Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yhteishuoltajuus: elähivanhempi vs etävanhempi

Vierailija
26.09.2016 |

Eikös yhteishuoltajuus meinaa sitä, että kumpikaan vanhemmista ei voi tehdä yksin mitään lasten elämään vaikuttavia päätöksiä? Vai voiko lähivanhempi vain päättää yksin lasten asioista ilman etävanhemman suostumusta?

Mä olen ymmärtänyt asian niin, että lähivanhemmalla ei ole yksin päätösoikeutta mistään. Olenko väärässä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kyse? Kyllä lähivanhempi voi esim muuttaa ja usein muuttaa lasten kanssa.

Vierailija
2/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan nyt vaan yleensäkkin. Lähinnä semmoista että voiko lähivanhempi vain päättää kaikesta (isommista ja pienemmistä asioista) ilman etävanhempaa? Onko lähivanhemmalla tavallaan sorto-oikeus ja olla kuuntelematta etävanhempaa.

Vierailija
4/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et.

Näin oon ymmärtänyt. Eli lähivanhempi ei voi esimerkiksi vain päättää että etävanhempi ei saisi enään nähdä lasta.

Vierailija
5/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuoltajuudessa etävanhemmalla ja lähivanhemmalla ei ole lasten asioissa mitään muuta eroa kuin, että lähivanhempi saa lapsilisät ja elatusmaksut.

Päätökset tehdään edelleen yhdessä, joten lähivanhempi ei vain voi yksin asioista päättää ilman että myös etävanhempi näihin osallistuu. Eikä vaan voi kieltää etävanhempaa näkemästä lapsia.

Yksinhuoltajuus sitten on asia erikseen.

Vierailija
6/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etävanhemmalla on yhtälailla päätösvaltaa. Lähivanhemmuus ei todellakaan yhteishuoltajuudessa tee hänestä päätösvaltaisempaa missään asiassa.

Vierailija
7/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei ole minkäänlaista valtaa tehdä yksin päätöksiä. Yhteishuoltajuuden ideahan on juuri siinä, että erosta huolimatta lapsi/lapset kasvatetaan edelleen yhdessä ja päätetään heidän asioistaan.

Vierailija
8/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on aivan varmasti?

Mulla nyt se tilanne että lähivanhempi on alkanut erittäin hankalaksi. Lapsi on puolet kuukaudesta minulla ja maksa elatusmaksua 300€ kk.

Lähivanhempi nyt vain päätti, että lapsi siirtyy kunnallisesta päivähoidosta yksityiselle joka maksaa 400€/kk, lähivanhempi myös vain päätti että lapsi alkaa harrastamaan moto lajia ja että minun pitäisi myös tähän osallistua.

Kun asiasta sanoin hän vain tokaisi että minulla on päätösvalta lähivanhempana ja tätä samaa lausetta käyttää joka ikisessä asiassa, oli sitten kyse sinisestä piposta aina oikean lentokoneen ostamiseen saakka.

Eikös nämä asiat ole juuri niitä asioista joista täytyisi yhdessä sopia?

Vierailija
9/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän laisista asioista on kysymys? Lähivanhempi todellakin voi päättää kaikista pienistä asioista, jotka liittyvät arkisiin asioihin: ruokavalio siis mitä kotona syödään, saako menna kävereille, saako kaverit tulla kylään, harrastuksetkin ovat pääasiassa lähivanhemman vastuulla ainakin, jos lapsi on enemmän lähivanhemman luona. millaisessa asunnossa/kodissa asuvat, saako lapsi kotiarestia vai ei jostakin asiasta, saako vikkorahaa, vai saako kotitöistä rahaa yms. yms. Lähivanhempi ei myöskään ole tilivelvolinen elareista, niin että pitäisi olla kuitteja näyttämässä joka kuukausi, että mihin rahat ovat menneet. Näinhän jotkut etävanhemmat luulevat, että lähin kuuluu maksaa kaikki asumiskulut, syömiset, vakuutukset, vesimaksut, sähköt yms. omasta pussista, ja elareilla ostetaan vain vaatteita, leluja, urheiluvälineitä.

Lähi saa muuttaa vapaasti Suomen sisällä varsinkin jos on kyse työpaikasta, opiskelupaikasta yms.

Lähi ei voi päättää yksin lapsen uskonnosta/uskonnottomuudesta, nimestä, kansalaisuudesta, asuinmaasta, pankkitilin avaamisesta, passin hakemisesta, asuinmaasta, koulusta ja päivähoidosta. Käytännössä tietysti ei etä voi määrätä, että lapsiparka kulkisi ilman omaa haluaan ja lähivanhemman tukea kauimpaan kouluun, vaikka olisi mikä hieno painotus. eli

Vierailija
10/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähivanhempi ryhtyy hankalaksi suosittelen etää ottamaan yhteyttä lastenvalvojaan/sovittelijaan jonka luona asia ratkaistaan.

Ja kyllä on varma! Lähivanhemmalla ei ole päätösvaltaa.

Vierailija
11/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on aivan varmasti?

Mulla nyt se tilanne että lähivanhempi on alkanut erittäin hankalaksi. Lapsi on puolet kuukaudesta minulla ja maksa elatusmaksua 300€ kk.

Lähivanhempi nyt vain päätti, että lapsi siirtyy kunnallisesta päivähoidosta yksityiselle joka maksaa 400€/kk, lähivanhempi myös vain päätti että lapsi alkaa harrastamaan moto lajia ja että minun pitäisi myös tähän osallistua.

Kun asiasta sanoin hän vain tokaisi että minulla on päätösvalta lähivanhempana ja tätä samaa lausetta käyttää joka ikisessä asiassa, oli sitten kyse sinisestä piposta aina oikean lentokoneen ostamiseen saakka.

Mitä lapsi saisi harrastaa sinun mielestäsi? Sinullahan ei ole mitään velvoitetta maksaa elareiden lisäksi. tuo hoitopaikan vaihto voi olla ihan hyvä joissain tapauksissa, jos esim. on lähempänä kotoa, pienemmät ryhmät yms. yms. sinuna varaisin ajan lastenvalvojan luokse, jossa käytte yhdessä läpi, että millaisia asioista voi lähi päättää. Todella hän voi päättää, että lapsi käy siellä harrastuksessa, mutta sinulla ei ole velvollisuutta viedä harrastukseen tai maksaa siitä.

t.9

Vierailija
12/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän laisista asioista on kysymys? Lähivanhempi todellakin voi päättää kaikista pienistä asioista, jotka liittyvät arkisiin asioihin: ruokavalio siis mitä kotona syödään, saako menna kävereille, saako kaverit tulla kylään, harrastuksetkin ovat pääasiassa lähivanhemman vastuulla ainakin, jos lapsi on enemmän lähivanhemman luona. millaisessa asunnossa/kodissa asuvat, saako lapsi kotiarestia vai ei jostakin asiasta, saako vikkorahaa, vai saako kotitöistä rahaa yms. yms. Lähivanhempi ei myöskään ole tilivelvolinen elareista, niin että pitäisi olla kuitteja näyttämässä joka kuukausi, että mihin rahat ovat menneet. Näinhän jotkut etävanhemmat luulevat, että lähin kuuluu maksaa kaikki asumiskulut, syömiset, vakuutukset, vesimaksut, sähköt yms. omasta pussista, ja elareilla ostetaan vain vaatteita, leluja, urheiluvälineitä.

Lähi saa muuttaa vapaasti Suomen sisällä varsinkin jos on kyse työpaikasta, opiskelupaikasta yms.

Lähi ei voi päättää yksin lapsen uskonnosta/uskonnottomuudesta, nimestä, kansalaisuudesta, asuinmaasta, pankkitilin avaamisesta, passin hakemisesta, asuinmaasta, koulusta ja päivähoidosta. Käytännössä tietysti ei etä voi määrätä, että lapsiparka kulkisi ilman omaa haluaan ja lähivanhemman tukea kauimpaan kouluun, vaikka olisi mikä hieno painotus. eli

Lähi saa päättää pienistä asioista omassa kodissaan, mutta lähi ei voi päättää että miten etä toimii lasten kanssa. Ei siis voi vaatia etää kokkaamaan lapsille vege ruokia, ei voi päättää etän puolesta saako mennä kavereille ja sitä rataa.

Ainoa mitä lähivanhempi voi päättää etävanhemman puolesta on lapsen asuinpaikka, lähi voi siis muuttaa vaikka 900km päähän etävanhemmasta jos haluaa, mutta onko se kovin fiksua toimintaa onkin sitten eri juttu.

Joten näillä puheilla, lähi ei asioista yksin päätä. Etällä on myös samat oikeudet päättää lapsen/lapsien asioista.

Vierailija
13/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähi saa päättää pienistä asioista omassa kodissaan, mutta lähi ei voi päättää että miten etä toimii lasten kanssa. Ei siis voi vaatia etää kokkaamaan lapsille vege ruokia, ei voi päättää etän puolesta saako mennä kavereille ja sitä rataa.

Ainoa mitä lähivanhempi voi päättää etävanhemman puolesta on lapsen asuinpaikka, lähi voi siis muuttaa vaikka 900km päähän etävanhemmasta jos haluaa, mutta onko se kovin fiksua toimintaa onkin sitten eri juttu.

Joten näillä puheilla, lähi ei asioista yksin päätä. Etällä on myös samat oikeudet päättää lapsen/lapsien asioista.

Juu ei teitenkään voi vaatia niitä vegeruokia kokkaamaan. Jotkut etät vain luulee, että se, että he saavat päättää tarkoittaa sitä, että voivat määrätä miten lähi esim. käy kaupassa.

Eli kumpikin voi päättää ruokavalioista kotonaan ( toki olisi hyvä, että toisessa ei pelkästään sipsiä syötäisi), hyvä olisi keskustella esim. päiväunien lopettamisesta yms. asioista.

Vierailija
14/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on aivan varmasti?

Mitä lapsi saisi harrastaa sinun mielestäsi? Sinullahan ei ole mitään velvoitetta maksaa elareiden lisäksi. tuo hoitopaikan vaihto voi olla ihan hyvä joissain tapauksissa, jos esim. on lähempänä kotoa, pienemmät ryhmät yms. yms. sinuna varaisin ajan lastenvalvojan luokse, jossa käytte yhdessä läpi, että millaisia asioista voi lähi päättää. Todella hän voi päättää, että lapsi käy siellä harrastuksessa, mutta sinulla ei ole velvollisuutta viedä harrastukseen tai maksaa siitä.

t.9

Meillä minä maksan puolet pk maksuista elareitten lisäksi. Pk:n vaihdolla ei ole mitään muuta merkitystä kuin suoranaisesti minun kyniminen. Lapsella on nyt hyvä päivähoitopaikka, pieni ryhmä missä on ollut viimeiset 2-vuotta.

Lapsi saa toki harrastaa mitä tahtoo, mutta eihän lähi vaan voi päättää tämmöistä yksin. Harrastus on niin kallis, että ei mulla enään riitä fyrkat, ja lähillä ei todellakaan ole varaa kustantaa näitä yksin.

Vierailija
15/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit kuuluu lähivanhemmalle. Sinun kuuluu maksaa vain elarit. Jos haluat olla hankala niin älä enää maksa pk-maksuja tai harrastuskuluja. Eksäsi voi puolestaan yrittää saada itselleen enemmän elareita. Elareiden etuna on se, että niiden kautta eksäsi ei voi keplotella itselleen lisää rahaa vaihtamalla yllättäen harrastusta tai asiaa x.

Vierailija
16/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei teitenkään voi vaatia niitä vegeruokia kokkaamaan. Jotkut etät vain luulee, että se, että he saavat päättää tarkoittaa sitä, että voivat määrätä miten lähi esim. käy kaupassa.

Eli kumpikin voi päättää ruokavalioista kotonaan ( toki olisi hyvä, että toisessa ei pelkästään sipsiä syötäisi), hyvä olisi keskustella esim. päiväunien lopettamisesta yms. asioista.

Meillä lähi kans luuli että voi yksinhuoltajan tavoin päättää kaikesta. Meni isukilla luu kurkkuun kun käytiin asiasta keskustelemassa sovittajalla. Oli kova kolaus kun alan ammattilainen ilmaisi mitä lähivanhemmuus tarkoittaa, eli käytännössä sitä että lähi saa vaan elatusmaksut.

Vierailija
17/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pk-maksut kuuluu lähivanhemman maksettavaksi.

Vierailija
18/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta pitäis poistaa kokonaan tää lähi- ja etävanhemmuus.

Tasavertasuus molemmille vanhemmille! Eli kaikki kulut tasan puoliksi! Ja lapsilisä heikommin tienaavalle vanhemmalle avustus rahaksi.

Vierailija
19/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta pitäis poistaa kokonaan tää lähi- ja etävanhemmuus.

Tasavertasuus molemmille vanhemmille! Eli kaikki kulut tasan puoliksi! Ja lapsilisä heikommin tienaavalle vanhemmalle avustus rahaksi.

Onnistuu vaan niissä perheissä missä lapsi 50/50 kuukaudessa molemmilla. Niille perheille oiva ratkasu olis tää!

Vierailija
20/24 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on aivan varmasti?

t.9

Meillä minä maksan puolet pk maksuista elareitten lisäksi. Pk:n vaihdolla ei ole mitään muuta merkitystä kuin suoranaisesti minun kyniminen. Lapsella on nyt hyvä päivähoitopaikka, pieni ryhmä missä on ollut viimeiset 2-vuotta.

Lapsi saa toki harrastaa mitä tahtoo, mutta eihän lähi vaan voi päättää tämmöistä yksin. Harrastus on niin kallis, että ei mulla enään riitä fyrkat, ja lähillä ei todellakaan ole varaa kustantaa näitä yksin.

Lukeeko teillä sopimuksessa, että sinun kuuluu maksaa puolet päivähoitomaksuista? Vaikka lukisikin, niin varaa se aika sinne lastenvalvojalle. Siellä sitten sovitte, että mihin päivähoitopaikkaa lapsi menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän