Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen/lasten elämänhetkistä kertominen ja kuvaaminen someen..

Vierailija
28.09.2016 |

Kun miettii asiaa pitkällä aikavälillä, niin sanoisiko lapsesi isona, että ihanaa kun laitoit minusta nakuilukuvan nettiin! No, todellisuus on toinen: ei varmasti nauttisi törmätä vuosien jälkeen sellaiseen kuvaan! Sama juttu tilapäivitysten kanssa, joissa kerrotaan yksityiskohtaisia asioita pienestä ihmisestä.
Kannattaa oikeasti miettii kaksi kertaa, mitä sinne someen laittaa, kun ne kuvat/tiedot joutuu helposti vääriin käsiin.
Eikö lapsi voisi itse isompana luoda omaa nettiminäänsä, kun on enemmän jotain käsitystä asiasta? Ei vauvat/pikkulapset vielä ymmärrä noita asioita.
Muutamat asialliset kuvat/tilapäivitykset lapsista on ok, mutta sadat samasta kuvakulmasta otetut kullanmuru istuu, syö, paskoo, leikkii, ammeessa, hyppii yms. Ei ole mitään hienoa, vaan säälittävää touhua ajattelemattomilta vanhemmilta. Sama juttu tilapäivitysten kanssa: tommiolavi syö leipää, hillamarika taputti käsiään ja paskoi lattialle. Eikö ole muuta kerrottavaa? En ole lapsivastainen, vaan inhottaa tuollainen toiminta vanhemmilta. Ja olen tietokone/some sukupolvea, ei ole vieras tämä maailma. Mitä ajatuksia sinussa tämä herättää?

Kommentit (191)

Vierailija
181/191 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niistä lapsista pitää ylipäätään kokoajan olla laittamassa someen kuvia. Vaikka ne teidän mielestä on söpöjä ja maailman fiksuimpia lapsia, se on vain teidän mielipide. Välillä tuntuu, että pakko ottaa lapsesta kuva ihan vain siksi, että sen saa tuutattua faceen kaikkien nähtäville.. ei siksi, että sitä voisi sitten itse myöhemmin muistella ja katsoa ihan vaan omasta puhelimesta. 

Vierailija
182/191 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä aihe. Jo mainittujen lisäksi mietin, että me ei vielä tiedetä, miten tekniikka kehittyy ja mitä tekoäly voi tulevaisuudessa tehdä jos sillä on vaikka lapsesta useita kasvokuvia 0-9 vuosilta.

Onko muuten joku tosiaa niin naivi, että ajattelee että jakaa vaan perheelle tai läheisille jossain facebookissa ja whatsapissa? Nyt ehkä joo, mutta ei voi tietää miten yritys niitä käyttää ja mihin ne vuotaa. Tai jakaako vaikka joku eteenpäin. Mummojen kanssa kannattaa ihan tarkastaa tämä asia. Ennen meidän omaa, saatiin äidiltä ja anopilta ties mitä heidän Maija-serkun tyttärenpojan puoliso Minna sairaalassa synnytysosastolla vauvan kanssa -kuvia. On pitänyt siis kieltää ja selittää, että meiltä tulevia kuvia ei saa jakaaa (ja ehkä muidenkin kohdalla miettiä...) Puhelimen ruudulta ok jos näyttävät kun livenä näkevät kavereitaan ja sukulaisiaan, mutta mihinkään entisten työkaverien chattiryhmään ei jaeta eteenpäin kuvia lapsenlapsista tms.

On naiiveja tyyppejä, jotka aattelee että yksityinen tarkoittaa vain että läheiset näkee.. Eikö tuu mieleen että ne läheiset voi jakaa eteenpäin kuvia..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/191 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
184/191 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi elämässä asiat unohtuu, mutta netissä mikään ei unohdu tai vanhene. Kaikki voi aina pompahtaa silmien eteen uudelleen ja joutua väärinkäytetyksi.

Vierailija
185/191 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan laitettu lapsista aika maltillisesti kuvia someen. Ei kyllä muutenkaan mitään facen orjia olla :D Pyritään aina miettimään kaikkien kuvien kohdalla, että tykättäiskö itse, jos moinen kuva meistä itsestä olisi jaettu kaikkuen nähtäville... On laitettu jotain makkaranpaistokuvaa ja "eka eskaripäivä"- kuva eli ei mitään "varmasti noloja" (teininä pojat varmaan häpeää niitäkin...)

Eskarilta kysyn aina, että saako hänestä otetun kuvan laittaa faceen (olen selittänyt, että siellä sen näkee kaikki tutut). Joskus kieltää, jos on omasta mielestään huono kuva tms.

Ei lasta voi tekemään tuollaista päätöstä!

Vierailija
186/191 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuvien/päivitysten laittaminen vain tietyille henkilöille näkyviksi paljon auttaa, mutta sekään ei takaa 100% suojaa ulkopuolisilta. Joku listassasi voi näyttää/lähettää juttujasi silti eteenpäin. Ja sitten on sovellukset, jotka kerää tietojasi.. Ap

Miksi joku (ystävä tai sukulainen) tekisi niin :D Mitä joku edes tekee jollain heikkoresoluutioisilla somekuvilla? Vähän paranoidista alkaa olla...

Niin, kyllähän ne sukulaiset tai tutut voi innostuksissaan, ihmetellen tmv näyttää kuviasi eteenpäin omille kavereilleen jne. Ja nykyään kuvat on tosi hyvälaatuisia verrattuna vaikka 10-vuotta sitten, ellei sitten ota heikkolaatuisia kuvia...

Siis ajatteeko jotkut vielä oikeasti, että tyyliin kukaan ei sinun tietojasi/kuviasi ei näytä tai lähetä eteenpäin mahdollisesti?

Näköjään ajattelee.

Vierailija
187/191 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
188/191 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ubb

Vierailija
189/191 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä aihe. Jo mainittujen lisäksi mietin, että me ei vielä tiedetä, miten tekniikka kehittyy ja mitä tekoäly voi tulevaisuudessa tehdä jos sillä on vaikka lapsesta useita kasvokuvia 0-9 vuosilta.

Onko muuten joku tosiaa niin naivi, että ajattelee että jakaa vaan perheelle tai läheisille jossain facebookissa ja whatsapissa? Nyt ehkä joo, mutta ei voi tietää miten yritys niitä käyttää ja mihin ne vuotaa. Tai jakaako vaikka joku eteenpäin. Mummojen kanssa kannattaa ihan tarkastaa tämä asia. Ennen meidän omaa, saatiin äidiltä ja anopilta ties mitä heidän Maija-serkun tyttärenpojan puoliso Minna sairaalassa synnytysosastolla vauvan kanssa -kuvia. On pitänyt siis kieltää ja selittää, että meiltä tulevia kuvia ei saa jakaaa (ja ehkä muidenkin kohdalla miettiä...) Puhelimen ruudulta ok jos näyttävät kun livenä näkevät kavereitaan ja sukulaisiaan, mutta mihinkään entisten työkaverien chattiryhmään ei jaeta eteenpäin kuvia lapsenlapsista tms.

On naiiveja tyyppejä, jotka aattelee että yksityinen tarkoittaa vain että läheiset näkee.. Eikö tuu mieleen että ne läheiset voi jakaa eteenpäin kuvia..?

Tällä logiikalla et voi ikinä lähettää lapsestasi kuvia kenellekään.

Vierailija
190/191 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten munat voisi pitää ihan vain itsellään tai korkeintaan jakaa läheisten kesken. 

En jaksaisi päivästä toiseen katsella kuvia puolituttujen lapsista. Muutama tällainen henkilö somessa seurattavana, joilla tuntuu olevan pakonomainen tarve jakaa lastensa elämästä kaikki someen. Olen nämä ihmiset mykistänyt,  koska en jaksa seurata henkilön lapsia. Oletin seuraavana aikuista ihmistä, en vaippa-ikäistä tai eskarilaista. 

Minulla on lapsia ja jotkut ovat ihmetelleet, onko heissä jotain vikaa, kun en jaa heistä ikinä kuvia. 

Minulla on lapsistani tuhansia kuvia, mutta ne ovat vain muistona perheellemme ja myöhemmin lapsilleni, jotka isompina saavat toki jakaa lapsuuskuviaan someen, jos niin tahtovat. Minä en sitä heidän puolestaan tee. 

Vierailija
191/191 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten munat voisi pitää ihan vain itsellään tai korkeintaan jakaa läheisten kesken. 

En jaksaisi päivästä toiseen katsella kuvia puolituttujen lapsista. Muutama tällainen henkilö somessa seurattavana, joilla tuntuu olevan pakonomainen tarve jakaa lastensa elämästä kaikki someen. Olen nämä ihmiset mykistänyt,  koska en jaksa seurata henkilön lapsia. Oletin seuraavana aikuista ihmistä, en vaippa-ikäistä tai eskarilaista. 

Minulla on lapsia ja jotkut ovat ihmetelleet, onko heissä jotain vikaa, kun en jaa heistä ikinä kuvia. 

Minulla on lapsistani tuhansia kuvia, mutta ne ovat vain muistona perheellemme ja myöhemmin lapsilleni, jotka isompina saavat toki jakaa lapsuuskuviaan someen, jos niin tahtovat. Minä en sitä heidän puolestaan tee. 

Voi hemmetti, munat 🤣 piti kirjoittaa kuvat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme