Perhejuhlaklassikko
Koitan tässä miettiä oikeaa termiä erään ihmisen käytösmallille. Klassinen tilanne: olen ammatiltani kokki, tulossa on puolisoni perhejuhlat. Ensin kutsutaan juhliin. Kun ollaan vahvistettu saapuvamme, kerrotaan, että emäntä on sairaslomalla, eikä pysty tekemään kaikkia tarjoiluja (eli vihjaillaan, emme reagoineet). Seuraavaksi kysytään osaisinko neuvoa cateringfirmaa, vaikka hyvin tiedetään, että juhlien sijainnin ja ajankohdan takia catering on mahdoton saada. Lopulta kysytään suoraan, voisinko osallistua. Suunnittelen menun, kerron mitä heidän pitää ostaa valmiina kaupasta ja lupaan tuoda osan tarjottavista mukanani. Kun saavumme puolisoni kanssa, käy ilmi, että kaupasta ei ole ostettu sovittuja asioita ja meidät jätetään puolisoni kanssa kahdestaan keittiöön ja sanotaan, että te jatkatte varmaan tästä. Emäntä menee seurustelemaan muiden kanssa. Kun hän tulee vilkaisemaan keittiöön ja huomaa kireän tunnelman, alkaa ihmettely ja surkuttelu, että johtuuko tämä nyt hänestä ja olisi vaan pitänyt tilata se (mahdoton) catering.
En viitsinyt pilata tiettyjen vieraiden takia tunnelmaa, mutta kyllä, olin ärtynyt. Miksei kysytä alusta asti suoraan, että voitko hoitaa? Miksi huijata toinen tilanteeseen, mistä on sosiaalisen paineen takia vaikea paeta?
Koitinkin siis miettiä, että mikä on tällaisen käytöksen virallinen termi, jota voisin käyttää kun kuitenkin joudun tästä emännän kanssa keskustelemaan? Passiivis aggressiivisuus liippaa osittain läheltä, mutta mikä muu (paitsi kusipäisyyss) termi kuvaa tällaista?
Myös kohtalotovereiden kokemukset saattaisivat lohduttaa :)
Kommentit (15)
Olen jo oppinut, että vastaavassa tilanteessa olen kieltäytynyt kutsusta jo alunperinkin eli sanonut, että minulla on menoja, mutta mieshän tietenkin tulee. Kumma juttu, että catering on aina löytynyt, kun minä olen tajunnut ajoissa keksiä itselleni menoja.
Sanoisin että kusipäinen, pihi hyväksikäyttäjä olisi oikea termi..
Kysy kutsuun vastatessasi, että minkä firman catering juhlissa on. Voit sitten vihjaista samalla, paljonko itse veloitat vastaavanlaisesta keikasta ja totea loppukevennyksenä, "mutta niin, mähän olenkin nyt vieraana siellä juhlimassa enkä keittiötöissä!". Jos ei viesti uppoa, niin reilusti vaan lasku perään.
Tässähän ovelaa oli se, että ensin kutsuttiin vain juhliin ja kun vahvistus tuli, alkoi tämä vastuun hivuttaminen. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun osallistun tämän perheen järjestämiin hippoihin. Perkele.
Itse olen vetänyt rajan siihen, että omia vanhempia ja isän vanhempia voin auttaa (isä on ainoa lapsi + he myös maksavat minulle eivätkä teetä ilmaiseksi). Äidin vanhempia ja sisaruksia en auta ikinä, koska siitä auttamisesta sukujuhlissa ei koskaan tulisi loppua. Olkoonkin sitten epäreilua, mutta minulla on muutakin tekemistä.
Jos kyseessä ei ole joku näistä läheisistä sukulaisista, sanon suoraan että en pysty.
Yhtä kivaa on lääkärinä kaikissa juhlissa. Eipä aikaakaan, kun juhlat muuttuvat avovastaanotoksi. Tai siis muuttuisivat, jos alkaisi auliisti vastaamaan vieraiden terveyttä ja sairaudenhoitoa koskeviin kysymyksiin.
Pitää osata kieltäytyä riittävällä jämäkkyydellä heti, niin loppuu vihjailut ym. ja voi itsekin nauttia juhlista vieraana.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä kivaa on lääkärinä kaikissa juhlissa. Eipä aikaakaan, kun juhlat muuttuvat avovastaanotoksi. Tai siis muuttuisivat, jos alkaisi auliisti vastaamaan vieraiden terveyttä ja sairaudenhoitoa koskeviin kysymyksiin.
Pitää osata kieltäytyä riittävällä jämäkkyydellä heti, niin loppuu vihjailut ym. ja voi itsekin nauttia juhlista vieraana.
Voisithan sä ottaa puheeksi kyselijän elämäntavat? Että voi voi Pirkko-täti, kyllä se lonkan kolotus loppu heti kun pudotat tuon 50kg ylimääräistä pois. Ja Pertti-eno, lakkaat vetämästä sitä röökiä niin alkaa taas henkikin kulkea. Saattaisi loppua kyselyt...
Mun mies joutuu aina rassaamaan tietokoneita kun on koulutusta sille alalle. Ja kun toinen ala on rakennusala niin sitten saa koputella rakenteita ja antaa arvioita, ja hyvä ettei anneta kirvestä ja sahaa käteen.
oisit vaan häipyny paikalta, jos ne ei ollu kovin läheisiä sukulaisia sulle. EN oisii itse jääny paikalle töihin jos en kerran ole suostunut etukäteen, vaan olettanut olevani kutsuvieraana. Ittees ssaat syyttää, ei mua kukaan huijaisi noin. Jatkossa häivyt paikalta eiköän ne ala oppia kun juhlat meni puihin.
Itse olen lääkäri ja tuntemukset samat, kuin tuo kollega tuossa ylhäällä kirjoitti. Sanonkin aina, että minulla on nyt vapaa-aika, ja vapaa-ajalla en käsittele työasioita. Kun sen ilmaisee napakasti, niin ainakin järjellä varustetut ihmiset ymmärtävät. Joskus olen kylmästi lähtenyt seurueesta pois, kun ei ilmoitus ole mennyt jakeluun. Tämä ot.
Kuten sanottu, paikalla oli sellaisia vieraita, joiden iltaa en halunnut pilata hämmentämällä tilannetta. Muuten olisinkin lähtenyt, käytöstavat estivät minua. Ensi kerralla tiedän, että käytöstapoja ei tässä piirissä arvosteta.
Mutta mielenkiintoinen näkemys, että oma vika kun joutuu tuollaiseen tilanteeseen. Itse kuitenkin näkisin, että vika on hyväksikäyttäjässä, ainakin ensimmäisellä kerralla. Jos löydät minut valittamasta samaa tilannetta kymmenennen kerran, voin syyttää itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lääkäri ja tuntemukset samat, kuin tuo kollega tuossa ylhäällä kirjoitti. Sanonkin aina, että minulla on nyt vapaa-aika, ja vapaa-ajalla en käsittele työasioita. Kun sen ilmaisee napakasti, niin ainakin järjellä varustetut ihmiset ymmärtävät. Joskus olen kylmästi lähtenyt seurueesta pois, kun ei ilmoitus ole mennyt jakeluun. Tämä ot.
Voi sen asiansa ilmaista kohteliaamminkin, vaikka on lääkäri. Esimerkiksi: En koskaan hoida sukulaisia/ystäviä/tuttavia. Siihen perään selkeä aiheenvaihto keskusteluun ja voit jatkaa juhlia rauhassa nolaamatta ymmärtämättömiä kanssajuhlijoita.
Itse oon (ollut) meikkaaja ja voi vittu. Ihan vaan kavereiden kans kun lähtee viihteelle niin oletetaan et teen kaikille iltameikin alusta asti.
Sama kampaajilla.
Nykyään teen lastenhoitajan duunia ja kuvitellaan et sukujuhlat ja vapaa-aikani haluan myös käyttää lapsia vahtien. Ilman korvausta. Joo kiitos ei.
Pihi hyväksikäyttäjä.