Kaikki vinkit miten opettaa pieni taapero syömään itse?
Kertokaa kaikki vinkkinne, miten opetitte lapsen syömään itse. Etenkin vinkit entisten sihtikurkkujen vanhemmilta tervetulleilta! Nykyään meillä tosin jo menee kökköisempikin ruoka jotenkin, mutta tosi nirso on edelleen eikä ole koskaan ollut järin kiinnostunut ruokailusta. Mieluiten vain rummuttelisi lusikalla tai järsisi sitä...
Millä ruoilla opettaa syömään itse omasta kädestään? Meillä menee jo banaani, tosi ohuet omenan siivut, vesimeloni siivuina, päärynä ohuina siivuina, juuston siivut... Mitkä olisi hyviä "seuraavan tason" ruokia? Kova pelko jäänyt, että tukehtuu. Mutta tietysti ei voi oppia, jos ei harjoittele... Minkä kokoiseen palaan ei 1-2-vuotiaiden pitäisi enää tukehtua?
Koska teidän lapset oppi syömään itse? Entä siististi itse? Entä koska osasi syödä ihan kaikkea haukaten, esim. kokonaisen voileivän päällisineen? Onko ketään, joka oppinut vasta tosi myöhään? Tuntuu, että kaikkien kavereiden samanikäiset jo syö tosi etevästi itse.
Kommentit (22)
Meillä lapset sai lusikan käteen 3 kk iässä eli silloin, kun aloitettiin soseiden syöminen. 8 kk iässä ovat syöneet jo ihan siististi, en ole koskaan 3 lapsen takia pessyt seiniä tai kattoa, lattiallekaan ei ole muutamaa vahinkoa enempää ruokaa huiskittu. Täysin omatoimisia ovat olleet 1v iässä (ei sentään veitsen ja haarukan käyttäjiä). Lapset kehittyvät eri tahdissa.
Lapsi 1v7kk syö sormin jo ihan hienosti, toki sotkua tulee, mutta ei leiki ruualla. Lusikan tai haarukan kun antaa käteen, alkaa pelleily. Eiköös jossain vaiheessa kiinnostu aterimien käytöstä. Jogurtinkin syö sormin.