Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen/lasten elämänhetkistä kertominen ja kuvaaminen someen..

Vierailija
28.09.2016 |

Kun miettii asiaa pitkällä aikavälillä, niin sanoisiko lapsesi isona, että ihanaa kun laitoit minusta nakuilukuvan nettiin! No, todellisuus on toinen: ei varmasti nauttisi törmätä vuosien jälkeen sellaiseen kuvaan! Sama juttu tilapäivitysten kanssa, joissa kerrotaan yksityiskohtaisia asioita pienestä ihmisestä.
Kannattaa oikeasti miettii kaksi kertaa, mitä sinne someen laittaa, kun ne kuvat/tiedot joutuu helposti vääriin käsiin.
Eikö lapsi voisi itse isompana luoda omaa nettiminäänsä, kun on enemmän jotain käsitystä asiasta? Ei vauvat/pikkulapset vielä ymmärrä noita asioita.
Muutamat asialliset kuvat/tilapäivitykset lapsista on ok, mutta sadat samasta kuvakulmasta otetut kullanmuru istuu, syö, paskoo, leikkii, ammeessa, hyppii yms. Ei ole mitään hienoa, vaan säälittävää touhua ajattelemattomilta vanhemmilta. Sama juttu tilapäivitysten kanssa: tommiolavi syö leipää, hillamarika taputti käsiään ja paskoi lattialle. Eikö ole muuta kerrottavaa? En ole lapsivastainen, vaan inhottaa tuollainen toiminta vanhemmilta. Ja olen tietokone/some sukupolvea, ei ole vieras tämä maailma. Mitä ajatuksia sinussa tämä herättää?

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just se naapurin maijan lapsen kuva voi päätyä johonkin hämärille sivustoille netissä tms. Ap

Vierailija
42/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kaikki lasten kuvat vaan pois tiedotusvälineistäkin, nekin julkaistaan netissä ja on kaikkien saatavilla ja suuremman yleisön edessä kuin jonkun mamman Facebook-sivut. Ei enää Vauva-lehteäkään sitten, siinäkin on kuvia kaikkien nähtävillä ja vielä netissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinisilmänen ei pidä olla eikä tietystikkään liian pelkääväkään näissä asioissa. Ap

Vierailija
44/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin maltillisen linjan someilija. Täysin en vauvaa sulje somen ulkopuolelle mutta päivityksiä ei tule päivittäin. Aina ei edes viikottain ja jonain viikkona voi tulla parikin.

Kuvat/päivitykset ns hyvällä maulla valittuja, ei siis nakuilua, kakkajuttuja tms. Hyvänä rajana olen pitänyt sitä, että esimerkiksi Facebookiin on ok laittaa kuva, jonka voisin antaa julkaista myös paikallislehdessä. Sulje

Vierailija
45/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on paheksuttavaa julkaista kuvia lapsistaan somessa mutta ok antaa Vauva-lehteen haastattelu kuvineen, kun kuvat julkaistaan netissä ja ovat kenen tahansa katsottavissa? 

Vierailija
46/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä ainakin laitan mun lapsista kuvia faceen. Ei ole kyllä julkisia enkä muutoinkaan julkaise lapsista rumia kuvia, nakukuvia tai noloja kuvia.

Jos mun äiti olis julkaissut aikoinaan musta söpöjä kuvia niin en panisi pahakseni. Ja kyllähän ne nyt saa sieltä poistettuakin.

Olen facessa monen sukulaisen ystävä joita en näe välillä vuosiin, tällä tavalla ollaan mukana toistemme elämissä vaikka ei fyysisesti nähdäkkään. Ja kun näemme tuntuu kuin olisimme vasta nähneet juuri näiden päivitysten ansiosta.

Eipä täällä ikinä moitita lapsia tai niiden äitejä jotka näyttelee, on mallina, tv ohjelmissa, lehdessä ristiäiskuvina tms..

Vierailija
47/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/191 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/191 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buah

Vierailija
50/191 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aikuiset aattelee laittaessaan kuvia lapsestaan nettiin?

Vierailija
51/191 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä muistaa että Facebook omistaa ne kuvat jotka sinne laitatte. Ei auta vaikka miten pienelle kaveriporukalle ne jaatte - niillä kuvilla saa face tehdä mitä haluaa.

Vierailija
52/191 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä ymmärrän jos jotain tosi harmittomia kuvia ja juttuja laittaa joskus. Mutta kyllä muutaman ystävän jokapäiväiset kuvat lapsistaan ja jutut vähän ihmetyttää. Siellä on kerrottu lasten koko nimet, syntymäajat, kuvia edestä ja takaa, varmaan koulun myötä todistukset jne. Kaikki 400 "kaveria" ja ehkä "kavereiden kaverit" näkee ne. Osalle se voi olla myöhemmin ok, mutta tuskin kaikki lapset kiittää vanhempiaan avoimuudesta. Mulla on kavereiden kavereissa ihan täyskriminaalejakin. Ehkä joillakin muillakin on, vaikkei edes tiedä. Omat tietoni olen rajannut tarkkaan enkä lapsistani kuvia juurikaan laita, nimiä en ollenkaan. Ehkä olen ylivarovainen, mutta better be safe than sorry...

Vierailija
53/191 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä keskustelussa menee sekaisin kaksi eri asiaa: pelko kuvien päätymisestä pedofiilien käsiin ja lapsen oikeus yksityisyyteen.

Minä olen antanut koululle, päiväkodille ja harrastuspaikoille aina kuvausluvat lapsistani. Heistä on julkaistu kuvia julkisissa blogeissa ja fb-sivuilla. Se on mielestäni ok.

Mutta en ikinä julkaise kuvia tai tekstejä lasteni YKSITYISelämästä somessa. Mielestäni heillä on oikeus yksityisyyteen. Jos he ovat tehneet minulle äitienäiväkortin, se ei ole julkinen asia, vaan henkilökohtainen. He saavat itse luoda omat identiteettinsä. He eivät ole vain jonkun lapsia, vaan ihan omia itsejään.

Tietysti omille ystävilleni kerron lasteni henkilökohtaisiakin asioita luottamuksellisesti. Mutta en tietenkään heidän salaisuuksiaan.

Saan työni puolesta lapsilta erinäisiä liikuttavia, itse tehtyjä kortteja jouluisin ja keväisin. Säästän ne ja näytän omalle perheelleni. Niitäkään en julkaise somessa, koska ne on tarkoitettu henkilökohtaisiksi, ei julkisiksi.

Ehkä meni vähän ot, mutta itse ihmettelen äitejä, jotka julkaisevat koululaisen tekemän äitienpäiväkortin runoineen tms. päivineen 300 fb-kaverilleen. Ihmetelen myös opettajia, jotka julkaisevat oppilaiden tekemiä kortteja / viestejä somessa. Miksi??

Vierailija
54/191 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buah

Vierailija
55/191 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaisen kuvia facessa rajatulle joukolle (mummut, kummit, kaverit). Olen kieltänyt että päiväkodissa ei saa antaa kuvata julkisiin tarkoituksiin, mutta saa kuvata kasvunkansioon jonka näkee muutkin vanhemmat. Lisäksi emme ole suostuneet lehtihaastatteluihin, vaikka niitä välillä kysytään ja meillä olisi (selviytymis)tarina, joka kiinnostaisi lehdistöä (vastaavia tarinoita julkaistaan melko usein)

Vierailija
56/191 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut laittaa jokapäivä lapsistaan mystoryyn juttuja.. Olimme puistossa, lapsi hymyilee, lapsi nauraa, lapsi keikkuu keinussa yms jutut toistuu..

Vierailija
57/191 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme lintukolossa tuntuu monet elävän... On niitä sairaita ihmisiä netissäkin, ei vain livenä..

Vierailija
58/191 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/191 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerta vanhemmat laittaa vauvan suu ympäriinsä mustikassa kuvan, niin laittakaa ihmeessä itsestäkin samanlainen kuva... Sitten ehkä tajuaa, kuinka tyhmä kuva-aihe on.. Ap

Tuo nyt oli vähän tyhmä vertaus jos kyse jostain pikkutaaperosta, ei kai lasten elämä muutenkaan ole samanlaista kuin aikuisen. En minä olisi potkupuvussa tai käyttäisi tuttiakaan.

Ehkä hölmö vertaus, mutta en minäkään ymmärrä niitä naama ruuassa-kuvia. Ne ei ole missään määrin söpöjä. Lähinnä idioottimaisia.

Jaa, ehkä se sitten jakaa mielipiteitä. Minusta on vanhempien hyllyssä kuva jossa olen 1-vuotiaan naama hillossa, en ole koskaan nolostellut sitä. Ihan hauska kuva, olin salaa mennyt hillopurkille.

Minusta ja luultavasti monesta muusta ruoka- ja kuolasotku vauvan tai kenen tahansa naamalla näyttää ainoastaan ällöttävältä ja luotaantyöntävältä. Ei söpöltä tai hauskalta. Ei liity nolouteen siis mitenkään. Ilmeisesti osa ei koe näitä ällöttävänä, jolloin toki teoriassa ymmärrän hauskuuden.

Vierailija
60/191 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kertoo ihan kaikki itsestään ja lapsistaan nimet, harrastukset, sairaudet, riidat,haukkumiset, elopainot, matkailut, sutkautukset ym ja lisäksi vielä kuvia ja videoita samoista asioista ja jakaminen viiteen eri somepalveluun. Internet on aina Huom enemmän ja vähemmän julkinen maailma, vaikka rajaisi näkyvyyttä. Sitä et voi tietää kuka näyttää tai jakaa juttujasi eteenpäin, tutulle tai tuntemattomalle.. Vaikka oot rajannut näkyvyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi