulle jotain luettavaa. Kiitos.

Ei ap

En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta minä kokeilisin sinuna mahdollisimman puhdasta ruokaa (ei eineksiä, ei valmiita kastikkeita yms), paljon hyviä rasvoja (oliiviöljy, pähkinät, siemenet), paljon rasvaista kalaa, paljon vihanneksia, juureksia ja yrttejä sekä kasviksia, erittäin paljon kotimaisia marjoja. Jättäisin 3 kuukauden ajaksi pois kokonaan kaikki vilja- ja maitotuotteet. Juomaksi vettä, kahvia, vihreää teetä ja satunnaisesti pakuriteetä.

Turha näille mitään oikeasta ruuasta on kertoa. Ei ne ymmärrä kuin kaloreiden päälle. Eikä heidän mielestä ruoka vaikuta millään tavalla terveyteen.

Vierailija
28/29 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

34-vuotias. Nivelrikko. Tekonivel toisessa polvessa. Selkä leikattu 4 X ja särkylääkkeillä saan pidettyä itseni jotenkin tässä elämässä. Masennus ja käyn sen takia terapiassa. Vituttaa elämä kun joudun turvautumaan välillä pyörätuoliin, tai keppeihin. Muut porskuttaa elämässä eteen päin ja etenee uralla. Löytää kumppanin ja mahdollisesti perustaa perheen..

Minulla on niin kiinteä suhde sairaalan, fysioterapian ja lääkäreiden kanssa etten voi kun haaveilla rakkaudesta.

Nivelrikon kipuihin auttaa kun ei syö viljaa.  T.nivelrikkoinen

Vierailija
29/29 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se työkaverisi joka on terve kuin pukki, mutta joka on yhtä paljon saikulla milloin migreenin ja milloin nuhakuumeen takia kuin sinä. Sanotaanko, että olen lauantaikappale. Työnantajani ei tietenkään tiedä totuutta. Miten voisikaan kun jokaisesta poissaolosta on lääkärintodistus. Minä en koe huonoa omatuntoa asiasta. Nytkin olen saikulla "nuhakuumeen" vuoksi. Netflix on koluttu viiden päivän aikana hyvin.

Virallisestihan on ihan kamalaa kun olen tällainen "helposti sairastuva". Voivoi.

Sulla on kivemmat saikkupäivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi