Vauvojen/lasten elämänhetkistä kertominen ja kuvaaminen someen..
Kun miettii asiaa pitkällä aikavälillä, niin sanoisiko lapsesi isona, että ihanaa kun laitoit minusta nakuilukuvan nettiin! No, todellisuus on toinen: ei varmasti nauttisi törmätä vuosien jälkeen sellaiseen kuvaan! Sama juttu tilapäivitysten kanssa, joissa kerrotaan yksityiskohtaisia asioita pienestä ihmisestä.
Kannattaa oikeasti miettii kaksi kertaa, mitä sinne someen laittaa, kun ne kuvat/tiedot joutuu helposti vääriin käsiin.
Eikö lapsi voisi itse isompana luoda omaa nettiminäänsä, kun on enemmän jotain käsitystä asiasta? Ei vauvat/pikkulapset vielä ymmärrä noita asioita.
Muutamat asialliset kuvat/tilapäivitykset lapsista on ok, mutta sadat samasta kuvakulmasta otetut kullanmuru istuu, syö, paskoo, leikkii, ammeessa, hyppii yms. Ei ole mitään hienoa, vaan säälittävää touhua ajattelemattomilta vanhemmilta. Sama juttu tilapäivitysten kanssa: tommiolavi syö leipää, hillamarika taputti käsiään ja paskoi lattialle. Eikö ole muuta kerrottavaa? En ole lapsivastainen, vaan inhottaa tuollainen toiminta vanhemmilta. Ja olen tietokone/some sukupolvea, ei ole vieras tämä maailma. Mitä ajatuksia sinussa tämä herättää?
Kommentit (191)
Niissä vauva naama täynnä sosetta olevat kuvat ei ole yhtään hauskoja vaan naurettavaa touhua! Samaa sarjaa vauva yltäpäältä ripulissa kuvat. Ehkä aluksi voi pieni nauru tai hymähdys päästä noista aiheisista kuvista, mutta sitten ei enää naurata jostain kumman syystä... Kuka jaksaa loputtomiin nauraa noille? Ja pitää hauskana?
Pitäisikö koirankin sotkee naamansa purkkiruokaan ja ottaa siitä ns hauska kuva? Tai aikuisesta kuva, kun on mahataudissa ja yrjöö vessassa ja on kasvoissa oksennusta?
Opettaako muuten vanhemmat lapsiaan Somen käyttöä?
"olen vain suvulle ja ystäville rajannut kuvani" voi kuule, et voi silti tietää, näyttääkö Maija serkku lapsikuvasi työpaikallaan tai Jarkko eno jaa viidelle serkulleen lapsesi kipeenä kuvan..
"en laita lapsestani mitään noloa tai kerro mitään enempää" voi kuule se ei vaadi paljon osaamista lukea ja selvittää mitä on jakanut tietoja lapsesta, varsinkin jos ne on kaikkien näkyvillä. Ja on kertonut nimestä lähtien tiedot. Ja jonkun toisen mielestä jakamasi jutut voi olla noloja... Esim just ne lapsi hyppii kuvat 100kpl.
Vierailija kirjoitti:
"en laita lapsestani mitään noloa tai kerro mitään enempää" voi kuule se ei vaadi paljon osaamista lukea ja selvittää mitä on jakanut tietoja lapsesta, varsinkin jos ne on kaikkien näkyvillä. Ja on kertonut nimestä lähtien tiedot. Ja jonkun toisen mielestä jakamasi jutut voi olla noloja... Esim just ne lapsi hyppii kuvat 100kpl.
Täytyy tarkentaa että on sillä eroa laittaako kuvan lapsi huvipuistossa vai lapsi hyppii kuvan. Monet ei varmasti aattele että huvipuistossa kuva olisi muka nolo. Mutta hyppii kuva 100kpl varmasti hyvin monen mielestä on nolo.
Ihmiset ovat kadottaneet yksityisyyden ajatuksen (ja kunnioituksen), en kyllä ikinä laittaisi lapsestani yhtään kuvaa someen - ei takuulla tykkäisi myöskään jos juoruilisin sinne mitä mieltä oli jostain taikka kertoi hyvån vitsin. Lapsi laittaa itse sitten isompana someen mitä haluaa. Kyseessä on yksityisyydenloukkaus mikäli lapsi ei anna lupaa/ei osaa ilmaista mielipidettään mutta mitäpä sillä on väliä somekansalle. Eikö ketään huolestuta miten paljon tietoa (=valtaa) annetaan ihan vapaaehtoisesti yksityiselle yritykselle? FB myy niitä takuulla eteenpäin. No mut hei jos ei haittaa niin mikäpäs siinä.
Mielipiteitä/ajatuksia aiheesta?
Aika moni kertoo yksityiskohtaisesti ja laittaa monenlaisia kuvia/videoita eri some palveluille lapsista.
Mulle on sinänsä ihan sama Laittaako vanhemmat niitä kuvia mut en ite jaksa kiinnostua yhtään kenenkään toisen lapsen kuvista
Hyvähän se oisi jokaisen miettiä, mitä lapsistaan julkaisee netissä tai on julkaisematta.
Eikö ketään kiinnosta tälläinen tärkeä ja ajankohtainen asia?🤔
Ihmisiä taitaa enemmän kiinnostaa keskustella telkkarisarjojen ihmisten käänteistä kuin tälläisistä aiheista.
Minä olen laittanut rippi- ja vanhojentanssikuvat, se on nuorisolle ollut ok.
Up