Kuuluuko minun hoitaa poikani avovaimon edellissuhteen lapsia?
Poikani elää tytön kanssa, jolla on ennestään 3- ja 4-vuotiaat lapset. Lasten äiti soittaa aika usein, että lapset mankuvat "mummolaan" eli meille yökylään. Olen sairauseläkkeellä ja siten kotona ja hyvässä kunnossa. Lapset eivät kuitenkaan oikein halua jäädä, eivät viihdy ja ikävöivät. Yritän toki leikkiä, käydä retkellä, leipoa ym lasten kanssa. Silti etenkin isompi on usein mieli maassa.
Oikea mummo on alkoholisti ja minustakaan se ei ole lapsille ihan hyvä hoitopaikka. Poikani tekee vuorotyötä (useita päiviä pois kotoa) ja nyt olen huomannut, että miniä tuo lapset usein meille jaksoina,jolloin poika on töissä eli haluaa levätä yksin. Kiitosta hän ei ole ikinä sanonut lapsia viedessäni. Eipä silti, että sillä väliä olisi, mutta tuntuisi kivalta.
Minusta on alkanut tuntua hyväksikäytetyltä, mutta säälin lapsia, jotka ovat ihania. Siksi en kieltäydy.
Jos olet nuori äiti ja samantyyppisessä tilanteessa (siis miniän kannalta), kerro, mitä ajatuksia kirjoitukseni herätti. Kiitos :)
Kommentit (71)
Ei kuulu. Itse päätät hoidatko vai et. T: Viiden mummu.
Ei tietenkään pidä! Kiva kuulla kuitenkin, että pidät lapsia ihanina ja haluat luoda jonkinlaisen suhteen heihin. Voit kieltäytyä ottamasta hoitoon vedoten esim. tuohon ikävöintiin ja sanoa että otat vähän isompina kun he alkavat oikeasti nauttia kyläilystä ilman vanhempia.
Ensimmäinen ajatus on, että tarvitsee tukea "mummuihmiseltä". Haluaa lapsillensa ihanan mummon. Ehkä sen takia tuli mieleen tämä, kun oma äitini on kuollut.
Kuuluu, mutta ei ole oikeus hyväksikäyttää.
Määrittele rajat.
Miksi kasvatit pojastasi tuollaisen beta nyhverön?
En tiedä. Mutta mun suvussa on tällainen kuvio: serkullani on vaimonsa kanssa yhteisiä lapsia, ja lisäksi vaimolla on lapsia edellisestä liitosta. Serkkuni isä on jäänyt leskeksi ja on ollut uusissa naimisissa jo yli 10 vuotta. Hänen uusi vaimonsa on mummo sekä serkkuni ja hänen vaimonsa yhteisille lapsille että vaimon lapsille edellisestä suhteesta, vaikkei ole kenellekään biologista sukua.
Ei tietenkään mikään pakko ole. Miniä nyt huomannut löytäneensä helpon hyväksikäytettävän, kun et kehtaa kieltäytyä, ja vielä kun vetoaa noin, että "lapset haluavat". Stoppia vaan tällaiselle.
Pakkohan ei ole kuin kuolla, ja sitäkin vaan yhden kerran. Mutta juu. Eiköhän sun ihan itse ole aika saada suusi auki. Sulla ei ole mitään velvollisuuksia hoitaa kyseisiä lapsia, eikä kyllä omiakaan lapsenlapsia jos niinkseen on.
No ei kuulu, mutta jos lasten kanssa on kivaa silloin tällöin, jatka yhdessäoloa heidän kanssaan, mutta vähemmän. Ja sano sille "miniälle" että oikeasti lapset eivät viihdy luonasi yökylässä vaan kaipaavat kotiinsa.
Jospa suostuisit yleensä, mutta joku kerta sanotkin, että sinulle ei käy. Ihan vain osoittaaksesi, että et ole itsestäänselvyys.
Kannattaa ehkä miettiä siltä kannalta että toivotko poikasi olevan onnellinen, toivotko heidän perhe-elämänsä olevan toimivaa, haluatko olla osa sitä. En ymmärrä miksi tuossa tulisi joku jako sen mukaan onko lapset biologisesti omia, hehän kuuluvat poikasi perheeseen. Ihme rajoittuneita jotkut ihmiset.
Mutta itseäsi on ap sullakin lupa kuunnella. Kukaan ei hyödy siitä mitenkään että sinä vedät itsesi piippuun. Voit sanoa välillä että on muita suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Itse hoitaisin vain lasteni omia lapsia. En muita.
Se on lapseni asia jos hän menee yhteen ihmisen kanssa, jolla jo on lapsia mutta minä katson, että minä olen mummi vain niille biologisille lapsille.
Ihan sinun vapaa valinta miten haluat menetellä.
Kannattais vähän avata sydäntään, ei se siitä kulu.
Velvollisuutta ei ole, mutta tämä sai minut hyvälle mielelle silti :) kiva kuulla, et pidät lapsista ja siksi haluatkin välillä auttaa. Mutta määrittele rajat! Oot huippu! :)
Ei tietenkään kuulu, eikä sinun KUULU hoitaa edes poikasi omia lapsia, vaan sinä päätät ihan itse haluatko ja jaksatko hoitaa muiden lapsia.
Oletko varma, ettei "miniä" käy bilettämässä kun ukko on pois ja lapset pois? Tietääkö poikasi kuinka paljon lapset ovat teillä? Jos äiti on alkoholisti, voi tytärkin olla.
Itsehän ne rajat täytyy määritellä ja jos joku kerta ei jaksa, niin sitten sanoo että nyt ei jaksa. Toisaalta jos lapset eivät edes viihdy luonasi eikä kanssasi, niin en kyllä vaivautuisi tuomaan sinne. Tietääkö miniä tämän, että eivät viihdy kanssasi?
Kuka kykenee sanomaan lapselle, että en ole sun mummo, kun et ole poikani biologinen lapsi, hui, kylmä ihminen olisi tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän ne rajat täytyy määritellä ja jos joku kerta ei jaksa, niin sitten sanoo että nyt ei jaksa. Toisaalta jos lapset eivät edes viihdy luonasi eikä kanssasi, niin en kyllä vaivautuisi tuomaan sinne. Tietääkö miniä tämän, että eivät viihdy kanssasi?
Kuka kykenee sanomaan lapselle, että en ole sun mummo, kun et ole poikani biologinen lapsi, hui, kylmä ihminen olisi tällainen.
Minusta taas on lapsen kannalta paljon parempi tietää, ketkä ovat hänen sukulaisiaan ja ketkä muuten vain hänen elämässään. Paljon kylmempää mielestäni on, että kun pojalle ja vaimolleen tulee ero, niin lapsi kuvittelee menettäneensä mummon ja mahdollisesti lapsen elämään tulee taas ihan uusia aikuisia ihmisiä.
Ei kuulu enkä itsekään hoitaisi. Nämä äidit kyllä tiedetään, kuvittelet omien lapsiensa olevan maailman napa ja siis niiin ihania että tietysti kaikki haluaa niitä hoivata kun äippää ei itseään kiinnosta.
Itse tiedän kuvion, jossa eräs nainen tunkee "uudet lapset" "vanhojen lasten" isän ja tämän uuden puolison luo. Jos eivät ota, uhkailee lasuilla ja elareiden korotuksilla ym.
Ei kuulu. Itse hoitaisin vain lasteni omia lapsia. En muita.
Se on lapseni asia jos hän menee yhteen ihmisen kanssa, jolla jo on lapsia mutta minä katson, että minä olen mummi vain niille biologisille lapsille.
Ihan sinun vapaa valinta miten haluat menetellä.