Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä tällaisen työkaverin kanssa?

Vierailija
03.12.2023 |

Neuvokaa nyt joku miten voisin fiksusti selvitä työkaverin kanssa joka vie voimat henkisesti. 

Hoitoala (yllätyyys) ja silloin tällöin joudun työskentelemään samassa vuorossa kaksin erään vanhemman naisen kanssa. Hän marttyyrimaisesti sinkoilee paikasta toiseen sata lasissa ja samalla valittaa kun hän joutuu aina yksin tekemään kaiken ja kukaan muu (lue: minä) ei tee mitään. Haukkuu kaikki kollegat lyttyyn, mutta ikinä ei sano asioita henkilölle suoraan vaan aina kiekuu selän takana. Hänellä on ihan omia sääntöjä siitä kuinka rutiinien tulisi mennä, ja vain hänen tapansa on oikea. Puuttuu jatkuvasti muiden tapaan tehdä asioita, jotka ei ole merkityksellisiä hyvän hoidon kannalta. Esim. peitto pitää rullata kaappiin, ei jättää päiväpeiton alle. 

Viikoinloppuisin työntekijöitä on vain kaksi, joista toinen tekee koko viikonlopun ns. jaettua vuoroa jossa työskennellään aamusta iltaan ja välissä on kolmen tunnin tauko. Arkena päivällä työntekijöitä on kuusi, iltaisin kaksi. Hoidettavia on kuitenkin aina sama määrä, 10. Tuo naisihminen tekee kaikkea sellaista mitä ei viikonloppuisin tai iltaisin kuulu tehdä: pesee pyykkiä, suihkuttaa asukkaita, viikkaa kaappeja, pyyhkii lattioita, sisustaa, järjestelee, laittaa hotellitason aamupalat, kahvittaa ja kakuttaa omaiset jne jne jne jne. En edes tiedä mihin aina häviää yhtäkkiä jotain puuhaamaan. Kaikki siis periaatteessa hyviä ja hienoja asioita. Jos on aikaa. Mutta kun ei ole. Kaikki asukkaat ovat raskashoitoisia tai muistisairaita, ovet siksi aina lukossa koska karkaavat muuten kylmään yöhön. Asukkaatkin hän pyrkii hoitamaan viimeisen päälle, mutta hermojen loppuessa mummojen tohvelit lentää ja muistisairas saa kovakouraista kyytiä. 

Ongelma siis on että hän tekee liikaa, säntäilee ominpäin tekemään asioita niin ettei yhtään tiedä mitä hän seuraavaksi ajattelee. Sitten voivottelee, tuhahtelee, huutaa, kiroilee, heittelee tavaroita ym. kun toiset eivät lue hänen ajatuksiaan. Siis ihan pipipäinen vauhko. Ongelma ei tule ratkeamaan millään puhutteluilla kun on jatkunut jo vuosikymmeniä. Tämä näkyy sitten niin, että sijaisia ei ole, kesätyöntekijät lopettavat ennen aikojaan, vakituiset kaikkoavat muualle. Niin muutes minäkin, enää kaksi kuukautta siedettävänä. Aloitin kolme kuukautta sitten. 

En siis näe muuta vaihtoehtoa kuin antaa asian olla ja siirtyä itse muualle. Ongelmana on vaan se että pelkään räjähtäväni niin että sanonkin vielä todella ikävästi takaisin. 

Mitä te tekisitte? Vaikea ignoorata kyseistä ihmistä, koska tulee keskeyttämään työni koska tekee sen itse mukamas paremmin. Esim. vie kädestäni vaatteet jotka aion mummolle pukea ja valitsee sitten itse mieleisensä. Siis suoraansanottuna tällaista lievästi aggressiivista käytöstä. Hyökkii jopa päin jos aikoo tehdä vastoin hänen tahtoaan. Kerran tuli ja vei kahvipannun kun olin tarjoamassa eräälle asukkalle kahvia kun sitä pyysi. Tuo asukas kun kuulemma ei ennenkään ole pitänyt kahvista. Ihan pimeä muija.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjaise kunnolla vastaan seuraavalla kerralla. Kun ei kerran kaunis puhe eikä puhuttelutkaan auta. Ja anna tämä teksti hänelle, jos ei karjaisukaan auta.

Vierailija
2/49 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko keskustella esihenkilön kanssa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hän yrittää viedä kädestäsi tavaroita tai muuten fyysisesti rajoittaa toimintaasi, et anna hänen tehdä niin. Käytät tarvittavia voimakeinoja itsesi suojelemiseen. Tämä voi olla esimerkiksi maahan vienti ja hallintaote. Kun hän puhuu sinulle, et vastaa etkä reagoi mitenkään. Olet niin kuin häntä ei olisi olemassa.

Työnantajalle ilmoitat, että et suostu tekemään töitä samaan aikaan tämän henkilön kanssa, koska hän vaarantaa turvallisuutesi. Jos tähän ei suostuta, otat yhteyttä ammattiliittosi juristiin ja kysyt häneltä, kuinka seuraavaksi tulee toimia.

Tiedän, että et tule noudattamaan mitään näistä neuvoista, mutta yllä sanottu on ainoa produktiivinen toimintatapa.

Vierailija
4/49 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainioita neuvoja vaikka vähän överiksi meneekin :D

Ap

Vierailija
5/49 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme työnantaja, jos ei tajua pistää tuota kuriin, jos kerran hän karkottaa kaikki työntekijät. Ei hoitoalakaan yhtä työntekijää kaipaa, mutta niitä monia muita.

Vierailija
6/49 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu esimiehelle tai työnantajalle.

Tee itse omalla tavalla. Yritä tehdä mahdollisimman vähän yhteistyötä hänen kanssaan.

Kun valittaa niin voit sanoa että oot oppinut itse tekemään näin.

Voit sanoa että muillakin on kiire.

Vierailija
7/49 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä voi olla hoitamaton ADHD se on juuri tuollaista että ei tiedä mitä tekee ja miten tekee, ajankäyttöä ei osaa hallita ja kyllä siihen kuulu myös tuo että hermot menee helposti, ei osaa säädellä välttämättä tunteita, sanoa töksäyttää asioita toisille. 

Vierailija
8/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turpakeikka

Vierailija
9/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuvaamasi asiat ovat työn tekoa. Mitä jos sinäkin tekisit niitä? 

Vierailija
10/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi, että kirjoitat noin pitkän sepustuksen. Kukaan ei lue.

Vierailija
11/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla tosissasi, että kirjoitat noin pitkän sepustuksen. Kukaan ei lue.

MInä luin ja mielenkiinnolla jopa. Hyvin kerrottu ja kirjoitettu.

Vierailija
12/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esihenkilö ei puutu asiaan niin sitten pitäisi vaan itse uskaltaa puhua. Meillä oli töissä henkilö joka jatkuvalla puhumisella sekoitti kaikkien työt. Esimies ei ymmärtänyt ongelmaa laisinkaan joten asian hoitaminen jäi meille työntekijöille. Keräsin rohkeutta ja juttelin työkaverille. Vaikea tilanne mutta saimme juteltua ihan hyvässä hengessä. 

Itse ajattelen niin että jos ei itse uskalla asialle jotain tehdä niin sitten pitää vaan hyväksyä se toinen. Joskus olen lopettanut työt kun olen todennut että hankalalle työkaverille ei vaan voi mitään. Joskus on myös hyvä katsoa itse peiliin ja pohtia onko ongelma niin iso että siitä kannattaa stressata tai onko itse se ongelma.

Vierailija
13/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuu kollegoita, asukkaat saavat "kovakouraista kyytiä" ja hyökkii agressiivisesti päällesi, huutaa ja heittelee tavaroita? Siis kai jokaisesta tollaisesta tilanteesta ilmoitatte esimiehille? Toihan on suoranaista työpaikkakiusaamista ja väkivaltaista käytöstä. Jos esimiehet ei ted asialle mitään, niin sit vaan valitusta vielä ylemmälle taholle. Jos sittenkään ei tapahdu mitään niin hakisin saikkua saikun perään ja kertoisin työterveydessä tilanteesta.

Vierailija
14/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus. 

Vierailija
15/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella pahalta kuulostaa, mutta samalta hyvin tutulta touhulta. Näitä ihmisiä on valitettavasti alalla ja he ovat äärimmäisen raskaita koillegoita. Näitä ihmisiä ei esihenkilöt saa kuriin, sillä jos saisi, se olisi tehty jo aikoja sitten. Joten sinun pitää vaan jättää se paikka ja etsiä sellainen, jossa tällaista tyrannia ei ole.

Vierailija
16/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit juuri työkaverini. Valittaa että kukaan muu ei tee mitään ja itse hoitaa hauraita mummoja kovakouraisesti paiskoen, kun on niin kauhea kiire. Esimies onneksi tietää asiasta ja osaa kuunnella hänen muista tekemiään valituksia vähän sillä korvalla. 

Vierailija
17/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme työnantaja, jos ei tajua pistää tuota kuriin, jos kerran hän karkottaa kaikki työntekijät. Ei hoitoalakaan yhtä työntekijää kaipaa, mutta niitä monia muita.

Joskus nämä ihmiset voivat olla niin toksisen vahvatahtoisia, ettei esimies tai työnantaja saa näitä kuriin. Irtisanoa ei voi jos mitään selkeää hoitovirhettä tai laiminlyöntiä ei tapahdu, ja lähiesimies ei välttämättä jaksa yrittää koska tietää että koko työaika menee sen hullun kanssa vääntämiseen. Koska nämä ei lopeta. On hyvin todennäköistä, että tämä työkaveri on persoonallisuushäiriöinen, eikä sellaisen kanssa ole helppo olla. Moni valitsee sitten sen että katsoo sormien läpi tai ohi. Sitten on ap:n kaltaiset, joita tämä sapettaa, mutta jotka eivät em. syistä mahda mitään.

Työpaikka vaihtoon. Lähtiessä kannattaa sanoa esimiehelle se syy suoraan.

Vierailija
18/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä voi olla hoitamaton ADHD se on juuri tuollaista että ei tiedä mitä tekee ja miten tekee, ajankäyttöä ei osaa hallita ja kyllä siihen kuulu myös tuo että hermot menee helposti, ei osaa säädellä välttämättä tunteita, sanoa töksäyttää asioita toisille. 

Höpö höpö. Luonnevikainen se on.

Vierailija
19/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pitkään ja seikkaperäisesti katsellut työkaverisivtyöntekoa. Kuvauksesi on jopa harvinaisen tarkka, se on vaatinut pitkää katselua ja seurantaa. Olisi mielenkiintoista kuulla vastaava kuvaus omasta työskentelystäsi, teetkö mitään muuta kuin aktiivista seurantaa työkaveristasi? Jäätkö ihmettelemään puoleksi tunniksi verhojen kuosia? Tapahtuuko sinussa mitään liikehdintää ilman erillistä käskyä, pelaako tilanketaju jne.

Minusta työkaverisi on vain tottunut tekemään sitä tyltä hyvin, johon hän on hankkinur koulutuksensa, eikä mieti joka askeleella, miten tästäkin tehtävästä voisi luistaa. Sliira asenne nimittäin näkyy kauas, ja voin vain kuvitella, miten se ärsyttää työkaveriasi. Jos teistä kahdesta pitäisi työpari valita, valinta ei tälläkertaa kohdistuisi sinuun Enennän kuin työkaveristasi, kysymyksiä herää sinusta.

Vierailija
20/49 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että olet kohdannun vanhanaikaisen hyvän hoitajan, joka ei istu työkseen kahvihuoneessa, vaan tekee asukkaiden elämästä mahdollisimman mukavan. Sinusta se on tietenkin väärin, että ylitetään minimi ja ajatellaan, että elämä on tässä ja nyt.

Jos hoitaja aikoo pukea potilaalle turkoosin paidan ja pinkit housut, on syytäkin napata ne vaatteet kädestä ja näyttää, että myös potilaalla on oikeus olla nätisti ja arvokkaasti puettu eikä tarvitse napata sitä hyllystä ensimmäisenä käteenosuvaa asua.

Mieti, miten huonolla hoidolla ne asukkaat olisivat ilman tuota hoitajaa, joka viitsii ja tekee sen sijaan, että tuijottelisi puhelintaan ja odottelisi, että vuoro päättyy. Heitä näkee hoivayksiköissä aivan liian paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän