Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki vinkit miten opettaa pieni taapero syömään itse?

Vierailija
29.09.2016 |

Kertokaa kaikki vinkkinne, miten opetitte lapsen syömään itse. Etenkin vinkit entisten sihtikurkkujen vanhemmilta tervetulleilta! Nykyään meillä tosin jo menee kökköisempikin ruoka jotenkin, mutta tosi nirso on edelleen eikä ole koskaan ollut järin kiinnostunut ruokailusta. Mieluiten vain rummuttelisi lusikalla tai järsisi sitä...

Millä ruoilla opettaa syömään itse omasta kädestään? Meillä menee jo banaani, tosi ohuet omenan siivut, vesimeloni siivuina, päärynä ohuina siivuina, juuston siivut... Mitkä olisi hyviä "seuraavan tason" ruokia? Kova pelko jäänyt, että tukehtuu. Mutta tietysti ei voi oppia, jos ei harjoittele... Minkä kokoiseen palaan ei 1-2-vuotiaiden pitäisi enää tukehtua?

Koska teidän lapset oppi syömään itse? Entä siististi itse? Entä koska osasi syödä ihan kaikkea haukaten, esim. kokonaisen voileivän päällisineen? Onko ketään, joka oppinut vasta tosi myöhään? Tuntuu, että kaikkien kavereiden samanikäiset jo syö tosi etevästi itse.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ajatella sitä siistiyttä niinkään. Anna lapsen vain touhata, niin saa onnistumisen elämyksiä. Kyllä varmasti monella soseruokitulla kestää tovin, ennen kuin oppii syömään itse. Ei mitään kiirettä, ei kannata vertailla.

Vierailija
2/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitettiin heti sormiruualla, joten 1-vuotias söi suvereenisti itse (no, sormin tosin...). Olen kuullut monelta, joka on ruokkinut vauvaansa soseilla, että karkeampi ruoka ei meinaa taaperolle maistua. Ei kai siinä muu auta kuin siirtyä pääosin sormiruokailuun, siihen löytyy ohjeita esim täältä: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=324

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ajatella sitä siistiyttä niinkään. Anna lapsen vain touhata, niin saa onnistumisen elämyksiä. Kyllä varmasti monella soseruokitulla kestää tovin, ennen kuin oppii syömään itse. Ei mitään kiirettä, ei kannata vertailla.

Juuh, ei varsinkaan ravintoloissa. Sinne vaan opettelemaan sormiruokailua, kyllä ne tarjoilijat ihan mielellään siivoaa sen 20 neliön alan sieltä pöydän alta.

Vierailija
4/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko muuten jotain "välineistövinkkejä", miten helpottaa elämää, kun tuntuu, että nuo syömisharjoittelut ja siivous vie melkein koko päivän (vähän liioittelen)? Mitkä on parhaimmat lautaset, onko teillä joku alusta yms.? Mainoslehdillä vuoraan nykyään lattian. Koira olis myös kätevä... Sellaista ruokailupaitaa mietin myös, onko ne hyviä? Nyt joutuu joka aterian jälkeen suihkuunkin ja tuntuu, että hyvä jos ulos kerkiää ennenkuin taas pitäis syödä... Meillä on myös pieni asunto ja keittiön pöytä on olkkarissa, sohva on reilun metrin päässä ruokapöydästä. Tänään löyty ruokaa sieltäkin, kun eräs oli vähän viskannut olan yli.

Harjoittelitteko muuten alussa miten aktiivisesti joka päivä, joka ateriallako? Syötittekö yhtään itse? Vai voisiko tehdä niin, että yks ateria näin alkuun ois pv:n "treeniateria"?

Meillä ei vielä jaksa keskittyä itse syömiseen kuin muutaman lusikallisen verran. Onko ok, jos kehuu kovasti itse syömisestä ja sit kun kyllästyy, syöttää loput, mitä jaksaa syödä? Ei varmaan heti ole tarkoitus, että lappaa kaikki joka aterialla itse suuhun?

Vierailija
5/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ei auta kuin harjoittelu kuten tiesitkin. Mä en osaa oikein sanoa toisen tason ruokia ku mä oon antanu sellasta ruokaa mihinhampailla pystyy. Nyt kuopus 8 kk ja sillä on kaksi hammasta niin tomaattiin se tekee reiän ja imee sisuksen sieltä :D Ikenillä meni kaikki hedelmät ym mössöksi. Pinsettiote laajensi marjoihin ym sitä ruokavaliota. Siistiys on tästä syömisestä kaukana eikä sitä tarvii ees minusta miettiä. 3-vuotias osaa syyä jo lusikalla/haarukalla siististi, mut tippuu vieläki välillä rinnuksille. Se haluaa syyä alasti ku se inhoaa sitä jos vaatteet sotkeentuu :D Mut mitä enemmän annat sen syyä ite sitä aiemmin se oppii syömään siististi ite. Sit tosin tulee uhma ja saattaa jukurtit lentää seinään vaikka osaiski syyä...

Vierailija
6/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse kaikki soseet, joten ruoan karkeutta oli helppo itse säädellä ja totuttaa lapsi sattumiin. Annoin jo hyvin varhaisessa vaiheessa lapselle oman lusikan, samalla kun toisella lusikalla syötin. Lopulta syöminen kääntyikin kokonaan omatoimiseksi vuoden ikäisenä. Lähes 2-vuotiaaksi lapsella oli tapana syödä liian isoja haukkuja sormiruoasta, mutta tosi nopeasti sekin alkoi lopulta sujua.

Vierailija
7/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuh, ei varsinkaan ravintoloissa. Sinne vaan opettelemaan sormiruokailua, kyllä ne tarjoilijat ihan mielellään siivoaa sen 20 neliön alan sieltä pöydän alta.

Mikä oli mielestäsi tämän viestin informaatioarvo? 

Vierailija
8/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9 kk lapsi syö pelkässä vaipassa ja suoraan pesulle heti ku on syönyt. 

Meillä on koira mutta ei sekään mitään ratkaisu ole. Se syö vaan osan ja samalla sen päälle putoilee ruokaa, ni melkein saa syönnin jälkeen pestä koirankin...

Vierailija
9/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo sormin pistelee ruokaa suuhun (jos on hyvää...), mut täytyisi opetella tuota lusikkaa ja haarukkaakin jo. Miten olette tehneet, jos homma menee pelkäksi suun kaiveluksi aterimella? Sit vaan lusikka pois, jos ei kieltoa usko? Entä jos alkaa heitellä ruokaa, pois pöydästä? Meillä se taitaa vain olla nimenomaan palkkio, kun haluaisi just yleensä pois. Sithän se just oppii, että viskelemällä pääsee näppärästi heti jatkaan leikkejä?

Vierailija
10/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen n. kymmenkuisesta eteenpäin laittanut ruuan lautasella eteen ja lusikan tai haarukan. Sorminhan se ruoka sit lopulta menee ja iso osa lattialle, josta sen voi nostaa taas tarjolle. Pesen keittiön lattian kerran päivässä, lapsen vaatteet menee vaihtoon joka ruokailulla. Kuopus 11kk rakastaa spagettia ja kokonaisia omenoita/porkkanoita.

Vierailija
11/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toiminut niin, että lapset ovat syöneet ensinnäkin yhtäaikaa muun perheen kanssa. Lapselle ruokalautanen ja lusikka eteen, ihan niinkuin muillekin perheenjäsenille,  ja kaikki syövät kukin omaa ruokaansa. Leikkiä ei ruokapöydässä saa yhtään. Eikä liikaa huomiota taaperon ruokailuun, vaan vähän sellainen puolihuolimaton asenne, että pitää itsestään selvyytenä, että "tässä nyt syödään kaikki yhdessä samalla tavalla".

Toinen lapsi oppi syömään jo tosi pienenä pienellä haarukalla, tykkäsi tökätä haarukkaan niitä ruokapalasia ja siitä sitten suuhun. Palastelin esim. perunat, bataatit, makaronit (saksilla puoliksi), parsakaalit, porkkanat, ym. kasvikset,  kalan, lihan  jne. jne. sopiviksi paloiksi ja siitä sitten.

Leipäähän lapsi voi järsiä siivuna jo tosi aikaisin.

Itse olen huomannut, että "karkea sose" ei oikein mene, mutta sen sijaan tuollainen palasteltu (toki pehmeäksi kypsennetty) ruoka menee paremmin.  Joko sormin tai lusikalla/haarukalla.

Eikä se lapsi niin vain tukehdu, älä palastele liian pieneksi, jotta lapsi oppii suullaan/hampaillaan möyhentämään sen ruoan ja olethan sinä siinä vieressä.

Näin meillä molemmat oppi alle vuoden ikäisenä syömään itse, ja reilun vuoden ikäisenä söivät jo melko siististikin.

Vierailija
12/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla sormiruokailtiin 6 kk ikaisesta, lusikka kouraan vuoden iassa (oppi paivakodissa syomaan.. peer pressure eli naki kun kaveritkin soi niin han myos). Puolentoistavuoden iasta asti syonyt pikkuhaarukalla. Eika todellakaan ikina antaisi kenenkaan syottaa hanta.

Lue netista vinkkeja, googleta baby led weaning

Vierailija
13/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä ette enää ole yhtään syöttäneet?

Vierailija
14/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.babybjorn.fi/keittio/lasten-lautanen-lusikka-ja-haarukka/

Hyvät välineet helpottaa. Haarukka ja on helppo pitää kädessä. Lautanen joka pysyy paikallaan ja reuna kaareva että ruoan saa harukkaan/lusikkaan helposti.

Vierailija
15/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata liikaa tuputtaa lusikkaa omaan käteen tai tehdä siitä ongelmaa jos syö sormin. Eikä varsinkaan stressata asiasta. Mitä sitten jos lapsi syö sormin? Kyllä se lusikka ja haarukka tulee kuvioihin sitten kun on oikea aika. Meillä tehdään niin että kaikki ruokailut syödään yhdessä, 1-vuotiaalle oma lautanen ja lusikka josta syö itse joko sormin tai lusikalla. Yleensä niin että osittain sormin ja osittain lusikalla. Ruokalappuna on ikean sellainen missä on hihat ja pöydän alla on muovinen suojus (tarkoitettu oikeasti työtuolin alle, myöskin ikeasta).

Meidänkin lapsi oli melkoinen sihtikurkku, kaikki piti olla sileää tai muuten tuli heti yökkäys. Mutta nopeasti alkoi mennä karkeampikin ruoka ja isommat palat. Täytyy antaa lapsen itse harjoitella eikä saa liikaa pelätä tukehtumista, meidän lapsella tuli ainakin niin voimakkaat yökkäysrefleksit heti ja ruuan sai sitten joko noukittua suusta pois tai lapsi itse möyhensi suussaan pienemmäksi ja nielaisi.

Tai anna lapselle oma lusikka käteen ja syötä itse toisella lusikalla :)

Vierailija
16/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelemalla. Meillä on kahdeksankuukautinen, joka on jo viisikukautisesta lähtien itse syönyt ainakin yhdellä aterialla päivässä itse. Nyt syö 4 kertaa päivässä, joista jokaisella syö itse jo jotain mutta kahdella vähintään myös syötetään. Sotkua tulee, mutta sille ei voi mitään.

Aamulla syö aamupalapöydässä meidän kanssa leipää, riisikakkuja, talkkunamuroja tai jotain suolatonta näkkäriä. Tämän jälkeen ei tartte vaihtaa paitaa. Joskus jos annetaanko sotkuisempaa ruokaa ni syö yökkäreissään ja sen jälkeen vasta vaihto päivävaatteisiin.

Lounaaksi jokin keitetty vihannes tai juures (parsakaali,kukkakaali,porkkana, peruna) itse syötäväksi ja me syötetään lusikalla muuta ruokaa. Hihat kääritään ja ruokalappu kaulassa. Ei tartte vaihtaa vaatteita.

Välipalaksi yleensä joku hedelmäsose purkista jossain muualla kuin kotona. Syötetään.

Illalla syö eka meidän kanssa normaalia ruokaa itse. Jos meillä pastaa, niin syö pastaa itse. Jos salaattia, niin annetaan tomaattia. Jos kalaa, niin ennen suolan lisäämistä ottaa pala erilleen jne. Tämä on ehdottomasti sottaisin ruokailu, mutta se ei haittaa. Lisäksin syötetään vielä puuro ja sit kannetaan iltasuihkuun, jonka jälkeen nukkumaan.

Osaa syödä jo paremmin kuin vaikkapa kuukausi sitten, mielellään heiluttelee ja maiskuttelee lusikka. Noukkii pinsettiotteella ruokia ja kakoo tosi harvoin.

Ei oo otettu stressiä. Sotkua tulee mutta jossain vaiheessa muksut osaa syödä itse. Sitä ootellessa.

Vierailija
17/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi ei tuntunut kiinnostuvat itse lusikalla syömisestä millään - toki hedelmä- ja leipäpaloja yms. naposteltava sormiruokaa meni - kunnes 1,5v. tarjolla oli kerran joulun alla riisipuuroa. Se oli ilmeisesti niin suuri makuelämys, että poika kirjaimellisesti tempaisi lusikan kädestäni ja alkoi syömään itse! Sotkuista ja hidasta puuhaahan se oli pitkään, mutta ilmeisesti se oli meidän kohdalla kiinni siitä, että sattui vain sopiva "kannustin" eteen, jonka jälkeen lapsikin huomasi, että omatoiminen syöminen onkin ihan kivaa.

Vierailija
18/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aika samanoloista kuin ap:llä. Lapsi täytti kesällä 1,5 vuotta eikä vielä syö itse. Vähän yrittää ja kovaa sotkuakin se tietysti vielä on. Ei saisi vertailla, ei, mutta tuntuu että kerhossa toiset äidit jo katsovat vähän oudoksuen, kun syötän vielä suurimmaksi osaksi. :-( Nyt syksyllä ei enää oikein ole huvittanut edes jäädä syömään sinne.

Vierailija
19/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asian verist vielä: suosittelen lämpimästi kaikille sellaisia puettavia essutakkeja (esim. Ikeasta löytyy, voi huuhtaista käsin ja kuivuvat aika nopeahkosti), vähentävät huomattavasti sitä varsinaisen pyykin määrää tuossa taaperovaiheessa!

T.nro17

Vierailija
20/22 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset oli molemmat sihtikurkkuja mutta se meni itsestään ohi kun olivat n.2v.

Ei ole mikään kiire oppia syömään itse. Meillä ruoka syötiin aina lusikalla ja siististi...jos leikki tai sotki tahallaan ruualla niin oma lusikka pois. Sormin syötiin vain leipää ja hedelmiä ym mitä muutenkin syödään sormin. Ruokalappu oli kaulassa ja ikinä ei ole tarvinnut vaatteita tai keittiötä kuurata syömisen jälkeen.

Lapset ovat kaikkiruokaisia ja heidän kanssaan on voinut pienestä pitäen käydä ravintolassakin syömässä.

Tosin ovat myös rauhallisia tapauksia kaikin puolin niin helpolla olen päässyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän