Miksi virolaiset suuttuvat suomen kielen käytöstä Virossa?
"Yks kahvi ja yks kakun pala, kiitos" muuten sama suomeksi ja viroksi, kiitetään vaan eritavalla. Hintakin on luultavasti "viis, yhdeksänkymmentä". Ja tästä suututaan, ei muka ymmärretä ja puhutaan englantia. Minua ei haittaa, jos joku tekee saman tilauksen Suomessa viroksi. Heikko kansallinen itsetunto?
Kommentit (64)
Joskus tekisi mieli sanoa nuorelle virolaisille joka puhuu tankero englantia että germaanisiin kieliin kuuluva Englanti on sullekinbyhtä vieras kieli kuin suomalaiselle. Ne virolaiset joilla on todella kielipäätä ovat omien havaintojen mukaan omaksuneet Suomessa töissä ollessaan Suomen aika helposti. Virolaiset eivät myöskään aina muista että suomalainenkin ymmärtää jotakin Viron kielestä oman kielensä pohjalta.
Itse olen käynyt Virossa monta kertaa, enkä ole koskaan käyttänyt esim. ostaessa jotakin suomen kieltä. Mitä järkeä siinä? Ei ihminen mene Puolaan ja puhu myyjälle kiinaa, koska ei myyjä ymmärrä sitä. Suomalaisilla on joku erikoinen käsitys, että virolaisten pitäisi jotenkin osata puhua suomea. Ei todellakaan pidä, kun ei kerran ole pakotettu kieli. Herätkää, suomalaiset..
No eihän, ite oot omituinen