Meinako se kaksinkertainen palkka sitä että menee kaksinkertainen vero?
Luulin että sunnuntaityöstä saa tuplapalkan? Mutta mulle sanottiin että sitten menee kaksi kertainen veto myös ja ettei se kannata. Siis se sivutyöveroko siitä menee kun en ymmärtänyt?
Kommentit (27)
Hankalahermanni kirjoitti:
Verotus on suomessa progressiivinen eli mitä enemmän tienaat sitä enemmän maksat luonnollisesti. .
Maksukyky on parempi.Asia silti herättää kielteisiä mielipiteitä varsinkin kaikkien kesken jotka tienaavat yli 50000e/vuosi tai selvästi enemmän.
Ei tarvitse olla edes noissa palkkaluokissa että välillä kylmää. Petyin aika pahasti itse aikoinaan kun sain palkankorotuksen firmanvaihdon yhteydessä. 2300e brutosta oli jäänyt aikaisemmin käteen n 1800e ja hiven yli. Bruttopalkka nousi sitten tonnilla ja netossa se näkyi 400e lisänä eli tilille meni 2200e. 400 mulle ja 600 valtiolle. Tuntui epäreilulta sillon ja tuntuu yhä jos jää miettimään asiaa...
Ei me pystytä vastaamaan paremmin, kun sinä et ole antanut tarpeellisia tietoja verokortistasi. Esimerkiksi: mikä on perusprosenttisi, mika on lisäprosenttisi, mikä on tulorajasi, paljonko ansaitset, jos et tee töitä sunnuntaisin.
Verokorttiin merkityt tulorajat ja vero% ovat vain arvioita ja perustuvat v. 2014 verotietoihin.
Lopullinen verotus ratkaisee vuoden lopussa, mitkä ovat toteutuneet tulot ja sen mukaan lasketaan verotus.
Ja on samantekevää mistä tulot muodostuvat, ne voi olla peruspalkkaa, ylitöitä, sunnuntailisiä jne. kokonaistulot ratkaisevat.
Jos sun kuukausipalkka on 2000€ niin vero% lienee 30%, mutta jos saat sunnuntailisiä ja palkka 2300€. niin vero% on ehkä 31% eli sun vuositulot kasvavat 3.600€.
Ylityöt, sunnuntain työt ovat kannattavia tehdä, et kait sinä kieltäydy palkankorotuksesta, kun se nostaa verotusta, kuin muutkin lisät.
Mun veroprosentti on 26 ja mä tajusin että sunnuntaityöstä se on 52 niinkuin kaksinkertainen. Mutta se ei niin olenkaan vaan työnantaja valehteli. Mä saan vuodessa hankkia 28 tuhattaeuroa ja se lisäprossa on 34. Mä en välitä vuoden tuloista vaan siitä paljonko tilissä on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun veroprosentti on 26 ja mä tajusin että sunnuntaityöstä se on 52 niinkuin kaksinkertainen. Mutta se ei niin olenkaan vaan työnantaja valehteli. Mä saan vuodessa hankkia 28 tuhattaeuroa ja se lisäprossa on 34. Mä en välitä vuoden tuloista vaan siitä paljonko tilissä on rahaa.
Juu, nuo prosentit ovat sitten ennakonpidätysprosentteja, eivätkä lopullisia veroprosentteja.
Tuo 26% ennakonpidätys on laskettu ilmeisesti 28 tuhannen vuosituloille, eli n. 2300 euron kk-tuloille. Jos tuo kuukausitulo ylittyy, pidätetään ylittävästä osasta enemmän (eli ilmeisesti sinulla tuo 34%) Tämä siksi, että yli 28 tuhatta vuodessa tienaava maksaa enemmän kuin 26% tuloistaan veroa ja jos pidätettäisiin vain tuo 26% ja vuositulot nuosisivat yli tuon 28 tuhannen, niin joutuisit maksamaan jäännösveroa ensi vuonna (eli kansankielellä mätkyjä)
Homma toimii myös toiseen suuntaan, jos nyt teet niitä sunnuntaivuoroja, tienaat yli 2300 euroa useampana kuukautena ja sinulta pidätetään tuon lisäprosentin mukaan, mutta loppuvuodesta työt loppuvat tai vastaavaa ja kokonaisvuositulosi jäävät 28 tuhanteen tai alle, niin saat veronpalautusta ensi vuonna. Eli sunnuntaityö ei oikeastaan ole sen kovemmin verotettua kuin muukaan palkka. Vaikutus tulee lähinnä siitä, että ne ovat usein lisätuloa, jota ei ole laskettu ennakonpidätykseen mukaan.
Onhan täällä vastattu. Se riippuu sun verokortista meneekö vero lisäprosentin mukaan vai ei. Mutta tottakai sunnuntaityö kannattaa.
Vuoden lopussa katsotaan paljonko oot koko vuonna tienannut yhteensä ja ootko maksanut niistä varoja liikaa vai liian vähän (=tuleeko mätkyjä vai palautuksia). Ei sillä ole merkitystä minä päivinä rahat on tienattu.