Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen/lasten elämänhetkistä kertominen ja kuvaaminen someen..

Vierailija
28.09.2016 |

Kun miettii asiaa pitkällä aikavälillä, niin sanoisiko lapsesi isona, että ihanaa kun laitoit minusta nakuilukuvan nettiin! No, todellisuus on toinen: ei varmasti nauttisi törmätä vuosien jälkeen sellaiseen kuvaan! Sama juttu tilapäivitysten kanssa, joissa kerrotaan yksityiskohtaisia asioita pienestä ihmisestä.
Kannattaa oikeasti miettii kaksi kertaa, mitä sinne someen laittaa, kun ne kuvat/tiedot joutuu helposti vääriin käsiin.
Eikö lapsi voisi itse isompana luoda omaa nettiminäänsä, kun on enemmän jotain käsitystä asiasta? Ei vauvat/pikkulapset vielä ymmärrä noita asioita.
Muutamat asialliset kuvat/tilapäivitykset lapsista on ok, mutta sadat samasta kuvakulmasta otetut kullanmuru istuu, syö, paskoo, leikkii, ammeessa, hyppii yms. Ei ole mitään hienoa, vaan säälittävää touhua ajattelemattomilta vanhemmilta. Sama juttu tilapäivitysten kanssa: tommiolavi syö leipää, hillamarika taputti käsiään ja paskoi lattialle. Eikö ole muuta kerrottavaa? En ole lapsivastainen, vaan inhottaa tuollainen toiminta vanhemmilta. Ja olen tietokone/some sukupolvea, ei ole vieras tämä maailma. Mitä ajatuksia sinussa tämä herättää?

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jakaisi tietojaan yksityisenä/pitäisi some profiilinsa yksityisenä, niin ei voi silti koskaan tietää varmuudella, että tietojasi/kuviasi joku tai jotkut seuraajat tai tutut ihmiset näyttäisi tai jakaisi niitä eteenpäin.

Vierailija
82/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvat/videot/tekstit joissa kerrottaan/näkyy tunnistettavasti kavereita, läheisiä jne niin kysykää aina etukäteen että saako tämän jakaa someen palveluun x tai y.. Ja esim ylipäätään jos kuvassa esiintyy toisia henkilöitä, niin kuvan henkilöillä on oikeus sanoa milloin tahansa, että täytyy poista kuva somesta, en halua enää, että kuva on siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jakaisi tietojaan yksityisenä/pitäisi some profiilinsa yksityisenä, niin ei voi silti koskaan tietää varmuudella, että tietojasi/kuviasi joku tai jotkut seuraajat tai tutut ihmiset näyttäisi tai jakaisi niitä eteenpäin.

Vaikka jakaisit kuvia yksityisesti WhatsAppissa, et voi varmuudella tietää, ettei niitä jaettaisi eteenpäin.

Vierailija
84/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvat/videot/tekstit joissa kerrottaan/näkyy tunnistettavasti kavereita, läheisiä jne niin kysykää aina etukäteen että saako tämän jakaa someen palveluun x tai y.. Ja esim ylipäätään jos kuvassa esiintyy toisia henkilöitä, niin kuvan henkilöillä on oikeus sanoa milloin tahansa, että täytyy poista kuva somesta, en halua enää, että kuva on siellä.

Ja tässä siis tarkoitan tuttujen ihmisten näkymistä ja tunnistamista kuvista, videoista, tilapäivityksistä somessa, en esim bändien, museoiden, erilaisten julkisten tapahtumien kuvaamista, videonnista, tilapäivityksistä..

Vierailija
85/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jakaisit kuvia yksityisesti WhatsAppissa, et voi varmuudella tietää, ettei niitä jaettaisi eteenpäin.

Näinpä

Vierailija
86/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuvaaminen on suht vapaata ainakin julkisilla paikoilla, mutta on eri asia sitten se sisällön jakaminen yleensäkin...

Vierailija
87/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuvaaminen on suht vapaata ainakin julkisilla paikoilla, mutta on eri asia sitten se sisällön jakaminen yleensäkin...

Tietenkään ei saa kuvata/olla kameroita julkisten tilojen pukkareissa, vessoissa ja yleensä muissa missä on kuvaaminen kielletty. (vaarana, että näkyykin jotain sopimatonta, mistä voi rikosilmoituksen joku tehdä.) tietysti jos äkkiä otat itsestäsi kuvan, eikä muita näy/kuulu siinä, niin ei kai se kiellettyä siinä tapauksessa ole.

Vierailija
88/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
89/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelua aiheesta?

Vierailija
90/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluutko moni olla ns some tähti, että kun jakaa asioitaan kaiken kansan nähtäville..?

Vierailija
91/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*haluuko siis

Vierailija
92/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aloitus on jo vanhempi, niin aihe on tärkeä edelleen 🙂

Vierailija
93/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vaan kertoo lapsistaan ja heidän elämästään somessa, vähemmälle huomiolle jäät muut asiat mistä voisi kertoa esim puoliso, harrastukset, lempi artistit.. 😀 Vaan melkeenpä lapsista kertoo vain. Ehkä puoliso on kieltänyt ettei saa kertoa itsestään tms, ei tiedä sitten mikä on oikea tilanne asiaan. Onhan ne lapsetkin ihmisiä ja yhtälailla oikeutettuja yksityisyyteen yms ja jopa tarkemmin suojattuja myös laissa.

Vierailija
94/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein on äiti+lapset kuvia vain, missä puoliso on? Eikö enää kelpaa kuvaan, koska äiti elää lapsi kuplassa? Sama koskee myös jos isä+lapset kuvia olisi vain. Ymmärtää toki jos puoliso ei halua kuvaan, on erottu tai kuollut toinen osapuoli. 🤔

Vierailija
95/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on pelkästään lapsistaan kuvia,hyvä jos itsestään muutama kuva, puhumattakaan muista kuva aiheista.

Vierailija
96/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tässä keskustelussa menee sekaisin kaksi eri asiaa: pelko kuvien päätymisestä pedofiilien käsiin ja lapsen oikeus yksityisyyteen.

Minä olen antanut koululle, päiväkodille ja harrastuspaikoille aina kuvausluvat lapsistani. Heistä on julkaistu kuvia julkisissa blogeissa ja fb-sivuilla. Se on mielestäni ok.

Mutta en ikinä julkaise kuvia tai tekstejä lasteni YKSITYISelämästä somessa. Mielestäni heillä on oikeus yksityisyyteen. Jos he ovat tehneet minulle äitienäiväkortin, se ei ole julkinen asia, vaan henkilökohtainen. He saavat itse luoda omat identiteettinsä. He eivät ole vain jonkun lapsia, vaan ihan omia itsejään.

Tietysti omille ystävilleni kerron lasteni henkilökohtaisiakin asioita luottamuksellisesti. Mutta en tietenkään heidän salaisuuksiaan.

Saan työni puolesta lapsilta erinäisiä liikuttavia, itse tehtyjä kortteja jouluisin ja keväisin. Säästän ne ja näytän omalle perheelleni. Niitäkään en julkaise somessa, koska ne on tarkoitettu henkilökohtaisiksi, ei julkisiksi.

Ehkä meni vähän ot, mutta itse ihmettelen äitejä, jotka julkaisevat koululaisen tekemän äitienpäiväkortin runoineen tms. päivineen 300 fb-kaverilleen. Ihmetelen myös opettajia, jotka julkaisevat oppilaiden tekemiä kortteja / viestejä somessa. Miksi??

Kun miettii, niin kyllä lapsen oikeus yksityisyyteen liittyy myös tuohon, että aikuinen miettii pikkasen, mitä kuvia nettiin laitetaan lapsesta. Se on turvallisuutta, harkintaa asiassa. Nuo lapsen oikeus yksityisyyteen ja kuvien päätyminem mahdollisesti pedofiilien käsiin liittyy toisiinsa tietyllä tavalla, myös nuo asiat on erikseenkin omia aiheitaan.

Vierailija
97/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
98/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no tätä ihmettelen että pelkkiä lasten kuvia halutaan laittaa. Olen suhteessa miehen kanssa joka postaa koko ajan vaan lapsistaan. Olen useamman kerran asiasta maininnut, että minulla alkaa olla huono viba siitä, ettei meitä yhdessä/ minua voi näyttää missään.

Vastaus on, että miehet ei laita mitään rakkauspostauksia ( ai ei vai?) Ja hän ei ole sellainen, joka suhdettaan julkisesti hehkuttaa. Hmm.

En tiedä, mutta epäilen että alkaa joitain muitakin ihmetyttää kun on vakava suhde ja avoliitto, mutta avopuoliso loistaa poissaololla. Minä olen julkaissut yhteiskuvia kyllä mutta enää ei innosta.

Vierailija
99/191 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, no tätä ihmettelen että pelkkiä lasten kuvia halutaan laittaa. Olen suhteessa miehen kanssa joka postaa koko ajan vaan lapsistaan. Olen useamman kerran asiasta maininnut, että minulla alkaa olla huono viba siitä, ettei meitä yhdessä/ minua voi näyttää missään.

Vastaus on, että miehet ei laita mitään rakkauspostauksia ( ai ei vai?) Ja hän ei ole sellainen, joka suhdettaan julkisesti hehkuttaa. Hmm.

En tiedä, mutta epäilen että alkaa joitain muitakin ihmetyttää kun on vakava suhde ja avoliitto, mutta avopuoliso loistaa poissaololla. Minä olen julkaissut yhteiskuvia kyllä mutta enää ei innosta.

Mitäköhän ne lapset on mieltä kuvien laitosta? Kysy suoraan hävettääkö miestä sitten laittaa teistä kuvia someen?

Vierailija
100/191 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi