Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en jaksa. jatkuvat mahavaivat, ruokavalion muutoksesta ei apua :-(

Vierailija
29.09.2016 |

Maha kurisee ja möyryää, välillä on vain .. ällövaroitus! Häppäreitä polttavia pieruja ja välillä ripulia. En uskala syödä /juoda juuri muuta kuin teetä, riisikakkua ja mehukeittoa :/
olen nyt viikon ollut gluteenittomalla dietillä ja jättänyt maidonkin lähes pois !
Tk :ssa kävin viime kesänä hoonoo soomee vääntävällä lääkärillä enkä tullut hullua hurskaammaksi.
tulloin mahavaivat tulivat ja menivät, nyt ne eivät enää katoa...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko ei auta jos keliakiaa tai gluteeniherkkyyttä on. Suolisto on tulehdustilassa, kestää pari kuukautta, että alkaa helpottamaan.

Vierailija
2/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sun mehukeittos sokerillista vai light-versio? Mulla ainakin kaikki light versiot saa mahan huonoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mikään ihme jos tuolla ruokavaliolla on mahavaivoja

Vierailija
4/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä syöt tuollaista, ja ihmettelet vielä, että on vatsavaivoja!

Tsiisus teitä vouhoja. Sulla on todennäköisesti kuiduttoman ruokavalion ja nälän aiheuttamia oireita.

Lopeta ruokavaliokokeilut. Nyt. Sitten syöt normaalisti kuukauden - on ilmavaivoja tai ei, osa ihmisistä nyt vaan ON herkkävatsaisia ja saa ilmavaivoja, sen kun piereskelet vaan. Ja sitten menet keliakiatestiin ja ruoka-aineallergiatestiin. Varaa lääkärille aika jo nyt ja vaadi testiin, kerrot oireet.

Nimittäin jos olet omin nokkinesi pitänyt itseäsi gluteenittomalla dieetillä, keliakiatesti ei anna tulosta. Keliakia voi jäädä todentamatta, jos olet ollut gluteenittomalla dieetillä, koska suolistovauriot pidemmän dieetin aikana alkavat korjaantua.

Eli: ensin testataan, ja vasta sen JÄLKEEN rajoitetaan ruokavaliota.

Mä tiedän, tätä ei nyt moni usko, vaan alapeukuttaa sikana, koska "netissä sanotaan ja mä haluun ite tutkia", mutta jos nyt vaikka uskoisitte Keliakialiiton sivuja:

https://keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/diagnoosi/

"Ruokavaliolle vasta koepalasta tehdyn diagnoosin jälkeen

Keliakiaruokavaliota ei saa aloittaa ilman koepalasta tehtyä diagnoosia, esimerkiksi positiivisen vasta-ainetuloksen perusteella. Tällöin diagnoosi voi jäädä epäselväksi, koska suolinukka palautuu osalla hyvinkin nopeasti normaaliksi."

Vierailija
5/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla jotain häikkää suolistobakteerikannassa... kokeile jotain luontaistuotetta tässä edullinen http://luontaistuotteet.net/hankintatukku/colonic-plus-inuliini-p-3800…

Vierailija
6/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä numerolle 4:

Minulla on ollut vatsavaivoja noin kymmenen vuotta. Tai jopa kauemma kin. Olen aina ollut "mahalla reagoiva "-tyyppi ja minulla on myös laktoosi -intoleranssi ( todettu teininä) Aikaisemmi söin mm

paljon ruisleipää ja muutenkin ns "normaalia ruokaa". Nyt vaivat eivät ole kuitenkaan kadonneet kuyen aikasemmin on käynyt... aamulla herätessä on hyvä ja normaali olo, mutta jo vain pala ruisleipää juustolla ja kahvi tai lautasellinen mannapuuroa aiheuttaa sen, että maha turpoaa palloksi ja jos pieraisee on paskat housussa !

Minulla on pieni lapsi , juon kamomilla teetä soijamaidolla että saan edes jotain mahaani ja jaksan toimia..:-(

Ap

ao

Vierailija
7/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta kokeilut ja tilaa aika lääkäriin. Vaadi tk- lääkäriltä lähetteet kunnollisiin tutkimuksiin. Verikokeet yms ja vatsan ultraus.

Vierailija
8/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ruokavaliosi on ollut aikaisemmin? Stressaatko. Suolisto stressaantuu myös ihmisen stressistä.

Ärtynyt suoli ?

Gluteeni riehaannuttaa myös minun suoliston.

Sokeri ei ole terveellistä kenellekään. Maito voi myös aiheuttaa oireita.

Voitko syödä kevyesti höyrytettyjä kasviksia, jos raa'at ei käy.

Entä smoothiet. Marjoja, avokadoa, vettä, psylliymiä, viherjauhetta, nokkosta, makeutukseen hieman esim. liotettua taatelia...

Jos käytät viljoja, vältä gluteenia. Tattari, hirssi, quinoa... puuroina.

Vältä punaista lihaa. Lempeästi kypsennettyä kalaa, kanaa, entä linssit, tofu...

Juo riittävästi vettä. Vihermehua olisi sinulle loistojuttu. Vältä limppareita, hiilihapotettuja juomia ja alkoholia.

Vierailija
9/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vaivat johtuu tasan tarkkaan siitä mitä suuhusi laitat. Jos et halua tehdä muutoksia, älä sitten valita.

Vierailija
10/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä numerolle 4:

Minulla on ollut vatsavaivoja noin kymmenen vuotta. Tai jopa kauemma kin. Olen aina ollut "mahalla reagoiva "-tyyppi ja minulla on myös laktoosi -intoleranssi ( todettu teininä) Aikaisemmi söin mm

paljon ruisleipää ja muutenkin ns "normaalia ruokaa". Nyt vaivat eivät ole kuitenkaan kadonneet kuyen aikasemmin on käynyt... aamulla herätessä on hyvä ja normaali olo, mutta jo vain pala ruisleipää juustolla ja kahvi tai lautasellinen mannapuuroa aiheuttaa sen, että maha turpoaa palloksi ja jos pieraisee on paskat housussa !

Minulla on pieni lapsi , juon kamomilla teetä soijamaidolla että saan edes jotain mahaani ja jaksan toimia..:-(

Ap

ao

No älä syö sitä leipää ja puuroa!

Vierailija
11/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kesäkuussa kun kävin siellä tk:ssa, tämä huonoa suomea puhuva lääkäri määräsi vain närästyslääkettä!

Yksityiseen ei ole varaa.. että näillä mennään. Teen lapselle ruokaa ja itse näännyn..

luoja miten haaveilenkaan bataattiranskalaisista !:'( ja lasista hyvää viiniä. Haluaisin taas syödä vatsan täyteen..

Ap

Vierailija
12/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä numerolle 4:

Ap

ao

Ymmärrän minä, että sinun vaivojasi pitää tutkia, mutta ymmärrä SINÄ, että jos sinulla on keliakia, sitä ei pidä sinun alkaa välttämisellä testata, vaan sinun pitää mennä tutkimuksiin ilman, että olet etukäteen karsinut gluteenit pois. 

Ja miksi olet lopettanut muunkin syömisen? Jos sanot siis tuossa ravintosi olevan mehukeittoa, riisikeksejä ja teetä - niin mitä helvettiä oikein kuvittelet, että tuo ruokavalio tekee mahallesi?

Koska tuo oireiden paheneminen sitä paitsi alkoi? Heliko-bakteerin mahdollisuus on syytä myös testata.

Joten nyt varaamaan lääkäriä vaan, ja tällä kertaa jollekin toiselle lääkärille, joka lähettää sinut testeihin.

4

Vierailija
13/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa sopiiko sun oireet colitis ulcerosaan. Se kun on vaiva joka tulee ja menee

Vierailija
14/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsonut läpi ärtyvän suolen oireyhtymän ja sen hoidon?

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
15/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kesäkuussa kun kävin siellä tk:ssa, tämä huonoa suomea puhuva lääkäri määräsi vain närästyslääkettä!

Yksityiseen ei ole varaa.. että näillä mennään. Teen lapselle ruokaa ja itse näännyn..

luoja miten haaveilenkaan bataattiranskalaisista !:'( ja lasista hyvää viiniä. Haluaisin taas syödä vatsan täyteen..

Ap

Mitäpä jos nyt söisit niitä bataattiranskalaisia? Tai jos et halua nyt heti mehupaastolta räväyttää suoraan öljyssä paistettuun ruokaan, niin tee bataatista vaikkapa sosekeittoa.

Joka tapauksessa SYÖ. Äläkä jätä omin päin ruokavaliosta mitään, vaan mene ensin sinne testeihin, ettei testitulos vääristy.

Ihme perseilyä tuollainen. Totta kai nyt vaan varaat uuden ajan lääkärille ja kolmannen ja neljännen, jos et seuraavalta saa lähetettä allergiatesteihin ja helikobakteeritestiin.

Vierailija
16/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tiedä, miksei tk-lääkäri pistänyt lähettä kokeisiin.. sitä toivoin. Ehkä emme ymmärtäneet toisiamme..

"Maaha kipea? Raskaana?"

"En ole. Maha on sekas ja kipeä"

" onko kakka hyvä?"

" täh? "

Tuolla tyylillä keskustelu meni ja lopulta poistuin Somac-reseptin kanssa!

Ao

Vierailija
17/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kuulostaa tosi kurjalle sun olo. :-( Sun kannattaa varata aika jollekin hyvälle funktionaaliselle lääkärille. Ne osaa auttaa parhaiten ja ottavat huomioon sut kokonaisuutena. Ovat perehtyneitä mm. suoliston kuntoon ja ravitsemukseen. Ominpäin sun on hankala alkaa selvittää tilaasi ja nuo närästyslääkettä sun muuta määräävät lääkärit vain pahentavat asiaa.

Vierailija
18/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Batattikeittoa voisikin kokeilla.. kiitos vinkaneelle. Ja kahvit keitän myös, ei tämä maha voi pahemmaksi mennä..

mutta nyt poitsu heräilee, pitää mennä.

palaan myöhemmin ketjun pariin !

Kiitos kaikille vastauksiata

Ap

Vierailija
19/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ap viljat pois ruokavaliosta. Viljat on pahimpia suoliston tuhoajia.

Vierailija
20/25 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aikuinen haloo! Kävit kesäkuussa lääkärillä, joten et voi mennä enää uudestaan?! Ymmärräthän, että monien vaivojen kanssa odotetaan ensin, että menevätkö itsestään ohi ja vasta kun todetaan, ettei mennyt, aletaan tutkia ja hoitaa.

Soita terveysasemalle ja varaa aika. Saat sen kyllä, kun oireilu kestänyt noin pitkää. Pyydä toista lääkäriä ja jos se ei ole mahdollista, istut vastaanotolla selittämässä asiaasi niin kauan, että tulee selväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän