Onko teillä mitään unta, joka on jäänyt vuosiksi mieleen?
Millainen se oli?
Mulla on yksi uni, jonka näin tosi kauan sitten. En enää edes muista milloin näin sen, mutta on siitä varmasti ainakin 10v.
Siinä oli äitini ja se oli tosi lyhyt uni. Sellainen lyhyt kohtaus. Muistan miten siinä unessa säikähdin ja järkytyin ja vielä herätessäkin tuntui tosi pahalta.
Se uni on jäänyt mieleen ja välillä pelkään, että oliko se joku enne tulevasta. Että onko mun äitini vielä joskus oikeasti sellainen kuin oli siinä unessa. Äiti siis yhtäkkiä muuttui siinä unessa terveestä vammaiseksi tms. Ensin oli normaali terve äiti, seisoi selin minuun ja sitten kääntyi minuun päin ja olikin ihan erilainen. Muuttui kasvoistakin ihan erilaiseksi. Ei voinut puhua ja katsoi pelästyneenä minuun.
Se oli jotenkin todella ahdistava näky. Ehkä siksi se uni on niin jäänyt mieleen.
Kommentit (13)
Seisoin ison punaisen amerikanraudan konepellillä
Tämän näin viisivuotiaana, 44 vuotta sitten.
On, moniakin.
Minullakin on yksi vähän vastaava uni äidistäni, jonka näin joskus 2-kymppisenä. Äitini oli menossa eteisen ovesta ulos ja meillä oli ollut jotain riitaa. Yhtäkkiä äiti kääntyy - käsi on jo ovenkahvalla - minuun päin ja on lihonut 30 kiloa ja naama näyttää aivan alkoholistin vihaiselta ja väsyneen angstiselta naamalta. Tukka roikkuu pään molemmin sivuin aivan harmaana ja takkuisena.
Mietin vain unessa että hui kamala, mikä äidille on tullut.
Äiti eli silloin vain rankkoja aikoja, ja oli minullekin ilkeä ja hankala. Kannoin sitä mukanani vuosia, ettei äiti tukenut minua, kun itsekin olin tarvitsevassa iässä.
Muitakin unia on, muistan mielessäni yleensä ne ihanat... Ihanin uneni on elämäni suurimmasta rakkaudesta, miehestä, jonka kanssa en koskaan saanut edes suhdetta. Se uni oli aivan mieletön, varsinkin tunnelmaltaan. Ihastukseni istui siinä tummanvihreässä sammalemetsässä polun vieressä olevan kuusen juurella vieressään häntä hyvin uskollisesti palveleva koira. Eräässä kohdassa kävelin sellaisen matalan vanhan romanttisen kivimuurin päällä ja ihastukseni ojensi käden minulle ja katsoi silmiini kysyvästi että "voisitko rakastaa minua" ja auttoi minut alas.
Ja sitten siinä oli tanssia ja huuh...se oli niin romanttista.
"Kiva" sitten kun oikeassa elämässä miehen kanssa ei tapahtunut ikinä mitään. (Kerroin ihastumiseni kyllä.)
Kyllä on useitakin. Pahin on sellainen, missä tapoin ihmisen, tai niitä on kaksikin, toisessa vielä tapoin lapsen ja hävitin ruumiin ja mietin siinä unessa, että mikä suru tulee lapsen vanhemmille, kun lapsi sillä tavalla katoaa. Niistä unista jäi todella pitkäksi aikaa paha olo.
Onhan niitä vaikka kuinka. Muista hyvin selvästi unen, jossa makasin suklaatehtaalla tms. liukuhihnalla ja vähän väliä liukuhihnan ylle ilmestyi terä joka liikkui ylös alas ja paloitteli edessäni olevia asioita ja se paloitteli myös minun ruumiinosat erikseen, jotka eroteltiin eri liukuhihnoille. Tiedä sitten mistä tuokin uni kertoi.
Mä näin joskus sellasta unta, että yhtäkkiä näin itseni etäältä ja pelästyin hirveästi. Miten voin olla tässä ja samalla tuolla? Kammottava tunne. Tuo jäi outoudessaan mieleen.
Olin (siis ihan oikeasti) sairas ja diagnoosi oli vielä hakusessa. Paljon otettiin verikokeita, kävin magneetti- ja tt-kuvissa, otettiin koepaloja, ultraa... Kivut olivat kovat ennen diagnoosia ja oikeaa hoitoa.
Näin kivuista kärsivänä unta kuolleesta isästäni ja tämän äidistä (mummostani), jossa he olivat taivaassa tai jossain kuolemanjälkeisessä paratiisissa. Kysyin heiltä, kuolenko minä tähän sairauteen? Unessa isäni hymyili mulle lempeästi, mutta ei sanonut mitään. Mummoni nyökkäsi hymyillen.
Oli kamala herätä tuohon uneen, kun sain kuolleilta omaisiltani "kuolemantuomion", tai niin ainakin hymyt ja nyökkäykset tulkitsin.
Itse sairaus kyllä paljastui myöhemmin lääkkeillä aisoissa pidettäväksi eikä se johda kuolemaan.
Kyllähän silloin ennen diagnoosia olin kyllä epätietoinen ja kävin ties mitkä mahdolliset ja mahdottomat diagnoosivaihtoehdot läpi google sauhuten. Varmasti tuosta on tullut joku alitajuntainen kuolemanpelko, minkä takia tuollaista unta näinkin.
Yli 20 v. sitten näin unen jossa kotitalo paloi. Äiti oli kellarissa ja jäi sinne.
En surrut yhtään.
On, asun siinä kaupungissa jossa on pitkä mäki ja putiikkeja ja ravintoloita ympärillä. Mäen jälkeen alkaa rantatie ja ennen mäkeä on vehreä puistoalue jossa kerrostaloja. Paikka ei muistuta mitään kaupunkia jossa olen käynyt ja se toistuu usein unissani.
Näin 15 vuotta sitten elämäni pisimmän ja kuumimman seksiunen. Nainen oli tummahiuksinen upea espanjalainen tai jostain sieltäpäin. Hänen nimensä oli Selina ja olin unessa onnellisempi kuin milloinkaan. Hyvä olo jatkui heräämisen jälkeenkin. Nykyään on tuo Selena Gomez joka muistuttaa häiritsevän paljon uneni naista. M36.
Vierailija kirjoitti:
Näin 15 vuotta sitten elämäni pisimmän ja kuumimman seksiunen. Nainen oli tummahiuksinen upea espanjalainen tai jostain sieltäpäin. Hänen nimensä oli Selina ja olin unessa onnellisempi kuin milloinkaan. Hyvä olo jatkui heräämisen jälkeenkin. Nykyään on tuo Selena Gomez joka muistuttaa häiritsevän paljon uneni naista. M36.
Enneuni, ole valmiina ;)
Mulla ei ole kovin läheiset välit äidin kanssa, mutta isosiskosta olen nähnyt samankaltaisen unen joskus kakarana. Unessa olin peloissani ja menin siskon ovelle. Eka juteltiin ihan normaalisti mutta yhtäkkiä hän kertoi että mut on adoptoitu ja otti kasvonsa pois kuin naamarin. Alta paljastui jonkun vihreän örkin kasvot. Säikähdin ja juoksin keittiöön missä muu perhe oli myös ottanut naamarit pois. Ne nauroi mulle ja käski häipymään pois niiden elämästä. Tää on jotenki jäänyt pysyvästi mun mieleen :/
On yksi. Siinä oli joku tyyppi, niinkuin casper-kummitus (ikivanha leffa) ja halusin hengailla sen kanssa. Perhe varoitteli että älä lankea häneen mutta minä vaan halusin. Vuosien päästä minusta tuli narkkari ja kun siitä pääsin eroon, ajattelin että se oli enneuni. Niinkuin halusin vaan kamaa vaikka lähimmät yritti varoitella. Noh se uni on jäänyt hyvin mieleen ja vuosien varrella olen ajatellut sitä paljon vaikka se kuulostaakin pieneltä jutulta.
On, lapsuudesta, myös äitiin liittyvä. Oltiin unessa äidin kanssa inhottavassa paikassa jota pelkäsin mutta äitiä katsoessani tunsin oloni turvalliseksi. Sitten kun katsoin häntä uudestaan, hänen kasvonsa muuttuivatkin hirviön/pedon kasvoiksi ja hän hyökkäsi kimppuuni.
Äiti oli ainoa turvallinen ihminen elämässäni joten pelkäsin varmaan että hänestäkin tulisi paha.