Mies ei suostu avioehtoon
Me menemme naimisiin parin viikon päästä ja se on ihan ok. Ongelmana tässä on se, että mies ei suostu avioehtoon. Hän ei halua käsittää miksi sellainen pitäisi tehdä.
Molemmilla on omaa omaisuutta, miehellä enemmän kuin minulla. Olen yrittänyt puhua asiasta jo kuukauden, mutta ei hän edes tunnu kuuntelevan.
Mitä tekisin, suostuisin ilman avioehtoa vai peruisin häät?
Kommentit (16)
Annat sille kerrankin niin hyvin pimppaa, että se heltyy heti.
Kyllä tälläiset asiat sovitaan jo ENNEN hääpäivän varausta eikä paria viikkoa ennen häitä.
Mun yli ei ainakaan tälläisessä asiassa käveltäisi.
Eron sattuessa sitä tasinkoa ei vissiin ole pakko vaatia.
Ja sinänsä ymmärrän miestäsi: harva naimisiin mennessä haluaa ajatella että mitäs jos me erotaankin.
Avioliitto itsessään on sopimus, johon lienet suostunut, kun aloitte järjestellä asiaa. Jos tarkoitus on elää yhdessä ja valan mukaan tahtoa rakastaa, niillä lisäehdoilla ei ole merkitystä. Avioliittolaki antaa sekin turvan, vaikka ei välttämättä sinun ehtojesi mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinänsä ymmärrän miestäsi: harva naimisiin mennessä haluaa ajatella että mitäs jos me erotaankin.
Miksi sitten niinkin harva kuin karkeasti joka toinen avioliitto päättyy nykyään sitten eroon? Kyllä, se voi tapahtua myös sinulle.
No jos se olet sinä, joka eron sattuessa hyötyy niin eiköhän se ole miehen oma asia miten hommansa hoitaa. Jos siellä on sulla joku sukujuttu, jonka haluat suojata ja mies ei tätä suostu tajuamaan niin sitten varmaan pitää perua ne häät. Ihan jo siksikin, että tuollaisen kanssa on vaikea sopia yhtään mistään. Jatkossa ota juttu puheeksi ajoissa.
Me ei menty naimisiin. Miehellä ei omaisuitta,minulla paljon, jalusin avioehdon, hän tuohtui.
Ollaan yhdessä, mutta en mene naimisiin koskaan, tuo riitti.
Avioehto on huomattavasti helpompi tehdä ennen häitä kuin häiden jälkeen. Ihan henkisistä syistä. Häiden jälkeen asia unohtuu ja arki tulee vastaan.
Aino
p.s. Myös vanhemmat voivat tehdä asiakirjan, jossa sulkevat lasten aviopuolisot pois perinnöstä. Näin suvun omaisuus ei joudu suvun ulkopuolelle, jos se ei vielä ole lapsen nimissä
Vierailija kirjoitti:
Me ei menty naimisiin. Miehellä ei omaisuitta,minulla paljon, jalusin avioehdon, hän tuohtui.
Ollaan yhdessä, mutta en mene naimisiin koskaan, tuo riitti.
Kumma kun toisin päin on yleensä niin, että muija pillittää kuinka mies ei oikeasti rakastaa jos haluaa avioehdolla suojata omaisuuttaan :)
Aika mielenkiintoinen tilanne.
Oletko ehkä saamassa isoja perintöjä jossain vaiheessa?
Tai sitten miehelläsi vain on periaate, jonka mukaan mitään avioehtoja ei tarvita.
Minä en menisi naimisiin sellaisen miehen kanssa, joka ei kuuntele järkipuhetta. Kertoo jo jotain ihmisen luonteesta, jos ei suostu edes asiallisesti keskustelemaan tärkeistä asioista. On ok, jos hänellä on tietoa ja on ajatellut asiaa, ja on esittää vahvoja argumentteja avioehtoa vastaan, ja jos hän pystyy esittämään tarpeeksi hyvät syyt miksei sitä kannata tehdä, voisin ehkä harkita asiaa. Mutta jos ei asiasta edes voida kunnolla keskustella, ei ole minun toivomani puoliso. Elämässä tulee eteen muitakin isoja asioita, joista on pakko voida puhua puolison kanssa, ja tehdä isompiakin ratkaisuja ja kompromisseja.
Onko ap:llä ja sulhasella itse hankittua omaisuutta vai perittyä, joka halutaan säilyttää suvussa? Tuossa on nimittäin vissi ero. Kuvitellaanpa vaikka tilannetta, että ap on perinyt osuuden menestyvästä sukuyrityksestä. Jos avioehtoa ei ole ja avioliitto purkautuu, niin osa yrityksestä siirtyy suvun ulkopuolelle, ja tätä ei aina haluta. Tulevista perinnöistähän voi aina määrätä testamentissa, että puolisolla ei ole avio-oikeutta perittyyn varallisuuteen ja että se siirtyy perillisen kuoltua tämän lapsille edelleen niin, ettei avio-oikeutta ole näidenkään puolisoilla. Jos tätä avio-oikeuden poisrajaamista ei kirjata, niin puolison kuoltua leski perii joka tapauksessa.
Ehkä miehellä oikeasti ei ole niin paljon omaisuutta kuin on väittänyt?
Avioehto suojelee kumpaankin suuntaan. Älä mene naimisiin ilman. Mun mies allekirjoitti vasta kirkossa, ennen kävelyä alttarille kun vieraat jo istuivat siellä... valokuvaaja ja pitopalvelun pitäjä todistivat. Lienee selvää, että kaikki omaisuus on mun ja mies on köyhä.
Älä mene naimisiin ilman sitä, sen voi aina purkaa myöhemmin jos haluaa, jos tulee lapsia tms mutta tekeminen on vaikeaa jälkeenpäin ja ihan mahdotonta, jos ei meinaa suostua ennen avioliittoakaan.
Yhden päivän juhlat vs sitova juridinen sopimus, hmm...