Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko suvussasi ollut rotina-perinne?

Vierailija
29.09.2016 |

Tätini toi oikein perinteisen rorinarinkelin, oli itse leiponut.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sekä äidin että isän puolesta juuret Karjalankannaksella. Olen jo mummo ja leiponut vuosikymmenten varrella vaikka kuinka paljon rotinoita. Osaan rinkelinkin tehdä. :)

Vierailija
2/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana täti. :) Meilläkin äiti toi rotinoita ja olen sitä perinnettä itsekin osaltani jatkanut esim. ystävilleni, joille rotinat on ollut ihan vieras käsite. Tähän mennessä kaikki ovat ilahtuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, minä sain aikoinani mandariineja :D

Vierailija
4/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin että tuodaan ruokaa, leipää jne mutta ei mitään varsinaisia rinkeleitä. Kun sain esikoiseni äiti toi kattilallisen keittoa, leipiä ja voita.

Vierailija
5/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini puhuu aina rotinoille menosta (ja meneekin), mutta hän ei vie ruokalahjoja, vaan vaatetta vauvalle. Perinne on hieman muuttunut.

Vierailija
6/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinat on mielestäni ihana sana. Haluan jatkaa tätä perinnettä, kunhan nuoriso saa lapsia vien taatusti.

Vierailija
7/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä mikä rotina on. AP voisi selittää termin.

Vierailija
8/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, saimme rotinoita pakastimen täyteen. Mm. karjalanpiirakoita.

Vierailija
9/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes tiedä mikä rotina on. AP voisi selittää termin.

Rotinat on ruokalahja, joka viedään vastasyntyneen äidille. Itse ei niitä välttämättä mennä syömään, vaan viedään äidille helpottamaan äidin työtaakkaa synnytyksen jälkeen, aikaa vahvistumiseen ja että äidillä olisi enemmän aikaa vauvan kanssa. Perinne on itä-Suomesta, mutta toki kaikkien käytettävissä:) Nykyisin saatetaan viedä "rotinoina" muutakin, kuten vaatetta. Tyypilliset rotinat on iso pullarinkeli, rotinarinkeli ja erilaiset piirakat ja uunissa tehdyt ruoat, korillinen ruokaa.

Ap.

Vierailija
10/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, eikä pelkästään suvussa vaan koko kyläkunnalla. Hiukan sisältö muuttuneena jatkuu yhä.

Vierailija
11/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvinkin. Itse vein juuri muutama viikko rotinat siskontytölle, joka sai vauvan. Leivoin sienipiirakan, karjalanpiirakoita ja mustikkapiirakoita. Lisäksi vein ison vuoan lasagnea ja pellillisen itse tehtyjä kaalikääryleitä. Hyvin kelpasivat.  :)

Vierailija
12/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun naapuri saa vauvan, voinen viedä rotinoita?

Vierailija
13/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Suvun naiset tuovat aina leivonnaisia tai ruokaa tullessaan katsomaan vauvaa. Nyt jo edesmennyt mummoni leipoi aina rotinarinkelin mutta se syötiin vasta ristiäisissä. Karjalainen suku isäni puolelta meilläkin.

Vierailija
14/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinoita on perinteisesti viety juurikin naapureille, toki sukulaisille ja ystäville myös. Kaikille näille olen itsekin vienyt, ja kaikilta näiltä myös itse saanut.

Vierailija
15/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1949 hämäläisessä maalaiskylässä, jossa iso osa asukkaista oli Karjalasta muuttaneita evakkoja. Äitini oli saanut rotinat monelta evakkonaapurilta, kun synnyin. Vastavuoroisesti muistan, kuinka meillä leivottiin rotinoita naapureille, kun sinne tuli vauvoja.

Tämä tapa sitten levisi myös kylän hämäläistaloihin, joissa aikaisemmin ei ollut perinnettä tunnettu. Kun pikkuveljeni syntyi 10 vuotta minun jälkeeni, rotinoita toivat jo hämäläisemännätkin.

Muutin parikymppisenä kaupunkiin, mutta rotinaperinnettä olen pitänyt vahvasti yllä. Nyt jo melkein seitsemänkymppisenä mummona vien ahkerasti rotinoita suvun ja tuttujen vauvoille.

Vierailija
16/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihana perinne, oikein liikutuin! :)

Vierailija
17/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne köyhät, kaiken jättäneet evakot ajattelivat toista.

Vierailija
18/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, oikeastaan lähes kaikki vauvaa katsomaan toivat leivonnaisia. Tokalle lapselle sain niin paljon rotinoita, että ristiäisiin tarvitsi tehdä vain täytekakku. Lapsen tuleva kummitäti varsinkin oli leiponut oikein urakalla, suu auki katsoin kun hän kantoi sisään pullia, kuivakakkuja, suolaisia ja makeita piiraita, pikkuleipiä jne.

Äitini on perinteisesti tehnyt jokaiselle lapselapselle pullakranssin, siihen keskelle kakun ja sen keskelle lusikkaleipiä. Ainoa, joka ei tuonut mitään syötävää oli anoppi, koska hän ei osaa leipoa mitään. (Toi kyllä paljon muuta) Niin ja miehen veli vaimoineen, vaikka tulivat meille majailemaan muutamaksi päiväksi. Heillä ei ole lapsia, joten eivät varmaan hoksanneet, että jotain voisi tuoda tai ettei vauvaperhe oikein jaksa vieraita. No, vähän ohi aiheesta tämä.

Vierailija
19/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa noita on tarkoitus tuoda? Jo ennen ristiäisiä? Ei moni vauvaperhe halua mitään naapureita tai tätejä riesoiksi vauvan synnyttyä. Kysyttekö edes saako tulla?

Vierailija
20/40 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana perinne! Eikä ole edes mitään "amerikankaupallisuutta", kotikutoista. Toivottavasti pidetään yllä tämä hieno perinne ja ollaan yhteisöllisiä toista ajattelevia.