yhteishuoltajuus: elähivanhempi vs etävanhempi
Eikös yhteishuoltajuus meinaa sitä, että kumpikaan vanhemmista ei voi tehdä yksin mitään lasten elämään vaikuttavia päätöksiä? Vai voiko lähivanhempi vain päättää yksin lasten asioista ilman etävanhemman suostumusta?
Mä olen ymmärtänyt asian niin, että lähivanhemmalla ei ole yksin päätösoikeutta mistään. Olenko väärässä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on aivan varmasti?
Mulla nyt se tilanne että lähivanhempi on alkanut erittäin hankalaksi. Lapsi on puolet kuukaudesta minulla ja maksa elatusmaksua 300€ kk.
Lähivanhempi nyt vain päätti, että lapsi siirtyy kunnallisesta päivähoidosta yksityiselle joka maksaa 400€/kk, lähivanhempi myös vain päätti että lapsi alkaa harrastamaan moto lajia ja että minun pitäisi myös tähän osallistua.
Kun asiasta sanoin hän vain tokaisi että minulla on päätösvalta lähivanhempana ja tätä samaa lausetta käyttää joka ikisessä asiassa, oli sitten kyse sinisestä piposta aina oikean lentokoneen ostamiseen saakka.Eikös nämä asiat ole juuri niitä asioista joista täytyisi yhdessä sopia?
Mitä lapsi saisi harrastaa sinun mielestäsi? Sinullahan ei ole mitään velvoitetta maksaa elareiden lisäksi. tuo hoitopaikan vaihto voi olla ihan hyvä joissain tapauksissa, jos esim. on lähempänä kotoa, pienemmät ryhmät yms. yms. sinuna varaisin ajan lastenvalvojan luokse, jossa käytte yhdessä läpi, että millaisia asioista voi lähi päättää. Todella hän voi päättää, että lapsi käy siellä harrastuksessa, mutta sinulla ei ole velvollisuutta viedä harrastukseen tai maksaa siitä.
t.9
Meillä minä maksan puolet pk maksuista elareitten lisäksi. Pk:n vaihdolla ei ole mitään muuta merkitystä kuin suoranaisesti minun kyniminen. Lapsella on nyt hyvä päivähoitopaikka, pieni ryhmä missä on ollut viimeiset 2-vuotta.
Lapsi saa toki harrastaa mitä tahtoo, mutta eihän lähi vaan voi päättää tämmöistä yksin. Harrastus on niin kallis, että ei mulla enään riitä fyrkat, ja lähillä ei todellakaan ole varaa kustantaa näitä yksin.Lukeeko teillä sopimuksessa, että sinun kuuluu maksaa puolet päivähoitomaksuista? Vaikka lukisikin, niin varaa se aika sinne lastenvalvojalle. Siellä sitten sovitte, että mihin päivähoitopaikkaa lapsi menee.
Ikävä kyllä lukee! Ja varaan ajan heti huomenna niin tulee joku tolkku tähän touhuun.
Hmm, en nyt ihan ymmärrä tätä ongelmaa. Jos sinulla ei ole rahaa osallistua kalliiseen harrastukseen niin sitten lähivanhempi maksaa tämän itse. Ei sinulla ole velvollisuutta osallistua enempää kuin elatusmaksujen verran, toki ex voi sitten haastaa sinut oikeuteen ja vaatia elatusmaksujen korotusta. Jos kyse on kuitenkin harrastuksesta josta lapsi on oikeasti kiinnostunut niin onko nyt todella niin ettei sinulla ole harrastukseen varaa vai enempi kyse köydenvedosta exän kanssa?
Lastenvalvoja ei ota kantaa mitä päiväkotia lapsen tulee käydä.
Näistä sinun mainitsemistasi pienistä asioista lähi päättää vain omassa kodissaan. Ei sillä ole oikeutta tulla sanelemaan edälle että mitä syödään, kavereista, ei siitä millaisessa kodissa lapsi etänsä luona asuu ja mitähän vielä listassa oli.
Jos sä ajattelet näin niin lueppa uudemman kerran mitä etä ja lähi tarkoittaa yhteishuoltajuudessa.